Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2020: peper - wedstrijdtopic


HuubvG

Aanbevolen berichten

Het gaat steeds slechter met mijn 2 planten, nadat ik ze op 20 mei in de kas uitgeplant heb.

 

20200520_164612.jpg

PLant 1 op 21 mei, 1 dag na het uitplanten

 

20200603_194349.jpg

Plant 1 op 3 juni

 

20200520_164600.jpg

PLant 2 op 21 mei

 

20200603_194414.jpg

PLant 2 op 3 juni

 

Ik ben bang dat ik te vette en te verse grond en compost in de kas heb gedaan, vlak voor het uitplanten: de zanderige bodem ter plekke uitgegraven, gemeentecompost, bemeste tuinaarde, potgrond en eigen compost in het gat gedaan, plant erin.

 

In de compost van de gemeente zaten veel takjes, de bemeste tuinaarde stonk (rioollucht...). Het mengsel houdt ook nog veel vocht vast, misschien heb ik het wel te nat gemaakt.

 

Vandaag is het er nog niet beter op, nog 4 dagen later:

 

20200607_085822.jpg

PLant 1, vandaag

 

20200607_085911.jpg

PLant 2, vandaag

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, HuubvG zei:

gemeentecompost, bemeste tuinaarde, potgrond en eigen compost i

Poeh, dat lijkt me inderdaad een beetje veel van het goede.

Kun je ze niet eruit halen al die mest weghalen en dan alleen in wat potgrond weer in een gat zetten? Kijken of ze dan een beetje bijkomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een tijdelijke terugval, daarna een forse groeispurt is wat ik verwacht Huub. Het geler worden van het blad kan o.a. veroorzaakt worden door een (tijdelijke) verminderde opname van voedingstoffen, bijvoorbeeld door koude of droogte. Zeker als jouw planten van binnen naar de kas zijn verhuisd is dat toch nog steeds even een schok. Het wordt een ander verhaal natuurlijk als er niet voldoende voedingstoffen (een gebrek aan één of meer) in de grond zitten of dat de wortels door verbranding de voedingstoffen niet meer kunnen opnemen. Dat laatste lijkt mij sterk. Tijdelijk verminderde opname is waarschijnlijker, evenals een tekort aan een of meerdere voedingstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 4 planten in de race. Twee in de volle grond op een beschutte zonnige plek en 2 in de kas. Ze zien er allemaal goed uit.  Ik heb inmiddels een paar rode pepers van ruim 13 cm. , mooi en slank. Ik laat ze nog even verder groeien en dan gaan we proeven. Ik ben benieuwd.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier planten in potten van 10 liter. Buiten, en een beetje beschut achter het glas van een platte bak. Niet overdreven veel gevoed, niet overdreven veel water gegeven. Blad oogt gezond, groei en bloei ontwikkelen zich voorspoedig. De langste peper is nu trouwen 13 centimeter als ik de krul onderaan strek.

En nu gaan de pepers aan de plant die het meest voorloopt, een zwarte tekening krijgen vanaf de schouders. Is die zwartkleuring kwaadaardig? Moet ik ingrijpen? Is het besmettelijk? Giftig wellicht? Is dit een vraag die thuishoort in het topic “Problemen in de moestuin”? Mijn zorgen zijn niet groot – de nieuwsgierigheid wel. Hoe ontstaan die zwarte schoudervlekken?

 

 

DSC05484.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zeker een 40tal vruchten op de plant zitten, de eerste beginnen ook te rijpen met de zwartverkleuring zoals hierboven. Bij mij blijven ze ook steken rond de 14cm (nog niet gemeten) en worden ze niet meer langer, blijft wel nieuwe bloemen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...