Goldfish Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 @ AppelvrouwRSR = RedStarRomantic - indeterminante (stam) tomaten, zeg maar, dadel tomaten, lekker en enigszins phytoftora resistent.Yana - Oekraïense middelgrote determinante (struik) tomaten, zeer vroeg en zeer lekker (op mijn smaak). Ha Yuras, En wat is zwart beertje voor een type tomaat? De kleur heb ik denk ik al vast goed geraden. grV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 Het is zwart Peertje volgens mij Vincent Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 @ GoldfishHet is zwart PEERTJE, geen BEERTJE Ze zijn helemaal nieuw voor mij, eerste keer gezaaid. Indeterminant (stam), 80-120gr..... (volgens omschrijving)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 ben bang dat die leesbril steeds dichterbij komt voor mij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 Jet, de ZP paprika is de Zoete Paprika (de enige opgekomen paprika van het zaad dat je opstuurde). Yuras... welk tomaatje heb ik nou op de valreep toch van jou aangenomen? Zit in een turfpotje... Was phytophthora bestendig?(heeft ondertussen onder de lamp zn eerste echte blaadjes ontwikkeld ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 Bedankt voor de link over de kiwi bessen zeer leerzaam ! Mis alleen waar ik ze nu het beste neer kan zetten. Weet niet meer zeker of je nu oost of west had gezegd en kon het via de link niet achterhalen. Zou je dat nog een keer willen vertellen Zie de informatieve discussie op kiwibes-t824-180.html tussen o.a Weknow en mijzelf. Oost of west maakt niet uit in mijn beleving wanneer je ongeveer halfschaduw wilt hebben bij kiwibessen. Soms kan het wel uitmaken wanneer je planten hebt waarvan de knoppen / bloemen wel iets vorst kunnen hebben (zoals Camellia of te wel Japanse Roos), maar die als nog kapot gaan bij te snel stijgende temperaturen na een vorstnacht. Dan wil je geen plek uitkiezen op het Oosten omdat die de ochtendzon pakt. Bij kiwibessen speelt dat denk ik niet want 10 minuten lang -0,5c is genoeg om al je bloesem en dus oogst voor dat jaar om zeep te helpen. In elk geval is het handig een plek te kiezen waarbij de grond rondom de plant onkruid en grasvrij is. Zwarte aarde, zeker wanneer je die vochtig maakt, kan zo 2 graden uitmaken bij late nachtvorst (betere uitstraling vanaf de relatief warme bodem, beter warmte transport door het water). Je zal net zien dat alles zich mooi ontwikkelt en je begin mei een nacht van -2c (op normale hoogte) om je oren krijgt. Hoe zie jij dit Weknow ? Toch Oost voor de kiwibes met het idee van fractioneel minder kans op een temperatuurdip bij het ochtendgloren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariska_dkd Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 Doet de druivenstek het nog henkg? Ik vrees er echt voor. Nog zo geprobeerd hem zorgvuldig te vervoeren en dan gaat het toch mis, ik baal wel zo. Ik heb er meer, dus ik wilde je al een andere aanbieden, maar ik zie dat je echt precies aan de andere kant van het land woont. Mocht je toch eens in de buurt komen dan ben je welkom hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 @Erny, daar zou een houten label zijn, met de naam (waarschijnlijk) Tomatito de Jalapa. Dit is inderdaad resistente tomaat, met kleine (als rode bessen) tomaatjes, die blijft groeien en vruchten zetten tot echte vorst. Bij mij eind november dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 19, 2017 Share Posted April 19, 2017 Ok, bedankt Yuras, ik zie geen stokje erbij maar zal 'm nu labelen. Dit tomaatje loopt voor op de rest van mn tomaten en is het grootst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 19, 2017 Share Posted April 19, 2017 Oef...Goldfish....nu (over-)vraag je me wat over wat de beste standplaats is voor een kiwibes. Dat ze niet lijden onder een plek zonder de heetste middagzon (dus niet tegen een zuidmuur) en het daar waarschijnlijk het beste doen, is me duidelijk. Maar als je ze tegen een muur zet, of dan de oostkant of de westkant beter is.....? Kan allebei lijkt me en ik neig ertoe om een westkant te preferen als ik de keuze had. Waarom? Krijgt meer regen, heeft na de middag en avondzon en is beschermd tegen de vaak ijskoude drogende oostenwind, die samen met kou veel schade kan aanrichten bij sommige planten. Die van mij staan in de moestuin vrij open en zonder beschutting en groeien langs het gaas langs betonnen palen of een rozenboog rondom de moestuin. Ze staan daar aan de noordkant en oostkant, maar dat is vooral omdat ze dan het minste zon wegnemen voor de rest (en misschien wat helpen door ook wat wind te breken vanuit het noorden als ze in blad staan). In de bostuin staan ze naar het zuidwesten