Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Rorror, het is eerder dat er nu meer water in de pot past terwijl de plant het misschien niet eens nodig heeft. Wortels kunnen dan ook dieper.

Tja, zolang is mijn vinger niet. Btw, de planten zijn van lieverlee in de grotere potten terechtgekomen. Sommigen kijken qua hoogte nu op mij neer maar doen merendeels langer met de klots water. Logisch, de zon heeft er een hele taak aan zo'n grote pot uittedrogen. Maar wegen en berekenen laat ik aan jou!  :classic_smile:

• Like 1
Geplaatst:

Vorig jaar voor het eerst meegemaakt: tomaat groeit, prachtig vol groen, groot, dikke stengels, maar geen bloei laat staan vrucht. Dat was één vleestomatenplant.

Nu komen aan alle tomatenplanten wel bloemen, maar geen vruchten. Terwijl ik toch regelmatig wat schud aan de planten en insecten vrij in en uit de kas kunnen vliegen. Het lijkt wel of nu geen bevruchting plaatsvindt. Gewone moneymaker en snoeptomaten.

20200625_114946[1].jpg

Geplaatst:

Te hoge temperatuur in de kas mogelijk? Pollen deden naar ik dacht niet veel boven de 30+ graden, of zelfs helemaal niets (of ze werden niet eens aangemaakt). 

Verder tik ik altijd specifiek tegen de bloemen en probeer een beetje de trillende beweging van een bij na te doen. Alle bloemen hier zijn bevrucht, maar goed, ze staan ook buiten. Ik heb overigens nog geen enkele keer in bij in de buurt gezien hier. 

Geplaatst:

Ik heb afgelopen maand met veel succes gebruik gemaakt van een electrische tandenborstel. We hadden er een die nog goed was maar konden er geen opzet borsteljes meer voor krijgen (zo'n eigen Kruitvat merk). Onder gunstige omstandigheden zie je echt een wolkje stuifmeel rond de bloemetjes verschijnen.

Nu veel meer tomaten dan vorig jaar ondanks dat ik toen ook regelmatig tegen de plant tikte.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb een beetje geluk denk ik, elk jaar zit er een heel klein soort hommeltje continu van bloem naar bloem te gaan in de serre. Buiten staan veel planten en bloemen om bijen en hommels te lokken, maar die laten mijn tomaten links liggen (tomatenbloemen bevatten geen nectar), alleen deze kleine soort schijnt verlekkerd te zijn op die tomatenbloemen. Ik zie er wel maximaal 2 in de serre, tikken doe ik niet, maar ja tijdens het dieven beweeg je toch de plant.

kerstomaat.thumb.jpg.de988a25a2c34aaa19a8aa37f8265cb3.jpg

Bij de eerste tros heb ik wel eens last van een slechte bevruchting, maar ik vermoed dat vroeg op het jaar de omstandigheden voor het stuifmeel niet optimaal zijn, met name het stuifmeel zal te traag drogen.  @Gianni1234 dat klopt boven een bepaalde temperatuur is het stuifmeel niet actief, de tunnelserre bij mij hangt nu vol doeken om de temperatuur lager te houden, lijkt meer op een hemelbed nu :) .

uitgebreid artikel  https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-over-de-bestuiving-en-vruchtzetting/

edit:   @Saalk86  dat lijkt op kurkwortel, dat is ook 1 van de belangrijkste redenen  waarom ik overgeschakeld ben op geënte tomaten. Dat kan je nagaan als je op het einde van het seizoen de wortels nakijkt. 

https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/kurkwortel-bij-tomaten-is-overal-aanwezig/

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@redzebra Heb je nog een fototje van het hommeltje van boven (rug tekening). Misschien even posten in insecten topic, ben wel benieuwd wat voor soort hommeltje het is.

Het is mij ook al een paar keer opgevallen, dat bepaalde bijen of hommels voorkeur voor bloemen hebben. Waarschijnlijk kiezen die de bloemen waar ze het meest kunnen halen. Dan zie ik soms een bij en een hommel bij elkaar, en verjaagd de bij de hommel. Na een paar pogingen van de hommel, gaat de hommel naar een ander soort bloempje welke de bij links laat liggen. Schitterend gezicht om ze heel de dag op en aan te zien vliegen.

Nee, enige foto, paar weken geleden genomen. Wegens mijn werk, ben ik alleen in het weekend thuis (dat is ook de reden waarom er bijna niet getikt wordt), mijn dochter en zoon onderhouden de serre gedurende de week (ze sturen me elke dag foto's, zodat ik hun beetje richting kan geven :voornamelijk water geven en opletten voor ziekten) . Ik zal proberen dit weekend een nieuwe te maken, als ik hem spot.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:
21 uren geleden, rorror zei:

Ik heb met te grote potten, de weegschaal gebruikt, om de water gift te controleren. Schreef dan in een boekje hoe zwaar de pot woog als deze droog stond, en hoe zwaar die woog als die te nat was. En dan eerst wegen, en dan een juiste hoeveelheid water geven. (ging over de pepers in dat geval)

Haha, dat is herkenbaar! Dat is de onderzoeker in je @rorror. Doe ik ook aan het begin van het seizoen bij zaaitrays zonder afwatering, is niks mis mee. Meten is weten!

