Geplaatst: 18 april 20178 j Voor alle zekerheid maar in de Babbeltuin. Ik at al een tijdje alleen biovlees en gooide er regelmatig een vegetarische maaltijd tegenaan, maar ik zag laatst de docu Cowspiracy, en toen ging er een soort van knopje definitief om. Sinds dat moment heb ik geen vlees of zuivel meer gegeten (behalve koffiemelk, maar die heb ik vorige week toch maar weggegooid, ja, zonde, maar ik vind dat vanille-achtige smaakje van sojamelk in de koffie eigenlijk ook veel lekkerder). Ik vond vegan altijd een beetje extreem, want wat maakt zo'n ei nou toch uit (eieren zijn ook een vrij natuurlijk voedsel voor mensen), en het was me ook een raadsel hoe mensen kunnen leven zonder kaas, want oh, ik ben echt dol op kaas, in alle vormen en smaken. Maar dat knopje ging dus om, en ik moet zeggen dat ik nu al een paar weken probleemloos heel erg geniet van alle maaltijden zonder dat ik vlees of zuivel mis. Ik vind koken leuk, en ik probeer graag nieuwe recepten, dat zal zeker een rol spelen. Gek genoeg mis ik ook chocola niet, terwijl ik in het verleden toch wel dagelijks een stukje van zo'n reep naar binnen werkte en af en toe echt dat gevoel had van NU MOET IK CHOCOLA ETEN. Ik wilde dat stoppen met roken zo makkelijk ging! (Want dat doe ik dus nog wel, heel onlogisch misschien, maar dat is een verslaving, vlees en zuivel waren dat blijkbaar niet.) Voor mijn thuiswonende zoon kook ik nog om de dag iets met vlees/kaas/eieren voor hem en zonder voor mij, en de andere dag probeer ik iets op tafel te zetten zonder, dat hij ook lekker vindt. En dat gaat eigenlijk ook veel makkelijker dan ik verwacht had. Af en toe gaat er wel eens iets giga mis, zoals laatst de vegan pannenkoeken, toen heb ik hem naar de snackbar gestuurd voor een vervangende lading patat en aanverwanten. Op die pannenkoeken ga ik nog effe flink oefenen. Maar meestal eet ook zoon gretig mee met wat ik aan vegan dingen op tafel zet. Ik heb ook helemaal niet de behoefte om hem, of wie dan ook 'om te praten'. Ik vind dat zelf superirritant van sommige mensen die gestopt zijn met roken en dan gaan lopen drammen hoe slecht het wel is en klagen als er iemand op 10 meter afstand in de open lucht staat te roken. Ik ga niet uitweiden over de redenen waarom bij mij dat knopje omging, want dat moet ieder voor zichzelf uitmaken. Maar het bevalt mij dus wel heel goed, ben volgens mij ook wel een kilootje of zo kwijtgeraakt in een paar weken (kan geen kwaad, ik woog iets van 65 kilo bij 1.71 lengte,), en ik heb (maar dat kan illusie zijn) minder last van stresshoofdpijn en zere knieën.
Geplaatst: 19 april 20178 j ik denk:vegan = niks mis mee als jij je gelukkig voeltroken = van alles mis mee (heb zelf 2 ouders verloren aan roken) en kan daarom? rooklucht niet luchten, ben heel blij met allerlei rookverboden
Geplaatst: 19 april 20178 j Ik denk dat vegan een keuze is. Is niet iets waar anderen wat van moeten vinden, is een eigen keus. Punt. Als jij je er goed bij voelt, prima toch? Wat het roken betreft, daar heeft Robo natuurlijk helemaal gelijk in! Zelfs als roker ben ik het met allerlei verboden eens. ( maar niet allemaal! Laat iedereen maar gewoon dat doen waar hij/zij blij van word en laat verder degene die er anders over denken in hun waarde!
Geplaatst: 19 april 20178 j Waarom en naar wie wil je jezelf verantwoorden.Wat in jouw bord ligt is jouw probleem, ik begrijp niet waarom iemand zich daarmee zou bemoeien. Maar daarbuiten, is het menselijke lichaam opgebouwd als een alleseter, wat betekend dat het darmkanaal niet lang genoeg is om de volledige voedingswaarde uit groen te kunnen halen.
