Nedlets Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Raar maar waar maar ik zie heel weinig vogels in de tuin terwijl ze er vroeger wel waren. (Dit is jaren (+/-10) geleden, toen was de tuin verwildert). Onze tuin achter is zeer diep en omringd met andere diepe tuinen. Hier is zeer weinig activiteit (vaker dagen geen mens die achterin de tuin komt). Ik heb op dit moment vetbollen aan de pergola hangen maar er is nog geen vogel aan geweest. Ik heb geen hoge begroeiing in de tuin, de schutting met de buren is het hoogste punt. Maar bij de buren is dit wel het geval, ik spreek dan over slechts enkele meters verderop. Mijn tuin is niet helemaal omring met schutting, een zeer klein gedeelte maar, het andere gedeelte met heuphoogte draad en een heg. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wel meer vogels krijg? Komt dit echt door de begroeiing? Het is echt geen kale bedoeling als je alle tuinen bij elkaar pakt, waarbij de buurman hem 'gecontroleerd' verwildert haha. Met zelfs enkele zeer hoge bomen op 10-20 meter afstand. Een vogel maakt toch geen onderscheid tussen een erfscheiding. We hebben ook geen of slechts een enkele loslopende katten in de tuinen. Ik zit aan de rand van de stad, als ik uit het zolderraam kijk zie ik velden en bossen. Of moet ik de vetbollen in de luwte hangen? Quote
weknow Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Geen vogels? Of geen vogels die van je wintervoer komen eten? Het 2e komt eenvoudig doordat ze nog voldoende voedsel vinden in de natuur (het wintert nog nauwelijks) en de vogels dus geen vetbollen/strooivoer e.d. nodig hebben. Dat spul is 2e keus voor ze. Wat ik me overigens afvraag is hoe gezond/voedzaam en nodig voor vogels al dat spul van action, blokker en tuincentrum is. Ik zag het de laatste 10 jaar tot een enorme hype worden...iedereen verstrekt het nu overal in grote hoeveelheden, ook als er geen sneeuw lig en niet vriest dat het kraakt gedurende weken...maar of de vogels dat nu precies nodig hebben....? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Nedlets Geplaatst: 15 januari 2017 Auteur Geplaatst: 15 januari 2017 Ja daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in, echt winter is het nog niet geweest. Ik zie ze wel met regelmaat in de naaste omgeving vliegen. Ook je tweede opmerking is zeker discutabel. Quote
Pieter16 Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 Zaden behoren tot het voedsel van vele zaadetende vogels. Dat zou dus geen kwaad moeten kunnen. Echter vraag ik me wel af of vetbollen wel gezond zijn. Volgens de vogelbescherming is het aantal voedselplekken voor vogels de laatste jaren enorm afgenomen, waardoor er blijkbaar een tekort is. Ik vraag me dus af of we niet gewoon meer besdragende planten moeten planten. Quote Regenwormen graven gangen, en veel!
