Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Planten worden lui bij water geven?


Plotiemoos

Aanbevolen berichten

De laatste dagen ben ik behoorlijk bezig met het water geven van plantjes. Ik heb nog niet veel tijd (de jongens zijn nu 2 en 3,5) dus geef in gedeeltes water.

Nu krijg ik best veel commentaar van de oudjes op de moestuin over het feit dat ik water geef.

Dat de plantjes lui worden en dat je bij het zetten water moet geven en een week later nog een keer. Daarna moet de plant zichzelf maar zien te redden.

 

Nu heb ik een paar uien weinig water gegeven (eigenlijk niet) en die zijn beduidend kleiner dan de uien die ik wel water heb gegeven.

 

De beweegreden van de oudjes is dat als je ze eenmaal water geeft dat je regelmatig water moet geven, omdat er geen lange wortels aan de planten komen die op zoek zijn naar water.

 

Wat is jullie visie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niet slepen met water, de plantjes krijgen inderdaad een scheut water aan de voeten bij het planten en daarna moeten ze zichzelf maar redden.

Nou heb ik wel het geluk (in geval van droog weer) dat we op het veen zitten dus de grond erboven lang vochtig blijft en de planten dus genoeg kunnen opnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef tevens enkel water bij nieuwe aanplantingen daarna moeten ze het ook zelf redden.

Is echter meer uit overtuiging in de geest van permacultuur en om waterschaarste tegen te gaan dan vanwege een 'foute manier'.

 

Water geven = mooiere grotere planten.

Wel niet dagelijks wateren, beter 1 x per week of zelfs per 2 weken maar dan wel overvloedig zodat de ondergrond doordrenkt is

 

Verder zoals men hier aangeeft, veel hangt af van de bodem.

Zand zoals bij Jorieke is = verplicht wateren want anders dode planten, veen zoals bij Erny is bij deze weersomstandigheden een zege.

Ik teel op zware klei/leemgrond die ik 'verrijkte' met massa's compost, planten sterven niet maar de groei is momenteel nagenoeg tot stilstand gekomen.

 

Als je voldoende water ter beschikking hebt en jij voelt je daar goed bij dan gewoon doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal geef ik enkel water bij aanplant als dat nodig is, maar sinds vorige week geef ik mijn paprika's toch water, die hingen nl. halfstok. Die stonden dus echt heel erg droog. Onder de maïs is de grond nog redelijk vochtig, maar die dekt de grond ook erg goed af. De tomaten groeien nog, maar hun blad krult dicht van de droogte. Ik heb dus al wat flessen ingegraven voor mocht het in de komende week toch niet een beetje regenen. Dan krijgen die toch ook wel water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een fles met gaatjes in de flessenwand.

 

Vorig jaar heb ik bij een moestuinwedstrijd op tv gezien dat 1 muistuinier zijn planten alleen bij het planten en zaaien water geeft. Verder schoffelt hij wel flink, zodat de grond niet dichtslaat. Dat heb ik dit jaar ook maar eens geprobeerd, ondanks dat ik op zandgrond zit.

 

Maak wel een uitzondering, de pompoenen, meloenen en courgettes geef ik wel dagelijks water.Tot nu toe groeit alles best ok, maar wortels heb ik nog niet geprobeerd. Die deden het de afgelopen jaren slecht bij mij en met deze droogte (er is al ruim 1 maand geen neerslag gevallen) ben ik ook bang dat die niet groeien. Ga het wel proberen als ik weer wat heb geoogst en ruimte in de tuin heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat planten lui worden door water te geven. Wel kan het zijn dat je luie planten kweekt bij verkeerd water geven.

 

1e ding is natuurlijk : op welke grond zit je ? Dat maakt nogal wat uit.

2e ding is ook natuurlijk : over wat voor planten heb je het ? een reeds in zijn groei gevorderde koolplant kun je moeilijk vergelijken met een krop sla die halverwege is. Een wortel of een aardappel, een tomaat of een komkommer maakt ook nogal wat uit; niet alleen in bemesting, zonbehoefte, op de wind of niet.

Eigenlijk allemaal nogal onvergelijkbaar en het lijkt me echt onzin om rigoureus altijd te kiezen voor "ze zoeken het maar uit".

 

Ik geef weinig water nu. Alleen de zaken waarvan ik gewoon weet dat ze het nu zonder water niet gaan redden; zaken die er pas kort in staan, gewoon de benodigde wortels niet hebben of korte teelten.

Je kunt het allemaal zelf al wel bedenken. Hoe diep gaat die plant. Mulch ik daar wel en heb ik daar kale grond ? etc etc.

Mijn rabarber redt het echt niet hoor, als ik nu niet elke week een sloot water er bij gooi. Dat is geen getuttel met plantjes, dat is gewoon een keuze: ga ik dit jaar in deze exceptionele lange droge periode mijn rabarber verliezen, of gooi ik er elk weekend een bak water bij.

