Geplaatst: 3 januari 20188 j Voor als jullie het nog niet gemerkt hadden: HET WAAIT!! Het komt hier altijd flink hard aanzetten, dus we hadden er al rekening mee gehouden gisteren bij de laatste voerronde bij de varkens. Alle emmers bij elkaar onder/achter de boom (er was er toch nog 1 een 100 meter verderop gewaaid in een varkensveld.. gelukkig bij biggen anders was de emmer finaal kapot gedrukt/gekauwd ) alle voertonnen dichtgeklemd met het deksel en de metalen ringen die er normaal losjes op liggen. En de grote (zware) houten platen waarmee we kuub-kratten aardappels afdekken leggen we dan plat op de grond. Want anders waaien zelfs de zwaarste platen van die kisten af en zouden ze nog paaltjes kunnen breken en hekwerken kapot kunnen maken. Vanmorgen bleek alleen dat het jachthutje van de buurtjager weer eens (is al eens eerder gebeurt) over ons hek was gewaaid. Hek van 4 strakgespannen metaaldraden van zo'n 80 cm hoog. Het ding is best zwaar, gemaakt van zo'n metalen frame van een IBC. En voorzien van groen winddoek. Hij is blijkbaar een paar 100 meter door het weiland van de buren gewaaid, ook al staat hij daar altijd wel beschut achter huis en schuur. En toen is ie dus OVER ons hek, en nog eens over/door andere tijdelijke plastic afzettingen gerold/sleept. En er is wonderbaarlijk niets kapot gegaan onderweg We hebben hem naar onze boom gesleept, en hem daar vastgebonden met een touw. Nu eerst de storm maar uitzitten.... En bij deze dus een nieuw topic facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 3 januari 20188 j Arm hutje, nu vastgebonden aan een boom... weg met de vrijheid. Maar dat spookt dus behoorlijk bij jullie.Hier is het "maar" windkracht 7... Heb wel een beetje zorg om mn huisje, had gister toen ik er was, niet door dat het zou gaan stormen vandaag en heb geen blokkade voor mn deuren geplaatst. Deze zitten nu alleen vast met wat oogjes en een hangslot aan de binnenkant... het is al vaker voorgekomen dat die oogjes zijn geknapt onder het stormgeweld en toen stonden de deuren open en had de wind vrij spel. Gelukkig had toen oplettende buurman ze gesloten en geblokkeerd. Ben benieuwd of ze tegen deze wind bestand zijn...
Geplaatst: 3 januari 20188 j Weet iemand of het dit jaar warm,koud,winderig en dergelijke wordt?Ik ben ook erg benieuwd wat voor weer dit voorjaar zou meebrengen?Hier valt het weer erg mee maar de regen was wel erg.Ik moet straks nog checken of de schuurdeur nog dicht is en de planten niet verzopen zijn.De tuin is namelijk compleet onder water!
Geplaatst: 3 januari 20188 j Ik heb geen glazen bol... maar vermoedt dat het een beetje van alles zal worden komend jaar.Hopelijk wat meer Warm dan de rest van je opties.
Geplaatst: 3 januari 20188 j Ah fijn een nieuw weertopic.Fijne vraag Iwan, zou ik ook graag willen weten Voor 3 januari kan ik zeggen: ook in NOF fikse storm met rollende potten en vliegende eenden door de tuin. Mijn hoop is een drogere periode..het is hier zo verschrikkelijk nat dat verplanten van vaste planten e.d. echt niet gaat lukken..ik kan nog eerder gaan pottenbakken in de tuin We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 januari 20188 j Auteur Nugget (kleinste varkentje hier aanwezig) is nog niet weggewaaid! Op onze laatste ronde daarstraks bleek er ook niets anders te zijn omgevallen of weggewaaid of watdanook. Het is wel heel nat facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 3 januari 20188 j Ik redde het niet, fietsend naar m'n werk toe. Op 2 km afstand kon ik niet meer. Op een gegeven moment keek ik achterom, een auto bleef achter mij, ik slingerde natuurlijk alle kanten op, dus die auto dorst me niet in te halen.Ik maar stoppen en van de weg af, natuurlijk. Dan ga je van je zadel af, en gelijk wordt de achterkant van je fiets opgetild door de wind en maakt een rotzwaai. De wind kwam grotendeels van rechts en mijn rechterarm voelde al erg pijnlijk aan vanwege het voortdurend in bedwang moeten houden van het stuur. Ik had me al 10 keer afgevraagd waar ik nou eigenlijk mee bezig was, want zo reizen is levensgevaarlijk. Geen problemen binnen de bebouwde kom of als er wat begroeiing is, maar het meeste hier is open vlakte en je wordt weggeblazen. Het eerste stukje met het roeibootje ging nog wel. Ik ben wel wat gewend. Als middelbare schoolkind moest ik altijd 15 km fietsen naar het westen, naar Harlingen. Ik fietste ook 's winters door, kwam vaak doodmoe aan maar haalde het altijd.Volgens mij is het weer toch echt minder rustig geworden sinds die tijd, dat kan toch haast niet anders? Ik heb wel de smoor in. Volgens mij wordt er in Nederland van je verwacht dat je je leven waagt om op je werk te komen. Ik heb wat gewaagd, maar het lukte me toch niet.
