Gianni1234 Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 (aangepast) @rorror Edit: Ik heb het gevonden. 3% N 3% N - gebonden 6% Kaliumoxide Dus nee, geen magnesium. Overigens zit dat weer wel in de vaste kunstmest die ik heb, dus snel in de grond zetten maar, na de komende koude nachten. Het is deze fles trouwens: https://www.intratuin.nl/dcm-vloeibare-meststof-tomaten-en-groenten-0-8-l.html 3 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
rorror Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 goede voeding, maar volgens mij bedoeld om te geven zodra ze bloeien/vruchten gaan dragen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 Ja, die conclusie begin ik dus ook te trekken. Daar is het hoge kaliumgehalte natuurlijk voor. Het is een niet erg 'complete' voeding als ik er zo naar kijk. Toch eens kijken hoe ik dat volgend jaar anders ga aanpakken, maar voor nu is het voldoende om te weten dat het niet genoeg is voor de vroege fases. Quote
rorror Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 Als je nog een universele planten voeding hebt, zou je daar een beetje van kunnen geven. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
TomP Geplaatst: 4 mei 2020 Auteur Geplaatst: 4 mei 2020 Boeiend om jullie te volgen. Wat ik me echter afvraag... Is al die voeding echt noodzakelijk voor jullie omdat jullie in potten telen? Of aquaponics? Of omdat jullie bodem poeparm is? Of nog iets anders??? Ik gebruikte denk ik nog nooit extra voeding, deed wel mee met de test van rootbooster die overigens geen extra resultaat opleverde aan het einde van de rit, en oogst jaarlijks vele kilo's tomaten, die zoals mijn zoontje van 4.5 zegt de beste van de hele wereld zijn 😄👍. Ze staan wel in volle grond (serre en open lucht) met héél véél compost en de bodem zelf is klei/leem. Zaaien doe ik in gezeefde compost met grof zand, verpoten naar P9 of P11 gebeurd in compost. Als jullie bvb zaaien in potgrond en ook verspenen of verpoten in potgrond dan zit daar toch voldoende voeding in voor de eerste weken? Lees hier soms dat er al bij gemest wordt van zodra de plantjes bij wijze van spreken net komen boven piepen... Quote
Grork Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 (aangepast) Als pottengebruiker ken ik het probleem niet. Ik gebruikte eerst alleen potgrond maar heb dat door de jaren heen gemengd met allerlei grondsoorten om de klefheid van potgrond op te heffen. Klei, nee, dat zit er niet in. Groei en oogst van de tomatenplanten is steeds naar tevredenheid geweest. Bijmesten gebeurt zodra de bloemknoppen zich laten zien. 4 mei 2020 aangepast door Grork Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Gianni1234 Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 @TomP De kleine plantjes staan nu in grote potjes met potgrond erin, dus ze zouden genoeg te eten moeten hebben, ware het niet dat een flink aantal al rootbound begint te worden. De wortels komen er aan de onderkant ook al uit. Daarom geef ik ze voeding bij, om te overbruggen totdat ze de grond in gaan. De planten die vorig jaar rootbound werden kregen hier op den duur toch wel behoorlijke problemen, zonder voeding. Sowieso: de bodem hier in de achtertuin is arm. Bijna stof. Je komt er ook geen leven in tegen, dus er moet sowieso nog het een en ander aangebeuren alvorens ik de plantjes erin zet. Waarschijnlijk voeg ik later deze week een berg turf toe, bewater ik het met een enorme plens water (de droogte heeft hier ook toegeslagen) en bemest ik het ook nog eens met vaste korrels. Dan is de grond wat mij betreft voorbereid op een goede oogst. Quote
