Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

Ik heb nav een bericht op dit forum via dabsseeds.nl besteld. €1 per zakje.

 

Paar dagen terug pas gekregen overigens. Zitten ook zaden bij van 2015 en 2016. Ook al zijn het geen dure zaden, dat vind ik zelf toch niet zo prettig. We gaan het zien hoe kiemkrachtig alles is. Mijn moeder heeft elk jaar ongewenste tomaten in de tuin van kinderen die tomaten hebben gegeten waarvan er zaadjes in de rondte zijn gesprongen. Zal vast meevallen met de kiemkracht

Link naar reactie
Delen op andere sites

via dabsseeds.nl besteld. Zitten ook zaden bij van 2015 en 2016. Ook al zijn het geen dure zaden, dat vind ik zelf toch niet zo prettig.

 

Idem hier Mellie, zelfs zaden van 2014 en ja ook ik heb vragen over de kiemkracht en neen niet prettig...

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het allemaal wel meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn ervaring met de zaden van Daphne zijn eigenlijk altijd goed, ook al zijn ze van een paar jaar geleden. Ik vermoed dat ze ze netjes geconditioneerd bewaard. Waar ik bijvoorbeeld geen zaden koop is bij het tuincentrum in Duiven. De zaden hangen in een hal waar de temperaturen zomers zover oplopen dat bij binnenkomst de zweetparels binnen 1 seconde op je voorhoofd staan, dat zal de kiemkracht echt niet bevorderen.

Aangezien er meerdere zaden in de zakjes van Daphne zitten, kan je er voor kiezen om met 4 zaadjes een kiemtest te doen, kom je niet voor verrassingen te staan als je ze straks wilt zaaien.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn lijst is, z.g.a., klaar. Heb nog een aantal die terug komen dit jaar zoals Greek Domata, Manyel, Blush, Anna Russian.

 

Nieuwe soorten:

 

Cherrytomaat

Blondkopfchen

Peacevine

 

Trostomaat

Dwarf Pink Passion

Dufresne

Pusa Ruby

Bison

Lovely Lush

Orange Queen

Sky Reacher

Altai Orange

La Carotina

Kozula 24

 

Vleestomaat

Sunset Red Horizon / Rostov

Monastyrskaya Trapeza

Brandywine

Blaue Kasachstan

Bawole Serce-Bull’s Heart

Chernomorskiy Gigant

Beauty King

Korol Koroley

Neves Azorean Red

 

Romatomaat

Russian Big Roma

Borg Celano

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijstje? Lijst! Dat worden oogstkorven vol.

 

Ik ben iets bescheidener, maar ben wel optimischer geworden over de mogelijkheden met tomaten na het afgelopen seizoen.

Zaden kopen hoefde ik niet echt, maar ik was wel erg nieuwsgierig geworden naar die aanrader van TomP; de Zwarte van Tula. Ook ben ik een kouwe bak aan het timmeren om de zaak ietsje sneller aan de gang te krijgen.

Uiteindelijk ben ik toch maar voor een bestelling gegaan dus. Ik twijfelde tussen de winkels van Tessgruun, Vertiloom en Badskin's Garden, allen Belgisch. Het werd Badskin's Garden, vanwege een iets minder professioneel ogende presentatie, wat ik dan weer leuk vind, en ook omdat ze Sophie's Choice hadden, en die hadden de anderen dan weer niet of niet op voorraad.

Dus gisteren besteld, en vanmorgen kreeg ik een mailtje van Anne Vanderroost dat mijn bestelling was verwerkt. Dit geeft mij tot nog toe een goede indruk, dus ik geef maar even een link naar de site: https://badskinsgarden.be/. Nadeel van die webwinkel is dat beschrijvingen van de tomaten ontbreken, maar het assortiment is groot. Bij Tessgruun en Vertiloom ook een groot aanbod. Als je kijkt wat België heeft op het gebied van tomaten en je neemt het bestelgemak in aanschouw dan hoef ik niet snel nog verder over de grenzen te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je nog interesse in de Anna Russian, roeier? Heb zaden voor je liggen hoor!

 

Ik ga dit jaar trouwens overal max 3/4 zaden zaaien (ojee dit word moeilijk)...

