Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2020: peper - wedstrijdtopic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aangezien mijn vorige inzending niet aan de voorwaarden voldeed en ik geen nieuwe foto meer kon maken, vandaag nog eens goed in de planten gedoken en de langste die ik kon vinden waar de groei uit was geselecteerd. 19 cm

20200827_192220.thumb.jpg.bfb20a3b235e4be569de0dc249160e7c.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Oké oké... 

Gewoon in ál die maanden en 29 pagina’s gewoon nog geen één opmerking erover. Moet ik ‘m dan maken?

Dames, en heren, ben ik nou écht de enigste die soms moet lachen om al die lengtes? Nou, vooruit, ik maak ‘m: Volgens mij zouden heel wat heren tevreden zijn met hun ingestuurde lengtes!

Moet kunnen toch? 😅😄

• Like 6
Geplaatst:

Nee hoor, je bent zeker niet de enige. Ik wil steeds roepen WIE HEEFT DE LANGSTE. Hoe was dat in eerdere jaren, leverde dat ook twaalfjarigenhumor op, en is alles gewoon al zo vaak gezegd dat het alleen voor newbies nog lollig is?

Geplaatst: (aangepast)

Als het onder eigen lengte komt, is het het insturen niet waard. Zo eenvoudig is dat.

Als jullie dan op dit niveau willen discussiëren. 

aangepast door ADOPEG
  • Like 2
~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Mijn inzending,

Dit was de langste peper, 22, ...... cm, maar helaas ging het verwijderen van het kapje niet goed, dus dat maakt denk ik mijn inzending ongeldig.

IMG_6836.jpg

IMG_6835.jpg

Dan maar een andere waar het verwijderen wel goed ging:

IMG_6837.jpg

IMG_6838.jpg

Mijn inzending is dus: 21,4 cm

• Like 1
Geplaatst:

Lijkt mij dat het kapje eraf niet erg is als je de cm zonder kapje rekent. Tis niet zo dat je het kapotte stukje eraan zet toch?

Ik ben chilivlokken aan het maken van de wedstrijdpeper. Ruikt heel lekker terwijl ik het niet een heel aromatische peper vind. Valt me 1000% mee

Geplaatst:

@Jorg, moeilijk. Ik zie nu dat het verwijderen van kelk problemen zoals breuk kan opleveren. Bij de rode pepers is dit zo? Of gaat het vaster zitten tijdens de groei, het rijpen? Bij mijn - nog groene - pepers ging de kelk en het steeltje er makkelijk af.

Tja, hij is wel gebroken en dat is niet toegestaan. Maar dat gebeurde niet terwijl je de peper langer wilde maken of zo. Dus is het gewoon het eindpunt van je peper en vind ik hem wel geldig. Daarom kun je de maat er nog wel bij schrijven, dan komt die op de lijst.

@Mellie, klinkt goed. Ik had alleen een paar kleine groene en die waren mild, meegebakken in gerechten smaakten ze wel goed. Duizend procent? Dat viel heel erg mee dan!

Geplaatst:

Update 30 augustus

Het blijkt dat de kelk en steel eraf halen problemen zoals breuk kan geven. Daarom kun je deze zo nodig laten zitten. Je kunt de kelk nog wat openvouwen en vanaf dat punt de peper opmeten.

Geplaatst:
Op 13-4-2020 om 16:57, Beukwood zei:

FBBF8FA9-897B-483B-AE46-DA17ABD6052A.jpeg.5ec9c6df8c8a1c9827762fecd77de9f4.jpeg

Hey het bekende 125mm pvc systeem, ben je Jan? Of zijn er inmiddels meer met deze specifieke soilless medium buitenkweekopstelling naast Robert en Jan?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ah okay, Robert op het forum van chillipeper.nl, was de eerste die deze uitvoering gebruikte, zijn toevoeging was het gebruik van een bepaalde vlotter opstelling, voor autobewatering/voeding.

Wat voor voeding gebruik jij?

Ik zie dat jij korrels (en netpotjes?) gebruikt. Dat is wat klassieker dan worteldoekzakjes en kokosvezel.

Anyway Ruben, chillipeper.nl is niet meer. Dus is er nu chillipepers.nl, dus je bent welkom daar te komen buurten.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Mijn eerste en wrs. enige inzending.

Alle inspanningen, daar zijnde, counseling, motivational talks, tough love, heidag en gewoon vloeken, heeft niet tot een bevredigend resultaat gevoerd.

De plant voelde dat ik eigenlijk niet veel over heb voor pepers, dus. 🖕

Als ik goed kijk is het 17,2 cm geworden.

