Krikke83 Geplaatst: 27 januari 2020 Geplaatst: 27 januari 2020 Er is leven in de brouwerij. Gezaaid op 20/01. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Mellie Geplaatst: 27 januari 2020 Geplaatst: 27 januari 2020 Yes, hier ook! Vanochtend bekeek ik alles eens goed en jawel, er komt vanalles omhoog. Mijn panische peperstress is nu naar beneden bijgesteld. Nog enkel stress Quote
TomP Geplaatst: 27 januari 2020 Geplaatst: 27 januari 2020 De eerste sloebers steken ook hier hun kopje op Vroeger gezaaid dan anders omdat1. het teveel kriebelde2. het 'oude' zaden betrof Geeft toch verschil hoor, 'oud' versus nieuw zaadop 19/01 gezaaid in zaai en stekgrond in propagator op 26°C en pas nu komen ze boven ... 8 dagen, ok meer dan aanvaardbaar MAAR > vorig jaar na amper 6 dagen bijna 100% opkomst, na 9 dagen alles boven, geen op 1 na (op ruim 80 zaadjes) uitval gehad > nu na 8 dagen amper 15% opkomst maar heb goede hoop, komt wel goed en anders 2e zaaironde hé Volgende pepers gezaaid - Bulgarian Carrot: 1 van de 6 boven tot nog toe- Fireflame: 1 van de 6 boven tot nog toe- Cayenne: 0 van de 6 boven tot nog toe- Padron: 3 van de 6 boven tot nu- Lemon drop: 3 van de 6 boven tot nu- Inca red drop: 1 van de 5 boven tot nu > eerste keer dat ik deze probeer, vergeten zakje zaad dat ik enkele jaren terug gratis kreeg bij Tessgruun (dacht ik toch??) Volgende Paprika's gezaaid- Hungarian Yellow Wax: 0 van de 6 boven- Romano: 0 van de 10 boven Kan even voort nu, zonet de wedstrijd pepertjes gezaaid onder zelfde omstandigheden in zelfde propagator, eerste honger gestild.Nu proberen volhouden om ten vroegste half februari weer wat te zaaien Quote
Vastone Geplaatst: 1 februari 2020 Geplaatst: 1 februari 2020 19/1 gezaaid, inmiddels 9 van de 12 pepers limón boven. De Cayenne doen nog helemaal niks.. Die zaden heb ik via iemand op het internet gekocht, begin dus al bang te worden voor de kiemkracht van de overige zaden.. (volgende keer maar eerst kiemtest doen voor ik ga zaaien) kijk het nog even een weekje aan, maar anders toch nog wat rode Cayenne zaaien van ander zaad. Als jullie in vermiculiet voorzaaien, wanneer verspenen jullie deze dan? Ik lees verschillende dingen, snel na opkomst en pas als eerste twee echte blaadjes verschenen zijn. Ben benieuwd wat jullie doen! Quote
bassie76 Geplaatst: 1 februari 2020 Geplaatst: 1 februari 2020 Zonet zaden van deze paprika's 'gezaaid' volgens de denomethode. Werkt voor mij prima. Quote
Carina1966 Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Mijn pepers Himo Togarashi en Yatsufusa en paprika Healthy zijn opgekomen. De Marie’s Annuum van het Moestuin forum nog niet. Alles gezaaid op 24 januari. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
DannyL Geplaatst: 4 februari 2020 Geplaatst: 4 februari 2020 Ik moet echt weer nodig beginnen zie ik wel..Het kriebelt aan alle kanten Quote
Cheela1982 Geplaatst: 4 februari 2020 Geplaatst: 4 februari 2020 Die zien er mooi compact en groen (niet ielig of bleekjes) uit.@Cheela1982, en anderen:Bij het plaatsen van foto's van de huidige stand van zaken is het leerzaam om ook de zaaidatum te vermelden. Dank je wel Henk! Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Vastone Geplaatst: 6 februari 2020 Geplaatst: 6 februari 2020 Heerlijk al dat opkomende groen! Hier van de op 19/1 gezaaide pepers 100÷ van de limón gekiemd en inmiddels ook verspeeld. Van de op 19/1 gezaaide cayennes is 0÷ gekiemd, dus daar ga ik mijn hoop niet meer op vestigen. Omdat ik toch graag ook nog rode pepers wil heb ik bij de nieuwe tuin nog zaden voor peper ring of fire besteld. Die ga ik morgen voorzaaien! Quote
jwedding Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Ik ga deze week eindelijk beginnen met zaaien in de propagator.-Rooster Spur-Jalapeno-Joe's Long Cayenne Twijfel nog over Orozco Als het meezit dan heb ik over een aantal maanden wat lekkere pittige salsas. Quote
