Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2018

Featured Replies

Geplaatst:

Bijna heel Brabant en een deel van Gelderland vannacht grondvorst, tot -3.6c aan toe ! Hier gaat vandaag wel het sein op groen om uit te planten na een nacht met +1 aan de grond. Bye-bye IJsheiligen!

Geplaatst:

Ahaa... is ie bij jullie ook al zo sneaky bezig? Ik dacht nog aan je Jorieke, dat er eindelijk eens wat bij jullie terecht kwam...

Hier kwamen de buien lekker op Groningen af... en toen... niet meer.

Moesten we het vervolgens hebben van het staartje dat uit Duitsland kwam... recht op de stad af... totdat ook hier een scheiding kwam. Groningen en deze buien is als Mozes en de Dode zee...

Nu vallen er eindelijk wat spetters en er is wat gerommel aan de zijkant. Het ziet er naar uit dat we hier ook het ergste geweld dus missen.

Ben wel benieuwd hoe het op de tuin is gegaan, daar lijken de dikke buien wel overheen te trekken.

Geplaatst:

Hier ook al weinig regen, maar ik hoop nog op vannacht. Tot nu toe 4 liter..ik keek even in de tuin, de eerste centimeter is nat

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zit ik eens een keer op de 1e (nou ja, 2e) rij: 12,2 mm

Is ook wel hard nodig.

En "elk nadeel hep se voordeel": weinig of geen slakken tot nog toe

Knipsel70021526232778.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Mja. Wij juist op t 0.0 randje in Zuid-Holland. Er is een drupje gevallen. Maar niet eens voldoende om de stoeptegels nat te maken. En dus lopen we braaf af en aan met gieters. (Pomp is stuk. Hij pompt wel, maar braakt het water vervolgens in de rondte ergens in t midden, voor het de uitgaande slang bereikt iig. )

Ach nou ja. Begreep dat we met een week of twee wellicht weer een bui kunnen verwachten. Dus dat valt ook weer mee (ironie-emoji, waar zijt gij? )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hier in de Kop van Noord-Holland een net buitje met kans op meer.

Precies op tijd voor het zaaigoed en de aardbeien die vrucht gaan zetten.

En slakken, ja in mijn tuin bij het huis waar het rommelig is, een mooi excuus om de laatste planten naar de moestuin te brengen.

De graskanten heb ik gemaaid en opgeruimd op de tuin, dus ik hoop dat ze weinig vochtige verstopplekjes hebben.

Geplaatst:

Ik word helemaal iebelig van dat wisselende weer. Vanavond voelde het akelig koud aan met een forse wind toen ik de honden nog even uitliet, dus even wat kwetsbare jonge plantjes uit de achtertuin binnen gezet. Maar morgen wordt het weer 25 graden, deur van de kas op de volkstuin is half dicht vanwege lage nachttemperaturen afgelopen nacht, en ik kan pas woensdag weer naar de tuin, waar het in die kas dus allejezesheet wordt de komende dagen.

Het is toch te bezopen voor woorden dat je soms 's ochtends richting vorst aan de grond zit en 's middags in je korte broek en een hemdje loopt te zweten?

Vroeger, toen ik jong was, hadden we echte seizoenen. Dan gingen de kachel en je winterjas uit ergens in april, en die miste je ook niet tot ergens in oktober. Vroeger hoefde je geen laagjes aan zodat je eerst je jas en dan je vest en je trui uit kan doen als je in de tuin aan het werk bent. Achterlijk pokkeweer is het.

Geplaatst:

Zo pippi, mooi gezegd!

Mijn gevoel is ook dat we van winter gelijk de lente over slaan en de zomer in zijn gegaan, en dan blijkt dat het KNMI en buienradar nog geen halve waarheden verspreiden.. en dan bedenken we het ons nog een paar keer want waarom ook niet hè?

..heb ik acties in de tuin gedaan omdat er nog regen zou komen en dat is nu weer afgelast? Pff. Kan ik weer met een gieter gaan lopen sleuren. Nog vaker ook met de 10L gieter omdat de 14L gieter door mn vriendin misbruikt is om daar pure schoonmaakazijn in te gooien.

Geplaatst:

In de kop van Drenthe en het aangrenzende stuk van Groningen heeft het zwaar gehoosd.

Zitten daar geen mtffers? Of klagen die niet?

Knipsel79771526308148.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hier gisteren ook een beetje regen voorspeld, helaas nog veel minder gevallen, slechts 0,5 mm. Zal ook maar eens beginnen met gieters sleuren want al langere tijd droog nu en de komende week blijft dit zo.

Geplaatst:

Hier boven mij heeft er maar 1 van die buien z'n lading gelost, en dat was best wel een flinke plons. Kan me voorstellen dat als je meerdere (of die grotere) over je heen krijgt het wel een beetje teveel van het goede is geweest.

Ben benieuwd hoe het op de tuin is, daar leken wel meerdere buien overheen te trekken.

Hier burpte de wc een paar keer toen het riool even in shock was en stond de stoep even blank.

Geplaatst:

..heb ik acties in de tuin gedaan omdat er nog regen zou komen en dat is nu weer afgelast?

