Vinky Geplaatst: 18 juni 2020 Geplaatst: 18 juni 2020 (aangepast) Nee, dat is inderdaad niet wat je verwacht @roeier. Miezerige stelen die toch nog Dik Trommetjes produceren. Goed moment om de auteur van DT te parafraseren: het is een bijzonder knoflookjaar en dat is het. Vorig jaar hadden hier vooral de Vallelado’s open bollen en de Germidours nauwelijks. Dit jaar zijn de rollen omgedraaid. Er zijn meer Germidours met open bollen dan Vallelado’s. Geen ramp: ze zijn allemaal lekker. Ik ga niet helemaal mee in wat @RobN zegt: “Helaas alle 3 rassen door elkaar gegooid door mijn hulpjes maar goed in de pan merken we daar ook niets van”. Ik vind dat er duidelijk smaakverschillen zijn tussen rassen en zou het jammer vinden als de mikmak door elkaar ligt. In de pan of op je bord merk je die verschillen wel degelijk. De Vallelado vind ik vooral rauw erg lekker, in bijvoorbeeld knoflooksaus en tzatziki, terwijl ik de Germidour lekkerder vind in warme gerechten. De andere rassen die ik heb zijn te nieuw voor mij om er een duidelijk oordeel over te hebben. Eergisteren vond ik in de tuin ineens een lus van een stengel die naast een plant bovengronds was gekomen. Zo groot dat je er makkelijk een munt van 2 euro in kon leggen. Uit nieuwsgierigheid heb ik het geval meteen opgegraven en niet op de foto gezet. Ik weet ook niet meer zeker welk ras het was: een Transsylvanian of Sulmona. Daarna wel foto’s gemaakt. En de boel uit elkaar gepulkt. Een teen was uitgelopen met een uitstulping naar buiten en bovengronds, en vervolgens zeker 5 cm in de steel verder. Het weer? Vreterij? Hekserij? Bijzonder knoflookjaar. @Nasuada: zoals Patrijs zegt: ze zijn nog zo mooi groen, laat ze nog even staan, en gluur af en toe in de grond om te zien hoe de bollen zijn. Zo te zien heb je genoeg staan om een probeerexemplaar te oogsten. 18 juni 2020 aangepast door Vinky Quote
moerman Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Beste liefhebbers van de geurende lelie, Wat gebeurt er als ik nu in juni hardnek knoflook ga poten? Ik heb een paar teentjes in de keuken liggen en twijfel of ik die ga opeten of wil opkweken. Ze komen uit de supermarkt en meestal zie ik daar softnek knoflook. Quote Tuinieren op 210 m² op de kleigrond van De Smalle Steeg in Nijmegen.
Patrijs Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Als je deze nu gaat opkweken zullen de teentjes gaan groeien en tegen het eind van dit groeiseizoen redelijk groot zijn. Ze zullen weinig bol gaan aanmaken maar je zal de knoflook als een soort prei vers en groen in de keuken kunnen gebruiken. Wil je voor bollen gaan dan moet je met planten wachten tot medio oktober. Ze krijgen dan in de winter een koude periode wat wel gewenst is voor goede bolvorming. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 20 juni 2020 Auteur Geplaatst: 20 juni 2020 Ik zou ook zeker niet nu al plantgoed proberen te verwerven, want dan is het oude oogst van vorig jaar. Je wilt van dit jaar, dat wordt nu pas geoogst, dat moet dan eerst een tijdje drogen en is pas einde zomer beschikbaar. Hardhalzen in de winkel lijken vaak Morado uit Spanje te wezen, goed bewaarbaar, maar bollen die kleiner blijven in ons klimaat. Met knoflook uit de winkel waren er dit seizoen wel erg veel groeiafwijkingen, dusdanig dat je eigenlijk mensen zou willen aanraden specifiek voor pootknoflook te kiezen. Wat met aardappels uit de winkel prima lukt lijkt met knoflook vaak niet goed te gaan. Als ik dat zeg zal er altijd wel een voorbeeld te vinden zijn van iemand waarbij de knoflook uit de winkel wél goed ging, maar er waren wel erg veel gevallen van vreemde groei dit jaar. Om knoflook over te houden van vorig seizoen uit de winkel gehaalde knoflook, wat dus al een seizoen op je tuin heeft gestaan en waarvan je weet dat er daarna niet mee is gerommeld, dat wil ik zeker niet afraden. Quote
