greetje11 Geplaatst: 25 juli 2012 Geplaatst: 25 juli 2012 Courgettesoep: 1 courgette 1 klein uitje0,75 l kruidenbouillon10 blaadjes basilicumzout en peper4 eetl. slagroom 2 eetl. fijngeknipte bieslook Voorbereiden:Snijd de uiteinden van de courgettes. Snijd ze in plakken. Of blokjes Bereiden:Verhit de kruidenbouillon in een soeppan en voeg de courgetteplakken/blokjes en basilicum toe. Kook de courgette in ca. 10 minuten op een matige hittebron gaar. Pureer de courgettes in de bouillon. Gaat het gemakkelijkst met een staafmixer.Breng de soep op smaak met zout en peper. Klop de slagroom lobbig. Verdeel de soep over kommen en schep de slagroom er bovenop. Bestrooi de slagroom met bieslook. Variatie:Vervang de basilicum door een handje spinazieblaadjes. Quote
Kruidje Geplaatst: 27 juli 2012 Geplaatst: 27 juli 2012 Vandaag de derde variatie deze week op courgettesoep bedacht. Eerder een tuinsoep en de lekkerste tot nu. courgetteuiklein stukje fijngesneden spaanse peper alles fruiten in olijfolie watermarjoleintijmzevenbladselderijpimpernellezoutpeper toevoegen en even laten doorkokenpureren en nog even laten doorkokenop smaak brengen met kruidenboullionpoeder Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
appelvrouw Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 Gisteren bij de BBQ:In de morgen courgettes in 1 cm dikke plakken gesneden.In een schaal gedaan samen met een scheut olijfolie, rozemarijntakjes, tijmblaadjes..omgeschept en laten intrekken en `s-avonds op zo`n daarvoor bedoeld aluminium schaaltje op de BBQ geroosterd..mmm smullen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Volkstuingroentje Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Hier ook al heel wat soep op! Tip; Als je de courgettesoep een extra bite wil geven kan je als laatste ook mais, gerookte kip en cottagecheece/huttenkase toevoegen, erg lekker.De tip van guyske om zalmblokjes toe te voegen ga ik ook zeker nog proberen. Quote Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]
LucV Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Gebakken courgette/ Roemeens recept. Was de jonge courgette en snij het neusje en het laatste stuk eraf.Snij de courgette in 1 cm dikke plakken en bestrooi met wat zout , doe in een vergiet.Laat zo ongeveer 1 uurtje staan dan kan het vocht uitlekken.Klop ondertussen 2 eieren losDoe bloem in een diep bordMaak slaolie warm Haal de courgette door het eigeel en dan door de bloemDoe dit in de warme olie en bak aan weerzijde totdat het een beetje gekleurd is . Lekker met broodBericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: hemago28. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak Quote
Ruitertje Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ff offtopic: Als je echt niet meer weet wat je met courgette moet, kun je ze ook in de lengte doorsnijden en bij de kippen in leggen, heb ik ook gedaan en ze vonden het heerlijk! Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.
jootje Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Gisteren de courgettekoekjes gemaakt, recept kon ik niet bij, vanwege de crash...maar op internet vergelijkbaar recept gevonden. een aanrader vind ik. Vandaag een voorraadje koekjes gemaakt voor in de vriezer...50 stuks, waarvan een gedeelte met snippers zalm. Yummie! Die waren zo mogelijk nog lekkerder! Quote
malouis Geplaatst: 20 augustus 2012 Geplaatst: 20 augustus 2012 (aangepast) Vandaag een heerlijke soep gemaakt: Courgettesoep Ingrediënten1kg courgettes1 liter kippen- of kruidenbouillon (van bouillonblokjes kan ook)3 tenen knoflook uit de knijper2 theelepels kerriepoeder5 theelepels fijngeknipte bieslook2 theelepels fijngeknipte lavas1/2 theelepel fijngeknipte selderijcayennepeper of scherpe paprika150 gram creme fraiche BereidingWas de courgettes en snijd de uiteinden eraf. Snijd ze in stukken. (Niet schillen.)Kook de stukken courgettes in de bouillon gaar in ongeveer 15 minuten. Pureer het mengsel met een staafmixer of in een blender.Roer de knoflook en de kruiden door de soep en kook deze nog 5 minuten door.Haal de pan van het fornuis.Doe de creme fraiche in een schaal, schep er al roerend wat van de hete soep bij.Voeg dit mengsel weer bij de hete soep in de pan en roer goed door. Deze soep kan zowel warm als koud gegeten worden. Om de soep in te vriezen volg je het recept, maar laat je de creme fraiche eruit.Als je de soep later wilt eten hoef je alleen nog maar de creme fraiche toe te voegen.Wil je ook nog ruimte in de vriezer besparen dan kun je de bouillon op dubbele sterkte nemen.Niet vergeten dat je als je de soep later wilt eten je niet alleen creme fraiche maar ook nog wat water toe moet voegen. 5 april 2013 aangepast door Gast Quote
