Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na veel omspeuringen op het internet, met evenzovele prijsverschillen (tot wel 24 Euro!), op vrijdagmiddag naar de bouwmarkt getogen om vervolgens teleurgesteld weer af te druipen.

Gewoonweg geen lampen te vinden in LED-vorm van meer dan 1000 Lumen en een kleur van 4000K +.

Loop ik bij de action voor een verlengsnoertje, en wat staat daar?!

Een lamp: 1500 lumen, 4000K.

Prijs? 3,49.

Heel verschil met de oude van 1000 Lumen en 2900K.

Plantjes groeien als een malle.

75dfbe59-d2ab-42e1-850d-2a00a884427382321548577890.jpg

e631a3af-bff3-4ebe-a6f8-81be1acc1f7559861548577891.jpg

Geplaatst:
Goldfish,

Hoe groot is je kas ? Heb je grafkaarsen al eens eerder gebruikt ? Wat is het effect hiervan ?

Antoinette

De kas is 4 mx 3.5m met zijkanten van 1. 70m en de enkele nok van 2.70m. De kas is aan de Oost en Noordkant geisoleerd met stevig dik bubbelfolie.

Twee kaarsjes maken dan geen enkele indruk, ik ontstak ze meer voor het warme gevoel (van binnen) dat ik in elk geval iets gedaan had. Wat ik wel doe is dat ik de ruim 40 planten (5 en 3 liter potten) concentreer in e e n hoek, en ze bovendien 40cm boven de grond zet (ik heb een gaaspaneel op blokken gezet). De kaarsen komen er dan net onder, de bodem kan ik bovendien benatten om meer warmte uit de grond te halen. Ik kan daarnaast eventueel de planten aan de bovenkant nog isoleren met folie.

Vorige week nachten gehad tot -7c. De sneeuw was een voordeel want dat bleef netjes op de kas liggen en werkt dan als extra isolatie. Ik heb toen 6 kaarsen laten branden en in de nok smolt de sneeuw weg. Het is te vroeg om te beoordelen of de planten geleden hebben onder de kou. Bovendien is het moeilijk in te schatten wat een Kumquat in een pot kan hebben qua vorst. In volle grond geven mijn bronnen waarden van een paar graden vorst tot wel - 12c.

De enkelvoudige petroleumbrander is denk ik vergelijkbaar met pakweg 6 kaarsen en zou goed zijn voor een kas van slechts 4m2.... maar goed ik wil de kas slechts boven de - 5c houden......en niet een paar graden boven nul.

Geplaatst:

Een post van iemand anders bracht mij op het idee dat het nu een mooi moment is om rode bessen te snoeien. Zal kijken of ik gelijk de herfstframbozen, zwarte bessen en kruisbessen meeneem, wanneer ik straks rondloop in mijn volkstuin. Komende dagen geen vorst en het is vanmiddag droog.

Geplaatst:

Gisteren boerenkool geoogst, vandaag inderdaad de bessen gesnoeid. Voor de rest niet veel gedaan. Beetje compost gestrooid over de rabarber die al zijn eerste kopjes liet zien.

Geplaatst:

Mag eergisteren hier ook nog? Toen heb ik onkruid gewied uit de borders die ik straks weer als moestuin wil gaan gebruiken en een eerste opruimronde gehouden in de kas met het oog op het komende seizoen.

Geplaatst:

Ik heb mijn haan doodgevonden in de tuin ( roofvogel) en daarna een tijd naar de kippen gezocht die kunnen zich gelukkig goed verstoppen. Lie heeft het verblijf van de eenden helemaal afgegraven en die aarde gemengd met eendenpoep, blad, zaagsel en takjes tussen de twee oudste rijen van de asperges aangebracht. Daarvoor had hij ook al twee kruiwagens bevroren molshopen uit de boomgaard gehaald en deze in zakken gestopt voor als ik aarde nodig heb bv om de Key hole garden bij te vullen. Een derde kruiwagen met aarde is in de kas gelegd, bovenop de paardenmest die daar ligt, aarde is ongeveer een vierkante meter, bedoelt om raapsteeltjes spinazie en sla te zaaien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vandaag een begin gemaakt in de "grote" kas. Oude planten van vorige eigenaar er uit gehaald en de helft gespit. Wel een halve m3 aan onkruid.

