Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
9 hours ago, appelvrouw said:

Een vraagje Kees had je dat bij een en dezelfde soort tomaat? Of bij verschillende soorten?

Bij de ene soort meer dan de andere, maar ze hadden het allemaal wel een beetje

Geplaatst:

Het zouden bijvoorbeeld een van deze twee zaken kunnen zijn: Te hoge stikstofconcentratie. Maar dat komt vooral voor in de kas bv of in bakken waar de aarde jaar in jaar uit gebruikt wordt. Verder lees ik dit bij het zoeken naar harde groene stukken in tomaat:  Gebrek aan kalium. Droge grond of een slecht functionerend wortelstelsel spelen eveneens een rol. Ook bij hoge temperaturen. 

• Thanks 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zaai pas binnen een tiental dagen.

Reeds enkele malen geprobeerd om vroeger te zaaien maar verschil in oogstdatum valt me tegen dus januari en februari beperk ik me nu tot paprika, pepers, aubergines ea exoten

Geplaatst:

Ik heb een vraagje (ben een absolute beginner), nouja eigenlijk twee.

Ik heb een reeks zaailingen in de propagator staan, en het kiemen ging vrij vlot, al na 4 a 5 dagen.

Nu zijn eigenlijk bijna alle plantjes heel lang en slungelig maar ze krijgen wel al echte blaadjes en staan zo'n 6 centimeter hoog en sommige vallen om terwijl er toch echt een flinke lading groeilicht boven hangt. De temperatuur is rond de 18 graden. Is het uiteindelijk toch te weinig licht? Ook krullen er een aantal blaadjes om.

Het oppervlak is 80x40 en ik heb er tien ledstrips boven hangen die zo'n 13 uur per dag aan staan.

Ik weet niet zo goed waar dit aan ligt maar ik las wel dat veel mensen opnieuw beginnen bij 'slungelige' plantjes.

Ik heb ook zojuist mijn full spectrum groeilicht binnen, vanaf wanneer zou deze er boven kunnen hangen?

Sorry voor het bombardement!

Ik wil het gewoon erg graag goed doen.

67D11D4F-AE83-4760-8FBC-E51EC3F6428A.JPG

IMG_5925.jpg

IMG_5926.jpg

IMG_5927.jpg

Geplaatst: (aangepast)
36 minuten geleden, jwedding zei:

Ik heb een vraagje

Die adaptor/ventilator ding. Is dat de voeding van die led strips? 
Heb je een link naar het product waar je het hebt gekocht. Dan kan ik de specificaties lezen.

b.v. die 24000 lm trek ik in twijfel,  had ik wel wat meer lichtsterke in de foto verwacht.

aangepast door rorror
Geplaatst:

Ha Rorror,

Nee die 24000 lumen zijn van mijn nieuwe full spectrum verlichting.

Die hangt er nog niet boven hoor, wat er nu boven hangt zijn de groeiledstrips. (Ortho Groeilamp LED strips)

De full spectrum verlichting heb ik hier besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/33022912993.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.604a4c4dqGOQIZ

Ik heb er twee wat één teveel lijkt te zijn haha.

Wat een bak met licht.

@jwedding

Anders moet je even zoeken, maar de lange iele sprieten is eerder benoemd hier afgelopen jaren. Volgens mij had ik er ook meer last van onder die led lamp, en veel minder met een gloeilamp / lamp die ook veel warmte geeft.

Volgens mij kan de kap er trouwens ook wel van af nu? Weet niet wat de kenners er van vinden hoor. 

edit, hieronder info over iele lange plantjes:

aangepast door Saalk86

Bovenstaande reacties hebben mij toch weer aan het vragen gezet over de bekende full led Strips / lampen...

Ik heb 2 soort van TL lampen die 5 euro kosten boven de bak gehangen waar ik de tomaten had gezaaid. Deze lampen geven ook warmte. De zaden gingen super goed en de tomatenplantjes zagen er bijzonder mooi uit!

Omdat de tomatenplantjes verpot moesten worden een dag of 10 geleden, en ik de pepers graag onder deze TL lamp wil houden, had ik de verpotte tomatenplanten onder de bekende led strip verlichting gedaan! En warempel, ook hier begonnen ze weer iel en langer te worden!!