roeier Geplaatst: 21 juni 2020 Auteur Geplaatst: 21 juni 2020 Eén van de Tulbandjes heeft bij mij een solobol opgeleverd, 3,5 cm groot, 22 gram zwaar. Die in de winkel zullen wel groter zijn, maar het komt er bij in de buurt. Het was niet mijn bedoeling, de Tulband plantjes bleven miezerig klein, en daardoor zal deze zich wel niet hebben vermeerderd. Het zal wel vaker voorkomen, bij andere mensen ook. De Tulband groep heeft wel de reputatie het meest geschikt te zijn voor het maken van solobollen, en het zal geen toeval zijn dat dit bij een Tulband gebeurde. Ik ben wel bezig met een experiment dit seizoen om solobollen te telen van de Pskem knoflook, maar hoe dat uitpakt weet ik nog niet. Om af en toe een toevalstreffer te krijgen zal wel gaan, maar een consistent resultaat zal lastiger zijn. Ik laat het jullie weten, want sommigen lijken het interessant te vinden om solobollen te telen, en wellicht vind ik een manier om dat redelijk betrouwbaar te doen. Quote
Nasuada Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Op verzoek de ok. 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Arja Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 3 hours ago, roeier said: Ik laat het jullie weten, want sommigen lijken het interessant te vinden om solobollen te telen, en wellicht vind ik een manier om dat redelijk betrouwbaar te doen. Ik vind het in ieder geval super interessant, in de keuken gebruik ik veel knoflook en solo bolletjes vind ik veel handiger en lekkerder dan die kleine tenen met al hun velletjes. Quote
Patrijs Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Vandaag zag ik op de tuin de eerste weps vliegen. Voor ons hier in Weeps is dat een teken om de reguliere knoflook er uit te scheuren. Toch eerder dan gedacht en twee weken eerder dan vorig jaar. Het kwam mooi uit want de knoflook van onder plat glas was net op. Ik had 150 teentjes gezet en 151 bollen geoogst. Ik ben erg tevreden met het resultaat van dit zelf geteelde pootgoed. Gelijk weer de 20 mooiste bollen apart opgebonden voor pootgoed in de herfst. Alleen de Russische/Noorse knoflook staat er nu nog. Die wil ik waarschijnlijk allemaal gaan poten en mag nog even verder. 2 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Links Siberian, rechts Korean red.Die Siberian valt zwaar tegen, bijna allemaal kleine bollen. Bloeide overigens als eerste. Volgend jaar herkansing, en veel zal ik er niet van zetten.Korean red is heel mooi groot, denk dat ik de helft poot voor volgend jaar. Zijn toch niet zo veel tenen per bol. Wel afhankelijk van de smaak uiteraard. Red Touch, overgehouden van vorig jaar. Ben er wel tevreden mee maar iets groter mocht wel. Morado valt ook een beetje tegen, maar deze zijn redelijk goed te bewaren (beter dan Red Touch en Maxatawni) dus die ga ik ook weer zetten. De Morado heeft een tweeling en een drieling gegeven. De Maxatawni oogst ik binnenkort. Zal er volgend jaar niet zo heel veel van zetten, want ze zijn niet erg lang bewaarbaar.Plus nog de 2 die roeier voorstelde, ben even mijn blaadje kwijt dus zal het na moeten lezen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
roeier Geplaatst: 23 juni 2020 Auteur Geplaatst: 23 juni 2020 Ik heb Eden Rose/Rose de l'Autrec en Wonha genoemd als goede bewaarders, @acpronk, dus die zal je bedoelen. Niet de makkelijkste rassen; Eden Rose blijft wat klein in ons klimaat, zit in dezelfde groep als Morado, en die groep doet het beter in een mediterraan klimaat. Maar ik moet mijn Eden Rose dit seizoen nog oogsten, die is nu nog helemaal groen. Als later poten leidt tot later oogsten kan het zijn dat dit goed uitpakt voor de Eden Rose, want dan maakt de knoflook meer warmte mee. Ik zal het resultaat melden. Wonha moet vrij vroeg gepoot worden, want groeit veel langzamer dan wat je gewend bent van knoflook. Makkelijk krijg je het idee dat er iets mis is, want maandenlang zie je Wonha niet na het poten. Maar wat langzaam groeit bederft vaak ook langzaam... Zo aan die volle wortelstelsels te zien op bovenstaande foto's had er nog wel wat groeipotentieel ingezeten, maar dan moeten de omstandigheden wel mee zitten. Als het vochtig is krijg je kans op schimmels, dus dan moet je eerder oogsten dan als het droog is. Patrijs heeft zandgrond, dat doorlucht beter dan die zware klei waar ik op zit, dus ook je grondsoort speelt mee bij het bepalen van wanneer je moet oogsten. Op dichte grond krijg je eerder anaerobe situaties, en dan wordt het erg oppassen als knoflook begint te vergelen en het is nat. 1 Quote
