Arja Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 Ik heb een paar jaar geleden dahliaknollen gepoot. Alles in de winter laten zitten. Een aantal komt nog elk jaar terug, andere niet, ik vermoed dat de ene soort gevoeliger voor vorst is dan de ander. Daarnaast: als het echt goed vriest is het in een bak snel kouder dan in de volle grond. Quote
acpronk Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 In een bak zou ik degene die je kunt zien er wel uit halen, als je de bak niet overhoop wilt halen. Kans dat de bevriezen is inderdaad groter dan in de volle grond. Maar het scheelt ook wel een beetje als de bak op de grond staat of op poten. En wat voor grond (en het weer uiteraard), als de grond helemaal doorweekt is en het gaat vriezen, dan ben je de geheid kwijt. Mocht de grond droog blijven, dan heb je een grotere kans dat ze het overleven. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
bonnie f Geplaatst: 5 oktober 2024 Geplaatst: 5 oktober 2024 Ik heb dit ook een paar jaar gedaan. Gaat prima maar ik dek de boel wel extra dik af. Wat hooi of compost en wat lagen worteldoek. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Mellie Geplaatst: 5 oktober 2024 Geplaatst: 5 oktober 2024 Ik laat alles altijd zitten en zelfs die in kleine potten zitten, komen op. Slakken zijn een groter probleem dan vorst bij mij. 1 Quote
jootje Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Soms gaat het goed, soms niet. Afgelopen winter zijn ze allemaal verzopen! Quote
Mellie Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Kijk eens wat ik vandaag zag met knoflook poten…Zou deze lading babybolletjes komen doordat de bol niet diep genoeg is geplant? Ofzo? Ik heb dit echt nog nooit eerder gehad en heb dit nu bij 4 bollen. Ik heb overigens wel vaker dat een bol niet diep genoeg zit, maar deze hoeveelheid baby’s is nieuw voor me. Quote
acpronk Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 @Mellie rare dahlia's hoor. Geen flauw idee, lijkt me dat de plantdiepte daar niets mee te maken heeft. Ze hebben er blijkbaar heel veel zin in! 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
MSDG Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 @Melliedit zijn natuurlijk gladiolen. De kralen die ontstaan kun je laten uitgroeien (als je veel geduld hebt) tot nieuwe bollen. Ik graaf ze op en laat ze indrogen, gooi alle kleine kralen weg en bewaar alleen de hoofdbol. Hoe vruchtbaarder je grond, hoe groter het aantal kralen en ook een grotere kans dat de bol zich splitst en je nieuw gladiolen krijgt. Gaat bij mij op de klei bijna als vanzelf al zie ik duidelijke verschillen tussen rassen waar het makkelijk gaat en minder. Heeft dus niets met plantdiepte te maken maar meer met je bodem en het vocht. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mellie Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Ja duh… ik weet dat het gladiolen zijn. Suf! Het is het dahlia topic fawtjeeeee Quote
Dahli Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 Ze zijn nu wel op hun mooist en fleuren de hele tuin op. Sommige zijn echter zo topzwaar dat ze omklappen. Dat is niet erg want binnen in een vaas staan ze ook prachtig 😊. 4 Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2024 Geplaatst: 2 november 2024 Een overweging: vanwege de Japanse duizendknoop heb ik mijn schamele dahlia collectie in potten uitgeplant. Daar op die plek wil ik ze niet laten. ik wip de potten er na de eerste vorst er sowieso uit. Op de nieuwe plek komen ze zonder pot. Zal ik de dahlia’s in de schuur in de potten bewaren of toch beter uit de pot halen, de knollen laten drogen en in de krant verpakken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 2 november 2024 Geplaatst: 2 november 2024 @appelvrouw ik denk dat je ze beter uit de potten kunt laten overwinteren. Soms zit er een aangetaste tuber in je plant, die kun je dan tenminste verwijderen zodat je niet het risico loopt dat de rest in de pot in de winter wordt aangetast. Het zal in de pot toch iets vochtiger blijven dan dat je ze laat drogen en in kranten bewaart. Ik kweek zowel in volle grond als in potten en iedere winter worden die in potten eruit gehaald om bovenstaande reden. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2024 Geplaatst: 2 november 2024 Ok dank je wel. Ja natuurlijk het lijkt me ook slimmer behalve dat ik dacht dat ze in de pot misschien beter beschermd waren in mijn schuurtje dmv extra laagje aarde. Dan nu wachten tot het afsterven van het groen. Er zijn wel veel knoppen maar ik denk dat die niet ver meer zullen uitgroeien. Dus zelfs de ene dahlia (XL) haal ik beter uit de pot! 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 2 november 2024 Geplaatst: 2 november 2024 Het is een mooie 😍, die dahlia 😉! 1 Quote
