Ga naar inhoud

Tomaten vroeg / midden / laat zaaien: een test door henkg.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat mooi om de verschillen te zien. Ik heb een beetje te doen met de blauwbekkende februariplant. Ach èrm!

Wanneer trek je je conclusies? 15 mei of wacht je de oogst van het seizoen af??

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Leuk om te zien. Ik had een vermoedde dat 1 mrt de 4 feb in zou halen. Ben benieuwd of 31 mrt ook een snelle inhaalslag zal maken.

Geplaatst:

Leuke test. Ben er dit jaar eind maart aan begonnen en vind de plantjes nu al meer dan groot genoeg om nog te verplanten. Ze hebben door de vrieskou ook langer dan normaal binnen gestaan. Ik heb helaas alleen een lage koude bak waar ze niet lang in passen.

Benieuwd wat de apriltomaatjes geven.

Geplaatst:

Dank je, Henk, voor deze nuttige test. Ik heb eind maart gezaaid, terwijl ik anders midden maart zaai. De ganse tijd gedacht dat ik met veel te kleine plantjes ging zitten. Maar eigenlijk zijn ze niet kleiner dan andere jaren.

Geplaatst:

Mooie test, goed onderbouwd met foto`s. Zelf had ik jouw februari plant wel willen redden om te kijken wanneer deze zijn eerste vruchten zou geven. Het is duidelijk dat je zonder warme kas beter vanaf maart zaait.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dit jaar wat tomaten 2 maart gezaaid. Ben er eigenlijk zelf wel heel tevreden mee.

Er zijn toch ook best wel veel variabelen he ? Ik bedoel : wanneer verpot je; hoeveel / hoelang kunstlicht geef je ze; hou je ze droog of niet; hoe vaak verpot je ze tot de uiteindelijke maat pot/ volle grond ; wanneer begin je met mesten ; heb je een koude kas, aan huis of niet; en wat doe je daar en hoe.

En dat niet zo zeer als vragen aan jou, maar in z'n algemeenheid : de één doet dit, de ander doet dat : vele dingen zijn mede van invloed op het resultaat.

Mijn planten dus, dit keer 2 maart gezaaid, zijn nog best mooi compact ( zie wedstrijd - topic en mijn eigen moestuin-update's ).

Zeg ik niet mee, dat begin maart de beste tijd is om tomaten te zaaien hoor, écht niet. Voor een gemiddeld jaar, een doorsnee tomaat en normaal opkweken, volstaat denk ik half maart prima. 1 april is ook prima en half april kan vast ook nog wel.

Maar de variabelen zijn nogal talrijk.

Wat ik héél erg waardeer, is zo een uitgebreid verslag van wat mogelijke verschillen en mogelijke gevolgen van data. thnx Henk.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar ook eind maart gezaaid i.p.v. half maart en dat was, met de aanhoudende nachtvorst waardoor ze langer dan anders binnen bleven staan, zeker niet verkeerd.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Totaalbericht is weer bijgewerkt, zie tomaten-vroeg-midden-laat-zaaien-een-test-door-henkg-t21732.html#p334117 , onderaan.

Update 27 juli.

Stand van zaken op 27 juli in de foliekas:

De 1 mrt:

2017072716382860891501219182.jpg

De 31 mrt:

2017072716384173541501219172.jpg

De 22 apr:

2017072716390496431501219164.jpg

En, buiten, één van de 31 mrt planten:

2017072716394850691501219155.jpg

Conclusie, alleen op basis van dit ras (Roma) en dit jaar:

Vroeg zaaien (1 mrt) kan, maar geeft nauwelijks eerder oogst. Nadeel: nog koude nachten, meer kans op (nacht)vorst: daardoor meer gezeul als je de planten al vroeg wilt afharden.

Zaaien rondom 1 april bleek –in dit jaar- een mooi gemiddelde tussen vroeg en laat.

Laat zaaien (tussen half- en eind april) is niet ideaal, maar kan ook nog wel. Nadeel: latere afrijping, daardoor mogelijk ook meer kans op phytophthora. Voordeel: als je daarnaast ook eind maart zaait, dan heb je een beetje oogstspreiding. Een beetje, want bij een langere periode met mooi weer halen de latertjes de schade behoorlijk in.

Dit jaar was er een erg warm voorjaar. Al mijn buitentomaten (31 mrt) zijn nu minstens zo ver als de 31 mrt zaai die in de foliekas staat. Ook de andere soorten dan Roma.

Misschien was het té warm in de foliekas. Vergelijken met vorig jaar kan ik niet, toen sloeg de phytophthora genadeloos toe, al op 8 juli. Toen geen enkele rijpe tomaat. Heel vroeg zaaien zou geen verschil gemaakt hebben.

Dit is mijn laatste update van de test.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Afgelopen weekend was het prachtig voorjaarsweer.

Alle tuinders volop in de weer met spitten en champost.

Opeens krijg je dan zaaikriebels. "Ben ik niet veel te laat met het zaaien van tomaten etc?"

Gelukkig vond ik dit topic waarin HenkG als een boekhouder verslag doet van zijn tomatenkweek.

Ik ben gerustgesteld: de zaaitrays kunnnen best nog een week of 2 op zolder blijven staan. Nog tijd zat!

Bedankt Henk!

Geplaatst:

Er zijn mensen (ik ook tot enkele jaren terug) die begin februari al zaaien. Ik zaaide pepers begin januari en tomaten begin februari.

Het hangt er vanaf wat je doel is en of je een serre en extra groeiverlichting hebt.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Zelf heb ik heel vroeg (begin januari) gezaaid Normaliter lees ik me altijd prima in, maar dat was ik nu een beetje "vergeten". Voor mijn pepers werkt dat altijd prima (vroeg zaaien), maar voor tomaten dus schijnbaar minder. Ik heb dus half maart de tomaten nog een keer gezaaid. De vroeg gezaaide tomaten heb ik overigens wel door laten groeien voor het raam op zolder. En volgens mij zien ze er prima uit nu. Zojuist ze toch even buiten gezet om ze af te harden. Ik denk namelijk toch dat ik ze gaat planten straks (onder afdak met de mogelijkheid doorzichtig zeil om het geheel heen te wikkelen). Misschien 50/50.

20180417_202248_1.jpg

Geplaatst:

Door omstandigheden heb ik mijn tomaten nog niet kunnen zaaien. Dit staat deze avond gepland maar ik vrees of dit nu niet veeeeeeel te laat is om nog tomaten te moeten zaaien... Het proberen waard???

Geplaatst:

Gewoon doen hoor. Warm houden, staan ze binnen een week boven, zoveel mogelijk licht daarna. Gaan dan nu als een speer. Gaat nog prima hoor.

Geplaatst:

Normaliter wil ik begin april zaaien. Helaas, uitstel afstel, heb ik afgelopen week pas gezaaid. Later als ooit. Maar toch maar een week later dan vorig jaar. En gezien de natuur hier ook minstens drie week achter loopt lijkt het niet zo gek. Nu maar hopen op een mooie nazomer,

• 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...