Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

De knofloken zijn nog mooi groen, maar plotseling zag ik ook enkele best wel gele ertussen.
De knoflook thuis was op, dus dacht ik oogst wat gele. Blijken deze net begonnen te rotten door de vele regen!
Morgen maar alles oogsten, en de schade bekijken. Knoflook was een van de toppers van mijn tuin.4c343d2399487f1634da093a14b40baf.jpg76935d3b70e52f57def39c244dca7c6f.jpga115d386f2c3172bb261fa01858c9c70.jpge02eec92191a1a0b371b3a5dcd1f5da8.jpg

Geplaatst:

Noodweer gisteren. Ben net even gaan kijken naar de nieuwe tuin. Die staat gedeeltelijk blank. Water stroomt nog steeds van het complex.

Erger is, dat de wijk ervoor een rampgebied is. Open deuren, vloerbedekking op de stoep, poetsfirma’s, dik modder op stoep en dus ook binnen. Vreselijk.

Geplaatst:

wat is dit toch een fijne plek...

even een klaag over weer een kapotgedesigned item: na de auto (kleiner, ronder, drempeltje bij de achterklep, wéér een nieuw setje dragers nodig, nu nog minder opbergruimte, passen geeneens twee fietsen meer in) nu tadaaa, de koelkast...

de designmaffia heeft vormgegeven, bínnen in de koelkast, die níemand ziet, een bólle achterwand met sensor en ventilatiegaatjes, waardoor de goed bewaarde gerecyclede roosters en vooral flessenrek van de vorige totaal niet meer passen...

oja, water, hadden we hier ook, binnen en buiten, sinds kort water van 3 dakvlakken op onze uitbouw, wegens kannietanders, gaan de wedstrijs maar weer eens aan

aangepast door RobO

Geplaatst:

Grrr. Ik had zaterdag eens nieuwe plantjes gekocht voor de potten naast de voordeur. 
Hebben de slakken alles opgevreten. 

Geplaatst:

De slakken hebben de courgette planten opgegeten.

Nog nooit last van slakken gehad maar heb op dat stuk onkruid verwijderd dus zijn ze op zoek gegaan naar iets anders

Geplaatst:

nou, ik schat dat er op ons complex deze week 100 kg groen is verdwenen in de slakkenkropjes

dáár hoor je onze stikstofminister nooit over hè

Geplaatst:

Ik laat altijd veel gras staan op de tuin daardoor word mijn grond niet gauw droog en de cavia's lusten graag gras.

In dat gras zitten ook veel kikkers momenteel die weer goed zijn voor de slakken.

Alleen nu zijn enkele andere mensen op de vereniging van mening dat ik mijn tuin verwaarloos door dat gras.

Dus ik heb het weggehaald  met als gevolg dat de slakken nu aan andere dingen beginnen

Geplaatst:
Op 4-8-2020 om 11:16, appelvrouw zei:

Maaimachine stuk. Staafmixer stuk. Schuurmachine stuk. Nieuw duur internet aangevraagd, wil nog niet werken. De beloofde  regen Is niet gevallen. 😐 

Enfin. Nieuwe maaimachine gekocht na dit bericht. Die is 4 x gerepareerd en vorige week terug genomen met 300 euro eigen risico☹️😭. En dus!🥺😭 We hebben enorm veel meters gras en geen maaier meer.

En de beloofde regen valt ook, meer dan beloofd zelfs, dus alles is groen en het gras en vooral het onkruid erin staat kniehoog en vol met zaad. Wel lekker duurzaam, dat wel. Met een klein maaiertje op batterij maai ik het gras voor het huis ( 3 x opladen) en een beetje hier achter rond het balkon. Op zoek naar een goede stevige en goedkope tweedehands zitmaaier voor wie wat weet. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

En nog een klaag, binnen een week zelfs. Over mezelf. Komkommer waar we zo naar uitzien geoogst en vergeten in émaillé emmer die weer in een glimmende kruiwagen in de volle zon stond. Stomstom.