DannyL Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Een paar dagen geleden op de zolder gezaaid..Onder een paar led strips en 4 led kweeklampen a 16 uur per dag - Pepers-- Cayenne, spaanse lange rode-- Jalapeno-- Sweet banana, zoete - Paprika-- Golden californian wonder-- Corno Di Toro Rosso-- Sweet californian wonder Quote
Mellie Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Vandaag een Egyptische peper -naam onbekend, meegenomen van vakantie- gezaaid en aji lemon crystal nogmaals. 0 opgekomen sinds 9/1... slik. Peperkoek visioenen rukken weer op! Quote
oscardevos Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Het ziet ernaar uit dat ik dit jaar 2e jaars paprikaplanten ga overhouden. Ik blijf de bloemetjes maar wegplukken. De rouwvarenvliegjes zijn moeilijk tegen te houden. Met de gele vangkaarten en watergift via de schotel kan ik het aardig beperken. Ik heb met de vangkaart ook regelmatig vliegjes uit de lucht gevangen en ben zelfs al een keer blijven plakken aan het raam Soms zaten ze op de brede rand van de pot, dus dan kon ik me niet beheersen. Maar ja dan plakt de kaart aan de rand vast er blijft er wel wat lijm achter.Nu weet ik dat de vliegjes veel over het zandoppervlak lopen en ook over de rand van de pot. Dat is leuk wegvangen Quote
Saalk86 Geplaatst: 11 februari 2020 Geplaatst: 11 februari 2020 Wat vinden jullie, verpotten? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
henkg Geplaatst: 11 februari 2020 Geplaatst: 11 februari 2020 Mijn idee: verspenen kan nog wel wachten. Ze staan nog erg ruim, zo te zien ruim voldoende grond.Maar wel nu al de kap eraf.(Dit is een mening, geen feit) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 11 februari 2020 Auteur Geplaatst: 11 februari 2020 Ik sluit me aan bij Henk, kap eraf... maar niet in 1x maar in etappes anders is de shock te groot. Je kan even onder je bak kijken of er al wortels onderuit komen om te kijken of verspenen al nodig is. (Zelfde bericht als in "Wat net gezaaid":Pepers gisteren gezaaid.In kleine growbags... hmmm... was wel heel gedoe om deze te vullen, hopelijk komt het voordeel straks. Qua soorten mijn favoriete gebruikspepers gedaan. Geen nieuwe soorten. Weer geprobeerd of ik minder planten kon doen... maar van die lege vakjes is ook maar nix dus 48 stuks gezaaid.AlmapaprikaPimiento de Padron (veel)PdPdPAji Blanco CristalEtnaPequino MexYellow PointySuri 1 (rode hete sappige Surinaamse peper)Suri 2 (Mdmme Jeannette)Numex Twilighten:Marie's Annuum voor de mtf wedstrijd. Tja en die laatste... de hele tijd netjes op het zakje gepast want de rest van de zaden zat nog in de vriezer en zo'n eenzaam zakje zaad raakt snel kwijt en dan kan ik niet aan de mtf wedstrijd meedoen. Dus dan weer hier en dan weer daar gelegd zodat het niet bedolven werd onder ander spul.En toen... aan de beurt om te zaaien... Zitten er nog maar 4 zaadjes in het zakje! En bespeurde ik een gaatje in het zakje waar dus tijdens het veiligstellen van het zakje steeds wat zaadjes uit zijn gevallen. Nou wilde ik ook zo'n 4 zaadjes zaaien maar hopelijk komen ze dan nu ook allemaal uit want geen reserve meer voor tweede zaaipoging. Pepers staan op warmtematjes (beoogde temp tussen de 25 en 28 graad) en straks als ze boven komen eerst onder TL's. Daarna gaan ze onder zo'n Ali growlight en krijgen ze A+B voeding. Quote
TomP Geplaatst: 12 februari 2020 Geplaatst: 12 februari 2020 +/- half februari dus ... zaaien maar2e ronde voor sommige, 1e voor andere zaden Pepers:Inca Red Drop, Bulgarian Carrot, Fireflame, Padron en Cayenne Paprika'sRomano mix, Hungarian Yellow Wax, Kapiya, King of the North, Sweet Chocolate, Chinese Giant, 'FRANS', Quadrato Asti Giallo, Corno Di Toro Giallo, California Wonder, Golden California Wonder, Lipari, Pusztagold en Corno Rosso 2e ronde voor sommigen eerder gezaaide was nodig, oud zaad, opkomst was bedroevend Inca Red Drop, slechts 1 op 5Bulgarian Carrot, slechts 2 op 6Fireflame, slechts 1 op 6Cayenne, slechts 1 op 6 Padron, 6 op 6 doch te weinig want lust deze wel héél graag Romano Mix, slechts 1 op 10!! De opgekomen plantjes tevens verspeend, zitten nu in P7 potjes Quote