 

Nadeel van die webwinkel is dat beschrijvingen van de tomaten ontbreken, maar het assortiment is groot. Bij Tessgruun en Vertiloom ook een groot aanbod. Als je kijkt wat België heeft op het gebied van tomaten en je neemt het bestelgemak in aanschouw dan hoef ik niet snel nog verder over de grenzen te kijken.

Klopt helemaal! Heb ook contact gehad met die mensen, prima indruk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Al een aantal jaren zaai/kweek ik zelf trostomaatjes (in potten van 12 liter op het balkon). Ik geniet er altijd erg van. Ik heb twee vragen.

 

1. Op de zakjes zaad staat dat je al in februari kunt zaaien. Tot wanneer houd ik de planten dan binnen?

 

2. Is er een soort die lekker, gemakkelijk, niet al te duur is, maar toch een stuk lekkerder dan die van de zaadjes uit het tuincentrum?

 

Ik heb hier even wat rondgelezen, en jullie lijken soms wel professionele kwekers met al die soorten! Veel succes komend seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaken verschillen M1RJAM, ik kan je vertellen dat ik helemaal fan ben van de Rebel Yell tomaat maar jij bent dat misschien niet? Het meest handige is het juiste soort tomaat te zoeken door allerlei tomaten te proeven, te proeven en nog eens te proeven. En dan zaad ervan zien te scoren. Een smaakvolle oogst bouw je zo door de jaren op.

Ja,ja, het leven is niet zo simpel van een tuinder want je zult er op uit moeten.

Een tip: de reguliere tomaat in de reguliere winkel zou ik mijden in je proeverij-missie

 

Het starten van zaaien kan inderdaad al beginnen. De een werkt met een extra lamp, een binnenkasje, de ander met een warmtematje and so on. Bedenk dat een zaadje licht, warmte en water nodig heeft. Dat is er van nature meer in maart dan in januari.

De plantjes die je vroeg opkweekt zijn vaak minder sterk dan die je in maart opkweekt. Dat trekt later wel bij maar dan is je tijdwinst al wel weg. Voor de leuk kan je vroeg beginnen. Wat is daar mis mee . Bij een vroege start moet je ze wel afharden eer ze permanent naar buiten kunnen, na IJsheiligen, dit jaar 15 mei.

Jij kweekt tomaten in jouw potten, ik kweek tomaten in mijn potten. Laten we er vooral een lekker teeltsucces van maken dit jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afharden is trouwens wel echt een dingetje hier. Maar komt denk ik omdat ik gewoon te vroeg ben al die jaren. Zal het dit jaar eens proberen goed te doen Maar vind het gewoon lastig, merk dat mijn planten altijd enorm last van stress hebben als ze de kas in gaan in het voorjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M1RJAM, ik denk dat je op je balkon ook prima klein blijvende struiktomaatjes kunt doen, er is zat wat beneden de meter blijft. 'struik', 'zelftoppend' of 'determinaat' zijn termen die wat door elkaar heen worden gebruikt, maar het betekent allemaal dat de groei wat beperkt zal blijven en je minder werk hebt om de plant onder contrôle te houden. Ze gaan eerder over tot fruitvorming dan indeterminate planten, die eerst een stuk verder willen groeien. In een noordelijk kort seizoen heb je meer aan klein blijvende rassen, maar daar zijn er minder van, dus het is even zoeken. 'Vroeg' is ook een groot voordeel in een kort seizoen.

Om nu of in Februari al te zaaien vind ik wel wat vroeg. Stel je zaait in Februari, dan kun je in Maart al kleine plantjes hebben voor naar buiten, maar ja, Maart... Ergens halverwege of eind Maart zaaien zal in de meeste gevallen praktischer blijken.

 

Saalk, tof als je wat Anna Russian zaadjes voor me wilt achterhouden, uitwisseling zie ik zeker zitten, ondanks dat we beiden al teveel hebben.