Dus ik heb ze 2 dagen geleden onder de led verlichting weg gehaald en ‘gewoon’ in de vensterbank gezet en ze lijken nu al sterker te worden.

Nu lees ik de reactie van jwedding en ben ik die reacties in dat topic van vorig jaar aan het teruglezen. Ik begin serieus te denken dat die led verlichting,

hoe mooi het er ook uit ziet, gewoon dikke rommel is. Het zal wel werken maar er komt gewoon veel te weinig licht uit voor een plant. Vorig jaar viel het mij al op dat de (tomaten)planten die ik onder de TL lamp, die ook warmte geeft, het aantoonbaar véél beter doen dan de led strips. Ik wil niet zeggen dat die led strips allemaal rommel zijn, maar de bekende full spec of grow spec led strips zijn denk ik niet echt optimaal hiervoor. Dan moet je bijv echt lampen van Phillips oid hebben.

Ik wil je niet demotiveren hoor jwedding en misschien trek ik verkeerde conclusies. Maar het valt dit jaar weer op qua led strips en de slungelige planten.

Hieronder even foto van instagram, onder zie je de TL lamp en boven zie je de led strips (ik heb er zelfs 2 naast elkaar gehangen voor zekerheid).AAA7F5F7-51C6-41E2-BDFE-292A5F68591E.jpeg.a3d02e27d121e924b4b49730715dbb3b.jpeg

aangepast door Saalk86
Geplaatst:

De tomaten zijn uitgezocht, maar zaaien doe ik pas half maart. Dit jaar geen experimentjes met paarse soorten, mooi hoor, maar qua smaak vond ik ze minder. Mijn soorten van dit jaar:

San Marzano 3

Roma (type onbekend doch lekker)

Rebel Yell

Sweet baby

Liguria 

Monterosa 

Green doctors

Ildi

Cherrola

Harzfeuer

Black cherry

Geplaatst:
Op 3-3-2020 om 12:40, Saalk86 zei:

Wanneer beginnen jullie met zaaien?

Volgens mijn zelfopgelegde, hopelijk strikt gevolgde schema, mag ik eind maart beginnen met het zaaien van mijn tomaten.

Ik probeer zo streng te zijn, omdat uit ervaring blijkt dat bij mij eerder zaaien leidt tot chaos. Overvolle vensterbanken, iele plantjes etc. En later zaaien levert geen achterstand op. Dus ik zit nog even op mijn handen (tomatowise dan)

Geplaatst:
8 hours ago, Saalk86 said:

Die naam 😎 Alleen daarom al moet ik deze ook hebben!

Ik zag ze nu ook in het zadenrek van de Lidl staan #tip 👍

Geplaatst:
Op 4-3-2020 om 11:11, Saalk86 zei:

Ik wil je niet demotiveren hoor jwedding en misschien trek ik verkeerde conclusies. Maar het valt dit jaar weer op qua led strips en de slungelige planten.

Je demotiveert me niet hoor! Ik ben juist blij met wat feedback.

Gek genoeg krijgt de Tommy Toe nu wel mooie grote bladeren maar dat is de enige soort tot nu toe.

Ik haal morgen de grow light ledstrips weg en hang de daglicht leds erboven. 

Ik zal het resultaat delen na een weekje maar denk dat het wel beter zal gaan, zoniet dan ben ik nog wel op tijd om opnieuw te zaaien. (Hoop ik)

Bedankt allemaal!

@Saalk86 Kan het niet gewoon zijn dat je niet genoeg ledstrips gebruikt hebt, dus dat het gewoon te weinig licht is?

Zou de strips niet wegdoen maar dan bij de TL's hangen voor gevarieerd licht. 😉

.

aangepast door Erny
Geplaatst:

Ik heb gisteren de tomaten gezaaid, 15 soorten: 

Tiny tim

Golden pear

Amathyst cream cherry 

Anna herman 

Submarine blush 

Extravaganta rouffuange

Lovely lush

Swans fluff 

Esmeralda golosina 

Florentine beauty 

Goldita

Super show white 

Antho weiss 

Indigo rose 

Liguria

Veel nieuwe soorten dit jaar, dus ik ben benieuwd!