 

Planten ( maar ook een gazon bv ) worden lui van een beetje sproeien elke dag of om de dag. Ze hebben het vocht wel nodig, krijgen een beetje en vinden dat om de dag aan de oppervlakte. Ja, dat is vragen om problemen als je dan een week geen water geeft.

Best niet vaak water geven. Maar als je water geeft, een heleboel. Dat het water echt diep de grond in kan trekken, het daar overdag niet uitdroogt en de wortels aan de slag moeten daar heen te gaan.

Maar helemaal niet water geven is echt een beetje plantjes pesten hoor ( op een moestuin dan he ? waar je wat van de planten verwacht ) . Althans, bij ons in de streek. Wij hebben hier 3-4 weken terug wat stortbuien gehad, maar verder is het al vrijwel droog geweest vanaf begin april.

 

En oude mannetjes ? Sja. Dat zijn oude mannetjes. Oude vrouwtjes ook trouwens.

Ik heb zo'n buurvrouw. Alles loopt daar nu behoorlijk fout. En maar volhouden dat niets water nodig heeft, dat de planten er voor moeten werken. En nu het fout gaat, zegt ze .... tja, dat dat all in the game is. volgend jaar weer beter .... en dat soort onzin. Niet gewoon toegeven dat ze domme keuze's maakt. nee.

Maar goed. onkruid heeft ze inderdaad niet. En ik wel. ze schoffelt de hele week het stof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij wel een beetje vinden in het bericht van Bit, het is een moestuin waar we oogst en krachtige planten willen, daar hoort af en toe water geven bij. Mijn principe is alleen het hele jonge zaaigoed water geven en af en toe de gewassen met veel (groot) blad. Ik zat gelukkig op kleigrond. Ik accepteer daarnaast ook een kleinere oogst (en af en toe een glazig aardappeltje, want aardappels geef ik nooit water) als ik het na kan laten om met water te gaan slepen. Mijn andere principe was: als je water geeft vooral heel veel water geven en niet een klein beetje.

 

Lees ook:

https://nos.nl/artikel/2239144-deze-droogte-vraagt-om-duurzaam-tuinieren.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag zelfs een van de kersenboompjes een paar gieters water gegeven. Hij staat in een hoek waar ik vrijwel nooit water geef, de ander staat naast een bed met plantjes die wel af en toe bewaterd worden, dus krijgt daar wellicht wel wat van mee. Ik geef bomen eigen lijk nooit water, maar deze stond vanochtend vroeg met hangende blaadjes, dat vond ik wel aanleiding genoeg.

 

En ook de doornloze braam, die anders nooit water krijgt, heb ik vandaag even een paar liter gegeven. Hij staat bomvol rijpende vruchten en ik zag dat er hier en daar aan het verschrompelen en uitdrogen waren. Met deze extreme droogte geef ik de andere planten wel regelmatig water. Diep wortelen op zoek naar water doen ze toch wel, want ik kan met die paar gieters niet op tegen een fikse regenbui. En in mijn ogen geeft droogte toch wel wat stress, en van stress krijg je zwakkere planten. Nu staan ze soms wel met hangende blaadjes, maar als de zon eenmaal weg is staat alles weer fris en vrolijk.

 

Ik vraag me ook af of helemaal geen water geven momenteel niet heel slecht is voor het bodemleven. Alles gaat wel dieper in de grond zitten bij droogte, maar uiteindelijk kunnen ze niet meer dieper.

 

Ik geef de composthoop trouwens ook regelmatig een plens water, zodat alles dat daarin woont (padden, wormen, pissebedden, duizendpoten en meer krioelend spul) gewoon zijn werk kan blijven doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bekijk het per plant. We hebben vrij lastige klei die met deze grote droogte met hoge temperaturen en snel keihard word en scheuren gaat vertonen. De aardappels vinden dat bv niet fijn en de Texla`s staan er dus wat verdroogd bij. De kolen lijken nergens last van te hebben en de bieten staan in de avond weer fris. Buitentomaten en pompoenen op de lasagnatuin hebben geen water gehad, een keer per ongeluk een sproeibeurt. Ik volg ook het principe van Bit, Jorg en anderen veel water in een keer en dan weer enkele dagen niet of totdat ik zie dat de planten het weer moeilijk hebben.

De Rose de Bern tomaat in de kas geeft ik in tegenstelling tot de Coeur de Boeuftomaten wel regelmatig water.. doe ik dat niet krijgt hij neusrot.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pepers en tomaten krijgen luie wortels door teveel watergift.

Teveel water bij tomaten kan voor opkrullende blaadjes zorgen.

Dan lijkt het dat de tomaat te weinig water heeft, terwijl hij net te nat staat.

