Ga naar inhoud

Tomaten teelt Topic 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eergisteren gezaaid ten behoeven van de buitenkweek:

3 zaadjes van MoutenMagic

3 zaadjes van Jasper

5 zaden van Jujube.

Omdat Jasper vorig jaar zo hard groeide en prima cherry tomaatjes gaf, ga ik deze met 2 stammen per plantje omhoog leiden (dus eigenlijk heb ik dan 6 planten).

Geplaatst:

Ik ga volgend weekend mijn tomaten zaaien 2 x black cherry ( mijn favoriet )

2 x couer de boeuf

2 x rose de bern

couer de boeuf en rose de bern zijn volledig nieuwe soorten voor mij .

Ik heb ongeveer zo'n 50 tal tomatenzaden waar ik de helft nog nooit van gezaaid heb .

Ieder jaar zet ik de black cherry en twee andere zaden .

Geplaatst:

Ik vind tomaten altijd een beetje madammekes met hun parmantige eisen van een afdakje en wat al niet meer. En toch heb ik de prinsesjes zojuist gezaaid. Een Afrikaanse heirloom waarvan ik het ras niet meer precies weet en de (ieniemienie) gele bestomaat die ik vorig weekend op de zadenbeurs (reclaim the seeds) heb opgescharreld.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:
Ik vind tomaten altijd een beetje madammekes met hun parmantige eisen van een afdakje en wat al niet meer. En toch heb ik de prinsesjes zojuist gezaaid. Een Afrikaanse heirloom waarvan ik het ras niet meer precies weet en de (ieniemienie) gele bestomaat die ik vorig weekend op de zadenbeurs (reclaim the seeds) heb opgescharreld.

Ik vind eigenlijk niks makkelijker dan tomaten. Ze staan bij mij altijd buiten zonder afdak. Zelfs de zuidwesterstormen deert ze niet en het kan hier echt spoken in Den Helder.

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

Dit jaar 8 soorten tomaat.

Green Zebra(uit Frankrijk)

Cour de Boeuf (uit Frankrijk)

Tomaten Poivron Jaune (uit Frankrijk)

Coral Queen (van Diana)

Black and Ref Boar ( van Diana)

Black Russian

De eerste soorten zijn ba 3 dagen ontkiemt nu vertroetelen tot de tomaten

Geplaatst:
Ik vind eigenlijk niks makkelijker dan tomaten. Ze staan bij mij altijd buiten zonder afdak. Zelfs de zuidwesterstormen deert ze niet en het kan hier echt spoken in Den Helder.

Hier ook geen afdakjes, maar de weilandwind doorstaan ze dan toch net wat minder goed dan jou Helderse windvlagen. Het zijn in mijn boekje zeker niet de makkelijkste groentes, maar ik waag me er gewoon weer aan.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Ik heb vandaag mijn zaadjes gecheckt en de zaaibakjes voor de tomaten klaargezet.

Veel plaats heb ik niet voor tomaatjes en ze staan ook in volle grond, onbeschut. Het ene jaar met meer succes dan het andere, maar ik vind het altijd een leuk experiment.

Ik oogst al een paar jaar eigen zaad en probeer zo nu en dan ook iets nieuws. De soorten die dit jaar op het lijstje staan zijn:

- Tigrella Bicolore (nieuw voor mij)

- Little Black Tiger (vorig jaar goed meegevallen, stevige, eerder struikvormig groeiende plant met veel donker gekleurde en kruidig smakende tomaatjes)

- een tomaat van het Liguria type (nakomelingen van enkele in Frankrijk gekochte roze geribbelde vleestomaten met fijn aroma en weinig pitten)

- Saint-Pierre tomtaten (ronde tomatensoort met sterke groeikracht, eigenlijk een beetje te sterke groeier om in volle grond tegen een stok aan te binden, maar lekker van smaak).

- Marmande tomaten

- een tomaat van het Roma type (nakomelingen van een paar jaar geleden gezaaide San-Marzanotomaten)

Geplaatst:

Nu ben ik wel curieus hoe je ze steunt en hoever ze van elkaar staan.

Geplaatst:

Nu ben ik wel curieus hoe je ze steunt en hoever ze van elkaar staan.

Ik kweek ze op met een stok in de pot en meestal vervang ik die stok een paar keer onderweg. Ze zijn dus min of meer aangebonden. Ze staan behoorlijk lang buiten voor ze de volgrond in gaan om af te harden. Ze krijgen dan meestal ook hele dikke stammen. Ik schat dat ze ongeveer 40 cm uit elkaar staan, tegen een schutting die half open is(zon metalen raster). Ik zal wel eens wat fotos schieten als het zover is

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

Dit jaar wil ik optijd zijn met de tomaten, want vorigejaar had ik vooral groene tomaten aan het einde van het seizoen

Welke cherry tomaten raden jullie aan? Ik heb niet heel veel verstand van tomaten telen, dus een makkelijk ras zou voor mij wel aan te raden zijn denk ik.

En als ik dan zaadjes heb, moet ik die nog op de vensterbank laten ontkiemen of kan dat meteen buiten?

En m'n laatste vraag: ik las over de mogelijkheid om een tomatenplant rechtstreeks in een zak potgrond te kweken. Is dat aan te raden? Ik heb nog een aantal 40L zakken tuinaarde van Florella, is dat geschikt? En moet ik ze dan af en toe wat gedroogde koemest geven?

Geplaatst:
...

- Harzfeuer

Ik ben benieuwd hoe ze smaken en of het een succes gaat worden.

Deze heb ik vorig jaar gehad en zijn echt aan te raden. Lekkere grote sappige vruchten van gehad.

