Jorieke123 Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 Geven jullie voeding? En ik zie ook wel graag foto's van die hoge planten! @prettig gestoordDie soort waar ik zaden van kreeg, die grote gele paprika's, die worden ook zo hoog bij jou? Want dan doe ik wat verkeerd hoor Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
prettig gestoord Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 @Jorieke123 ik heb bij het planten bitterzout en koemestkorrels gegeven, tijdens de groei 2xtomatenvoeding van de action, dus niets bijzonders. Met de hittegolf 2x pw een nacht de druppelslang aan, anders eens per 8/10 dagen. (Lees als ik eraan dacht het kraantje ‘s avonds open te draaien) De kas is een wirwar van omgevallen planten nu zoonlief probeert een van de planten omhoog te houden, hij is 2m een van de grootste paprika’s aan het afrijpen 1 Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
rorror Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 Bij paprika telers in kassen worden de planten ongeveer 4 a 5meter hoog. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
prettig gestoord Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 @rorror hoe houden die ze omhoog? Met draden werkt hier niet nl, paprika’s zwaar, topzwaar Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
rorror Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 Ook gewoon aan touwtjes, en zorgen dat je zijtakken weghaalt zodat het maar 1 stam blijft. Hier een video van zeg 3meter planten. Kan de video niet vinden van de 4/5meter planten. Maar die planten laten ze dan aan de onderkant zaken, en liggen dan deels horizontaal. Zoals de letter J dus meerdere planten naast elkaar ziet er zo uit. JJJJJJJJJ. Dan uiteindelijk liggen de eerste 2 meter horizontaal voordat die 3 meter omhoog gaat. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
prettig gestoord Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 @rorror dus eigenlijk onhaalbaar in een particuliere kas. Ik heb een goothoogte van 180 Cm en de wanden lopen schuin weg naar binnen. 3 rijen diep, 8 rijen breed per bak. Dat geheel aan beide kanten, bakken zijn 150x520 cm en ik kweek op antiworteldoek. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
redzebra Geplaatst: 6 september 2020 Geplaatst: 6 september 2020 (aangepast) @rorror maar dat is een gecontroleerde en verwarmde kas ? Hetzelfde met tomaten, gewoon touwtje aan bovenbouw vastmaken, in die serre gebruiken ze spoelen zodat ze de plant kunnen laten zakken maar dat is niks voor ons hobbykwekers. 6 september 2020 aangepast door redzebra Quote
Mellie Geplaatst: 7 september 2020 Geplaatst: 7 september 2020 Ik kan het beamen hoor. Paprikaplanten van Prettig Gestoord waren in juli al minstens net zo hoog als ik! Ik heb net het eerste potje chilivlokken in de kast gezet. Het ruikt heerlijk zoetig, zo apart wat zon aromatisch shishitopeper dan doet. Niet normaal! Wel pittig, maar dat vind ik alleen maar lekker. Fijngemalen in een trekding. Werkt niet super, maar beter dan fijnwrijven met de hand. Quote
Scififreak Geplaatst: 7 september 2020 Geplaatst: 7 september 2020 @Mellie ik doe dit met een oude koffiemolen , werkt perfect . moet wel zeer droog zijn >>> nachtje in oven op 50° met deur op een kier . (heb ondertussen een voedseldroger gekocht hiervoor . 1 Quote
Scififreak Geplaatst: 7 september 2020 Geplaatst: 7 september 2020 Op 6-9-2020 om 16:38, rorror zei: Ook gewoon aan touwtjes, en zorgen dat je zijtakken weghaalt zodat het maar 1 stam blijft. Hier een video van zeg 3meter planten. Kan de video niet vinden van de 4/5meter planten. Maar die planten laten ze dan aan de onderkant zaken, en liggen dan deels horizontaal. Zoals de letter J dus meerdere planten naast elkaar ziet er zo uit. JJJJJJJJJ. Dan uiteindelijk liggen de eerste 2 meter horizontaal voordat die 3 meter omhoog gaat. Zoiets bedoel je ? Maar dan met paprika's Quote
