Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2019

Featured Replies

Geplaatst:

Fijn zeg!

Hier 40 liter sedert vorige week en de laatste dagen flinke nachtvorst tot -5 aan toe.

Vanmorgen:

21265AEA-255C-4688-8AB2-21F6BE8D429369691574244784.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weken later...
Geplaatst:

Gek dat je daar nog altijd niet genoeg regen hebt, Jorieke. Dat is voor ons in het westen nauwelijks voor te stellen. Niet alleen het westen trouwens, die boer die mensen gratis uien liet rapen omdat hij niet met de trekker het land op kon zat immers in Drenthe.

Voor wat het waard is, iemand vertelde me vandaag dat aan het gedrag van zwangere schapen was af te lezen dat we een koude maand Januari krijgen. Ik ben benieuwd, het zou weer es wat anders zijn in elk geval.

Geplaatst:

Dat is interessant. Hoe anders gedragen die zwangere schapen zich dan? Heb hier ook schapen achter mijn huis in de wei staan (van de buren), dus ben wel benieuwd of dat ook voor een leek zoals ik waarneembaar is.

Vannacht heeft het weer best gevroren (-5) en de rest van de week komt er ook nachtvorst aan. En sneeuw overdag, hoop ik. De warmteminnende planten staan in ieder geval al binnen. Stonden ze al na de afgelopen vorstweek (van een paar weken geleden).

Regen is hier de afgelopen tijd voldoende gevallen. Gelukkig maar, want ook dieper in de grond moet het grondwaterpeil worden aangevuld.

Geplaatst:

Hoe je dat aan die schapen kon aflezen vroeg ik, maar ik sprak met de scharensliep, en dat wist hij niet. Ik neem aan dat een boer hem heeft willen opmonteren door hem een strenge winter te voorspellen, want schaatsen slijpen is natuurlijk werk voor een slijper.

Of een schaap meer dan een maand vooruit kan kijken betwijfel ik. Die schapen zullen wel voor Januari zijn uitgerekend en nu wat onrustig gedrag vertonen. Ik heb zelf met schapen gewerkt en kan ze beter 'lezen' dan een gemiddeld iemand, maar van dit soort voorspellende gevoeligheden heb ik nooit iets vernomen. Maar ik sluit niet uit dat iemand hier wat verder in is dan ik en eerder tot conclusies weet te komen.

Ik zal het eens in de gaten houden. Persoonlijk heb ik ook al een tijdlang zo'n gevoel dat het nu wel weer eens een echt wintertje zou kunnen worden. Ik woon weer in Nederland sinds December 2015, en de winters hebben weinig voorgesteld sindsdien. Mijn schaatsen liggen nog altijd ongebruikt. Ik ben ook niet de eerste die naar een strenge winter verlangt. Het zou niet praktisch voor me zijn want ik ben gewend te roeien. Een dunne laag ijs maakt mijn leven moeilijker, maar ik heb dus zo'n donkerbruin gevoel dat deze winter mij voor meer problemen gaat stellen - het kan niet altijd van een leien dakje gaan, toch?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Nou jongens na het “klagen over de droogte” seizoen zijn wij hier aangekomen in de regentijd. We hebben ook enkele weken met redelijk weer gehad, vorst snachts en best aardige dagen om naar buiten te gaan. Dat is nu wel even afgelopen. Ik heb al heel veel water gehad sinds oktober, ik heb het niet bijgehouden maar misschien 200 liter of meer. Afgelopen weekend waren we even op reis en ik had de watermeter geleegd voordat we vertrokken. Bij thuiskomst woensdag stond de meter op bijna 40 en zagen we dat de rivier ruim is overgelopen, de aanpalende weilanden staan behoorlijk onder. Zo jammer dat ik geen boot heb! De reigers en witte reigers doen er hun voordeel mee, al die verdreven muizen en mollen worden uit het water gevist. Vannacht is er nog 15 liter bijgekomen en het regent voorlopig door. En fikse wind ook..

Geplaatst:

Of een schaap meer dan een maand vooruit kan kijken betwijfel ik. Die schapen zullen wel voor Januari zijn uitgerekend en nu wat onrustig gedrag vertonen. Ik heb zelf met schapen gewerkt en kan ze beter 'lezen' dan een gemiddeld iemand, maar van dit soort voorspellende gevoeligheden heb ik nooit iets vernomen. Maar ik sluit niet uit dat iemand hier wat verder in is dan ik en eerder tot conclusies weet te komen.

Ik had het er even met mijn buurman de boer over en die gelooft wel dat schapen dat kunnen weten. Volgens hem hebben wij er geen idee van wat dieren kunnen weten en voorvoelen, en hoe dat werkt bij een dier. Hij gaf als voorbeeld honden die kanker kunnen “ruiken” (...). Hij is van mijn generatie maar gelooft erg in boerenwijsheden die hij van zijn voorvaderen overgeleverd heeft gekregen. Zo plantte hij pas al zijn bomen (2000, met de hand!) daar waar de sparren ziek waren en gekapt, want met Sainte-Catherine zetten alle bomen racine ( wortels) ( Sainte-Catherine 25 november).

Ik zou denken, logisch, voor de winter, maar hij geeft er dan nog een mystiekere draai aan.

Geplaatst:
Zoveel water Appelvrouw? Sinds begin of eind oktober?

Eind september klaagde ik nog over droogte en op 18 oktober stond de teller al op 100 liter.

