Geplaatst: 27 maart 20196 j Ik vind het ook wel erg dapper wanneer je proeft dat het niet goed is, dat je het dan toch gaat eten... soms moet je gewoon je verlies nemen denk ik.
Geplaatst: 27 maart 20196 j Ik ben altijd bang voor botulisme als ik dat verhaal van Ernie lees. Iets dat veel water bevat opsluiten in olie, anaerobe bacteriën, griezelig Bij mij is de 'winterbroccoli' mislukt. Oktober 2018 gezaaid, in november uitgeplant en dan zou er tot mei 2019 van geoogst moeten kunnen worden. Het is tot nu toe alleen blad, geen bloemen te bekennen.
Geplaatst: 31 maart 20196 j Grrr....zowel bij de tuinbonen als bij de doperwten, geen enkele boon/erwt meer te vinden. Vond het allemaal al lang duren dus maareens gaan graven....echt..nul..nada..niks...noppes! Maar opnieuw binnen voorzaaien vrees ik!
Geplaatst: 31 maart 20196 j Tip van kweker: tuinbonen twaalf uur weken en dan in en onder vochtig geel zand houden, binnen is ok, totdat je ze ziet kiemen/groeien. Dan pas uitplanten in geulen op gaatjes. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 april 20196 j Bij het verplanten van dit Gardeners Delight tomatenplantje zag ik dat er geen groeipunt in zat. Tomatenplanten kunnen zichzelf toppen, maar dit is wat snel. Het zal geen toppertje worden in mijn kas.
Geplaatst: 9 april 20196 j Haha ik ben blij Nas dat je er een positieve draai aan weet te geven! Ik heb een testje gedaan met kokend water. Het is kennelijk zelfs erger dan 10 graden afwijking... kijk en huiver (en let niet op de troep!) Huh die prik thermometer van de Aldi heb ik ook. Toen ik die had gekocht heb ik een pannetje water opgezet en toen die bubbelde was die wel ongeveer 100 graden scheelde meen ik tienden. Was wel enkele jaren geleden. Goede tip van de koortsthermometer als tweede ijkpunt. Er vanuit gaande dat die wel correct is. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 17 april 20196 j De zoete aardappelen beschouw ik voor dit jaar als mislukt.Meerdere keren geprobeerd. Soms komen er wortels aan, maar is de knol stiekem aan het rotten.Andere keren gebeurt er helemaal niets. Heel raar, want vorig jaar sproten de stekken de potten uit.Niks aan te doen, volgend jaar opnieuw proberen.
Geplaatst: 24 mei 20196 j Spinazie ondergaat een moeilijk jaar. Ik weet van 2 moestuin buren dat ze de spinazie voortijdig konden ruimen door luisaantasting met sterk gebobbeld blad en daaronder massa's luizen.Bi mij is het net iets anders. Ik kan de oudere bladeren nog wel oogsten, de jongste bladeren zijn ook sterk gebobbeld. Zoals je kunt zien zijn de hulptroepen onderweg, maar lieveheersbeestjes gaan de maaltijd niet meer veel groter maken voor me. In de foto's zijn de oudere onaangetaste bladeren weggeknipt om de schade beter zichtbaar te maken. N.B. thuis hebben mijn Helleborus planten ook enorm veel last van massa's luizen. Ik heb de Helleborus foetidus moeten afknippen. De bladeren van de Helleborus niger planten hebben een aantal Neutral afwasmiddel baden gehad.
Geplaatst: 15 juni 20196 j Ik had twee rijtjes vroege aardappelen gepoot, ik geloof 2 kg poters, maar de afgelopen maand door omstandigheden niet op de moestuin geweest. Al het loof bleek aangevreten door de coloradokever gisteren, dus ik heb alles gerooid. Nu heb ik 2,2 kg krieltjes op het aanrecht liggen, geblancheerd en wel. Ze gaan zo de vriezer in. Heb ik toch nog wat.
Geplaatst: 18 juni 20196 j De luizenplaag lijkt redelijk onder controle mede door de aanwezigheid van (larven van) het lieveheersbeestje. Onderstaande larve hield al van 'living on the edge' door zich binnen de knijper te gaan verpoppen. Toen ik deze pop gisteren bekeek zag ik al dat er wat mis was. Het imago leek uit de pop te kruipen, de pootjes waren aan het bewegen, maar de dekschilden en achterlijf waren niet goed ontwikkeld.In de natuur gaat er weleens wat mis, helaas. Zo ook bij dit lieveheersbeestje. Toen ik gistermiddag nogmaals keek bleek het beestje volledig verdroogd (onderste foto). Edit: of zou mijn zoontje toch met de knijper hebben gespeeld bedenk ik me nu ineens... 18 juni 20196 j aangepast door Gast
Geplaatst: 18 juni 20196 j Ook mislukt zijn veel aardappelplanten bij mijn moestuinburen. De larven van de coloradokever houden hier flink huis. De knollen van vroege aardappelen zoals Frieslander vormen zich in belangrijke mate in juni, maar daarvoor is natuurlijk wel loof nodig. Er zullen best wel wat aardappeltjes aanzitten, maar een grote oogst wordt het zo niet. Voordeel van een kas met bezoekmomenten in de ochtend en avond is de mogelijkheid tot het controleren van de aanwezigheid van volwassen kevers op aardappelplanten. Zonder volwassen kevers geen eitjes. Op een afgezonderde plant zaten bij mij 2 weken geleden 5 imago's en haalde ik 7 bladeren met eitjes van de plant af. Veel blijven kijken en controleren hou ik mijn collega's altijd voor.