rorror Geplaatst: 7 september 2020 Geplaatst: 7 september 2020 @Scififreak Dat is exact wat ik bedoel! Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 7 september 2020 Geplaatst: 7 september 2020 (aangepast) Op 6-9-2020 om 15:45, rorror zei: Bij paprika telers in kassen worden de planten ongeveer 4 a 5meter hoog. Die zijn dan nu ook al begonnen. Nou ja hun veredelaar die zaailingen/stek/weefselkweek levert. Begin november kas leeg en dan eind november-januari (niet iedereen begint blijkbaar even vroeg) kas weer vol. In grote kas is er voldoende licht, enkel stoken. Paprikaplanten groeien een centimeter per dag. 4-5 meter is erg lang, zolang is het seizoen ook weer niet. Tegen de vier meter is realistischer, al zal dat per soort wel verschillen? Lokale paprikafabriek maakt er drie stammen van hoofdstam en de eerste aftakking en daar weer een splitsing op. De rest wordt inderdaad afgeknipt. 7 september 2020 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Mellie Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 Pepers en paprika’s (al dan niet expres...) geplukt! Nog geen idee wat ik wil ermee... echt weer een hoop en er hangt ooo nog genoeg rijp. Met de lemon drop en Aji de pineapple wil ik een sambal maken. Heel fruitig, lijkt me geweldig. De gele pepers in het emmertje zijn Aji de pineapple. Aangezien ze sprekend op de aji lemon drop lijken, even apart geplukt. Zojuist voor het eerst geproefd. Ze smaken wel anders overigens. De pineapple is was zoeter. Heel leuk pepertje. Ook een blijver. Edit: de pineapple had ik een puntje geproefd in de kas. Met mijn broodje kaas ging er een hele in. De smaak: inderdaad zoetig. Na een seconde of wat komt de pit even je mond ingebombardeerd. Waaaahhhh, hij is pittig! Echt gemeen hoor, eerst laten denken dat ie zoetig is. Ben benieuwd naar de rest! 4 Quote
fre3ke Geplaatst: 15 september 2020 Geplaatst: 15 september 2020 Ik heb een vraagje. Omdat tomaten en pepers het goed doen in mijn tuin dit eerste jaar, wil ik volgend jaar 'pimenton padron' zaaien uit zaad van gekochte padrons. Het zijn kleine bakpaprika's, ik ben er verzot op. Maar kan het zijn dat er iets heel anders opkomt? Bij de echte padrons schijnt een klein percentage loeiheet te zijn, en dat heb ik nog nooit gemerkt bij de gekochte padrons. Dus het zijn misschien hybriden? Ben hier niet zo in thuis. Quote
Mellie Geplaatst: 15 september 2020 Geplaatst: 15 september 2020 Dat kan zo maar gebeuren hoor, dat je een pittige te pakken hebt. Zelfs aan dezelfde plant zit er soms gewoon een pittige tussen! Maar de zaden zijn meestal te onrijp van gekochte pdp, dus de kans van slagen is gering vrees ik. Quote
fre3ke Geplaatst: 15 september 2020 Geplaatst: 15 september 2020 Dank Mellie. Dan kan ik beter zaad kopen van de padron. Ik heb bij de gekochte nog nooit een pittige gehad, misschien weten ze die eruit te selecteren bij consumentenverkoop? Dat wordt een spannende ervaring, als ik ze zelf ga kweken en eten! Quote
Mellie Geplaatst: 16 september 2020 Geplaatst: 16 september 2020 Haha komt wel goed hoor. Als je een pittige treft, is die meestal niet mega pittig. Tenzij je zaden van Erny hebt. Gniffel. Ik heb wat zaden ooit van haar gehad en trust me: loeiheet! Maar wel heel smakelijk! Quote
prettig gestoord Geplaatst: 16 september 2020 Geplaatst: 16 september 2020 Yellow Monster Bell En een heleboel andere eigen soorten 1 Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