Bit Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 Ik redeneer heel simpel hoor. Vroeger had je veel meer vogels in je tuin en je zegt het zelf al : toen was er meer begroeiing. Nu zal het anders zijn ? ( foto helpt ). Het is bij de buren aantrekkelijker/ meer schuil-vlucht mogelijkheid voor die enkele kat. Ook simpel : was het vroeger anders dan dat je het nú ervaart; is er wat in de tussentijd veranderd = reden. En aangezien er nu niet minder vogels zijn dan 10 jaar geleden, ligt het aan jouw specifieke situatie ter plekke. Quote
roeier Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 Weidevogels en watervogels komen niet af op begroeiing. Maar dan moet je wel landelijk wonen, die vogels houden niet van een bebouwde omgeving.Zangvogels komen wel af op begroeiing, en voelen zich ook prima in de bebouwde omgeving. Ik heb het idee dat het bij jou om zangvogels gaat.Heb je al op de site van de vogelbescherming gekeken? https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn-tuin/tuininrichting Bijvoeren wordt niet afgeraden daar, dus zo slecht zal het niet zijn. De vogelbescherming geeft ook wel tips over wat je aan je tuininrichting kunt doen.Ik denk wel dat in zijn algemeenheid dieren gebaat zijn bij een wat ongeordende omgeving, niet alleen vogels dus, maar ook een egel bijvoorbeeld zal baat hebben bij schuilplekjes hier en daar. Een moderne boerenakker, waar alleen maar dat ene gewas groeit wat de boer wil hebben en verder helemaal niets, daar heeft geen dier wat aan.Tuinen van mensen zijn wel degelijk belangrijk geworden, want die 'natuur' waar de vogels nog genoeg van hun gading zouden vinden is er steeds minder. Moderne, ongeordende volkstuintjes en burgertuinen zijn haast plaatsvervangers geworden van de natuur die er vroeger was. Quote
simonvb Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 Volgens vogelbescherming Vlaanderen had het verschillende redenen:-één van de slechtste broedseizoenen voor kleine vogels in 2016 wegens voorjaar veel te nat. -goed notenjaar waardoor ze minder vlug dicht bij de mensen komen omdat ze nog genoeg eten vinden. Wat ik in de omgeving veel minder zie dan vroeger zijn mussen. Vroeger zag je die zeer veel. Quote
Nedlets Geplaatst: 15 januari 2017 Auteur Geplaatst: 15 januari 2017 Nou, het is niet mijn eigen ervaringen dat er vroeger meer vogels waren. Huis is al langere tijd in de familie en dus zijn er ook andere ervaringen van zeggen van, maar we hebben het dan wel over een langere tijd geleden. Tenminste toch wel 10 jaar tot tientallen jaren. Dus het is niet echt te vergelijken met dat de tuin nu anders ingericht is.. In de jaren heen zijn er zoveel andere variabelen veranderd. Bij nader inzien, het is echt niet dat ik geen vogels zie in de korte omgeving. Maar ik verwacht toch dat er voldoende natuurlijk voedsel te krijgen is in de omgeving, mogelijk juist omdat de tuin toch wel omringd is door grote rustige tuinen. Quote
Flup Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 In mijn tuin is het vogelaanbod ook anders geworden, minder gevarieerd. De oorzaak is duidelijk, er zijn 5 hele hoge en grote dennen uit de tuin verwijderd. Die stonden te dicht op elkaar en op ons huis. Overigens heb ik hier op tv gezien dat het bijvoeren van vogels niet persé gunstig is voor de vogelstand. Nu kunnen ook zwakkere exemplaren makkelijker de winter overleven, zodat de populatie uiteindelijk ook zwakker wordt. Ik vind het lastig, hier is alles flink bevroren en ondergesneeuwd, vandaar dat ik bijvoer. Heb ook ooit eens gelezen dat je ook voor de echte vorstperiode al moet beginnen met bijvoeren, zodat de vogels jouw voer wel weten te vinden. Kortom, wat is wijsheid in deze? Quote