Geplaatst: 19 april 20178 j Wij eten de laatste maanden twee/drie keer per week geen vlees meer, maar iets vervangends.Bevalt mij goed en ik hoor geen klachten van de rest van ons gezin. Vegan gaat mij persoonlijk te ver, maar het is een keuze die je voor jezelf moet maken. Het is wel heel goed om je bewust te zijn 'wat' je eet, zowel naar het dier toe (dierenwelzijn) als voor je eigen gezondheid (volwaardige voeding zonder vlees). Succes met het zoeken naar nieuwe recepten
Geplaatst: 19 april 20178 j Mooi dat je die stap hebt kunnen maken. Ik persoonlijk zit nog in de oh-nee-kaas! fase en eieren eet ik ook. Wel biologisch maar niet ideaal, daar maak ik me geen illusies om. Soms (uit eten, snackbar of eten bij anderen) nuttig ik ook nog vlees, maar dat wil ik graag minimaliseren.Lastigste vind ik toch de balans in nutriënten in combinatie met eetgewoontes. Niet de eiwitten, das niet echt een punt. Vooral de B12 en bepaalde vetten vind ik zelf lastig, met name omdat wij hier niet zo experimenteel zijn ingesteld dus ik hoef niet ineens met algen of ladingen noten etc. aan te komen vrees ik. Het valt tegen wat er in veganistische "vleesvervangers" zit en een B12 tekort is geen leuk grapje. Zolang jij dat weet te voorkomen met veganistische voeding, kudos aan jou! Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 19 april 20178 j Waarom en naar wie wil je jezelf verantwoorden.Wat in jouw bord ligt is jouw probleem, ik begrijp niet waarom iemand zich daarmee zou bemoeien..Is dat niet net 'the point' van een forum? Een plek waar je discussieert over een bepaald onderwerp.
Geplaatst: 19 april 20178 j Zelf ben ik gestopt met vlees eten in gerechten waarin ik het eigenlijk niet misAangezien ik ook mijn gewicht in de gaten moet houden (er moet veel af om op een gezond gewicht te komen) eet ik de laatste 2 maanden zeer veel groentenBij het wokken, omeletje maken en in de groentesoep als voorbeeld mis ik het toevoegen van vlees helemaal niet, sterker nog niemand in ons gezin mist het vlees!! Is wel een vreemde gewaarwording als je gewent bent 7 dagen per week een stuk vlees te eten. Bij een maaltijd groente en aardappels eet ik wel m’n stukje vlees anders mis ik het en ik vind het ook gewoon lekker. Ik ben er aan gewend dat er met regelmaat vegetariërs bij ons eten en dat is geen enkel probleemBij het mee-eten van een veganist zal ik toch even extra moeten nadenken, geen kaas, geen melk, geen eieren etc. maar daar kom ik ook wel uit. Gewoon doen waar je je goed bij voelt denk ik moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 19 april 20178 j Zeven dagen in de week vlees? Wow, zovaak eten wij dat niet, al zijn wij sinds wij in Duitsland wonen wel meer vlees gaan eten. Dat vlees komt hoofdzakelijk bij de lokale slager vandaan, die zelf ook slacht. Dan weet je dat het van vee hier uit de buurt komt, iets wat ik ook wel prettig vind. Mij maakt het niet uit hoe en wat iemand eet, heb verder niks tegen vegetarisch eten. Mocht er bezoek langskomen dat geen vlees eet, dan is dat geen probleem. Vegan vind ik zelf iets fanatieker. Dan eet je ook geen melkproducten en eieren én ben je vaak ook nog tegen het dragen van leer, gebruiken van wax en nog meer van dat soort dingen. Dat mag best, maar dring het een ander niet op en dat doen veganistische mensen in mijn omgeving wel. Wij hebben buren die achter ons huis schapen houden voor het vlees. Die schapen hebben een heel goed leven en krijgen geen rotzooi. Worden alleen 's nachts (ivm roofdieren) in de stal gehouden en overdag hebben ze alle ruimte binnen en buiten de stal. Daarmee heb ik geen moeite, deze dieren hebben absoluut een dierwaardig leven en dat vind ik wel belangrijk. Helaas is dat zelden het geval en dan kan ik mij ook voorstellen dat iemand tegen vleesconsumptie is.