Imogene24 Geplaatst: 14 september 2012 Geplaatst: 14 september 2012 Hallo beetje laat misschien, maar toch nog een recept. 2 personen vegetarisch met courgette en aubergine Lekker oosters! scheutje (bio) zonnebloemolie warm laten worden in wok. 2 eetlepels chili bean paste ( ik bedoel daarmee de variant uit sechuan china) erbij samen met 3 of 4 grote tenen knoflook in fijne stukjes.Lekker wokken tot er een heerlijke geur van af komt ( na 3 a 5 minuten ongeveer)Lichte sojasaus erbij en wat Shaoxing rijstwijn daarbij in stukken gesneden aubergine en courgette ( van alle 2 , 1 stuks) en lekker wokken.naar mate het vocht in de groente gaat zitten, eventueel meer sojasaus en rijstwijn erbij tot de groenten klaar is.Als laatste vleesvervanger er door heen, b.v quorn of Tahoe. ( wel even mee wokken, maar niet zo lang dat deze niet sjompig wordt) Een keer wat anders! Quote
sansareli Geplaatst: 19 september 2012 Geplaatst: 19 september 2012 Dit weekend geproefd en vandaag zelf gemaakt : courgetteconfituur. 1kg courgette, geschild met dunschiller en zaadlijsten verwijderd en dan raspen.2 citroenen : sap en rasp van schil1 sinaasappel : sap en rasp van schil1 kg geleisuiker courgette met sinaas en citroen opzetten en 10 minuten laten pruttelen. Dan de suiker toevoegen en nog 4 minuten laten pruttelen.smakelijk. Quote
Helly Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 Vandaag dit gegeten: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/377402/courgette-gevuld-met-tonijn/?rq=courgette+tonijn Heerlijk! Een echte aanrader als je eens wat anders wilt met courgettes. Een halve gevulde courgette is genoeg voor 1 persoon.Wij hebben er geen salade bij gegeten maar ik denk dat dat in de zomer wel lekker is. Zo heb je ook eens een goedkoop vis-dagje. Zelf heb ik voor 2 personen 1 courgette, 1 puntpaprika, 1 ui en 1 klein blikje tomatenpuree gebruikt. Een half blikje tomatenpuree ga ik niet weggooien, die gaat er gewoon in zijn geheel doorheen. Ook heb ik een goedkoper blikje tonijn gebruikt, niet die van Princess. En heb ik het met witte rijst gemaakt. Mocht je er geen salade bij doen, dan wat meer rijst er bij doen. Quote Good things come in small packages
Piroska Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 vorige zomer zelfbedacht: MELGANZEVOET-COURGETTESOEP MET MUNT EN WALNOTEN ingredienten: 1 vergiet melganzevoet, brave Hendrik of andere melde ( papegaaikruid doet het denk ik ook goed)4 middelgrote aardappels1 uipaar tenen knoflook2 courgettesbouillion10 walnoten20 blaadjes munt snipper en fruit de ui, voeg de in blokjes gesneden courgette toe en fruit die mee, daarna de in blokjes gesneden aardappels en de knoflook. Voeg de gehakte wilde groente toe en schep om, voeg meteen hierna 1 tot 1.5 liter bouillion toe (tot alles net niet helemaal onderstaat) Hak de munt en leg die op de soep. Laat de soep 20 minuten koken met deksel, tot de aardappels gaar zijn. Mix met een staafmixer of roerzeef alles tot een gladde massa, voeg indien nodig nog bouillion toe. kraak de walnoten en hak ze in kleine stukjes, bak deze kort in een koekenpan met een drupje olie en een halve teen uitgeperste knoflook. schep de soep op borden en strooi er een handje walnoten op.. En dan krijg je deze donkergroene uh... snert-achtige soep Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 5 april 2013 Geplaatst: 5 april 2013 Dank je Piroska! Ik sla het recept meteen op, courgette en melganzevoet groeien hier altijd naast elkaar Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Piroska Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Omdat ik nu alweer met een O.D. aan courgettes zit (leert ze het nu nooit? 1 plant is genoeg!!) weer even de recepten doorgekeken. Heerlijk! Vandaag ga ik de koekjes van Sansareli proberen, lijkt mij super en handig dat je ze in kan vriezen. Binnenkort zalm kopen dan maak ik de variatie van Jootje ook.. Zelf heb ik nog deze:Heel simpel maar superlekker. Je snijdt de courgette in plakjes en dan in de helft en bakt ze in olie. Als ze glazig beginnen te worden voeg je gehakte knoflook en gehakte salie toe (droog of vers maakt niet uit) en bakt door tot de courgette licht bruin wordt. De salie en de knoflook bakt dan ook lichtbruin, ruikt super en smaakt geweldig! Verder doe ik de courgette in de lengte (rauw) met een kaasschaaf geslierd wel door de salade. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