hazeltje Geplaatst: 2 november 2024 Geplaatst: 2 november 2024 (aangepast) Wat een mooie! Ik zou ze ook uit de aarde halen. Ook vanwege eventuele beestjes die anders wel eens lekker aan je knollen kunnen gaan knagen. Inderdaad, door schade en schande weet ik dat. Ik heb ze ook wel eens met pot en al bewaard, en de meeliftende slakjes (en ik denk ook de wormen) hadden niet veel overgelaten van de knollen. 2 november 2024 aangepast door hazeltje 2 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
EdelSpint Geplaatst: 3 november 2024 Geplaatst: 3 november 2024 Op 4-10-2024 om 17:02, ElkeV80 zei: Heeft er iemand van jullie ervaring met het laten zitten van de knollen in de winter? (...) Ik laat ze elk jaar in de grond zitten (oa ook verhoogde bak) gaat meestal goed, door niet te koude winters. Afschot helpt bij mij ook om overtollig regen af te voeren. Je kan ze eventueel afdekken met bladeren of compost of iets om te isoleren tegen kou. Ik ben te lui / efficient om ze op te graven en te bewaren. Dat koel en droog bewaren vind ik altijd zo'n gedoe (ik heb daar geen geschikte ruimte voor). Dit jaar heb ik (voor velen misschien een niet bijzondere maar) voor mij een hele mooie dahlia uit zaad. Omdat ik deze volgend jaar ook wil en nog niet zeker ben hoe winterhard ie is, heb ik een takje binnen op water gezet. Ik vind dat makkelijker overwinteren en dat werkt ook goed! En als ie niet afsterft heb ik er volgend jaar 2! Ook een (baanbrekend) idee dus om je dahlias te overwinteren. Aanschouw: Dahlia "Amareth" 5 2 Quote
hazeltje Geplaatst: 3 november 2024 Geplaatst: 3 november 2024 @EdelSpint begrijp ik uit je bericht dat dahlia's wortelen op water, omdat je schrijft dat je ze zo gaat overwinteren? Nog nooit van gehoord en gemerkt. Ik heb namelijk nog nooit wortels aan mijn dahlia's gehad die ik binnen in een vaas zette. Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
woldistel Geplaatst: 3 november 2024 Geplaatst: 3 november 2024 4 uren geleden, hazeltje zei: heb namelijk nog nooit wortels aan mijn dahlia's gehad die ik binnen in een vaas zette. Die staan op een bloemstengel. Als je stekt (in grond of in water) gebruik je een deel van de plant dat zich kan vermeerderen door wortels te vormen en meestal is dat een stuk waar geen bloem of vrucht aan zit. Vaak een bladknoop, soms kruidig, soms verhout of halfverhout. Met dahlia's hou ik zelf liever de tubers over voor de winter. Vermeerdering door voortrekken en stekken in het voorjaar heb ik nog nooit gedaan. Met de soorten die zaad vormen kun je ook nog vermeerderen door zaaien. 3 Quote
hazeltje Geplaatst: 3 november 2024 Geplaatst: 3 november 2024 Ja, dat weet ik dat dat met plantdelen stukken beter gaat dan met bloemen. En soms zet ik ook wel "halve planten" op water. Hahha, beetje andere bloemschikvoorkeur hier. Dank je voor je uitleg. Dat ga ik volgend jaar proberen. Leuk hoor! 2 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Gitta Geplaatst: 3 november 2024 Geplaatst: 3 november 2024 Ik heb donderdag mijn dahlia's uit de grond gehaald. Een gedeelte aan mijn moeder mee gegeven. De rest laat ik drogen en doe het dan in papier in een doos bewaren. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2024 Geplaatst: 3 november 2024 Kan dat al nu? Of is het beter te wachten totdat de stengels afsterven? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Lia56 Geplaatst: 4 november 2024 Geplaatst: 4 november 2024 On 11/3/2024 at 10:13 AM, EdelSpint said: Aanschouw: Dahlia "Amareth" Dat is echt een hele mooie! 1 Quote
Dahli Geplaatst: 4 november 2024 Geplaatst: 4 november 2024 17 uren geleden, appelvrouw zei: Kan dat al nu? Of is het beter te wachten totdat de stengels afsterven? Zal vast kunnen, maar ik wacht toch echt tot het verval intreedt. Ze bloeien hier allemaal nog zo uitbundig. Iedere paar dagen volle vazen binnen. We wonen midden in een klein stadje, dan duurt het meestal ook wat langer voordat de vorst toeslaat. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 Hier vriest het al sinds zaterdag. Ik had mijn balkon planten nog in de bakken zitten. Ik dacht dat ze hoog genoeg zouden zitten. Helaas bevroren. Dus die gaan de groene kliko in als hij weer leeg is. Ik heb voor bij ons de juiste keuze gemaakt. 2 Quote
Frans Geplaatst: 15 november 2024 Geplaatst: 15 november 2024 Het verval aan het einde van het seizoen hoort er nu eenmaal bij maar met een beetje voorzorg kunnen dahlia's in het voorjaar weer in alle glorie herrijzen. Na de eerste nachtvorst zal het pas echt een slappe bedoening zijn en is het tijd de knollen te gaan beschermen. Voorbereiding is het halve werk dus is er al een voorraadje bladeren aangelegd dat na het afsnijden van het loof (tot ongeveer 20 cm boven de grond) tussen en over de boven de grond uit stekende stompen verdeeld gaat worden. Als een extra beschermlaag , het belet tevens dat de bladeren wegwaaien, komt daar het afgesneden loof weer overheen. In het voorjaar verhuizen bladeren en oud dahlia loof naar de composthoop om verder te composteren. Prima spul ! 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.