Sinds vandaag heb ik er de 200 Watt Cree leds boven hangen.

De plantjes lijken het beter te doen, de blaadjes klappen goed open maar inderdaad zijn ze lang en slungelig.

Toch heb ik van dezelfde varianten bijgezaaid onder deze verlichting omdat ik bij wijze van experiment wil zien wat er gebeurd ten opzichte van de groeiled-strips (rood/blauw) De omgevingstemperatuur is hetzelfde, alleen staat de kap er nu niet overheen.

We gaan het zien!

IMG_5951.jpg

aangepast door jwedding
Geplaatst:

Waarom hebben jullie de tomaten onder een lamp, en niet "gewoon" op de vensterbank?

Ik zaai al jaren op de vensterbank, de zaailingen zijn in het begin soms slungelig maar bij de eerste keer verpotten zet ik ze flink dieper en dan zijn de dagen alweer lang genoeg om gewoon tot stevige planten door te groeien. Misschien voor een raam zetten zodat de groeilamp een extraatje is, en niet de enige lichtbron (als dat zo is)?

Ik heb blush gezaaid (mijn favoriet), millefleur, zuckertraube en lambada. Meer kan ik niet kwijt.

Geplaatst:
42 minuten geleden, Ikbeginbijmezelf zei:

Waarom hebben jullie de tomaten onder een lamp, en niet "gewoon" op de vensterbank?

Omdat ik gewoon niet genoeg licht heb in mijn vensterbank en het opkweken van de pepers en tomaten onder lampjes mij gewoon uitstekend bevalt in tegenstelling tot het "gewoon" opkweken in de vensterbank, alwaar uiteindelijk gewoon ook niet genoeg ruimte is. :mrgreen:

@jwedding Kun je niet ook even zo'n luxmeter app installeren op je telefoon en op die manier je lichtsterkte meten? Dan weet je ook gelijk het verschil tussen de diverse lampen.

Geplaatst:

Ik zet de tomaten zaailingen ook in de vensterbank (op het zuiden op de 2e verdieping) en dat werkt voor mij prima, al staat inderdaad ook hier de (erg brede) vensterbank compleet vol. 

Zo, ook maar eens gezaaid hier, een klein weekje later dan vorig jaar.

669980977_Tomaten2020-5maart(gezaaid).JPG.8bc7089081ed00cde32b85168c295ef6.JPG

Ik merk op dat nogal wat mensen hier een lange lijst aan soorten hebben. Als hobby kweker houd ik het lekker beperkt:

- Roma (Italiaanse variant die ik nog heb van vroeger, exacte soort onbekend)

- Black Krim 

- Black Cherry
- Tigerella

De laatste drie zijn allemaal nieuw. De Roma geef ik een nieuwe kans omdat die ontzettend productief bleek te zijn vorig jaar en ook resistent tegen de enorme hitte die ons hier allemaal toen plaagde. Dat was bij heel wat andere soorten niet het geval hier.

Ik laat het hier in ieder geval een weekje ontkiemen en dan gaat direct de groeilamp erop. Ik gok op een warm voorjaar, maar we zullen zien. Anders moet het maar even langer binnen blijven. 

aangepast door Gianni1234
Geplaatst:
4 uren geleden, jwedding zei:

Sinds vandaag heb ik er de 200 Watt Cree leds boven hangen.

De plantjes lijken het beter te doen, de blaadjes klappen goed open maar inderdaad zijn ze lang en slungelig.

Van wanneer zijn de kappen er af? Ook sedert vandaag ? 

Ik lees nu pas u eerste bericht met foto's . Maar kappen houden een deel van het licht tegen volgens mij . Lijkt het alleen zo of was er ook wat condens op de deksels . Als dit het geval was was de luchtvochtigheid ook veel hoger dan zonder de kappen . 

Mijn tip zou zijn veel sneller de kappen er af zetten . Ik zou verbetering van de planten niet durven te plaatsen onder alleen het licht als je beiden gelijk heb gedaan ander licht en kappen er af . 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...