Je houdt een vreemde vrucht over. Gelukkig was er weer een nieuwe komkommer..

image.thumb.jpg.823e6a19f333f0bc057f196fae1b08a2.jpg

Geplaatst:

ik-ben-het-helemaal-zat-prfff

voor de zoveelste keer wordt er hierachter een huis gestript door inwonende bouwvakkers die gedurende een half jaar van 7 tot 19 hun slecht afgemeten hout/steen/ijzerwerk pas maken met een snerpende frees, stenenslijper zonder water, schuurdinges, drilboor en harde onverstaanbare gesprekken voeren van dak naar achter in de tuin

en nee, dubbel glas helpt niet...

Geplaatst:

En de radio ook nog aan op 100% Nederland oid? Nee geen pretje Robo, ik wens je sterkte.

Geplaatst:

🤬🤬🤬muizen!

E828AFD9-4BC7-48B2-A0D9-EA0ED48B2E42.thumb.jpeg.9c2dd7a175f10522906b3c58acef699c.jpeg

Geplaatst:

Kanonne…dt is echt shit, Jet! 😟

Geplaatst:

wat?! knagen ze die knalharde noten ook open?

helpt metaal mm gaas?

Geplaatst:

Wat doet al dat ongedierte toch op deez aardkloot?! ;)

Hier alle stokbonenblad tot 1 m hoog afgevreten door reeën / een ree.

bonenvraat.jpg

De boerenkool laten ze staan. Daar gaat broer konijn (ook al gesignaleerd) straks wel mee aan de haal.

Het enige dat zou helpen zou zijn een hek van 2 m hoog om de moestuin. Maar dat kan niet uit. Dan maar gaas om de planten heen in het vervolg (áls het al een vervolg krijgt).

Morgen eens heel vroeg naar de moestuin gaan? Of leeuwen / tijgers aanschaffen dan maar? O ja, urine van roofdieren zou ze af kunnen schrikken. Maar dat mag helaas niet meer vervoerd worden.

Geplaatst:

De wespen zijn er weer. Waarom die beestjes keiharde onrijpe peren moeten aanvreten snap ik niet. De klamboe aanbrengen wordt langzamerhand een jaarlijks terugkerend ritueel.

klamboe1.thumb.JPG.60764bd9830af0fd495f33889d5fcd6d.JPG

klamboe2.thumb.JPG.4a5eb9ec1827feaf7a649f45c8548038.JPG

aangepast door Frans
Foto's toegevoegd

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Klaag!

Nikki woont in een verzorgingstehuis, een tussenvorm van de groep waar ze vandaan komt, op weg naar / in afwachting van zelfstandig wonen. Ze heeft dus een eigen appartement in de flat, dat is al wat. Nu gaat deze klacht niet over haar kansloosheid en machteloosheid in deze samenleving, dat is een apart verhaal. Het gaat over de flat waarin ze woont. Er is een ventilatiesysteem dat altijd - zachtjes - aan staat. Goed, als je alle geluidsapparaten uitzet kun je het horen zoemen. Ventilatie is noodzakelijk, geen probleem. Normaal gesproken.

Vanaf vorige week staat het zuigsysteem echter in de hoogste - luide - stand, dag en nacht. Vorige week donderdagmiddag kwam ik zoals gewoonlijk bij haar, om een middagje bij haar te zijn, vervolgens om een uur of vijf samen een Macje doen en dan naar mijn huis te gaan tot zondagavond wanneer ik haar weer terug breng. Nu zat ik een uurtje bij haar en ik kon het niet meer uithouden. Het lawaai van die afzuiger was zo overheersend, niet normaal meer. Dus ben ik met een medewerker gaan praten. Nou ja, praten. Ik kreeg te horen dat het gebouw te warm was en dat het personeel niet goed kon werken met die warmte. De beslissing was van hogerhand genomen en daar viel niet over te praten. We zijn een uurtje eerder naar de Mac gegaan die middag. Zondagavond toen ik haar terugbracht, was de afzuiging nog in volle gang.