RobO Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 "Je snijdt de courgette in plakjes en dan in de helft en bakt ze in olie. Als ze glazig beginnen te worden voeg je gehakte knoflook en gehakte salie toe (droog of vers maakt niet uit) en bakt door tot de courgette licht bruin wordt. De salie en de knoflook bakt dan ook lichtbruin, ruikt super en smaakt geweldig!" nog iets lekkerder: wat grookte spekjes meebakken.... Quote
Piroska Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 ow goed idee, die is voor morgen Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 pannenkoekjes: courgette raspen (helemaal)daar rasp je ook een gewone wortel bij en een kleine ui heel fijn snijden of lente ui dit meng je door elkaar. dan in een andere schaal maak je een soort pannekoek beslag, iets dikker laten.bloem1 eimelksnufje zout als je een mooi beslag hebt dan doe je daar de groente bij, goed mengen een beetje olie in de pan en je kunt bakken.De pannekoekjes zijn een beetje dik dus een kant aanbakken tot die stevig is en dan omdraaien en dan iets langer laten liggen tot hij van binnen gaar is en mooi bruin van buiten.Je kunt ook nog andere dingen toevoegen als je wil:chilizalmkrabkaas enz.Maar ik vind de simpele versie het lekkerst. Quote
Jenneke Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Op deze website heb ik een interessant eenvoudig courgette recept gevonden.http://www.turkishcookbook.com/Ik krijg het helaas niet voor elkaar een directe link naar het recept zelf te maken. maar je klikt op "recipe categories" en vervolgens op "vegetables" en dan vind je in de rij die op datum gesorteerd staat bij 28/03/11 "Zucchini-potato casserole".Dit lijkt me erg lekker en ik denk dat het bijna overal bij past. Je kunt denk ik ook makkelijk varïeren met kruiden, kaasssoorten etc. Ik heb alles in huis en ga het één dezer dagen maken. Er staan nog meer courgette (zucchini) recepten op al is het een beetje zoeken. De hele site is trouwens een aanrader Heb er al diverse dingen van gemaakt, allemaal lekker Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 27 juli 2013 Geplaatst: 27 juli 2013 "Je snijdt de courgette in plakjes en dan in de helft en bakt ze in olie. Als ze glazig beginnen te worden voeg je gehakte knoflook en gehakte salie toe (droog of vers maakt niet uit) en bakt door tot de courgette licht bruin wordt. De salie en de knoflook bakt dan ook lichtbruin, ruikt super en smaakt geweldig!" nog iets lekkerder: wat grookte spekjes meebakken....En een pepertje heel fijn snijden en dan over de pasta met geraspte kaas! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
wilmer Geplaatst: 27 juli 2013 Geplaatst: 27 juli 2013 Ik heb courgettekoekjes gemaakt, ik had niet alles in huis wat in de recepten staat dus heb ik het zo gedaan en dat was ook erg lekker:- 1 grote courgette- 2 rode uien- 3 eieren - bloem- wat roomkaas voor op brood - wat normale kaas- peper, zout en wat sambal Quote
RvO Geplaatst: 27 juli 2013 Geplaatst: 27 juli 2013 Toevallig gister een courgette recept bij http://eetschrijven.blogspot.nl/ (zo nodig scrollen naar 26 juli).Ziet er lekker uit. Ik ga het maar eens proberen. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 Ik heb vandaag pasta saus gemaakt.beetje olie in de panknoflook fijngesneden paarse ui fijngesneden1 courgettetomaten (kan ook een blik zijn)kruiden naar smaak toegevoegdvoor de kleur heb ik 1 klein blikje tomaten puree toegevoegd door de courgette word de saus een beetje bleek. alles laten pruttelen tot het zacht was en toen gepureerd.Dan kan het in potten om te wecken. Heb ik dadelijk in de winter toch nog pasta saus uit eigen tuin. Quote
RvO Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 Toevallig gister een courgette recept bij http://eetschrijven.blogspot.nl/ (zo nodig scrollen naar 26 juli). Ziet er lekker uit. Ik ga het maar eens proberen.Was lekker, alleen volgende keer doe ik er wat minder room in. Quote
RvO Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 Liep tegen nog een courgette recept aan. Hartige taart. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.