tegen een rij oudere bomen, die als ze in blad staan een deel van de zon wegnemen....de kiwibes kan er deels in de bomen groeien. Ik zit hier vlak bij zee en dat is toch wat milder 's winters dan ergens landinwaarts. Met bevriezen van bloemen of bloemaanzet heb ik nog geen negatieve ervaring (bloei is sowieso pas in mei...zelfs na half mei voor zover ze bloeiden). Het ergste wat hier enkele jaren gebeurde is dat jonge bladeren door vorst zwart werden...zag er even minder mooi uit, maar dat herstelde zich vrij snel. Ben dus geneigd te veronderstellen dat het eigenlijk bijna alle jaren goed zal gaan in het Nederlandse klimaat en vorst geen echt probleem is meestal.....maar of dat ook in bijvoorbeeld Groningen (350 km. noord-oostelijker) opgaat...? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted April 19, 2017 Share Posted April 19, 2017 Dank voor je analyse Weknow... de vraag is wel relevant voor Siberische kiwibessen (3 weken eerder bloei dan hun gewone neven), maar zelfs voor mijn Issai die wel op het zuiden staat tegen een muur (maar wel door slagschaduw de ochtendzon misloopt) want die staat vol in de knop, denk dat ie een week gaat bloeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Thnx weknow en goldfisch. Mijn kiwibessen komen op het westen heel fijn die wijdheid die hier zo rijkelijk gedeeld worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Van wie waren eigenlijk de meloen plantjes op de ruiltafel?Ik had er meegenomen ben er erg blij mee want mijn gezaaide meloenen zijn niet boven gekomen. Voor de rest doet alles het eigenlijk goed alleen de ananas noir tomaat die ik van Ciska heb gekregen is overleden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Ik had er een paar meloenen neer gezet in doorzichtige bekertjes, transparant en blauw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Ja die waren het, doen het goed waren 2 soorten. Ik had twee blauwe bekers.Nog bedankt voor de boekjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Ik had een doorzichtige meloen (charentais geloof ik) meegenomen. Waarvoor dank, het is mijn enige meloen en hij wordt gekoesterd Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Ik heb ook een meloen meegenomen..ik dacht een babywatermeloen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Ik had ook charentais en nog een andere iets met een mannen naam? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Dat zal dan de Rubens zijn geweest. Leuk dat mijn teveel zaaisels zo goed terecht zijn gekomen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 Even als waarschuwing voor anderen zodat jullie ze ook in de gaten kunnen houden: Er dook Witte Vlieg op in de Physalis plantjes van Yuras, deze staan nu in quarantaine want stonden, wachtend op beter weer, naast de peperplanten. En er zaten opeens zwarte luizen in de ruiltafelplantjes van Sin Fronteras, deze staan nu buiten (en ééntje al in de grond). Plantjes zelf doen het prima hoor, nergens last van en die vliegjes en luizen vertrekken wel weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin Fronteras Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 In welke, Erny? Ik zag hier wat zwarte luis op de Absint-alsem (die daar overigens geen last van heeft) maar verder nergens... Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 Ja, in die Absinth zaten ze... Heb de rest eigenlijk niet verder secuur geïnspecteerd maar uit voorzorg (stonden in de buurt van mn pepers) gelijk naar buiten gedaan, waar ze het toch beter naar de zin hebben. Misschien waren er in de andere plantjes geen luizen gekomen, gezien ze bij jou ook alleen in de Absinth zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 In de crosne zit in ieder geval niets. Ook de physalis heeft geen last van vlieg, maar die heb ik toch maar even buiten de kas gezet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin Fronteras Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 Ik vermoed dat het een luisje is dat specifiek de Absinth als waardplant zoekt, ik denk zelfs deze:Macrosiphoniella absinthii (http://influentialpoints.com/Gallery/Macrosiphoniella_aphids.htm#Macrosiphoniella_absinthii) Vorig jaar had ik er aan het begin van het seizoen ook last van, maar de plant heeft er niet onder geleden. Hoewel ik later in het seizoen wel wat luizen in de rode bessen had, was dat duidelijk een andere soort (waarschijnlijk http://influentialpoints.com/Gallery/Aphis_schneideri_Blackcurrant_aphid.htm). Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Oh, das heel interessant Sin Fronteras. Zal eens op ze inzoomen om ze van dichtbij te bekijken (als ze de vorst van vannacht overleefd hebben). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts