Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Onderzoek Duurzame potgrond

Featured Replies

Geplaatst:

Beste Forum leden,

Enige tijd geleden toen ik bij het forum kwam heb ik al eens aangegeven dat ik aan het afstuderen ben.

in mijn onderzoek ga ik onderzoeken wat de behoefte is aan duurzame potgrond onder mensen die van hun tuin houden en hier plezier aan hebben! Natuurlijk is dan het Moestuinforum de ideale plek om mensen te ondervragen!

De vragen lijst die ik gemaakt heb is hier in te vullen: https://goo.gl/forms/yvVDwRQcSp6zHmMr1

De vragenlijst duurt maar een aantal minuten en het zou mij enorm helpen met mijn onderzoek! bovendien sla ik verder geen gegevens op van de mensen die het ingevuld hebben en is de vragenlijst compleet veilig.

Als wederdienst wil ik graag onder 5 mensen van het forum een een klein geschenk verloten. Het is dan noodzakelijk om even hieronder te reageren zodat ik contact op kan nemen met deze 5 winnaars.

Mochten er nog vragen zijn over de lijst stuur mij dan even een persoonlijk berichtje zodat ik eventueel snel kan reageren!

Alvast super bedankt voor het invullen!

Marco

Geplaatst:

Ik heb de vragenlijst ingevuld, maar ik heb wel een paar kanttekeningen:

Ik woon in Duitsland maar kan alleen maar aangeven dat ik in Nederland of België woon, of dat ik liever niet zeg waar ik woon.

Er wordt gevraagd of ik wel eens potgrond heb gekocht (ja), en vervolgens hoe vaak ik dat doe. Je hebt kennelijk niet aan de mogelijkheid gedacht dat ik wel eens potgrond gekocht heb, maar dat ik dat nu niet meer doe.

Maar goed, ik heb de lijst naar beste vermogen ingevuld, ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes met je afstudeerproject!

Geplaatst:
  • Auteur

Hi Bio-Fee,

Bedankt voor je reactie! ik heb mn best gedaan om zo goed mogelijke vragenlijst te maken.

Het onderzoek is gericht op Nederlandse en Belgische afnemers van potgrond. Vandaar dat je tussen die twee kan kiezen, sorry dat jij hier net buiten viel...

Aan die mogelijkheid had ik inderdaad niet gedacht. Voor het onderzoek maakt het niet heel veel uit, het gaat om de ervaring die je toen gehad hebt met potgrond.

Ik waardeer je bericht en het invullen van de vragenlijst!

Geplaatst:

Done. Makkie

De laatste vragen ; wat een zak potgrond mag kosten inclusief verzenden , moest ik wel erg hard lachen. Zakken potgrond verzenden ? Maar goed, ik heb maar gewoon de prijzen ingevuld die ik nu betaal ( ik koop al biologisch en 'redelijk' duurzaam )

Geplaatst:

Bestaat wel hoor, die verzendkosten: de Ekoplaza komt het tegen en kleine vergoeding bij het hek van het tuinpark afleveren. {ik heb de enquete ook ingevuld)

Geplaatst:
  • Auteur
Done. Makkie

De laatste vragen ; wat een zak potgrond mag kosten inclusief verzenden , moest ik wel erg hard lachen. Zakken potgrond verzenden ? Maar goed, ik heb maar gewoon de prijzen ingevuld die ik nu betaal ( ik koop al biologisch en 'redelijk' duurzaam )

Wij doen dat al jaren Bedankt voor het invullen!

Geplaatst:

Ingevuld.

Kleine opmerking. Gevraagd wordt hoe vaak je potgrond koopt en niet hoeveel.

Hoe vaak ik potgrond kan per jaar nog wel eens verschillen. Soms koop ik veel zakken in 1 keer andere jaren koop ik het steeds met een 1 of 2 zakken per keer. De totale hoeveelheid per jaar zal daarentegen wel elk jaar ongeveer gelijk zijn.

Neem aan dat voor commerciële doeleinden de hoeveelheid belangrijker is dan de vraag hoe vaak iemand potgrond koopt.

Geplaatst:

Ik heb m voor je ingevuld. Ik moest ook wel even kijken , ik wist niet dat potgrond verzonden werd. In de auto gelegd vind ik al top service

Geplaatst:

Ondanks dat ik wat vraagtekens had, heb ik hem ingevuld.

Welke aspecten met duurzaamheid te maken hebben kon ik wel bedenken (herkomst, miliebelasting tijdens productieproces enz) maar welke kenmerken een potgrond nu biologisch maakt vind ik wat vaag.

En zelf gebruik ik meestal wat meer grond, dus als het kan laat ik een paar scheppen van een vrachtwagen neergooien of een bigbag komen. losse zakjes zijn naar verhouding dan toch veel te duur.

Succes met je onderzoek. Het zou leuk zijn als je tzt de resultaten ook op dit forum wilt delen.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor het invullen! ik denk er inderdaad over om sommige uitkomsten te delen op het forum als er genoeg belangstelling voor is!

Geplaatst:

Laat die uitkomsten maar komen Marco . Zie het als een kleine geste naar diegenen die aan de enquete hebben deelgenomen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ook ingevuld. Ik mistte nog de vraag of ik bereid was alleen duurzame potgrond te kopen waar géén korreltje afgegraven veengrond in verwerkt was. Enne ik woon in Frankrijk, kon ik ook niet kiezen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Enige tijd geleden toen ik bij het forum kwam heb ik al eens aangegeven dat ik aan het afstuderen ben.

in mijn onderzoek ga ik onderzoeken wat de behoefte is aan duurzame potgrond onder mensen die van hun tuin houden en hier plezier aan hebben! Natuurlijk is dan het Moestuinforum de ideale plek om mensen te ondervragen!

De vragen lijst die ik gemaakt heb is hier in te vullen:

Marco

Ik krijg het onplezierige gevoel dat er door Cellmax Nutrients, in de persoon van Marco_d , op een stiekeme manier gebruik (misbruik ?) wordt gemaakt van dit forum. Of is de Marco Dijkema op Linkedin, die al 2 jaar en 7 maanden Sales & Marketing manager bij Cellmax is, heel toevallig een ander persoon dan de student Marco_d die voor zijn afstudeerproject een onderzoek doet ?

Je krijgt het voordeel van de twijfel Marco. In ieder geval heb je wat uit te leggen.

Hoewel alle Info vrij te vinden is op internet is uit oogpunt van privacy de foto toch onherkenbaar gemaakt.

Marco43511551825427.JPG

Marco350581551824485.JPG

Geplaatst:

Op het moment dat je het profiel bekijkt, kun je in de oude berichten al zien dat Marco voor een potgrond bedrijf werkt.....

Dat hij naast zijn werk een studie volgt en vanuit die gedachte een "marktonderzoek"uitvoert en daarbij dit forum ondervraagt moet wat mij betreft kunnen. Ik heb in elk geval geen spoor van reclame, vooringenomen of sturende vragen gezien in het onderzoek.

Als blijkt dat er geen enkel studie achter schuilt, en de gegevensverzameling puur vanuit bedrijfsmatig oogpunt is, dan wordt het een ander verhaal. Maar op dit moment heb ik geen reden om te twijfelen aan de bedoelingen van Marco. Dus wat mij betreft prima.

Geplaatst:

Goed speurwerk, maar Marco heeft onder zijn berichten toch een link van Cellmax staan.

Geplaatst:

Marco D is idd tewerkgesteld bij Cellmax.

Was ook via hem dat we vorig (?) jaar dacht ik de test hebben uitgevoerd met de rootbooster ea dus zeker geen geheim.

Frans de leeftijd speelt je parten denk ik heb ik ook, vergeet meer en meer ...

Geplaatst:

Met mijn geheugen is niks mis Tom.

Veel forumleden hebben een identieke voornaam waardoor na een kleine extensie aan die voornaam toe te voegen hun forumnamen nogal veel op elkaar lijken. Zo zijn er bijvoorbeeld nogal wat Marco's en Tom's op dit forum . Bij mijn eerste bezoek aan dit topic , ik plaatste er toen nog een reactie , had ik dan ook niet door dat deze 'afstudeer Marco' dezelfde Marco was die 2 jaar geleden het topic van de rootbooster test startte. Het kwartje dat het de Marco van 2 jaar geleden was viel pas toen ik de tweede keer dit topic bezocht en het linkje naar Cellmax opmerkte.

Met mijn geheugen lijkt me dus niks mis maar wat er wel mis is dat ik er niet in geslaagd ben over te brengen waar het me precies om ging. Misschien lukt dat deze keer beter.

Marco_D blijkt vrijwel zeker geen werkstudent te zijn maar al 2 jaar en 7 maanden de Sales & Marketing manager van Celltax , een bedrijf dat o.a. in potgrond handelt. Een Sales & Marketing manager die al zo lang in functie is doet op het gebied van potgrond echt geen afstudeerprojectjes meer. Als je in zijn hoedanigheid een enquete introduceert, met als onderwerp de behoefte aan duurzame potgrond, dan heet zoiets een gericht marketing onderzoek. Er is niks mis met een marketingonderzoek maar als dat verkapt onder het mom van een afstudeerproject wordt gebracht dan noem ik de wijze waarop het gebeurt stiekem en niet netjes richting de deelnemers. Dit is wat ik heb willen verwoorden.

Het had ook op een nette manier gekund waarbij de deelnemers niet voor de gek waren gehouden en serieus genomen . Gewoon eerlijk en open bij de moderators vragen of je in de hoedanigheid van Sales & Marketing manager van een potgrond bedrijf een enquete op het forum mag houden was wel zo netjes geweest.

Geplaatst:

Marco heeft ons vooraf toestemming gevraagd. Wij en hij hebben dat echter verzuimd te melden. Dat was gepast geweest, niet handig van ons en had inderdaad verwarring voorkomen / duidelijkheid gegeven.

Geplaatst:

Nou wordt het nog vager.