rorror Geplaatst: 16 september 2020 Geplaatst: 16 september 2020 @prettig gestoord Monsterlijk groot. Is dat een bepaald ras? Heb je er nog zaden van over? Wil die volgend jaar ook wel proberen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
prettig gestoord Geplaatst: 16 september 2020 Geplaatst: 16 september 2020 @rorror het ras heet van oorsprong Yellow Monster Bell. Ik kweek ze al jaren en had voor een paar jaar terug er nog een van 638gr . Ik zal zaden bewaren, heb al wel meer verzoeken gehad 😂 1 1 Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Mellie Geplaatst: 17 september 2020 Geplaatst: 17 september 2020 Ik lees op de site van Diana mooie moestuin dat paprika lipstick lekker zoet, fris en knapperig is en precies zoals een paprika hoort te zijn... dat was ook waarom ik ze heb gezaaid. Leek me wel wat, een ideaal paprikaatje. Mooi formaat ook voor de pauzehap van de kinderen. Nou... dan moet je kennis maken met mijn paprika lipstick. Zo pittig dat ik uren na het eten ervan, nog steeds maagpijn heb en mijn lippen voel branden. Die g je echt niet aan je arme kindertjes meegeven als pauzehap eerder als strafmaatregel. Gekruist neem ik aan, kan niets anders bedenken, maar waren nieuwe zaden.... zo balen dit. Zien er ook exact hetzelfde uit als op de fotos. Durf de rest ook niet meer te eten. Ga ze drogen en bij de chilivlokken doen. Ze zijn een te grote aanslag op mijn maag. Ik kan zaden bewaren voor de liefhebber! 3 Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 18 september 2020 Geplaatst: 18 september 2020 Voor het eerst buiten goeie paprika's gehad. We hadden ook redelijk wat planten staan, dus toch gauw 2-3 kratten en we moeten nog wat oogsten. Het zijn vooral kleine paprika's, maar ze hebben veel meer smaak. Om de productiviteit hoog te houden hebben we de meeste vruchten wel onrijp geoogst (waren wel lekker), dus veel rijpe hebben we niet gehad. In het voorjaar hebben we de planten opgepot en nog heel lang in een koude kas opgeteeld. Ik denk dat dit het verschil gemaakt heeft. Verder kippenstront met stro gegeven en ook in de droogtes hebben we twee keer royaal watergegeven. Quote
Erny Geplaatst: 18 september 2020 Auteur Geplaatst: 18 september 2020 Op 15-9-2020 om 14:04, fre3ke zei: wil ik volgend jaar 'pimenton padron' zaaien uit zaad van gekochte padrons. Gezien de Padrons groen, dus onrijp, geoogst en gegeten worden zijn de zaden in deze pepers ook niet rijp. Deze zou ik dan ook niet gebruiken. Van orgine horen ongeveer 1 op de 5 Padrons pittig te zijn, het eten van ze, als tapas in groepsverband, wordt daardoor een soort "Russische Roulette". Helaas zijn degenen die in de Lidl e.d. liggen niet pittig, zeer teleurstellend, dat zal er wel uitgekweekt zijn omdat Dé Consument dat niet fijn vindt. Tsssss.... Vind de smaak van de supermarkt Padrons ook niet lijken op de zelf gekweekte. Die hebben juist een heerlijk aroma. Ik vind die pittigheid juist wel fijn dus kweek het erin. Zou je aanraden goed zaad te kopen en hier zelf verder mee te kweken. Quote
rorror Geplaatst: 18 september 2020 Geplaatst: 18 september 2020 1 uur terug, Erny zei: Gezien de Padrons groen, dus onrijp, geoogst en gegeten worden zijn de zaden in deze pepers ook niet rijp. Deze zou ik dan ook niet gebruiken. Als ze 4 a 5 weken groen zijn, dan zijn de zaden gewoon zaaibaar, net zoals je groene jalapeno's ook gewoon kan zaaien. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorieke123 Geplaatst: 19 september 2020 Geplaatst: 19 september 2020 @Charly heb jij nog foto's van hoe je planten er bij staan? Ben wel benieuwd! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.