De zending van Badskin's Garden is binnen. Ik had 4 rasjes besteld, de Baby Black Beefsteak was kado. Dit ziet er erg verzorgd uit:

 

Badskintomaten70491579521604.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zelf niet aan specifieke rassen, want er zijn er zóóó veel. Als je op een webwinkel kijkt die honderden tomaten heeft, dan moet er wel een handjevol tussen zitten wat geschikt is voor pot of balkon. Misschien dat zelfs zoektermen als 'tomaat pot' of tomaat balkon' je verder helpen, of 'dwerg tomaat'.

 

Zelf heb ik tomaatjes geteeld als 'Dubok' en 'Alaska', die beiden beneden de meter bleven en weinig werk gaven, alhoewel je toch altijd wel wat moet ondersteunen bij middelgrote of grotere tomaten. Van de tomaten waarvan ik nu net zaadjes heb binnen gekregen ben ik misschien nog wel het meest nieuwsgierig naar de 'Arctic Rose', die zou ook maar iets van 60 - 90 cm moeten worden met rose tomaten. En vroeg natuurlijk, met 'Arctic' in de naam. Maar er zijn zoveel rassen.

Op zich heb ik best ruimte voor tomaten, ik ben niet gebonden aan drwergjes wat dat betreft, maar als ze maar doorgroeien is het lastig om ze onder contrôle te houden. Als je zoals ik maar een kort seizoen hebt en geen kas dan passen kort blijvende rassen daar beter bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip: de reguliere tomaat in de reguliere winkel zou ik mijden in je proeverij-missie

 

Daar zeg je wat, ik lust geen tomaten, is iets wat ik altijd zei. Tomatenketchep/ tomaten soep eet ik dan wel weer.

Daardoor kweek ik dus geen tomaten. Maar ik zou zeker wel eens wat andere soorten willen proberen, wie weet lust ik die wel?

Maar dan zou ik die bij iemand moeten gaan proeven. Misschien in het tomaten seizoen een tomaten proef middag organiseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond tomaten ook nooit zo lekker... tót ik ze zelf ging kweken dus.

 

'Hollandse tomaten' hebben een slechte naam, waterige dingen zijn het. Ik kan je zeker aanraden eigen gekweekte tomaten te proberen. Stap anders maar gewoon brutaal op een volkstuintje af om te vragen of je eentje mag proeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker vroeg erbij Nas!

Ik wacht tot half maart. Als ik me kan inhouden! ze worden zo snel groot. Ik ben al wel voorzichtig aan het snuffelen welke ik wil zaaien. Een paar paarse/blauwe soorten en roze sowieso. Maar goed. Nog genoeg tijd. Ik wacht nog rustig af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste 8 zijn gezaaid van de 10 soorten allen kleine struiktomaten sommige niet meer dan 30/40 cm . De grote soorten komen binnen een maand of zo . Zo hoop ik snel tomaten te hebben . Pepers/paprika gezaaid in propagator en als er 1 soort ontkiemd is deze er uit en tomaten in de plaats .

curly Kaley

Gartenperle

Idiarod Dwarf Red

Pinocchio

Pinocchio orange

timy tim

window box geel

window box rood

Venus

Heartbreakers

 

Had hier gelezen over verschillende soorten bladeren van tomaten (tomatenblad en aardappelblad) nog een speciale qua blad varenbladtomaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Saaike! Ik heb ook bij TomatoFest besteld.

 

Ik zal ergens deze week in steenwol gaan zaaien in de propagator met de volgende soorten:

-Bison

-Dwarf Sweet Sue

-Sweet Scarlet Dwarf

-Tommy Toe

 

Dit is mijn eerste ECHTE serieuze poging om een moestuin/tomatenkweek te beginnen en ik ben heel benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hallo iedereen,

Ik heb even een vraag. Ik heb ook elk jaar een aantal tomatenplanten in de tuin staan. En ik heb het al verschillende keren gehad, zoals ook vorig jaar zomer, dat er een harde, groene schil in de tomaten zit. Ze zien er aan de buitenkant dan mooi rood uit en lijken goed rijp, maar je kan ze uiteindelijk weg gooien. Weet iemand hoe dit komt? Komt het door stress, gebrek aan vocht en/of voeding? En zijn er rassen die hier minder gevoelig voor zijn? Mvg KeesFE0370B3-C713-4FDA-A9D5-F77C8F5A826E30151582569334.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...