Geplaatst: 3 januari 20188 j Wat herkenbaar die emmers...en wat een gebrek aan ervaring hier...Tja....2 weken vakantie veel verplichte bezoekjes en geen tv kijken.Dus geen idee dat het zo winderig zou worden.Gisteren dan eindelijk tijd om zo'n schapen hekje neer te zetten en met veel gedoe de 2 schaapjes er in te tillen.Best groot en toen ik ze eind van de dag weer terug wilde tillen hadden ze mij door en kreeg ik ze niet te pakken. Ach dacht ik...gooi er wel zo'n blauw tonnetje in dan kunnen ze schuilen.Vanmorgen werd ik wakker door de regen en de wind. Schrik me dood en vlieg naar buiten. ( eerst puberzoon wakker gemaakt die dacht dat er brand was dus vloooog zijn bed uit).eenmaal buiten ....overal emmers en lege cement kuipen door het weiland. Tuinbankjes weggewaaid die blauwe ton was in het weiland van de buren. Pffffff waar zijn die arme schaapies.Nou hek was deels om, ton was weg maar de 2 schaapjes stonden heel appelig in het midden van hun veldje heel suff te mekkeren.En toen ze me zagen kwamen ze heel happy op mij af. Hond strategisch afgelegd (lang leve de cursus of was het toch de lichtelijke paniek in mijn stem??) Snel brokken gepakt en whooop whoop ze liepen keurig achter mij aan hun eigen weiland met stroomdraad en stal in.Dus wat heeft spelende vrouw geleerd???? Ffe wat beter nadenken en vooral het weer in de gaten houden.Jaa heb gelijk een weerapp gedownload. Pffff wat een geluk. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 9 januari 20188 j Uit 1999 alweer, waar blijft de tijd ... Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 9 januari 20188 j “ dat sis ik...iT ken net”....Das echt langgeleden..... Hier alleen droog vriesweer....vannacht weer -2, gevoelsmatig -5 brrrrrrrr met die wind...
Geplaatst: 18 januari 20188 j pffff, wk 11 hier kon niet fietsen zonder sleepankermoest er uit naar fotodingetje....foto's waren wel bewogen durf niet naar de moestuin zonder flesje cognac
Geplaatst: 18 januari 20188 j Nou, dat hebben we ook weer gehad. Wat een drukte om weinig, het waait hier wel vaker.Niks kapot gegaan. En nu is het hoogstens windkracht 4.Volgens buienradar was het hier wel wat winderig:Hier = gele vierkantje in NO Zeeland. Heb ik eindelijk weer eens een tien! Dat is me heel vroeger alleen gelukt met stereometrie, toen nog een apart wiskunde vak. En deze 10 van vanochtend komt gewoon gratis aanwaaien ... Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 18 januari 20188 j Auteur Nou het ging hier flink tekeer, en wij zijn hier op de vlakte ook wel wat gewend. 1 van de plastic dakplaten op onze schuur vloog kapot dus die hebben we moeten vervangen voor een andere 'echte' dakplaat, (dus zwaar en onhandig op dat glibberige dak) die we nog hadden liggen. Ook scheurde er een dikke zijtak (formaatje boom al..) van 1 van de coniferen bij huis. Gelukkig de goeie kant op en niet op auto's of huis. Verder nog wat pannetjes van onze oude schuur, wat dakplaatjes van kratten met hout die heel goed vastzaten met spanbanden, en zo nog wat zaken. Geen saaie dag in ieder geval En er zijn geen mensen en dieren gewond geraakt. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 januari 20188 j Het was hier toch wel echt heftig hoor. Het huis rilde ervan en we zijn 13 pannen kwijtgeraakt. Maar we hebben er ook een dakje voor terug gekregen: een eternitplaat in de tuin gevonden. Edit: misschien die van J&J Zelfs een van de varkensbushokjes is een soort van semi-omgewaaid (maar halverwege blijven steken in de modder) Gelukkig zijn ze onbewoond op dit moment. En nog gelukkiger dat we onze 12 meter hoge zeeden die op omvallen stond vorige week gekapt hebben! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 18 januari 20188 j Charly hopelijk dan wel een plaat die niet meer van asbest is.Daar zeg je zowat! Herbruikplannen gaan in de koelkast. Beter voor de zekerheid afvoeren die handel. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 19 januari 20188 j De storm was hier een halve dag eerder en er zijn wat takken afgebroken daar bleef het bij. Met verbazing staan kijken naar groepen vogels (duiven, kraaien, spreeuwen) die aan t windsurfen waren, stuntbeesten!Het dal is nog steeds ondergelopen..sinds half december al. Voorlopig genoeg water nog om via de maas jullie kant op te komen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 januari 20188 j dit was niet het enigste in de volkstuin was erg veel schade Gelukkig minimale schade bij mij maar bij aantal broccoli planten erg beschadigt Maar die overleven het wel Bij anderen was de schade soms VEEL erger bijv een schuur omgeblazen .Ook in het bos zijn er erg veel bomen omgevallen lagen er een aantal in het water!
Geplaatst: 31 januari 20188 j Zover ze nú weten ( kan van alles nog veranderen natuurlijk ) .... gaan we volgende week wellicht de winter in !
Geplaatst: 31 januari 20188 j Tijd om in elk geval zondag de beschermhoezen van stal te halen voor de Feijoa's. Verder gaan de nodige stekken naar zolder toe.
Geplaatst: 31 januari 20188 j En misschien zou een doek om de perzikenboompjes de bottende knoppen nog enigszins beschermen? Het regent nu al weer de hele dag. Vorige week heb ik mijn meter leeg gegooid en vanmorgen was de stand al weer 17litermilliliter. Ik snak naar vorst dan kan ik tenminste weer gewoon lopen in mijn tuin waar normaal gras is ( nu modder) hoop ik..ik glij nu steeds uit 1 februari 20188 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 februari 20188 j Nee bit die kans bestaat natuurlijk.Maar ik weet wel zeker dat het niet koud wordt.tot nu toe nog niet onder -5 hier geweest de hele winter.
Geplaatst: 1 februari 20188 j Hoe weet jij dat zo zeker, Iwan? “In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst” "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.