0C45172A-2192-43A4-A646-E7D56DC0ADE2.thumb.jpeg.e9f8df27c38295aac349e86c8ae0448d.jpeg

E77D61C0-D20F-43B3-9038-C9BF6EF831C7.thumb.jpeg.c313e7bfe41caee14b100bbdda7eadb9.jpeg

IMG_0641-500-375.thumb.jpg.70cda47f06d3749e15be06d715d412ef.jpg

Inmiddels heb ik een leuke oogst van de 4 wedstrijdplanten. Maar of ik nog boven de laatste meting van 17,8 cm uitkom is de vraag. In de groene ton hangen misschien nog een paar kanshebbers. Ik behandel ze met zorg en hoop dat ze nog wat doorgroeien. Anders moet ik het er mee doen. Ik heb 2 planten in de volle grond op een beschutte plaats tegen een zuidmuur staan en twee planten in de kas. De pepers in de kas lijken het beter te doen. Dus deze plant zet ik nog even terug. 

aangepast door koolrabi
  • Like 2

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

@Mellie, klinkt goed. Ik had alleen een paar kleine groene en die waren mild, meegebakken in gerechten smaakten ze wel goed. Duizend procent? Dat viel heel erg mee dan!

Ik ben er later achter gekomen dat de heerlijke geur van de 2 meegedroogde shishitopepers zijn! Daar ga je met die mega meevaller
  • Like 1
Geplaatst:

Ik schrijf een 16,8cm bij op de lijst! Ik zit weer in de middenmoot ipv hekkensluiter :-) Planten doen het nog steeds prima, maar het late zaaien gaat me parten spelen in de sluitingsdatum denk ik.

20200905_125446.thumb.jpg.16f0007577c09d1f55ff14cd7651eb98.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Nog even een eindsprint misschien, met het mooie weer dat voorspeld is voor komende week?

Mijn conclusie tot zover: 

-het kiempercentage van het zaad valt mij wat tegen

-maar wat er kiemt levert vervolgens wel gezonde, makkelijk te stekken planten die een grote opbrengst geven, zowel in volle grond als in bak op het terras (kas heb ik niet)

-echter, in de verste verte qua lengte niet in de buurt van de beloofde 30 centimeters, ik ga uitkomen wat boven mijn eerste inzending maar ik denk niet boven de 20 cm.

Voor mij is het zeker geen blijvertje, want in mijn keuken worden weinig pepers gebruikt en zelfs 1 plant geeft veel meer pepers dan ik kan verwerken.

Hoe gaat het bij de rest?

• Like 1
Geplaatst:

Mijn conclusie:

- Opkomst perfect 5van 5 opgekomen. 

- Geeft mooie sterke planten. 

- Had ook langere pepers verwacht, ik gok dat dit niet de echte ' joe long cayenna's' zijn. Afbeelding in begin topic zien pepers er ook net anders uit dan iedereen hier laat zien. 

- van de 5 planten, heb ik tot nu toe 1,4kilo aan pepers in de vriezer. + nog wel 100 pepers die ik meteen verwerkt/opgegeten heb. 

- Pepers doen het wel goed in lagere tempraturen. Planten bloeien nog steeds deze dagen, en er komen nog steeds nieuwe pepers aan. 

- Ik zaai ze volgend jaar niet meer, maar probeer wel 1 plant over te houden door de winter heen. 

Mijn twee grootste groeiers stellen teleur. Lijkt erop dat ze tijdens het rijpen toch een centimeter verloren hebben. Foei.

Dus hier is mijn eerste (hopelijk niet enige) inzending van maar liefst een luttele 16 centimeter.

Maar... wel recht. :mrgreen:

Vanwege het vertekend beeld van door het fotograferen (lijkt buiten de duimstok te vallen en langer te zijn) ook ff closeup van de twee uiteinden.

20200910_140258.thumb.jpg.41e6f8ec79f9673d9cbc6d76c982fe70.jpg

20200910_140303.thumb.jpg.4b05e1e52b98ad8b86cf23d5d68726b1.jpg

20200910_140315.thumb.jpg.5f5c07599e8aabbed06c931ad4e2d8b6.jpg

De planten lijken nu pas lekker veel pepers te gaan produceren. Dus volgend jaar toch een maand eerder zaaien.

Bij mij viel het kiempercentage dus ook erg tegen, maar twee planten ter opkweek (mijn andere pepers hadden prima opkomst onder dezelfde kiemomstandigheden).

aangepast door Erny
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...