roeier Geplaatst: 24 juni 2020 Auteur Geplaatst: 24 juni 2020 Ik heb iets van 10 rasjes staan, weinig planten per ras, en ik oogst per beurt. Gisteren was het de beurt aan de Violet de Cadours. Die bol links is het dikst, net over de 7 cm. Ietsje garderobe problematiek bij deze zachthals, maar niet dat de tenen eruit komen. Als ik naar de foto's van anderen kijk, dan zie ik dat ik geluk heb met de droogte hier - het spul komt er droog en makkelijk uit. Vanavond is het waarschijnlijk de beurt aan Vessalico. Quote
acpronk Geplaatst: 26 juni 2020 Geplaatst: 26 juni 2020 De Maxatawni heb ik gisteren geoogst, de stand voor dit jaar. Maxatawni teleurstellend, kleinste bol 2,5cm doorsnede en de grootste 4,5cm. Over het algemeen aan de kleinere kant. Mogelijk komt dat doordat ik de knofloken te laat had gezet (half oktober weliswaar, maar ze waren al aan het indrogen). Nu heb ik ze eerder geoogst, dus ben benieuwd hoe ze er in oktober uitzien. Wellicht met de Wonha in september al planten. Afhankelijk van mate uitdroging normaal of weinig teentjes planten. Siberian zaten tussen 2-4cm, ga er dus maar weinig planten komend najaar. Korean Red, de beste, gemiddeld 4,5cm. Geen uitschieters, verschil grootste-kleinste hooguit halve cm. Alle 11 hebben broedbollen, 6 heb ik afgeknipt en met steeltje in bakje water gezet, en andere 5 zitten nog aan de bol. Broedbollen zien er namelijk ook groot uit, en ga ze proberen te vermeerderen. Ga 6 bollen overhouden, op basis van die 2 gekochte zullen het er omstreeks 33 tenen zijn. Morado tussen 2,5-4,5cm. Red Touch tussen 2,5-5cm. Morado en Red Touch gedeelde tweede plek, beide ook weer in goede hoeveelheid planten komende herfst. Volgend jaar ook wat beter bemesten, op kleigrond alleen paar cm compost van het najaar en ergens april/mei (dacht ik) 2 keer patentkali gegeven. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
RobO Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 goed knoflookjaar: 15 flinke lautrecs de buuv vroeg of dat nou olifantenknofloken waren, not Quote
Nasuada Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Vandaag mooi dagje om de knoflook te oogsten. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
acpronk Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Een broedbol van de Korean Red, al fors formaat Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Erny Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Ook helaas al wat knoflook moeten oogsten. Na de regen van afgelopen weken heeft eerst de roest toegeslagen en vervolgens die zwarte schimmel. Vervolgens is het gras ook nog heel hard gegroeid in het paadje ernaast hetgeen ik dus niet snel genoeg geknipt/gemaaid heb (maaier kapot) en dus kon de wind er ook niet lekker door. Kleine bolletjes. Hopelijk is de rest wat groter... Oogsten door de gaten in het worteldoek gaat wel gemakkelijk met die kleine bolletjes. Maar denk niet dat ik de knoflook komend seizoen weer in die gaten zet, heb het idee dat het er toch wat te vochtig onder is gebleven... Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Ja dat zou best kunnen, niet alles vind kweken in worteldoek fijn. Ik zal morgen ook eens wat oogsten, nu jullie hier allemaal aan de verse knoflook zijn heb ik daar ook zin in! 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 (aangepast) Doe maar vandaag dat oogsten, de dag is nog lang. 😉 Vandaag, eh, gisteren de laatste knoflook geoogst: En ik weet niet waarom maar bij de andere knoflook had ik een solo bolletje, dit was een deel van een dubbele knoflook. Ik weet niet waarom maar het bolletje deed mij aan @roeier denken.... 