TomP Geplaatst: 4 mei 2020 Auteur Geplaatst: 4 mei 2020 (aangepast) Kan je niet aan compost komen? Is ecologisch beter want turf wordt gewonnen = roofbouw Turf verzuurt de grond (op zich geen probleem als de bedoeling is) en kost ook wel wat, zal alvast duurder zijn dan compost Compost is een heel goede bodemverbeteraar die ook wat voeding (GFT meer dan groencompost) bevat maar vooral de waterhuishouding verbetert en flink wat organisch materiaal aanvult wat bodemleven bevordert 4 mei 2020 aangepast door TomP 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 Het is beide een optie. Ik zat meer aan turf te denken als een oplossing die wat definitiever is, omdat ik hier niet gezegend ben met een goede watervasthoudende grond. Een enkele consumentenactie van mijn kant verandert verder ook niet veel en ik denk dat dit over de langere termijn de betere optie is. Maar ik houd het nog even tegen het licht. NB: Het wordt denk ik toch compost, omdat ik het risico op een té zure bodem liever wil vermijden. Dat kan allerlei problemen veroorzaken, tot neusrot aan toe zo blijkt. Quote
TomP Geplaatst: 5 mei 2020 Auteur Geplaatst: 5 mei 2020 Compost is 'altijd' de betere keuze. Een zandgrond heeft veel macroporiën en dus vinden planten er voldoende zuurstof, maar vaak onvoldoende water. Ook voedingsstoffen worden er snel uitgespoeld. Het toevoegen van humus verbetert het evenwicht tussen grote en kleine poriën in een bodem. De belangrijkste werking van een bodemverbeteraar is het geven van een goede structuur aan de bodem waardoor planten in gezonde omstandigheden kunnen groeien. Een bodemverbeteraar, zoals compost, stimuleert ook het bodemleven (b.v. wormen) dat op zijn beurt eveneens zorgt voor een luchtigere en gezondere bodem. Turf heeft naast het vochtophoudende weinig toegevoegde waarde als je het verhaal in zijn geheel bekijkt. Je zal je je keuze niet betreuren. Bedenk alleen welke soort compost je toevoegt. Groencompost bevat minder voedingsstoffen dan GFT maar welk soort je gebruikt hangt natuurlijk af van de huidige toestand van je bodem, beide zijn alvast een mooie bron van organisch materiaal. Bron = Velt en Livios 1 Quote
jwedding Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Mijn tomaten gaan eigenlijk niet zo heel goed op het moment en ik heb het vermoeden dat de potjes te klein worden (11x11x12) Voeding krijgen ze 1x per week (Tomato Focus) wat misschien te weinig is dus ik heb ze net weer een halve dosis gegeven. Ze krijgen water als de toppen van de bladeren slap aanvoelen en deze check ik twee keer per dag religieus. Ik heb ook gekeken naar het schema wat Rorror had gepost een paar pagina's terug, maar het zijn allemaal verschillende dingen lijkt mij. Quote
Grork Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Op 4-5-2020 om 13:26, Gianni1234 zei: @TomP ........de bodem hier in de achtertuin is arm. Bijna stof. Wanneer ik jou was zou ik grote potten halen en daarin dit jaar verder telen. ( goedkoopste is zakken met aarde van 40 liter inhoud, platleggen, die openritsen en plant/planten erin). En dan voor dit jaar de tuingrond eerst op orde maken. Alles. Helemaal. Dat zal een karwei zijn maar anders blijf je het probleem bij welke aanplant dan ook tegenkomen. Investeren heet zoiets. In de basis investeren! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
JessicaL Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Ik heb nog een vraag. Mijn plantjes staan in grotere potten met potgrond, groeien prima. Maar sommige gaan de blaadjes van omhoog krullen. Wat zou dit kunnen zijn? Het gebeurd vooral bij de vleestomaten Marmande. Ik draai de planten twee keer per dag en zet elke keer de andere batch dan in de volle zon en de andere batch naar de tweede rij van de vensterbank (heb twee vensterbanken op het zuiden en al gemerkt dat de hele dag achter dat glas echt te warm is, die plantjes kwamen ook het laatste op, vermoed door het grote temperatuurverschil) Quote