Geplaatst: 19 april 20178 j Wat het leuke is van veganistisch eten is dat je de maaltijden heel anders samenstelt met andere producten dus een heel nieuw pad. Veel plezier daarbij. Maar... 65 kilo bij 1.71 lengte... daar hoeft dan écht niets meer af hoor... Is een prachtig gewicht. 19 april 20178 j aangepast door Gast
Geplaatst: 19 april 20178 j Het enige echte probleem met Vegan is dat je echt B-12 moet bijslikken. En die B-12 is dan toch dierlijjk want dat is de enige vorm waarin ons lichaam deze vitamine kan opnemen. Het vervelende is dat je ook echt niet zonder kan. Een vriendin van mij heeft B-12 tekort en ik kan je vertellen dat je dat echt niet wilt.Verdere voedingsstoffen hoeft geen probleem te zijn, calcium kun je bijvoorbeeld prima uit groente en noten halen. Het is wel belangrijk uiteraard om je er wat verder in te verdiepen. Persoonlijk is het niets voor mij, ik ben ruim 20 jaar vegetariër geweest, maar heb een soja overgevoeligheid opgebouwd en een tempeh allergie.Heel af en toe kan ik nu wel weer tofu eten waar ik heel blij om ben want ik vind dat spul nogal lekker. Maar dan moet ik in die week verder geen sojaprodukten eten. Bovendien wil ik ook geen soja meer eten waar tropisch regenwoud voor esneuveld is.Maar dat is het niet alleen, ik voel me gewoon het prettigst als ik zo gevarieerd mogelijk eet en daar hoort voor mij ook af en toe vlees bij (1 a 2 x per week)
Geplaatst: 19 april 20178 j Door een verhoogde nood aan eiwitten en vitamine B12 zou het voor mij niet volstaan om gezond te blijven. Dus voor mij geen optie.
Geplaatst: 19 april 20178 j Vegan is een keuze en dat moet iedereen voor zichzelf weten. Zelf kook ik ook weleens vegan en soms is dat niet eens bewust! Wat ik wel irritant vind, is dat het voor veel mensen een soort religie is geworden. En dat snap ik echt niet. Ik leef bewust, qua eten maar ook qua consumeren. Zelfs mijn auto heb ik weer de deur uit gedaan omdat ik het niet nodig vond er een in eigendom te hebben. Een ander kan en mag daar niet over oordelen. Ik ben niet iemand zijn of haar eigendom en maak mijn eigen keuzes.
Geplaatst: 19 april 20178 j Hoe kijk je aan tegen een veganistische levensstijl ? Ja, eigenlijk heel simpel: niet. Ik heb zoiets van: leven en laten leven wat ieder goeddunkt. Ieders overtuiging respecteren, zolang ze mij ook respecteren dat ik hun overtuiging niet deel.
Geplaatst: 20 april 20178 j Niks mis mee met zo keus. Ik zie steeds vaker dat mensen een vegetarisch of vegan levenstijl kiezen. Enige is dat je bij uitsluiten van enige voedselsoort je goed informeert. Ik ben gevoelig voor melk en kan je ook aanraden melkvervangers af te wisselen havermoutmelk( heb je wel iets minder eiwitten) en amandelmelk is bijvoorbeeld heel lekker om zo te drinken (en dat heb ik nooit met sojamelk gehad ) ongezoete amandel en soja melk is prima om mee te koken (denk aan lasagne bechamel saus etc) En er bestaat ook heel veel chocolade zonder melk erin - dat hoef je dus echt niet op te geven Nog 1 tipje. Als je wilt bakken en je bent op zoek naar een ei vervanger kan ik je aanraden chia zaad te gebruiken. 1 ei = 1 eetlepel chia in 3 eetlepels water laten weken. Perfect voor pannekoeken trouwens Veel plezier met experimenteren.
Geplaatst: 20 april 20178 j Chiazaad en gemalen lijnzaad geven geweekt in water inderdaad een gel die vergelijkbaar is met eiwit. Ik gebruik het wel om glutenvrij brood op te waarderen. Maar helemaal hetzelfde als eiwit is het niet. In cake en gebak geeft appelmoes trouwens ook een betere binding als je geen ei gebruikt.
