Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:
9 uren geleden, Liekie zei:
 Toevallig ook een Nefit?

Nee, een ander merk. Ga ik straks opzoeken.
Toevoeging: Intergas it is.

Geplaatst:
11 uren geleden, bonnie f zei:
Koop een infrarood kacheltje.

Wij zijn met 3 in huis, en straks met 4. Dan heb je toch al meerdere van die apparaten nodig.

En ik weet niet of ze erg rendabel zijn. We gebruiken nu 500-600 m³ gas per jaar.

De temperatuur was vanochtend gedaald naar 17,5 maar nu 18,5 na het koken en de voedseldroger aan. Over 1 a max 2 dagen wordt de pomp van de cv-ketel geleverd en geïnstalleerd, dus dan kan de verwarming weer aan.

Geplaatst:

Er zit trouwens een muis, of kolonie muizen, in de schuur. Zag er niet zo lang geleden eentje wegschieten. Lang, slank en lichtbruin.
En ze eten ook zoete aardappels, heb ik vanmiddag gezien [emoji33]

Daarvoor zaten ze aan de Sint jansuitjes, en het vogelvoer is ook op. Maar tarwe eten ze niet (of niet gevonden?).

Geplaatst:
29 minutes ago, acpronk said:

Maar tarwe eten ze niet (of niet gevonden?).

Niet gevonden, dan. Muizen eten alles.

Geplaatst:
53 minuten geleden, acpronk zei:
Wij zijn met 3 in huis, en straks met 4. Dan heb je toch al meerdere van die apparaten nodig.

En ik weet niet of ze erg rendabel zijn. We gebruiken nu 500-600 m³ gas per jaar.

De temperatuur was vanochtend gedaald naar 17,5 maar nu 18,5 na het koken en de voedseldroger aan. Over 1 a max 2 dagen wordt de pomp van de cv-ketel geleverd en geïnstalleerd, dus dan kan de verwarming weer aan.

Ze zijn zeker niet geschikt als hoofdverwarming. Als je meer dan 2 ruimtes met regelmaat moet verwarmen is het denk ik niet lonend. En als je een goed geïsoleerd huis hebt lijkt het me ook niet zinvol. Als ik hier de temperatuur steeds op 19 of meer moet houden, ga ik denk ik de 2500 m3 wel halen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Als je kamer niet al te groot is, helpt een bloempot kacheltje ook. Super goedkoop en knus. Wij dachten dat het onzin was, maar het blijkt toch echt wel warmte af te geven. Wij hebben er eentje op de lage tafel staan bij de zithoek, en dat voel je toch wel. Maar het is vooral stralingswarmte (dichtbij). Er staan op youtube diverse filmpjes hoe eea te maken van een bloempot, die van ons is gemaakt van een houten dienblad en een halve oude romertopf iit de kringloop. Er staan twee waxinelichtjes in een laag glaasje onder. De eerdere versie is overleden omdat we er echt teveel kaarsjes onder hadden gezet en daardoor het aardewerk zo heet was geworden dat het kaarsvet in de fik vloog en de schaal ook knapte. Oeps, bijna brand. Nu hebben we er braaf maar twee lichtjes er onder en dat werkt prima zonder problemen. We waren er heel blij mee afgelopen vrijdag toen de kachel kapot ging en de monteur pas zaterdag kon komen! 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Hmmmm. Ik vraag me af of dit echt een oplossing is voor de koude dagen. Nog buiten het gevaar voor brand enzo. Bovendien zijn waxinelichtjes relatief duur.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
Op 12-11-2023 om 14:19, appelvrouw zei:

We hebben van die Lidl radiatoortjes op elektra die gaan overdags laag aan en savonds wat hoger. We hebben geen idee hoeveel energie we verbruiken, op onze verwarmingen zitten kleine metertjes en het warme water en de elektra worden over het hele gebouw verdeeld. 

Is dit de eerste winter in deze woning?
Ik zou die lidl radiators zo ver mogelijk van de verwarming kleine metertjes afhouden. Metertje van de verwarming schiet aan als omgevingstemp en radiator temp +/- 3 tot 5 graden verschillen.
Heb je de lidle radiatoortjes al eerder gebruikt? Zo nee, kan je online je electra dagverbruik zien? Want dan kan je een inschatting maken wat het gaat kosten.

Geplaatst:
Op 12-11-2023 om 14:04, bonnie f zei:

Oh. Je hebt ook mooiere in de vorm van een paneel. Maar die zijn heul veul duurder.

Ja ze hadden er maar zes binnengekregen bij vomar, waren 60 euro, dus die waren gelijk weg. 60x60cm en 450W.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
22 uren geleden, acpronk zei:

Er zit trouwens een muis, of kolonie muizen, in de schuur. Zag er niet zo lang geleden eentje wegschieten. Lang, slank en lichtbruin.
En ze eten ook zoete aardappels, heb ik vanmiddag gezien emoji33.png

Daarvoor zaten ze aan de Sint jansuitjes, en het vogelvoer is ook op. Maar tarwe eten ze niet (of niet gevonden?).