henkg Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Inderdaad, wat is hier wijsheid?Ik voer niet meer sinds ik een kat heb. Aan de andere kant moet ik misschien juist wel voeren: dat zorgt voor sterke vogels die veel makkelijker aan de kat kunnen ontsnappen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Ik zie ze wel met regelmaat in de naaste omgeving vliegenIk heb op dit moment vetbollen aan de pergola hangen maar er is nog geen vogel aan geweest Dit zegt naar alle waarschijnlijkheid iets over de kwaliteit van de mezenbollen. Mezenbollen en vogelpindakaas zijn er in vele kwaliteiten en helaas ook zeer slechte. Vaak is de prijs al een indicatie.Mezenbollen kunnen worden gemaakt met plantaardige vetten of met (spotgoedkoop) rundervet. De meeste vogels zijn hiervan niet zo gecharmeerd. Bij goedkope vogelpindakaas wordt eerst de pinda-olie (arachideolie) uit de pinda's geperst en dan wordt de overgebeven pulp weer vermengd met rundervet. Dat heb je vaak niet in de gaten want beide producten heet gewoon vogelpindakaas. Mijn advies is bij een dierenspeciaalzaak van beide producten eens advies in te winnen en uit te proberen in je tuin gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jizkaha Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Toen ik vorig jaar hier kwam wonen, was er ook geen vogel in de tuin te zien. Vorige bewoners hadden 3 katten, dus die vogels gingen liever naar de buren.Ik heb vorige winter en vanaf de late herfst consequent voer gestrooid (los strooivoer, appels, rozijnen, meelwormen) en de tuin aantrekkelijk gemaakt voor de vogels, dwz beetje rommelig, veel mulch en takkebossen enzo (grotere bomen staan in buurtuinen). Het duurde even voor ze 't in de smiezen hadden maar na een paar maanden kwamen er steeds meer. Nu heb ik een vaste schare mussen, heggenmus, merels, mezen, roodborstje, vinken, duiven, eksters enz. O, en ook heeel veel kauwen Waarmee ik maar zeggen wil, misschien heeft 't tijd nodig voor de vogels je tuin weer weten te vinden... Quote Zelluf doen
balkontuinder Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 (aangepast) Wij hebben hier best veel vogels, maar ook veel begroeiing en veel beshoudende planten. De mussen zie ik momenteel niet meer, maar in het voorjaar is het een herrie van jewelste omdat onze huizen ingebouwde nestkasten hebben. Ze zitten ieder jaar vol. Spreeuwen, kauwen, eksters, koolmezen, vlaamse gaaien, houtduiven, merels en eenden zie ik ook vaak. En daarnaast hebben we ook nog vleermuizen, eekhoorns, egels en konijnen. PS We hebben ook meer dan 30 katten in de straat/tuinen. 21 januari 2017 aangepast door Gast Quote
paddestoelengek Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 ben best jaloers op balkontuinder gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
appelvrouw Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Het is grappig dat je de vraag stelt Nedlets want wij in NO Frankrijk vroegen ons ook deze winter af wat er met de vogels aan de hand is. Hadden we de afgelopen twee winters die heel zacht waren ladingen vinken, allerlei soorten mezen, goudvinken, distelvinken, sijsjes, boomklevers en kruipers enz in de tuin nu vliegt er vrijwel geen zangvogel op twee koolmezen en twee pimpelmezen na. We voeren dezelfde bollen en pindakaas van dezelfde winkel ook dit jaar..daar ligt het niet aan, de vogeltjes zijn er niet. Wel komen er doortrekkers., groepen koperwieken en kramsvogels, spreeuwen en tortelduiven. Ook de eksters en de merels zijn in grote getalen aanwezig.Goed te horen van de vogelbescherming dat het aan het natte voorjaar kan liggen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
oscardevos Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Bij mij zijn er al een aantal jaren achtereen groepen eksters te vinden. Ik lees op http://www.ekstersenzo.nl/publicaties_tijd_voegel_200904/ het volgende: "Populaties bestaan uit twee soorten Eksters: een kleine groep broedparen die het hele jaar door een territorium met nest- en foerageergelegenheid bezetten en verdedigen, en daarnaast een grote groep “bezitlozen”. Hierin vinden we jonge, territoriumloze en vrijgezelle vogels. Ze vormen groepen van 10 tot wel 50 exemplaren, de zogenaamde jeugdbendes. Ze kunnen 20 tot 60 procent van de plaatselijke populatie uitmaken. Ze dienen als broedreserve van waaruit onmiddellijk de plaats wordt ingenomen van een uitgevallen territoriumbezitter. Binnen de soort gelden aldus strenge beperkingen om een ongebreidelde soortuitbreiding tegen te gaan." Nu geef ik dit aan omdat ik zie dat deze vrijgezelle hangjongeren bij mij de buurt al enkele jaren terroriseren en veel broedsels en jonge vogeltjes vermoorden, waaronder bij mij in de achtertuin 2 jonge duiven. Quote