Geplaatst: 21 april 20178 j Auteur Wat het leuke is van veganistisch eten is dat je de maaltijden heel anders samenstelt met andere producten dus een heel nieuw pad. Veel plezier daarbij. Maar... 65 kilo bij 1.71 lengte... daar hoeft dan écht niets meer af hoor... Is een prachtig gewicht. Eh... ik dacht vandaag van kom, ik ga eens even wegen. 57 kilo . Ik had me in geen tijden gewogen, dus het is vast niet van de afgelopen paar weken vegan, meer waarschijnlijk van de afgelopen maanden flink op de tuin werken Ik vind het wel lekker aanvoelen, merk ook wel dat ik geen overtollig gewicht meer meesjouw. En dit is ook wel zo'n beetje mijn 'natuurlijke' gewicht denk ik. Voordat de kinders werden geboren zat ik op 50-52 kilo, daarna bleven er wat kilo's hangen. Dit is wel goed. Wat jij zegt over maaltijden anders samenstellen, inderdaad! Ik vind het wel heel leuk en interessant, ik hou wel van dat soort compleet onbekende uitdagingen, en ik heb al allerlei recepten opgeslagen met seitan en andere dingen die ik nog nooit in mijn keuken heb gehad. Tegelijkertijd vind ik het ook leuk om heel traditionele maaltijden te blijven eten met heel kleine aanpassingen. Vanavond gewoon lekker bietjes met aardappels en rauwe uitjes, bio speklapjes voor zoon en wortel/pompoenballetjes voor mij. Heerlijk, en zoon proefde een balletje en vond het helemaal okee, beter dan karbonades en schnitzels, waar hij niet echt van houdt. Hij realiseerde zich opeens dat hij van mij dus alleen nog maar vlees en vis voorgeschoteld zou krijgen die hij lekker vindt, en als hij nooit meer schnitzels en vissticks (die vond ik zo lekker) op zijn bord kreeg, vond hij die vegan hamburgers af en toe helemaal geen probleem want veel lekkerder.
Geplaatst: 21 april 20178 j Auteur Het enige echte probleem met Vegan is dat je echt B-12 moet bijslikken. Dat doe ik ook braaf dagelijks, plus af en toe nog wat multivitamines omdat ik nog heel erg aan het uitproberen ben en bijvoorbeeld ook niet zeker weet of ik wel genoeg ijzer binnen krijg tot de tuin dalijk optimaal gaat produceren. Persoonlijk is het niets voor mij, ik ben ruim 20 jaar vegetariër geweest, maar heb een soja overgevoeligheid opgebouwd en een tempeh allergie.Heel af en toe kan ik nu wel weer tofu eten waar ik heel blij om ben want ik vind dat spul nogal lekker. Maar dan moet ik in die week verder geen sojaprodukten eten. Wat akelig! Kan me voorstellen dat je met die allergie en overgevoeligheid ook weinig keus meer hebt, en af en toe vlees is dan het beste alternatief, denk ik. Ik vind ook nog steeds dat vlees met een fatsoenlijke, respectvolle en ecologische achtergrond helemaal prima is hoor, maar voor mezelf vond ik het prettiger om die knoop dan maar helemaal door te hakken, omdat het voor mij, in mijn geval, niet nodig is om vlees te eten. Bovendien wil ik ook geen soja meer eten waar tropisch regenwoud voor gesneuveld is. Snap ik, maar de grootste ontbosser is toch weer de vlees en zuivelindustrie, omdat het merendeel van die soja en maisvelden waar het regenwoud voor wordt gekapt bestemd zijn voor veevoer. De soja die voor menselijke consumptie wordt geteeld, zelfs met die groeiende behoefte aan op soja gebaseerde melk- en vleesvervangers is een schijntje vergeleken met wat er door de vleesindustrie wordt verbruikt. Even uit mijn hoofd heb je 8 tot 16 keer zoveel soja of mais nodig om een mens een aantal calorieën te verschaffen als je het eerst door een dier op laat eten en dan het vlees eet, dan wanneer je het direct als soja of mais eet.
Geplaatst: 21 april 20178 j Auteur Door een verhoogde nood aan eiwitten en vitamine B12 zou het voor mij niet volstaan om gezond te blijven. Dus voor mij geen optie. Eiwit is geen probleem, dat zit echt meer dan voldoende in een gevarieerd groentedieet. B12 is wel interessant vind ik. Ik heb er helemaal geen verstand van, maar ik heb begrepen dat je lijf een voorraad aanlegt zodat je tijdenlang zonder een nieuwe bron van B12 kan, en als je dan incidenteel een forse hoeveelheid binnen krijgt, dat weer netjes opgeslagen wordt voor barre tijden. Ik bedenk ook maar wat hoor, maar je zou zeggen dat het vergelijkbaar is met oermensen die maandenlang planten eten en dan een keer een mammoet omleggen, of een paar vogelnesten kunnen leeg roven. Ik las ergens dat je eigen voorraad B12 wel tot anderhalf jaar voldoende kan zijn. Ik las ook ergens anders dat je met gemiddeld 60 gram per week aan dierlijk eiwit geen CO2-voetstap op dat gebied zou zetten. Een keer per jaar, met Kerst ofzo, een stukje vlees of vis, dat lijkt me helemaal niet verkeerd. Dan zit ik nog ver onder die grens, en ja, dat lijkt me wel heel lekker, een bio biefstukje volgend jaar kerst.
