Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren de serre opgeruimd en de ramen aan de binnenkant gelapt. Vandaag radijsjes, kervel, spinazie, sla, rucola, mizuna, raapjes,... gezaaid, en enkel plantjes uitgeplant (sla, spinazie, veldsla en 2 bloemkolen), zodat we snel de eerste oogst hebben

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek

Geplaatst:

Afgelopen weekend volop bezig geweest met onze schuur aan het opknappen. En een houthok geknusseld van pallets en 1 schuttingdeel

Voor:2017-02-20-1846601487612715.43

Na:

2017-02-20-1819031487612737.44

Geplaatst:

Afgelopen weekend heb ik onder andere de binnenkant van mijn compostbak (rechter deel) voorzien van kippengaas. Op die manier loopt het composteerbare materiaal minder makkelijk tussen de openingen van de pallets door. De linker bak moet ik ook nog voorzien van gaas, maar dan zal ik de hoop eerst moeten afgraven en de compost in de tuin verwerken (voorjaar/zomer).

2017-02-18%2017.20.38.jpg?dl=1

2017-02-18%2017.20.27.jpg?dl=1

Geplaatst:

Zo'n 15 oerprei verplaatst om ruimte te maken voor de Sugar Snaps en peultjes. Vitrage tegen de rekken gemaakt zodat de duiven de erwten niet opeten.

Geplaatst:

Kweekpatrouille door de tuin: her en der losse kweekgrassprietjes uitgegraven. Dat stuk tuin zou als schoon moeten zijn, er waren toch wat kleine worteltjes doorgeglipt.

Ook weer een stuk opgeschoten met de kweekwildernis die nog nooit was gedaan (iig, niet door mij en ook niet door mijn voorganger). Nog ong. 2m2 uit te kammen, dan is mijn tuin kweekvrij en zou het bij te houden moeten zijn door regelmatig patrouilleren met spitvork om losse plukjes te verwijderen... we zullen zien.

Tuinbonenbed geharkt en voorzien van een laagje compost. Tuinboontjes thuis (in potjes) laten de eerste blaadjes al zien.

Verder mooie verteerde paardenmest tussen de aardbeien geschept, hond geknuffeld, uitgebloeide zonnebloemen te lijf gegaan met een spade, van het zonnetje genoten en handje houtas gegeven aan de frambozenstruiken.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Mijn aardbeienbedden liggen nog half onder het blad dat ik er altijd in de herfst opgooi..ik vind het nog wat vroeg dat eraf te halen.

Ik heb wel door de tuin gelopen en eindelijk het plan in grote lijnen af voor dit jaar..altijd weer een flinke puzzel zeg! Nieuwe teelt dit jaar zijn de zoete aardappelen die ik wil proberen in een grote gemetselde bak voor de kas, en verder ook graag Crosne..ik zoek nog startknolletjes

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vanmiddag nog even 9 kruiwagens met compost naar de tuin gereden, via marktplaats een nieuw keukenblokje gescoord voor in het huisje, nog wat snel wat aangepast aan de aardbeien-ark, en thuis voorzichtig de opkomende plantjes wat water gegeven.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Hier ook regen en nog eens regen, en het dus maar bij de zaaibakjes binnen gehouden. Heel even gespiekt en wat aarde weggehaald van de reukerwtjes en gezien dat ze stilaan aan het kiemen zijn.

Geplaatst:

Compost verspreid over de tuin. De IBC in stukken gezaagd en afgevoerd. De fruitboompjes geleid aan de bamboestokken, een beetje opgeruimd nog twee fruitboompjes in de tuin gezet en de hele tuin voorzien van beendermeel.

En nog wat op het hoofdpad opgeruimd zodat morgen de voorste mestbak kan worden hersteld.

Geplaatst:
Kweekpatrouille door de tuin: her en der losse kweekgrassprietjes uitgegraven. Dat stuk tuin zou als schoon moeten zijn, er waren toch wat kleine worteltjes doorgeglipt.

Ik heb jarenlang afgrijselijk veel van dat kweekgras in mijn tuin gehad, en tussen mijn tuintegels heb ik het nog steeds hoor, maar (ja daar kom ik weer), karton, compost en mulch eind 2015, en het is weg tussen mijn planten. Echt nada nul zero kweek meer. Wat ik nu boven de mulch uit zie komen is alleen wat gazongras en zaadjes die in het stro zaten.