Is hij nu wel of niet bezig met een afstudeerproject, of is het gewoon een verkapt marketingonderzoek????

Geplaatst:
  • Auteur

zo wat een ophef!

Ik werk inderdaad bij Cellmax zoals ook in de link onder mijn berichten staat.

Dit onderzoek doe ik voor mijn deeltijd studie. zoals ik ook duidelijk aangeef. ik werk full time en doe in de avond nog een HBO opleiding erbij.

in mijn "even voorstellen"staat ook duidelijk beschreven wie ik ben en wat ik doe.

@frans ik had het gewaardeerd als je eerst even persoonlijk contact met me had opgenomen in plaats van mijn linkedin pagina te delen hier op het forum. (ook al heb je mijn foto geblurred)

Mochten er nog meer verwarringen zijn laat het mij weten, het onderzoek wordt door mij gebruikt en uiteindelijk wil ik hieruit bepalen of mensen die een tuin hebben en potgrond kopen ook behoefte hebben aan duurzame potgrond ja of nee. zodat ik mijn studie af kan ronden op het onderwerp potgrond, bijna niemand doet dit...

Hoop dat dit zo wat duidelijkheid schept!

Geplaatst:

Oké je onderzoek heeft dus wel duidelijk een commerciële insteek want ik neem aan dat cellmax er iets mee zal doen, als blijkt dat er een markt is voor biologische potgrond.

Fijn dat je het hebt opgehelderd Marco.

Geplaatst:
  • Auteur

Hi Fee,

Nee dat doe ik dus niet. het is een afstudeer project voor mijn opleiding niet voor het bedrijf waar ik werk.

Dat er markt is voor biologische potgrond is bij ons al een tijd bekend.

Bedankt voor je reactie!

Geplaatst:

Je doet de studie voor jezelf, maar ik geloof er niks van dat je de resultaten van het onderzoek niet meeneemt in het werk bij Cellmax.

Niet netjes dit en jammer. Voor mij weer een bevestiging dat oproepjes voor een onderzoek hier niet thuishoren. Het is een makkelijke en goedkope manier om snel je data binnen te harken> Nooit terugkoppelingen gezien van de onderzoeksuitslagen en dan is dit onderzoek met een dubbele insteek (want commerci"ele insteek) wel helemaal de druppel. Niet netjes.

Geplaatst:

Uhm en die opleiding doe je niet voor het bedrijf waar je voor werkt?

Zij profiteren op geen enkele wijze van de kennis die je daar vergaart?

Lijkt me nogal sterk...

Overigens heb ik geen problemen met een marktonderzoek, maar dan vind ik het wel fijn dat duidelijk omschreven wordt dat het dáár om gaat. Iemand helpen met afstuderen doe ik graag voor niks, mijn medewerking verlenen aan de marktonderzoek omdat er iets verdiend moet worden aan één of ander product, niet. Ik laat mij graag betalen door bedrijven voor het geven van mijn mening (daarvoor zijn online verschillende mogelijkheden zoals bij Euroclix of Mysurvey). Dit klinkt mij toch echt meer in de oren als een verkapt marktonderzoek. Jammer.

Geplaatst:

ingevuld, maar ik mis wel een ja maar... of opmerkingenvak bij een paar vragen.

ik vind duurzaamheid bijv. wel belangrijk, en als er een goeie duurzame potgrond zou zijn die ik vertrouw zou ik die best willen kopen. maar voor zover heb ik die niet gevonden(kokos wel geprobeerd, maar elke keer weer een slechte ervaring), dus accepteer ik dat potgrond een van de dingen in m'n leven is die niet echt te verduurzamen is(voorlopig).

biologisch is een nog grotere ja maar situatie. ik ben van mening dat de meeste producten met een labeltje biologisch niet zo goed zijn. in sommige gevallen is het simpelweg een grijs gebied(zoals in de supermarkt, afweging of je minder pesticidegebruik in de landbouw wilt, of minder broeikasgassen, biologisch heeft namelijk vaak meer broeikasgas-uitstoot per kg product), maar er zijn ook veel gevallen waar het woord 'biologisch' op de verpakking gewoon een verkooptruck is, maar verder niks betekent. dus als ik 'biologisch' op een zak potgrond zie staan ben ik juist eerder skeptisch en ga ik even grondig de ingredientenlijst checken of ik niet opgelicht word. (mijn ervaring is dat zogenaamde bologische potgrond nog steeds gewoon op basis van veen is, maar dat ze dan ipv kunstmestkorrels organische meststoffen toevoegen, en de prijs keihard omhoog gooien. dat vind ik dus oplichting, want dat onduuurzame veen wat het grote probleem is zit er nog gewoon in, en die meststoffen kan ik zelf veel goedkoper toevoegen. liefst zou ik potgrond kopen zonder toegevoegde meststoffen, maar dat is helaas nergens verkrijgbaar zover ik weet)

terwijl ik juist zelf wel met 'biologische' meststoffen werk, zoals o.a. kippenmest. maar die meng ik liever zelf door m'n potgrond heen, veel goedkoper.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.