TomP Geplaatst: 6 mei 2020 Auteur Geplaatst: 6 mei 2020 Krullende bladeren = teken van goede groei Is een signaal dat de plant energie over heeft, zal vanzelf verdwijnen Als de bladeren ook 's morgens (dus na de nacht) nog gekruld zijn dan heeft de plant wel heel veel overenergie nav de fotosynthese Enkele dagen minder zon geven (= verminderen fotosynthese) en iets meer water (= verbruik energie stimuleren) zou het 'probleem' moeten oplossen. Zijn de bladeren 's morgens niet langer gekruld dan is de energie 's nachts gebruikt voor aanmaak bladeren, wortels, groei etc Quote
JessicaL Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Superbedankt TomP Dan ben ik dus eigenlijk goed bezig. Quote
MartinH Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 (aangepast) Een nieuw beschermhuisje voor m'n tomaten in elkaar gezet. De kippen halen nog even de laatste onkruidjes weg. Nog even het 14daags weerbericht bekijken en als er geen vorst meer wordt verwacht, mogen ze zaterdag naar buiten. 6 mei 2020 aangepast door MartinH 1 Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
appelvrouw Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Bushokje voor tomaten!😃 mijn 40 planten moeten nog binnen blijven. De twintig voor in de kas omdat het dak er nog niet is en de rest om voor de hand liggende redenen. Ik heb het overschot van de planten ondertussen wel weg gegeven. Een deel van de planten staat in een klein kasje in de kas met fleece erover, een deel in de schuur. Deze tomaten beschouw ik als afgehard. Dan nog een deel hier binnen en een klein deel beneden in het verhuurhuisje. Pfft het zal een opluchting zijn als de ijsheiligen voorbij zijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Hier staan de tomaten ook in de wacht, maar ik had (nu) gelukkig laat gezaaid. Ik wil niet met nog meer slungels in huis opgescheept zitten. Quote De moestuin van Patrijs
Vastone Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 (aangepast) @MartinH Mooi huisje voor de tomaten! @appelvrouw houden jullie in Frankrijk (daar wonen jullie toch?) Ook de ijsheiligen aan voor het buiten planten van de warmteminnende groenten? Hier staan de tomaten sinds een paar weken in de kas en sinds het weekend een deel in de verhoogde bakken in de kas. De Back up plantjes staan daar nog voor in het pad en aan de andere zijde in potjes op de verhoogde bak. als alle plantjes dus aanslaan hou ik veel te veel over en niemand in mijn omgeving waarvan ik weet dat ik ze er blij mee maak. 6 mei 2020 aangepast door Vastone Quote
Charly Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Prachtig bushokje! Gefeliciteerd. Heb ook zoiets gemaakt. Maar dan met de kas in de rug en de aangrenzende pergola gedeeltelijk voorzien van doorzichtige platen. Aan de zijkanten wel open. Benieuwd hoe het gaat bevallen. Zet jij ze in de volle grond of laat je ze in potten in je tomatenhuis? Oh en@Vastone: wauw wat ziet jouw kasje er strak en onkruidvrij uit. Mooi hoor Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 5 minuten geleden, Vastone zei: @appelvrouw houden jullie in Frankrijk (daar wonen jullie toch?) Ook de ijsheiligen aan voor het buiten planten van de warmteminnende groenten Jawel we zitten hier op de rand van het landklimaat en hebben ook een rivier in het dal en een beek in de tuin waardoor het hier erg kan afkoelen in de nacht. Late nachtvorst is hier een vaker voorkomend verschijnsel helaas. Dit jaar al geen perziken, de kiwi bes is al bevroren geweest en voor de walnoot hou ik mijn hart vast. Met de tomaten en pompoen achtingen dus geen risico! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 12 uren geleden, jwedding zei: Voeding krijgen ze 1x per week (Tomato Focus) wat misschien te weinig is dus Geen idee maar je planten zien er inderdaad sneu uit. Misschien een gekke gedachte maar zou het ook teveel voeding kunnen zijn? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jwedding Geplaatst: 7 mei 2020 Geplaatst: 7 mei 2020 Echt geen idee, ik ga ze vanmiddag verpotten naar 5 liter potten. Ze verliezen ook een flink aantal bloemknoppen valt mij op :(( Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.