Geplaatst: 19 juni 20196 j op het volkstuinencomplex hier is het ook flink raaker is zelfs besloten 1 perceel te spuiten omdat daar de haard zit van alle ellende moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 23 juni 20196 j Op de aardbeien, prij en courgette na, heb ik zojuist mijn hele moestuin leeg gehaald en de container in gesmeten. Alles zat vol met maden en ongedierte, planten vielen de afgelopen dagen al om en dorde ineens heel snel uit. Ook de uien zat geen bolletje onder of een normale wortel meer aan. Rode bieten met gaten en een verschrikkelijke lading luis. En nu? Lege tuin vol met ongedierte........ kan ik er nog iets in zaaien wat zin heeft?
Geplaatst: 24 juni 20196 j WAAAT?! Wat verschrikkelijk om je land leeg te moeten halen. Er moet iets met je bodem zijn , dat kan niet anders. Iets fout in de bemesting ?Hoe is het met het groen rondom je moestuin? Ook aangetast?Wanneer ik het goed heb kan je de grond (gratis?) laten onderzoeken bij je gemeente. Informeer eens?Sterkte! https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 24 juni 20196 j Op de volkstuin waar ik mijn tuin heb, hebben we ook veel last van de coloradokever. Vooral op mijn stuk. Dit is mijn eerste jaar op dat stuk. Mijn voorganger was een stokoude man (94 jr) die zijn aardappels niet echt meer goed kon rooien. Ik heb natuurlijk zoveel mogelijk alles verwijderd maar mijn theorie (klop dat?) is dat daardoor er door de jaren heen voor de kevers een luilekkerland is ontstaan. Gelukkig ligt het stukje heel beschut en had ik de aardappels vroeg gezet. Zelfs de frieslanders zijn nu al grotendeels geoogst. Het viel me op dat de frieslanders ook veel meer last hadden van de kever dan de tiamo. Alsof ze een voorkeur voor de frieslander hebben. Kan dat?Eind van deze week gaat het laatste rijtje eruit. Zijn we daar ook weer vanaf. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 24 juni 20196 j @Project: heb je duidelijke foto's genomen van de maden en het andere ongedierte?als het mijn perceel zou treffen zou ik eerst eens goed (laten) onderzoeken welke maatregelen er genomen kunnen worden om herhaling te voorkomen.wat een ellende moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 24 juni 20196 j Al mijn kolen zijn aangetast door de koolvlieg, ik denk dat de kippen en het aantrekken van vliegen de dodelijke combinatie is geweest. Hiervoor heeft er een plaag van emelten in gezeten en die zal ook wel niet 100% opgelost zijn. De uien hebben het slecht gedaan door te veel voeding is mijn vermoeden of het is ook door ongedierte gekomen. Paksoi zat vol met dikkere maden en dan midden in de stronken, van binnenuit verrot. Rode bieten aan getast door een wormpje, niet volgroeid en begon door te schieten. Tja kippen en 100+ vliegen en de eindeloze aanvoer van kattenstront in mijn moestuintje zijn de dodelijke combinatie geweest. Verder is mijn buurt besmet met luis alleen gek en is het einde dan ook zoek. Andijvie deed het redelijk maar zat vol met vliegenpoep en had de smoor er wel in, dus weg daarmee en nu eens goed nadenken of ik dit nog wel een keer ga proberen. Gelukkig is het maar een klein tuintje, maar wellicht ook een beetje overbezetting wat de plaag goed heeft gedaan.
Geplaatst: 25 juni 20196 j En waaaaarom groeien die courgette en pompoen en gurkenplantjes nou niet ff verder door... grrrrr... Lijkt wel een groeistop te zijn. En zo klein durf ik ze de volle grond niet in te zetten dan zijn het net tapas voor de slakken. Dit probleem had ik vorig jaar toch echt niet, ging het gesmeerd allemaal. Toen een helder moment... oooh ja... toen ik ze zaaide in hun potjes had ik niet genoeg nieuwe potgrond. Dus gebruikte potgrond "verrijkt" met gemeentecompost en deze gebruikt.Ahaa... NIET WEER DOEN DUS. Beter een week wachten tot ik verse potgrond heb... Nu ik een (Roland Big Boy) fietskar heb is de aanvoer van potgrond geen probleem meer dus heb ik ze gisteren snel nog even in een vers en groter potje aarde gezet. Hopelijk krijgen ze nu nog ff een groeispurt en kunnen ze de grond in. Anders wordt het wel heel laat.
Geplaatst: 25 juni 20196 j Niet helemaal mislukt, maar wel een tegenvaller: de kapucijners. Werden erg snel geel dit jaar. Net als de sugar snaps trouwens. Ik weet nog steeds de oorzaak niet, maar zag wel een miniwormpjes. Zijn dit de boosdoeners?
Geplaatst: 30 juli 20196 j Het buitje was te kort en te weinig om met fatsoen regen genoemd te kunnen worden. Die paar spatjes waren toch te veel voor de bijna gedroogde tomaten... zonde.
Geplaatst: 31 juli 20196 j ow, jammer!bij ons zijn er van de 25 gelegde boontjes maar 4 plantjes over vanwege ?en in de pruim 3 takken afgebroken vanwege mijzelf
Geplaatst: 31 juli 20196 j Ja was wel even balen. Zag er hoopgevend uit. Jammer ook van je pruimentakken RobO. Je moet ook niet in de boom klimmen
Geplaatst: 31 juli 20196 j Bonen, uien, prei, kolen, bramen gevalletje ik haat smurfen maar niet heus. Maar dit soort zomers is een beetje overdreven in Nederland Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.