Kas moet nog helemaal schoon, maar het begin is er

Groet,

Rene

Geplaatst:

Nogmaals bedank Jane!

Weer was het Lie in vanmiddag in de tuin aan de slag ging. Er is ruim 15 cm sneeuw gevallen vannacht en het is goede plaksneeuw dus Lie heeft de sneeuwschep gepakt en bergen sneeuw in de kas geschept om hem door te spoelen.

Linked Image

Geplaatst:

Vandaag wat koriander gezaaid in trays, koriander "confetti" en koriander "slowbolt" deze staan nu ook op de vloerverwarming in de keuken voor de glazen pui.

Geplaatst:

Eindelijk de overgebleven compost op het stuk verdeeld waar de groenbemester zelfs niet goed wilde opkomen of groeien (terwijl 15 meter verder op de planten tot 2 meter hoog staan..).

Dit had voor de geboorte van m'n dochter moeten gebeuren maar ach, het was nu zo lekker buiten en de kraamzorg hield de rest in slaap .

Geplaatst:

Dank

Ja het is ook het eerst dat ik een echte tuin-planning heb en maak, maar dat gaat hopelijk wel voor betere resultaten zorgen. En als de baby en mamma slapen dan besteed de pappa tijd buiten met de hond hè

De groenbemester die 2 meter is geworden is de gele mosterd, die had best een weekje of twee later gezaaid kunnen worden.. de planten die die hoogte halen hebben echt een stevige stengel die niet zo snel om knakt.

Straks ga ik een kleine treurwilg die twee hoofdstammen heeft gevormd die elkaar kruisen en beschadigen, ..halveren denk ik dan maar?

Geplaatst:

Lean van harte gefeliciteerd met jullie dochtertje!

Hier heeft zoneman mama geholpen met de zaaitrays legen en op zaaitafel op stap ls klaarzetten. Nog niet begonnen met zaaien, hoewel de mangold nu pas kiemt en wie weet de boerenkool. Maar goed dat ik die trays nog niet heb geleegd.

Geplaatst:

Vandaag eindelijk een dag waarop de temperatuur aangenaam genoeg was om enkele uren buiten te kunnen zijn.

Het moge duidelijk zijn, dat ik een koukleum ben !!

Lekker algemeen gerommeld op mijn veldje: beetje gewied, bladeren verzameld, diverse vaste planten bemoedigend toegesproken, intussen plannen gemaakt, praatje met medetuinier, en net voor de regen weer thuis.

Met andere woorden: perfecte tuindag.

Geplaatst:

Hier ook een tijd lekker in de luwte in de zon gezeten. Er stond wel een flinke wind. Daarom alles vastgelegd en de bak weer dicht gegooid. Want het gaat nog harder waaien. Tussendoor de laatste aspergeplantjes geplant.

Nog even een stukje gespit voor dat, zoals ze in Rotterdam zeggen, de pleuris uitbrak.

Geplaatst:

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter, ik heb de laatste tijd weinig gedaan in de moestuin.gewoon te slecht weer.

Maar nu in het weekend nog regen daarna zon, en o wat zin om te beginnen, zoveel te doen.eerst de zelf gemaakte compost door het landje te doen. Het begint weer, en ik vind het heerlijk

Geplaatst:

De eerste lading compost gehaald en in de kas en de tuin verspreid. Volgende week nog een paar van deze ritjes. Morgen gaat de eigen compost op de tuin.

Geplaatst:

Niet direct te maken met tuinieren, maar wel in de kas (stond ik lekker droog). Kachelhout voor de komende winters gezaagd en gekloofd. Heb een kuub of 5 eiken mogen zagen uit een bosje in de buurt.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Lie heeft een geul gemaakt vlak bij het huis en langs de beek waar we waarschijnlijk morgen een rijtje haagbeuken in gaan planten. Eerst nog wat draineren...

Geplaatst:

Citrus in de kas water gegeven en eerste lichte bemesting: het was 21 graden in de onverwarmde kas en het wordt de komende week zonnig weer zodat ik verwacht dat de planten in een hogere versnelling geraken. Verder begonnen met t wortelonkruid vrij maken van een tamelijk verwaarloosd stukje grond rondom mijn vijgen. Ga de ruime benutten voor Pepinos dit jaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...