Ja dat is ook zoiets. Staat er al een week in de verwachtingen dat we gisteren een forse plens regen krijgen, met onweer en weetikwat, krijgen we drie druppels. Nou mag ik echt niet klagen omdat wij naast elke tuin een aansluiting hebben op de waterpomp en ik dus niet met gieters hoef te slepen, maar dan wil ik wel graag weten dat die bui er bij nader inzien toch niet komt zodat ik de boel inderdaad ga sproeien. De planten zullen het wel overleven, die paar warme droge dagen, maar ik wil die 'vervolgschade' van droogte, zoals een explosie van bladrandkevers, en schurft op de aardappels graag voorkomen dit jaar. En ik heb dingen in de volle grond gezaaid, en dat gaat niet opkomen op deze manier. Het is allemaal niet ernstig en het zijn maar kleine ergernissen, maar hoe moeilijk kan het zijn om een dag of een paar uur vantevoren te voorspellen of een bui wel over een bepaald gebied gaat of dat het onweer op 200 km afstand (ik lieg niet, dat stond er uiteindelijk letterlijk) blijft. Volgens mij zitten ze bij het KNMI en aanverwanten de godganse dag koffie te leuten en te klaverjassen en kijken ze na de lunchpauze heel even naar de radarbeelden en dat is het dan weer voor vandaag.

Geplaatst:

En ook nog even dit:

omdat de 14L gieter door mn vriendin misbruikt is om daar pure schoonmaakazijn in te gooien.

Waarom??

Geplaatst:
Volgens mij zitten ze bij het KNMI en aanverwanten de godganse dag koffie te leuten en te klaverjassen en kijken ze na de lunchpauze heel even naar de radarbeelden en dat is het dan weer voor vandaag.

En ook nog even dit:
omdat de 14L gieter door mn vriendin misbruikt is om daar pure schoonmaakazijn in te gooien.

Waarom??

We hebben 2 van die Gardena 5L drukspuiten, 1 voor bemesting, 1 voor doden.. en die laatste wordt normaal dus gebruikt om schoonmaakazijn tussen de tegels op 't terras te spuiten om het gras en ander onkruid dood te krijgen. Helemaal niet goed, weet ik, daarom wil ik er ook dit jaar nog cement tussen hebben want als 't eenmaal geel en dood is zit het werk er niet op..

..maar ze kreeg geen druk er op (omdat ze vergeten was het overdrukventiel vast te draaien onder andere) en dacht dat dat met de gieter ook wel kon. Met als gevolg dat er 10 liter schoonmaakazijn op een oppervlakte van 10m2 uitgegoten is en de gieter nu dus onbruikbaar.

Wordt tijd dat ik door de tuin heen water aanleg met hier en daar aansluitpunten.

Geplaatst:

Het heeft hier heel veel geregend en het is nog niet over. Vannacht kei harde onweer gehad met urenlang harde regen en gisterenavond ook al. Zag veel foto’s van wateroverlast uit de buurt.

Ik heb vanmorgen al slakken verwijderd van zaailingen. Alle topjes uit de zonnebloemen zaailingen uitgegeten.

Vanmiddag bij de moestuin gaan kijken als het dan droog is.

Geplaatst:

Jeetje, wat een verschil op dat kleine stukje Nederland!

Bij ons heeft 't ook flink geregend, met bakken uit de lucht voor nu al 2 dagen, mijn eerste zelf opgekweekte lavendelplantje was zelfs platgeregend . Via de schoorsteen van de CV komt 't ook binnen, misschien moet ik onder de CV gewoon wat kamerplanten plaatsen voor bewatering .

Maar het lijkt er tot nu toe nog niet op dat de plantjes in potten geel worden van te veel water dus dat zal wel goed komen allemaal. Ziet er uit dat 't langszaam minder gaat worden nu.

Geplaatst:
Wij sproeien vrolijk door...maar het gras verdord ook al hier en daar

Idem hier tot vanmiddag..10 liter water per m2 in een onweersbui. Met de warmte die aangekondigd is een druppel op de bekende plaat, maar beter dan niks.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik las: de warmste meimaand sinds 300 jaar.

En dat weten ze nú al

Geplaatst:

10 mm bij Appelvrouw, dat is toch geen druppel op een gloeiende plaat? Ik was al blij met 5 mm, na 3 weken niks.

De boeren hier klagen niet, maar laten wel horen dat de uien, suikerbieten en de aardappels slecht of niet opkomen (door de te harde droge bovenlaag), sommige boeren opperen om de voedermais opnieuw in te zaaien. "Aan 4 mm hebben we al genoeg" (om de bovenste betonachtige laag vochtig te maken). Dat hebben ze nu net.

Net over de brug, het meest westelijke stukje van Brabant, werd er een paar dagen geleden al beregend. in mei!

Voor morgen namiddag, Zuiden NL: 3 tot 20 mm. Kom maar op!

Geplaatst:

wij hadden gisteren een goede 20 mm. Het meeste daarvan viel wel binnen een kwartIer. De grond lijkt die hoeveelheid goed aan te kunnen, dus ik ben er blij mee. Minder blij ben ik met alkeen slakken die een topjaar lijken te hebben.

Geplaatst:

Hier al een hele dag gezapige regen, met af en toe een stortbui, maar het gaat vlot de grond in. De tuin had er nood aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.