Geplaatst:

Heeft mijn tuinbuur ook geprobeerd, maar bij hem mocht het (niet genoeg) baten. Mogelijk niet genoeg mulch. Je moet dan ook wel beschikken over veel compost, veel karton en heel veel geduld. Allen ontbreken Maar de stukken tuin die ik niet direct gebruik daar maak ik af en toe een sheetmulch bed, als het zo uitkomt en ik de materialen voor handen heb.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Gisteren verder met de aardbeien-ark geweest, alle bakken gevuld met een mengeling van compost, potgrond en klei uit de tuin. Daarbij eerst alles gemengd in een grote speciekuip ( zwaar werk ). Verder nog alle muren in het huisje opnieuw bekleed. We kunnen nu het huisje van binnen weer gaan inrichten.

Geplaatst:

vandaag heb ik, dankzij dit forum mijn eigen verwarmde kiembak gemaakt.

Ik had nog een grote bak met deksel over, heb deze gevuld met water en daar een kleine aquariumverwarming ingehangen.

Hierin heb ik in bakjes peperzaden gezet, Ik hoop dat ze snel gaan ontkiemen

Geplaatst:

slakken vangen ...

In de serre had ik al wortels en sla etc. gezaaid maar ik merkte dat de kiempjes verdwenen enkele dagen na opkomst. Dit weekend had ik al 4 biervallen in de serre gezet, gisteren avond ben ik ze ook handmatig gaan plukken. 120 stuks heb ik zelf gevangen en in de biervallen lagen er samen ook +- 80 stuks. Dat beloofd voor de rest van het seizoen ...

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Geplaatst: (aangepast)

Niets gedaan in de tuin, daarvoor was het weer te guur, maar wel bezig geweest met de tuin.

- Opgekomen paprika's lichter gezet.

- Twee zwarte bessenstekken (Noir de Bourgogne) met blote wortel gekocht en voorlopig opgepot. Verder nog wat zaad gekocht van wilde margrietjes, een grappig rood worteltje (http://www.semaille.com/nl/carotte-de-conservation/347-carotte-gniff.html) en rode tuinmelde.

- Een vlinderstruik gekregen van mijn pa en bij mijn ma een paar stekken genomen van een braamachtige bes (ras onbekend) die superlekker is volgens de kinderen. We zien wel wat het geeft.

- En last but not least bevestiging gekregen dat een ex-collega van mijn man in mei een bijenkast

in onze tuin komt plaatsen. Dat was het leukste nieuws van de dag

aangepast door Gast
Geplaatst:

200 slakken in je kas Tim , nu al..bah.

Wij hadden heerlijk weer en dus ben ik met de hark aan de slag gegaan in het bosperk. Daar groeit vooral veel lage smeerwortel, sneeuwklokjes, speenkruid, maar ook gele dovenetel, wilde braam, brandnetel en ander gespuis. Verder zijn er veel molshopen. Dat trek ik meestal met de hark in het voorjaar een beetje los en recht..knip de bramen bij de grond af, en hark het blad en dood materiaal eruit. Er staan ook pollen daslook, tenminste dat hoop ik, ik zag er nog geen spoor van. Het trekken is eigenlijk te zwaar werk voor me en ik moet het verdelen over een dag of drie/vier, steeds een uurtje. Verder genoten van de tulpenbollen( nog geen bloem) die overal mooi opkomen ( dank Flup!)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vandaag de bakken voor de aardbeien helemaal gevuld, zaterdag een tripje naar aardbeiplantje.nl . Een poging gewaagd om er een net over de aardbeien-ark te spannen maar dat was geen succes helaas. De grond in de kas intussen gefreesd met mijn frees en de rest van de tuin geschoffeld en aangeharkt.

Intussen zjin we in ons huisje ook aardig op schot. Er zitten weer planken aan de muur en we kunnen nu alles opruimen.

Vanavond heb ik nog even de tuinbonen ( groen en bruin kokend ), rijs-erwten en sugarsnaps voorgezaaid, die staan nu in een koude bak in de voortuin.

Geplaatst:

Met veel moeite een benzine hakselaar - letterlijk - verscheept naar Eiland aan de Veen. De hele middag geprobeerd deze aan de praat te krijgen en uiteindelijk moeten vaststellen dat dit niet ging lukken. Nu moet de hakselaar weer verscheept worden naar het vasteland en terug naar de leverancier. Verder maar weer nadenken hoe ik die enorme berg snoeiwerk weg krijg. Misschien toch maar het gehaksel vergeten en verbranden in de oliedrum...

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Geplaatst:

Voorgezaaide en inmiddels afgeharde tuinboontjes geplant. Dicht op elkaar in een rij, dus nog wat plek over voor sla etc.

Sjalotjesbed in orde gemaakt en bruine sjalotten geplant. Aardappelbed gewied en gesheetmulcht.

Geplaatst:

Nog niets, ben veel te lui, nog niet uit de winterslaap geloof ik.Wel al wat pepers en paprika's voorgezaaid in het aquarium en erwtjes in potjes.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...