Jaren ervoor op het balkon gehad. Dat was een minder groot succes vanwege tekort aan licht en verregend.

Nu in de zelfgemaakte kas:

- Roma (op verzoek van vrouwlief, schijnt goed te verwerken te zijn)

- Harzfeuer (voor mij )

- Tiny tom (voor de kinderen, lekker snoepen)

Helaas dit jaar ook weer wat laat begonnen met voorzaaien. Had ze in februari al willen doen, zeker de paprika die ik weer ga proberen.

Geplaatst:

Als je niet veel zaden nodig hebt, zou ik anders werken: kijken wat er beschikbaar is in uw omgeving van zaden, deze opzoeken online en de beste soort dan kopen.

Als je eerst rassen gaat online zoeken, kan het zijn dat je al teleurgesteld bent wegens afwezigheid van deze rassen en online heb je vaak dure verzendkosten.

Geplaatst:

Gezaaid afgelopen zaterdag:

Venus, heel klein struikje, lekkere oranje tomaatjes. Komen in potten op de patio, als amuse, bij de ochtendrondgang.

Tafelfreude, eerste keer, dus afwachten

Coeur de boeuf, lekker in dunne schijven met uitje en balsamico

Kleine kerstomaat van Ali-expres

Knobbelige (reistomaat?) ook van de Chinees

Tasty Tom, weet ik niet meer

Caramel, vorig jaar eerste keer gezet, krijgt herkansing

Tomatito van Claudi, is verrassing.

Maja, gekregen via 'de oude moestuin' in Brakel. Zie bericht in zaden/plantenwebshops.

Ik heb van alle soorten 4 zaden gezaaid.

Omdat ik best wel in ben voor experimenten, ga ik aan de eind van de maand, precies hetzelfde zaaien bij vollemaan.

Dat wordt dus ergens tussen 30 en 31 maart. Ik moet nog uitzoeken of ik midden in de nacht aan de slag moet of dat het ook op een redelijker tijdstip kan

Aan het eind van het seizoen horen jullie of er wezenlijk verschil zit tussen de opbrengsten.

Geplaatst:

Omdat ik best wel in ben voor experimenten, ga ik aan de eind van de maand, precies hetzelfde zaaien bij vollemaan.

Dat wordt dus ergens tussen 30 en 31 maart. Ik moet nog uitzoeken of ik midden in de nacht aan de slag moet of dat het ook op een redelijker tijdstip kan

Aan het eind van het seizoen horen jullie of er wezenlijk verschil zit tussen de opbrengsten.

Zaaien volgens de maandstand. Je hebt daar zelfs boeken over. Ik ben sceptisch

Ik heb vorige woensdag mijn eerste 50 gezaaid. De meeste staan al boven op 5 dagen. Gisteren nog eens 50 gezaaid. Misschien vandaag nog eens 50. Hiervan ga ik er 73 zelf houden. Deze zijn allemaal verschillend. De andere geef ik weg.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Vandaag dan eindelijk de tomaten gezaaid. En bekeken hoeveel ik er in de kas kwijt kan. En alsmaar zitten schuiven met de tomaten en de paprika's en de aubergines. En het spoor uiteindelijk compleet bijster geraakt.

De bedden in mijn kas zijn 60 cm breed. Daar kan ik wel 2 rijen tomaten op kwijt, toch? En als ik nou de achterste rij dicht tegen elkaar zet, zeg 30-35 cm afstand, en de voorste rij steeds met 45-50 cm tussenruimte, dan kan ik toch overal goed bij?

Geplaatst:

Vorige week de eerste tomaten gezaaid . Gisteren enkele opnieuw die nog niet boven kwamen en me niet kunnen houden om nog enkele soorten bij te zaaien . Totaal 25 soorten en gemiddelde uitkomst van 3,... van die dat op gekomen zijn waarvan van de meeste soorten 1 geënt word per soort en 1 zo uitgeplant rest word uitgeselecteerd . Vorig jaar eerste maal geënt en resultaat van het enten was nogal wisselend . Het is de bedoeling uiteindelijk van elke soort 1 plant te zetten liefst geënt .

Waarom is het toch zo moeilijk te kiezen tussen de zo vele soorten die er bestaan .

Geplaatst:
Is zelfs een best uitgebreid topic over !

Inderdaad Bit. Heb een draadje van enige tijd geleden gelezen, waarin Roger Bastin aangaf dat zij ook zaaiden volgens de maanstand.

Maar je vindt nauwelijks resultaten. Werkt het, is er verschil met gewoon zaaien als je tijd hebt ?

Dat wil ik nu eens, in het heel klein uitproberen.

Geplaatst:

Dacht wel dat er ook een topic was met resultaten ja, anders in dat maanzaaitopic daar eens vragen ?

Geplaatst:

Hier staan ze er nog heel even zo bij:

2018031411591637591521025491.jpg

Potgrond staat op te warmen, vanavond zaaien.

Dit jaar vind ik slechts twee soorten wel genoeg:

- Balkonstar, voor snack en salade

- Roma, voor soep en saus

Van beide een stuk of tien, de helft in de foliekas, de helft in de volle grond.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Twee rijen op 60 cm is erg veel. Mijn buitenbedden zijn 55 cm en als hier 1 rij staat met 35 - 40 cm plantafstand dan groeien ze al behoorlijk dicht. Je kunt het proberen met 2 rijen op 60 cm maar dan moet je heel strikt dieven en blad wegnemen anders wordt het risico op fytoftora nog groter.

Het blijft een dilemma met alle soorten die je wilt zetten en de ruimte:)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...