Nu beeldbellen we en Nikki vertelt me dat meer mensen geklaagd hebben. Aan de medebewoners is verteld dat het vanwege ... corona is. 'Bewoners vertikken het om hun raam open te zetten, dus moet de ventilatie in de hoogste stand om de lucht zuiver te houden'. Een heel ander verhaal dus. Nu is het 'hoofd' of opperhoofd, nou ja, in ieder geval degene die de beslissingen neemt, op vakantie voor drie weken. Dus alle bewoners trekken aan het kortste eind en moet de herrie maar zien te verdragen. Nikki en ik hebben besloten dat ze donderdag direct met mij mee gaat en vakantie neemt. Dat gaat nog spannend worden, kijken of ze wel toestemming krijgt.

Blijft het feit dat die bewoners gewoon geen schijn van kans hebben, die zitten dag en nacht in de herrie. En het personeel, dat maar enkele dagen p/w, enkele uren per dag werkt, heeft zogenaamd belang bij die beslissing. Ik krijg hier heel erge klaagbehoefte van!

Geplaatst:

@HuubvG Doe je vrijwillig mensen begeleiden, hoe ben je dat zo gaan doen? 
Weet je toevallig hoeveel decibel de afzuiging maakt? Want er zijn vast wel wat regeltjes over.

Heel erg dat je als bewoner niet eens zelf de afzuiging zachter mag zetten. Zeker als je nachtrust er ook aan gaat.

Zo ie zo als je een klacht maakt en je hebt gevoel niet serius genomen te worden, dan direct een aangetekende brief sturen. Met sommatie dat de geluidshinder van de afzuiging na 22:00 per (datum over 3dagen) stop, zo niet worden er vervolgstappen ondernomen. Dan in de tussen tijd alle bewoners bij elkaar, handtekeningen verzamelen en vervolg stap uitwerken.

Geplaatst:

Het is niet zo simpel want ze heeft natuurlijk een contract getekend dat afwijkt van een normaal huurcontract.

@HuubvG Er is een ventilatienorm, die was onlangs nog in het nieuws bij de horeca, van de WHO. Dus je kan beginnen met vragen wat de hoogste stand precies inhoudt qua luchtverversing. Als er veel meer lucht wordt ververst dan die norm, dan is het argument van het personeel weg. En dat kan best, dat het een onderbuikgevoel van het personeel is en de ventilatienorm onnodig wordt overschreden. In dat geval valt de belangenafweging sneller uit in het voordeel van bewoners.

De vraag is altijd of dat lukt zonder naar de rechter te gaan. Want daar hebben deze mensen de puf meestal niet voor. 

Een handige Harry kan misschien een geluidsdemper ervoor plaatsen die wel de lucht doorlaat. Als je dat de inzet maakt, heb je denk ik een goede onderhandelingspositie. 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

@rorror, het is als vrijwilligerswerk begonnen. Het vrijwilligerswerk doe ik niet meer, maar Nikki en ik hebben er een blijvende vriendschap aan over gehouden.

Het is het centrale afzuigsysteem in dat gebouw. Dat wordt door de leiding bediend en de knoppen zitten achter gesloten duren. In ieder appartement zit ook nog een gewone afzuigkap, die kun je erbij aanzetten als je kookt bijvoorbeeld.

Ik had al wel een lichtmeter op mijn telefoon, dacht dat een geluidsmeter niet kon, maar ik heb zojuist een geluidsmeter als app geïnstalleerd.

@fre3ke, het is lastig om geluid uit te schakelen als je wel lucht wilt doorlaten, want lucht laat juist het geluid door. Uit boosheid heb ik al aan afplakken, dicht tapen gedacht, maar nee, dat kan ook problemen opleveren.

De volgende stap zal van bewoners moeten komen. Nikki en ik gaan kijken hoe bewoners zich sterk kunnen maken. Als ze alle gaan klagen en dat aanhouden, dan geeft de leiding misschien al mokkend toe.

Als ze dan wat harde cijfers kunnen overhandigen van het aantal decibels en de luchtafvoer, maken ze misschien meer kans. Maar ja, dan moet je misschien deskundigen in gaan huren of zo. Geen idee, geen ervaring mee.