Ik kan aanraden de mix van meel/bakingsoda in plastic bakje met gaatje voor muizenkoppie, als basis. aangevuld met vallen. 

Voordeligste is afhankelijk van hoeveel je er wilt. Ik wilde er zes, dan was agradi de goedkoopste per setje van 2. Maar ze konden maar twee setjes leveren. Dan was via bol de beste optie: "Voor anderen dit is ook nog een optie lijkt mij eens kijken wat porto kost. Want 12,54 voor doosje van 6 stuks is minder dan 20,-. 2,99 euro porto, dus dat is dan de betere optie, 15,53? Nee 15,28, wanneer je er drie x2 kunt bestellen tenminste. Maar al besteld ga niet proberen te annuleren. Opvallend hoe je tegenwoordig bijna altijd bij Bol.com uitkomt.

https://www.bol.com/nl/nl/p/protekx-muizenval-6-stuks-voor-binnen-en-buiten-extra-sterk-niet-giftig-hygienisch-hoge-vangkans-ongedierte-verjager/9300000008104687/?bltgh=gDFafnjlA5rmYnVh4Q1PHg.2_6.16.ProductImage "

of https://www.agradi.nl/kerbl-muizenval-snapper-2-stuks.htm

of rattenversie: https://www.agradi.nl/kerbl-rattenval-snapper.htm?gclid=CjwKCAjwv-2pBhB-EiwAtsQZFKuHq6om7SdelKXjfzt0jd9vxZMAu7EnCFCwm7PJQByMpUkfFxywDhoCHV8QAvD_BwE

of Protekx ook rattenmaat heeft weet ik niet.

Oh ja ze zijn gek! op rode pepertjes!!! Die monsters.

En Tarwe is juist substraat voor (consumenten)muizengif.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Ik had er van de winter 6 van deze ratten versie gekocht, voor de woelmuizen of woelratten in de moestuin, maar niet gebruikt.
Had ze enkele dagen geleden op de looproutes gelegd, zonder aas nog. Ze zijn er wel langs gelopen, maar niet dichtgeklapt. Daarna hadden ze aan de zoete aardappels gesnoept, en vandaag dus zoete aardappel erin gedaan. Kijken of ze toehappen.

Heb ook nog wel 2 muisvriendelijke muizenvallen, daar had ik tarwe in gedaan (zo'n hele kolf), maar ze waren er niet in geweest. Nu dus ook zoete aardappel.
Geplaatst:

@acpronkik gebruik de laatste tijd dus goedkope chocolade reep, uit zo'n Milka reep van 59 cent in de reclame kun je zoveel staafjes snijden en erin prikken. Beter dan die vieze pindakaas die toch maar runny wordt na paar jaar. Ik heb zelfs twee muisjes gevangen met een stukje, afgeknaagd tot de rand van het houderbusje, zat er nog genoeg in voor tweede ronde. Oreo variant is lekker stevig en heeft meerdere lagen=geuren.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
6 uren geleden, rorror zei:

dit de eerste winter in deze woning?

Ja de eerste en meteen de laatste. Veuls te koud in dit huis en niet te verwarmen met die koude gang. 

6 uren geleden, rorror zei:

als omgevingstemp en radiator temp +/- 3 tot 5 graden verschillen

Ja dat lijkt me inderdaad daar hadden we nog niet over nagedacht. Dank je! De radiatoren staan wel aan de andere kant tot nu toe daar houden we ze dan ook.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weken later...
Geplaatst:

Ratten! Ze hebben het heerlijk in de composthoop en snoepen van het konijnenvoer. We hebben ze de oorlog verklaard met vallen (diervriendelijk en de klapversie) en liters water (en sambal) in de holen. Tot nu toe zijn ze nog niet echt onder de indruk helaas.

Geplaatst:

Even getwijfeld of ik het in het Jubeltopic of de klaagbank zou posten. Het werd de klaagbank omdat het overgrote deel van de nederlanders geen grensbewoner is en niet kan profiteren van de lagere brandstofprijzen van 'over de grens'. Ik heb zo'n brandstofbonnetje ooit al eens laten zien maar het verschil met Nederland blijft nog steeds  belachelijk hoog.

prijzen1.thumb.JPG.fc019907f5e9377649d3f7c8376f0e50.JPG

De nederlandse Tango liet op de terugweg voor  Euro 95 een prijs van € 1.909 per liter zien. De Shell 'bij mij om de hoek' durft voor hetzelfde sapje zelfs € 2.039 per liter te vragen.