Geplaatst:

Behalve die schapen lijken er meer dieren te rekenen op een strenge winter. De zangvogeltjes waren vrij vroeg vertrokken. Hengelaars merken dat de vissen op het moment erg goed willen bijten om goed doorvoed de schrale winter in te gaan. Mollen hebben nu een wat dikkere vacht als andere jaren. Alles horen zeggen, dat wel, maar dan zou het me toch tegenvallen als we niet op z'n minst het natuurijs op zouden kunnen.

Tot nog toe alleen maar regen, iedere dag weer.

Geplaatst:

Hier in Riga, waar we toch meestal "standaard" een witte kerst hebben is de sneeuw in geen velden of wegen te zien. Ja,ja, Greta gaat niet voor niets de wereld over. Ben benieuwd of we vanaf januari toch nog winter krijgen.

Geplaatst:

Weer een record. De warmste 17 december ooit gemeten...…..

Geplaatst:

Volgens mij is het record net aan niet verbroken.

Geplaatst:

Ach ja alles is relatief in Australie is het 40.3 graden Celsius op dit moment (oke daar is het nu ook zomertijd , mar dan nog !!)

Geplaatst:

Morgen 12 graden voorspeld zónder regen!! Joepie, kan ik eindelijk weer naar de tuin.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag een stralende dag met veel zon. Het lijkt wel voorjaar. Ik zie overal de hazelaars in bloei staan. Zelfs verschillende sierkersen staan schitterend in bloei. Naast mijn woning heeft de gemeente in november gras gezaaid. Het gele veld is nu al groen..

Volgens de voorsellingen wordt de eerste week van januari ook nog mooi (geen vorst).

Wat verwachten jullie voor weer eind januari, februari? Gaan we nog sneeuw of paar dagen vorst krijgen? Misschien komt dat nog wel later? Maart april? Of pas tegen de ijsheiligen aan?

Geplaatst:

@Rorror. De sierkers die jij ziet bloeien is de Prunus subhirtella 'Autumnalis' , dat kan de witte en/of de roze zijn; er zijn er 2. Die boom begint meestal al in november voorzichtig met bloeien, bloeit nu goed, zolang de vorst niet heel stevig is en doet dat de hele winter door tot in april. Die kers doet dat alle jaren, beetje afhankelijk van het weer. Mooi ding hoor.

De hazelaars hangen vol met katjes ja, ook al een tijd hoor; worden dikker ook. Bloeien doen ze nog niet, veelal al wel in januari of anders februari en maart. De bloemen zijn rood ( moet je wel zoeken in de struiken ). Zelf heb ik nog geen stuivende ( dus open ) katjes gezien, maar daar kan ik me in vergissen.

Mooie dagen zijn het nu sowieso, hier dan in ieder geval. Lekker vorstig vroeg in de ochtend en mooi blauw en fris. Hier vanmorgen vroeg -0,4. Laagste in Nederland -4,6 geloof ik. Komende dagen ook.

Geplaatst:

26914c826d6d4eef0605dba072cba862.jpg

Yup. Zelfs hier aan de kust flinke vorst.

Kolen hebben een knauw gehad en wortelloof ligt er wat sneu bij. Eens kijken wat zich nog opricht strakjes.

Kippen en varkens hebben maling aan de vorst, lijkt het. Ze hebben wel wat extra’s gekregen, voor wat meer energie.

32790e874b60ca9b135bc196e91d1bf8.jpg

Nog geen ijs op de slootjes trouwens hoor. Alleen op t veld. De hond wordt er altijd zo mallotig van, van dat knisper-gras aan de kussentjes. En maar rondjes racen. Ligt nu uitgeput voor de kachel

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
@Rorror. De sierkers die jij ziet bloeien is de Prunus subhirtella 'Autumnalis' , dat kan de witte en/of de roze zijn; er zijn er 2. Die boom begint meestal al in november voorzichtig met bloeien, bloeit nu goed, zolang de vorst niet heel stevig is en doet dat de hele winter door tot in april. Die kers doet dat alle jaren, beetje afhankelijk van het weer. Mooi ding hoor.

De hazelaars hangen vol met katjes ja, ook al een tijd hoor; worden dikker ook. Bloeien doen ze nog niet, veelal al wel in januari of anders februari en maart. De bloemen zijn rood ( moet je wel zoeken in de struiken ). Zelf heb ik nog geen stuivende ( dus open ) katjes gezien, maar daar kan ik me in vergissen.

Mooie dagen zijn het nu sowieso, hier dan in ieder geval. Lekker vorstig vroeg in de ochtend en mooi blauw en fris. Hier vanmorgen vroeg -0,4. Laagste in Nederland -4,6 geloof ik. Komende dagen ook.

Bedankt voor het vertellen welke kers dat is. Van die sierkers zou ik graag een stek willen, als iemand die heeft.

Is dat ook de variant welke eind het jaar bloeid, en in het voorjaar nog een keer? (2x per jaar dus)

Van de hazelaars heb ik nog bloemen gezien idd. Wist niet eens dat ze rood waren. Ik ga er op letten.

Vandaag was het een schitterende dag heerlijk in het bos gelopen. De zon scheen zo fel en warm, dat we de jassen open konden houden. Nu tijdens het schrijven merk ik op dat het langer licht blijft buiten. (We hebben de korste dag van het jaar al weer ruim een weekje achter ons)

Geplaatst:

Bloeiende narcisjes in Frankrijk D0CC7BEE-A34F-43A2-A26F-4CED5E74776A83631578005552.jpeg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.