27 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 28 juni 2020 Auteur Geplaatst: 28 juni 2020 Ja, er wordt regelmatig gevraagd naar hoe je solo's kweekt, dus ik doe wat pogingen om tot antwoorden te komen. Er bestaat geen eenduidige handleiding voor hoe je dit doet; het is een kwestie van vallen en opstaan. Om splitsing te voorkomen wil je geen groot uitgangsmateriaal, en poot je pas in het voorjaar. Ik heb met bulbines gewerkt, maar je zou ook met kleine teentjes kunnen werken. Als je een bloemstengel ziet komen weet je dat je geen solo krijgt, want een bloemstengel betekent splitsing van de bol. Voor zover ik weet worden alleen hardhalzen gebruikt voor deze teelt. Zachthalzen splitsen zich zonder bloemstengel te maken en zullen niet geschikt zijn om solo's mee te maken. Ik heb bulbines van het ras Pskem gebruikt, over twee seizoenen. Seizoen 2018 - 2019 hebben deze bulbines een vol seizoen in de grond gezeten. Ze zijn op de normale tijd geoogst, om daarna lang bewaard te worden om pas in het voorjaar van 2020 er weer in te gaan. Op verschillende tijdstippen, want de ideale tijd weet ik nog niet. Resultaten: Half Maart gepoot: schoot door, dus gesplitste bol; 1 April gepoot: idem dito; Half April gepoot: schoot niet door, dus solo's. Deze: De grootste is dikker dan 3 cm. Omdat na één seizoen sommige bulbines ook al bijna zo groot waren ben ik niet van onder de indruk van deze solo's. Maar dit was een eerste poging, ik denk dat het beter kan. De eerst gepote exemplaren waren het kleinst, maar schoten toch door. De later gepote exemplaren waren groter, maar schoten ondanks dat niet door. Vooral laat poten is dus belangrijk, en dan mogen ze best wat groter zijn. Zou ik dit nog een keer doen, dan wordt het resultaat waarschijnlijk beter. Ik schat de kans groot dat ik redelijk constant op bollen van minimaal 3 cm kan uitkomen; een kwestie van oefening. Ik heb eergisteren veel knoflook geoogst; regen werd voorspeld en dat wilde ik voor zijn. Voor mij is het niet zo'n makkelijk klusje om knoflook te oogsten, want even aarde opzij schuiven is er niet bij met mijn grond. Ik moet door grote klei kluiten zien heen te breken, daar is fysiek geweld voor nodig, terwijl ik daarbij natuurlijk niet de knoflook moet beschadigen. Dat worteldoek van Erny zou het mij onmogelijk maken; dat zou ik eerst moeten verknippen. Niet dat ik zo'n doek zou willen. Zo ziet mijn grond eruit nadat ik knoflook heb geoogst; kluit voor kluit weggebroken om bij de bollen te kunnen komen: Quote
advanbrunschot Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 (aangepast) Ik heb gisteren mijn knoflook geoogst, in november 2019 heb ik 3 soorten gezet, Therador, Transylvanian en Purple Haze. Ik doe mee aan de peperwedstrijd, maar ik kan beter meedoen aan de wedstrijd 'knoflook met roest'. Dat heb ik echt veel, ik ben wel een beetje gerustgesteld doordat roest geen invloed of weinig invloed heeft op de grootte van de bol. Ik had ze nu onderling op 10 cm afstand gezet, maar dat ga ik in november verhogen naar 20 cm. Dan heb ik er wel minder, maar dat is niet erg, we gebruiken nu nog van de oogst van het seizoen 2018-2019. Ik ga volgend seizoen Therador zetten, die had nog de minste roest en de grootste bollen. Therador: Transylvanian 3 soorten ter vergelijking, Therador aan de linkerzijde, midden Transylvanian, rechts de Purple Haze Purple Haze: 28 juni 2020 aangepast door advanbrunschot Quote
Nasuada Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 Nou dat vlechten ziet er zo makkelijk uit. Is niet mijn kup of tie. 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
RobO Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 @advanbrunschot mooie oogst! ik doe wel iets tegen roest want geel blad met bruine puntjes draagt niet meer bij aan groei denk ik spuit met 0,5 % zuiveringszout , ik denk dat ze daardoor wat langer doorgroeien en grotere bollen leveren Quote
advanbrunschot Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 En op welk moment doe jij dat? Preventief of op het moment dat de eerste aantasting zichtbaar is? Quote
RobO Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 bij 1e aantasting, het werkt niet preventief mi het spul regent weg dus Quote
Saalk86 Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 Kleine week geleden er weer 2 uitgehaald, bollen van dik 6 cm! Valt me niet tegen! Soort onbekend, ze lijken wat paars dus ik denk Purple Haze of Merador. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.