In Belgie betaald                                    : € 66.68
Dezelfde hoeveelheid kost bij Tango : € 80.62
Idem bij genoemde Shell                     : € 86.11

En dan nóg iets frappants. Voor een paar boodschappen ging ik nog even bij een belgische Lidl langs waar ik hetzelfde meel zag liggen dat ik gisteren bij een nederlandse Lidl kocht. 

prijzen3.thumb.JPG.3978afaa880b511349a0aa5a5dfcbafc.JPG

Links het nederlandse pak, rechts het belgische. Zoek de verschillen.

Wel, die zijn er niet. Op beide verpakkingen staat dezelfde tweetalige tekst en ook de samenstelling van het meel is identiek. Het grote verschil zit hem in de prijs. Betaalde ik gisteren in Nederland 89 cent, bij de belgische Lidl kost zo'n  pak een lullige 35 cent en het was beslist geen promo. Ik heb nog aan een medewerkster gevraagd of de prijs wel klopte. Hoezo zelfde firma ?

prijzen2.thumb.JPG.530a3b74c73c132a6c6b044b91ed6f08.JPG

Gelijk maar 5 pakken gekocht. Kan ik voorlopig weer even vooruit.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Wat een verschil! 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat heet BTW + de misschien hogere loonkosten in Nederland, pensioenafdracht etc. Er zijn ook vast nog landen waar het nog goedkoper kan. Een verenigd europa is ook nog heel ver weg. En met de laatste verkiezingen wordt het er niet beter op.

Fijn voor wie langs de grens woont, kun je goedkoop boodschappen doen. Ik zou je voordeel dan ook gewoon bij het jubeltopic zetten 🙂

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Albert Heijn doet in België exact hetzelfde met veel huismerkproducten. Die kosten daar vaak de helft tot 2/3 van de Nederlandse prijs, voor exact hetzelfde product uit een Nederlandse fabriek. Soms zelfs meer dan de helft goedkoper, ook zonnebloemolie van het huismerk bijvoorbeeld.

Geplaatst:

De loonkost is in België de 2 na hoogste in Europa, een stukje hoger als in Nederland. Sociale bijdragen door werknemers en werkgevers en nadien belasting tot hoogste schijf 50% zijn ook niet van de poes in België, het systeem is hier gewoon anders, maar als je het uittelt zal het niet veel schelen. BTW op levensmiddelen is  6% in België en 9% ? in Nederland maar dat verklaart het hoge verschil niet. Er zijn evenwel veel meer grootwarenhuizen per inwoner in Belgie dan in Nederland en er woedt een hevige concurrentiestrijd omdat bv AH en Jumbo marktaandeel willen winnen in een al oververhitte markt. Toch zie je ook hier veel grensshopping bv naar Frankrijk en Duitsland omdat bepaalde producten daar dan weer goedkoper zijn.

Voor benzine is zowel in Nederland als België de BTW 21%, de accijnzen  zijn echter een pak hoger in Nederland (+/- 79 cent per liter) en dat is puur een beslissing van een regering.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Net Pulled Chicken gemaakt... helaas ietsie pietsie te veel sambal erbij... Manlief is nog aan t spoelen 🤣

Geplaatst:

Mag ik ff heel hard klagen? Heel heel hard? Had een plekje op mijn neus dat niet oke was. Mijn huisarts wilde me niet doorverwijzen want het was volgens haar een ‘typische’ actinische keratose (zonneschade) en ‘de dermatoloog ziet me aankomen’. Ik vertrouwde het evengoed niet. Na een hoog oplopende ruzie heb ik een klacht ingediend en ben ik alsnog doorverwezen. En ik had -helaas- gelijk. Opnieuw kanker, deze keer op mijn neus. Mijn borsten er af was nog onvoldoende blijkbaar. Uit het PA heb ik begrepen dat er iets met lymfe bij betrokken is. Dat maakt me zenuwachtig, omdat mijn borstkanker uiteraard via de lymfe kan verspreiden. Ik ga me laten doorverwijzen naar het AvL en goede huisarts die dat nog durft te weigeren. Wat een k#twijf. De dermatoloog ziet me aankomen. Joh. Als ik naar haar had geluisterd was ik over enkele jaren vies de sjaak geweest. Ben ik nu ook al, als ik het PA verslag mag geloven. Want het groeit sprieterig, wat verwijdering lastig maakt. Dat betekent minimaal een groot litteken, midden op mijn neus, en geen zekerheid over definitieve verwijdering. Kak. Allemachtig, wat baal ik. 

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik kan je alleen heel veel sterkte wensen 😐 En ja, totaal Kak!

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Dat is bijzonder kak, Tanja!  Hoop dat een en ander mee gaat vallen, maar het klinkt niet best.  Kop op, en veel sterkte! 

Geplaatst:

Wat ontzettend kak, Tanja, en wat goed dat je zelf doorgezet hebt! Sterkte met alles! 

Geplaatst:

Wat erg Tanja , goed dat je je niet hebt  laten doen, hopelijk valt het mee, veel sterkte !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.