Geplaatst:

@HuubvG, ik heb zelf een aeropac ventilator omdat ik dan met de lucht geen geluid meekrijg van buiten. Ook de ventilator zelf hoor je nauwelijks, hij blaast de lucht zijwaarts uit en er zit een suskast omheen. Ik weet niet of zij dat woord bedacht hebben, maar het is dus wel mogelijk om ventilatie stiller te maken.

Als de leiding twee verschillende verhalen vertelt, ziet het er sowieso somber uit. Ik ben wel benieuwd of de kantine van het personeel en de werkkamer van de leiding óók die luide ventilatie hebben. 

Ik hoop dat het ze gaat lukken. Ik kan zelf helemaal niet tegen geluidsoverlast, slaap vaak met oordopjes en zit overdag soms met zo'n 3M Peltor op mijn hoofd te werken. Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek dat je ziek wordt van geluidsoverlast in de woning, daar hoef je in ieder geval geen deskundige voor in te schakelen.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

@fre3ke Ik heb exact het zelfde, slaap met een zachte oor en hoor alles. Vorig jaar ging de ventilatiemotor aanlopen bij de kelderboxen exact benenden mijn woning. Dus brommmbrommmbrommm stil brommmmmmmbroom stil. en dat herhaald zich elke sec. Dus melding gemaakt en stekker eruitgehaald, maar het duurde wel even voordat ik wist waar het vandaan kwam. Duurde een jaar voordat woningbouw het maakte, en in de tussentijd stak de huismeester af en toe de stekker er in, 'om te testen of ik er echt last van had'. Zodra ik binnen in huis kwam hoorde ik het direct, dus dan liep ik maar weer naar beneden om stekker er uit te halen. Ander halve maand terug is er een nieuwe motor ingegaan. Rust! 

Geplaatst:

@fre3ke, sorry dat ik het mis met dat dempen. Maar dat zal bij Nikki een kostbaar iets worden, gaat niet lukken vrees ik.

Er is nog een derde verhaal, maar dat wordt niet genoemd door de leiding, wel door bewoners. Er mag gerookt worden in de woningen en daar is een deel van het team allergisch voor. Wanneer de begeleider langs komt (bij Nikki verplicht 2× per dag) mag er niet gerookt worden, mag het eigenlijk niet naar rook ruiken en moet er een raam open staan. Dit gebeurt niet altijd. Roken is voor bewoners die dat doen een soort medicijn, dus verbieden is geen optie. Dat zou een verklaarbare reden kunnen zijn om de ventilatie volop te laten razen.

Nikki slaapt altijd met oordopjes, is gevoelig voor geluiden. Nu slaapt ze naast woonkamer en badkamer. In die laatste is het lawaai nog erger. Ze valt nu nog moeilijker in slaap dan anders. Vanmorgen zag ik met beeldbellen dat ze een trui aan had. Koud. De warme lucht wordt er uitgezogen en koude lucht van buiten trekt erin.

Maar goed, donderdag ga haal ik haar op en dan is ze er de eerste drie weken vanaf. Vakantie! Heerlijk rustig in mijn huis met een stil ventilatie systeem. Wel een rumoerige buurt waar ik woon, met soms wat geluidsoverlast van enkele lawaaischoppers, maar dat is weer een andere klaag...

Geplaatst:

Wat is er aan de hand met het weer, om de haverklap is er wel een zomerstorm. Vroeger kwam dat niet zo vaak voor, volgens mij alleen vorig jaar en dit jaar zo erg (door plotselinge daling CO2 in de lucht?). Vandaag weer windkracht 5, morgen wat minder maar zondag en maandag voorspellen ze dat weer.
De komkommers zijn nog niet eens van de vorige stormen rond 2 weken geleden hersteld, ze lijken hun beste tijd al gehad te hebben terwijl het pas begin augustus is. Ze lijken wel uit te drogen terwijl er genoeg vocht in de grond zit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.