Ik heb al gemerkt dat salade en komkommer heel wat water gebruiken als het warm is.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties.

 

Ik heb een klei-tuin.

de klei is opgedroogd tot minimaal 5 cm.

de kolen staan er goed bij, de spruiten doen het allemaal lekker, behalve twee plantjes.

De bieten ijn nu net 3 cm hoog, die geef ik water, net als de bonenplantjes, want die zijn ook nog klein.

 

komkommer heeft geroepen tegen mij, dat ik maar komkommer moest kopen in de winkel. de plant van 40 cm hoog en nu niks meer,

tuinbonen zijn best klein, de totale plant ongeveer 40 cm, oerprei doet het prima, uien, de helft is mooi, de andere helft niet.

boerenkool van de 50 zaadjes zijn er 4 opgekomen, mais doet het ongeveer voor de helft. 4 grote planten, 5 zijn misschien u 20 cm hoog en heel dun.

courgette doet het goed net als de pompoen.

 

Ik ben voornamelijk bezig met het water geven van de bonen en bieten. ongeveer om de dag en dan klets nat.

rabarber doet het prima, ik heb namelijk de waterpomp op de tuin staan, en de rabarber staat er naast. Geknoeid water komt gelijk naar de rabarber toe.

 

Water heb ik dus voldoende voor handen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef met deze droogte 1 keer in de week water met de pomp en die sproeit mijn hele tuin zodat het weer goed nat is. Ik laat hem 2 uur aan staan en dan verplaats ik hem. Ik denk dat alle planten met deze droogte water nodig hebben, ondanks dat wij op kleigrond zitten. Ik heb bij een aardappelplant gegraven en rond de kleine aardappels was het echt kurkdroog.

 

Bomen e.d. hoeven bij ons geen water want het grondwater zit ook nu nog op 50 cm diepte.

 

Als je nu kiest voor geen water geven voor wat voor reden dan ook dan krijg je zoals eerder gezegd een kleinere oogst of helemaal geen oogst en dat vind ik zonde van mijn werk. Daarnaast is het zo dat ze ook voor de komende 2 weken geen neerslag voorspellen en wel hoge temperaturen en met een straffe wind zoals de afgelopen dagen verdampt er erg veel vocht dus wordt het alleen erger de komende week.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je wel eens bij jonge bomen in de stad ziet is dat er een slang de grond in gaat. Er steekt dan een stuk van een slang uit aan de voet van de boom. Die wordt vooral gebruikt om water te geven. Omdat het water dan diep de grond in gaat krijgt een jonge boom een stevig, diep wortelstelsel (waait 'ie ook niet zo snel om). Je kunt op de zelfde manier ook zorgen voor stevige, diepe wortels in de moestuin denk ik dan. Moet de plant diep graven om water te vinden, dan wordt 'ie zeker niet lui en hoe sterker de wortels, hoe sterker de bovenkant van de plant ook is natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf tot nu toe 2 keer per week (volgens mij veel) water maar is duidelijk te weinig voor verschillende planten. Ik zit op zandgrond en momenteel tuinier ik precies in de duinen. De pompoenen, courgetten stoten bijna alle vruchten af en krijgen verdorde bladeren, hebben dit jaar ook veel minder groeikracht ondanks dezelfde bemesting. De kleine pompoenplanten krijgen 2 keer per week 10 liter water. De komkommers smaken bitter en de rabarber is ook al aan het verwelken terwijl dit normaal pas in augustus is. De gezaaide prei van maart, begint ook te verwelken.

Ik schakel vanaf deze week dus over naar 3 keer per week zolang deze hittegolf aanhoudt.

Het water is grondwater.

Groenten zoals sla vind ik ook veel lekkerder als het blad mals is, hoe minder je deze water geeft, hoe stugger de bladeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

euhm, volgens mij is het topic pas 10 dagen oud, dus pas gepost toen de droogte al lang bezig was. In grote delen van België is het volgens het KMI sinds begin mei uitzonderlijk droog (uitzonderlijk is de hoogste categorie van afwijking en wil zeggen 1 keer in de 30 jaren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in elk geval extreem lang droog nu en ik ben blij met de resererve regenwater in een niet meer gebruikt zwembad van de kinderen. Ik geef om de twee dagen water nu, soms dagelijks. Enkele tomaten kregen neusrot van de droogte. Heb ik nog nooit gehad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neusrot bij tomaten veroorzaak je juist door het te onregelmatig water geven bij droogte. Dus de planten wat langer weinig/geen water geven, en dan bij tekenen dat ze het echt wel nodig hebben ( slap ) veel water geven. Dat dan opeens veel water geven, veroorzaakt juist de neusrot. Zijn ook topics over. Rechtsboven in het zoekvenster 'neusrot bij tomaten' intypen, vind je de topics.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...