Geplaatst: 22 april 20178 j Ik heb geen idee of een paar keer per jaar vlees eten voldoende is om die voorraad op peil te houden. Voor mezelf zou dat niet volstaan. Ik heb meer dan een jaar doodvermoeid rondgelopen voor men vond dat er een tekort speelde op dat vlak. Ik had totaal geen energie, kon geen twee meter lopen zonder bekaf te zijn en betrapte mezelf erop dat ik na de minste inspanning ging zitten om te bekomen. Ik werd er op den duur onnozel van en heb mijn huisarts bijna over zijn bureau getrokken toen hij na het zoveelste onderzoek opperde dat het misschien wel psychologisch was. Gelukkig is toen toch iets fysieks gevonden, werd dat met supplementen en extra aandacht voor voeding met voldoende vitamine B12 opgelost en is die vermoeidheid intussen verleden tijd. Dus eten we af en toe wel vegetarisch, maar helemaal zonder dierlijke eiwitten kook ik niet. Niet voor mezelf, maar ook omdat een van mijn kinderen door een glutenvrij dieet bepaalde granen (en dus ook plantaardige eiwitten) moet mijden en ook geen zuivel mag. Dan zijn de opties redelijk beperkt. En wat ecologische voetafdruk betreft, heb ik ook al horen zeggen dat louter plantaardig eten ook milieubelastend is als iedereen dat dan zou doen. Planten geven ook afval dat bij verwerking broeikasgassen geeft. Er zijn ook argumenten tegen. Het is mijn ding niet en ik ben zelf onvoldoende ingewerkt in die materie om een en ander objectief te vergelijken en uit te maken wat praatjes zijn van lobbyisten en wat echt bewaarheid is. Ik vind dat geen eenvoudig probleem.
Geplaatst: 22 april 20178 j Auteur Claudia, wat naar dat het zo lang duurde voordat er een goeie diagnose werd gesteld. Ik heb een collega gehad met vergelijkbare klachten, die bleek uiteindelijk een 'simpel' vitamine B-tekort te hebben, maar in eerste instantie was de diagnose 'stress'. Lekker dan. Kan me goed voorstellen dat koken met een glutenallergie in je gezin tamelijk complex is. Ik heb een kind met colitis ulcerosa, ook niet leuk, maar dat is goed onder controle te houden. Dat vlees eten inefficiënter is dan planten eten qua verbruik van grond en water, en meer afval geeft lijkt mij logisch, maar in bijvoorbeeld Meat the Truth wordt het ook vrij duidelijk uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=PmRE9MTRPuQ.
Geplaatst: 23 april 20178 j Ieder zijn ding, voor mij is vlees heel belangrijk.Een maaltijd zonder vlees is voor mij geen maaltijd tenzij er dan een groot stuk vis op mijn bord ligt. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 23 april 20178 j Hoe kijk je aan tegen een veganistische levensstijl ? Ja, eigenlijk heel simpel: niet. Ik heb zoiets van: leven en laten leven wat ieder goeddunkt. Ieders overtuiging respecteren, zolang ze mij ook respecteren dat ik hun overtuiging niet deel. Wat Bit zegt, maar met een kleine toevoeging... Mensen met een nieuwe levensstijl krijgen nog wel eens de neiging om daar over te gaan "preken"... doe maar niet
Geplaatst: 23 april 20178 j Ieder zijn ding, voor mij is vlees heel belangrijk.Een maaltijd zonder vlees is voor mij geen maaltijd tenzij er dan een groot stuk vis op mijn bord ligt. Zo zat ik er ook altijd in. Maar in het dagelijkse leven mis ik het vlees helemaal niet tot mijn eigen verbazing overigens. Ik besef me juist steeds beter dat vlees vaak helemaal niks toevoegt aan een maaltijd als het van de supermarkt komt want zo lekker is dat eigenlijk helemaal niet. Niet dat ik geen vlees eet trouwens. Wij eten standaard thuis veganistisch maar met uit eten (sushi) eet ik nog wel vlees en vis. En een heel enkele keer bestellen we wel eens wat en dan ontkom je bijna niet aan vlees (helaas). Vivera krokante schnitzel is trouwens 100% plantaardig en ik denk dat menig vleeseter als ze dat blind voor zich zouden krijgen het een lekker stukje 'vlees' zouden vinden. Niemand hoeft van mij veganistisch of vegetarisch te gaan trouwens maar minder vlees per week is mijn inziens zeker goed voor zowel jezelf als het milieu.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.