Mellie Geplaatst: 14 februari 2020 Geplaatst: 14 februari 2020 Van mijn gezaaide pepers zijn er 4 soorten totaal niet opgekomen. 1 lemon drop eigen zaadIk dacht dus eigenlijk dat het aan mijn eigen zaad lag. Echter... 3 gekochte zaden. Çorbacı, een Turkse soort, westlander blablabla en nog 1 waar ik even zo snel niet opkom. Allen dit seizoen gekocht en zelfde zaaiwijze (2 ervan zelfs in dezelfde bak als waar de rest wel in opkomt). Toch niet zo’n best peperjaar qua opkomst. De rest van mijn tig soorten is wel opgekomen, maar vind dit toch best een grote uitval. Nul opkomst. Raar toch? Dan slaat de twijfel toch eventjes toe. Quote
rorror Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Herzaaiing jalapenos en paprika, aangezien ik slechte opkomst had.Van beide evenveel gezaaid. Paprika blijft slecht opkomen, maar heb nu genoeg plantjes. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
TomP Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Ook hier veel zaden die niet ontkiemen maar heb ook veel oud zaad gebruikt dus zal wel de oorzaak zijn alhoewel het de eerste keer dat ik dit voorhebZaai altijd veel te veel dus een ramp is het niet, komt wel goed Quote
MarChant Geplaatst: 17 februari 2020 Geplaatst: 17 februari 2020 (aangepast) Heb toch maar besloten een paar nieuwe pepers te zaaien, ook al is mijn kleine vensterbankje al aardig vol.In de vensterbank staan nu nog: - Madame Jeanette (1 grote pot en 2 bonchi)- Orange Habanero (1kleine pot en 1 bonchi)- Rawit/Bird's eye (1 grote pot) In de kweekbak heb ik zaterdag het volgende gezaaid: - Black Scorpion tongue (schijnt een heel mooie plant te zijn, met paarse bloemetjes)- Bolivian Rainbow- Purple Bhut Jolokia Ik heb nu vooral meer voor siervarianten gekozen, al schijnen de vruchten ook prima eetbaar te zijn. Alleen die van de Bhut Jolokia zijn natuurlijk wel extreem heet, dus weet niet of ik die ook daadwerkelijk in de keuken zal gebruiken... Ze staan nu in het kweekbakje, op een terrarium-warmtesteen met een goedkoop AliExpress Ledlampje erboven...ben benieuwd wat er uit voortkomt. 17 februari 2020 aangepast door Gast Quote
rorror Geplaatst: 17 februari 2020 Geplaatst: 17 februari 2020 - Madame Jeanette (1 grote pot, 2 bonchi)- Orange Habanero (1 pot, 1 bonchi) Heb je van je bonchi's een foto? De mijne is te zien onder mijn moestuin seizoen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
MarChant Geplaatst: 17 februari 2020 Geplaatst: 17 februari 2020 Ze zijn niet echt heel mooi zoals sommige bonsai/bonchi's die je weleens ziet; meer gewoon klein omdat ze in een kleine pot staan Ik vind het moeilijk om gezond blad, zeker met knop of zelfs bloemen, weg te snoeien om de juiste vorm te krijgen. Dus ik laat ze maar gewoon groeien. Niet écht bonchi dus...Ik zal morgen eens foto's maken. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 18 februari 2020 Geplaatst: 18 februari 2020 Goedemorgen! Mede door dit forum en dit topic heb ik me dit jaar voor het eerst aan de paprika’s gewaagd! In verwarmde propagator met licht staan mijn paprika plantjes al even. Maar nu begint een deel vlekken te krijgen. Ik heb zelf gezocht en het lijkt op het mozaïek virus, maar ik zou niet weten waar dat vandaan kan komen binnenshuis zonder andere planten? Kan iemand mij vertellen wat het kan zijn en hoe schadelijk het wel of niet is? Alvast bedankt! Quote
TomP Geplaatst: 18 februari 2020 Geplaatst: 18 februari 2020 Moeilijk... Slechts 1 plant of meerdere?In verwarmde propagator en licht? Propagator met deksel nog er op?Licht = normale (bedoel ik geen LED) TL lampen? Als je deksel er nog op staat dan krijg je natte bladeren/druppels, indien ja dan deksel weghalen, plant is groot genoegGewone TL's geven nogal wat warmte af en versterkt door de plastiek kap kan dit verbranding geven. Check ook eens op bladluizen (onderkant blad maar denk niet dat het dit is anders waren er nog wel bladeren aangetast. Als je twijfelt haal het aangetaste blad dan gewoon weg, plant kan dit makkelijk aan Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.