Claudia69 Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 (aangepast) Hier enkel merels en lijsters en 1 roodborstje. Geen meesjes, mussen of vinken. In ons nestkastje is vorig jaar een koppel meesjes aan een nest begonnen maar dat is voortijdig door beide ouders verlaten. Er zijn geen jongen uitgevlogen in 2016. De merels voer ik op de grond onder mijn vijgenboom, die tegen een haag aan staat, m.b.v. een voederbak voor kuikens zoals deze: (onderaan zijn gaatjes geboord en afgedekt met dun gaas, zodat er geen water in het schoteltje kan blijven staan, de pot is gevuld met zaden). Omwille van de katten staat die in een cirkelvormige omheining gemaakt van een restje tuindraad (een draadkooi dus). De vogels kunnen er aan alle kanten vrij in en uit, de katten kunnen onmogelijk rechtstreeks op de fouragerende vogels springen. Ze zijn verzot op de meelwormen die ik er dagelijks bij strooi. Voor de meesjes hangen er bollen en een voedersilo op een plek waar die al jaren hangen, maar die blijven onaangeroerd. 17 januari 2017 aangepast door Gast Quote
Wortel Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Hier wel veel vogels, mussen, mezen, merels etc. Bollen en zaad wordt goed gegeten. Maar ik woon hier nu 1,5 jaar dus kan niet echt vergelijken.... Quote
Demier Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Het is me dit jaar ook opgevallen, dat we weinig mussen hebben dit jaar.Vorige jaren hadden we in deze tijd altijd door de dag een 30 tal mussen op de voederplek.Als ik een vetbol buiten hing, dan gelijk een 50 tal spreeuwen erop.Nu hangen de vetbollen al 14 dagen, geen spreeuw gezien.Elke dag nieuw voer op de voerplek.Geen 1 mus meer te zien, toevallig deze morgen 2 stuks.Koolmezen zaten hier winters ook een stuk of 10, doch dit jaar 1 enkeling.Winterkoning zie ik wel regelmatig onder de overkapping, lekker warm, doch hij heeft problemen om de uitgang weer te vinden.Roodborstje ook regelmatig onder de overkapping.Voor de rest wel veel zeemeeuwen, je hoeft maar naar buiten te komen of de daken zien vol.gr Mat Quote
speets Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 Hier al een jaar of wat bijna geen groenlingen, terwijl die er eerder in groten getale waren.Er heerste destijds een besmettelijke ziekte, maar de aantallen trekken nog niet erg aan. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Berryfreak Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 Bij ons zijn er redelijk veel mussen enzo, ze verstoppen zich in de hoge struiken bij ons en hebben er nesten.Wacht maar, bessenstruiken - houders weten dat ze zich in de struiken verstoppen. Als de bessen rijpen komen ze tevoorschijn van hun verstopplek en vreten zow at de helft van mijn struiken kaal . Quote
speets Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 Allemachtig, zit 'ie nou bij jou op de knie? Mooi man! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 Ja. Zat lekker even te pauzeren. Komt ie er bij. Laatste 3 weken, dat ik ivm de vorst minder werk heb, ben ik eigenlijk dagelijks op de tuin. Dit roodborstje heeft oa mijn tuin tot zijn territorium verklaard. Hij verdedigt het ook zeer fel. Alle dagen dat ik in de tuin aan het wroeten ben krijgt ie wel wat aan wurmpjes en insecten. Hij eet inmiddels ook uit mijn hand. Helaas daar dan nog geen foto van ( phone pakken... bewegingen enzo, schrikt ie toch wel van nog ) Quote
Erny Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 Oooh Bit, mooi zeg! En dan ook nog een foto kunnen schieten! Zo ver heb ik die van mij nog niet... al is ie net zo nieuwsgierig en komt al behoorlijk dicht bij. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.