• Thanks 1
Geplaatst:
Op 12-6-2020 om 21:57, redzebra zei:

Ik heb altijd veel plantjes zelf gezaaid, nadien deels overgeschakeld naar geënte, het probleem is dat je bij geënte niet zoveel keus hebt. Ik had er dit jaar ook in duitsland besteld, helaas heeft de transportfirma  daar anders over beslist (ze hebben 10 dagen gewacht in hun hub met 2 vriesnachten). resultaat . Nog onder lamp gezet maar helaas eentje heeft het maar overleefd en is nu 10cm groot. Dus volgend jaar wil ik niet zo meer afhankelijk zijn. Hebben jullie ervaring met sommige onderstammen ik heb begrepen dat het soms niet zo eenvoudig is om op tijd aan de correcte zaden te geraken.

zelf enten kan prima, beetje goed timen zodat de onderstam ongeveer even dik is als het ras; ik dee japanse kopenting met een siliconen entclipje, bijna 100% ok
ik kreeg erg sterke planten die goed droegen; inmiddels een aantal goede heirlooms in de kas en ook een goede buitentomaat dus ik ent niet meer

Geplaatst:

Ja, die onderstammen zijn meestal ook afgeleid van oude rassen, als je de goede heirloom vind ben je even ver. Nu dit jaar, wegens half paniek (voorziene plantjes waren te laat en ook nog eens niet bruikbaar), heb ik hals over kop van alles aangekocht wat beschikbaar was, buiten 2 die ik zelf heb ingezaaid en een redzebra kerstomaat die ik in mijn profiel foto ga zetten als hij eenmaal rijp is, heb ik maar half een idee wat nu in mijn serre staat.  Het enige verschil is geënte heb ik op 2 stammen laten uitgroeien en niet geënte 1.  Zal nog wat foto's sturen hoe het verschil tussen beide is.

Geplaatst:
13 uren geleden, Saalk86 zei:

@Grork Waar ik vaak last van heb is dat de plant op een gegeven moment gele bladeren krijgt en slap word. Vermoedelijk omdat plant niet verder groeien kan, jij geen last van?

Mest of kalk, dat is wat snel ontbreekt in een pot. Uiteindelijk zit er hier ook maar weinig van in een pot voor een plant die in de volle grond meer ruimte heeft om naar zijn behoefte te zoeken. Gewoon iets vaker geven wat zij om vragen.  Bij mij is het opletten met kalk bij de bonen en mest bij de gourgettes. Wat ze er mee doen weet ik niet maar ze hebben het steeds zo op.

• Like 1
Geplaatst:

@Grork kan ik alleen maar beamen, het komt altijd neer op een tekort wat de plant niet kan opnemen, maar het is altijd moeilijk inschatten of dat het komt of dat de plant te weinig beschikbaar heeft of dat hij of een of andere reden niet kan opnemen wat beschikbaar is. 

Geplaatst:
3 uren geleden, rorror zei:

Als je het dan over kalk hebt, heb je het dan over calcium gebreken? Want ik ken de term kalk alleen eigenlijk voor grasvelden om ph te verlagen? Geef je dan die korrels?

Ja, dat klopt.  Calcium gebrek zie ik niet. De bloemen en vruchten zijn namelijk goed. Het is de bladkleur die afwijkt.

Geplaatst:
16 uren geleden, HuubvG zei:

Nu komen aan alle tomatenplanten wel bloemen, maar geen vruchten. Terwijl ik toch regelmatig wat schud aan de planten en insecten vrij in en uit de kas kunnen vliegen. Het lijkt wel of nu geen bevruchting plaatsvindt.

@HuubvG  Zou het een optie kunnen zijn wat extra  bloementeelt in de kas te hebben als lokkertjes voor de insecten?

Geplaatst:

Hier geen problemen met de bevruchting in de serre. Hebben hier wel 2 automatische raamopeners en de deur staat op het zuidwesten en zoals nu blijft deze s'nachts ook 10cm open staan, de wind kan er dan een beetje in. Zitten altijd wel insecten in de serre, naast onze serre staan verschillende kruiden en bloemen, deze trekken ook insecten aan al weet ik niet exact aan wat de goede bestuiving te wijten is.

Geplaatst:

Nou moe, ik heb het hommeltje ook!
Zag em een paar dagen terug al. Toen niet zo over nagedacht. Maar na het lezen van de post van redzebra was ik alerter. En ja hoor. Net zat ie er weer!
Bevruchting van de goeie bloempjes gaat heel goed nu.

bf7aef34b2f0e67e296e369538729c43.jpg

7b851b2726884117cce6bee42aceb611.jpg

Helaas ook een paar planten met slechte / verdrogende bloempjes.
De suggestie van kurkwortel eens nagezocht. En dat is het hoor. Was van het najaar te lui om de wortels uit te graven. Had gewoon boven de grond afgeknipt en de paprikaplanten zelfs helemaal laten staan. Dat is dus blijkbaar best vragen om problemen.
Nu zeker een derde van de tomatenplanten die na de eerste paar trossen ielig wordt in de stam en geen goede bloempjes meer produceert. Nah ja. Heb ook buiten nog veel tomaten. Daar dan wel de eerste tekenen van Phyt. Maar ik denk dat er toch al met al heel wat potjes pastasaus zullen komen. Maar minder dan vorig jaar.

Komend najaar de kas es leegscheppen en voorzien van nieuwe grond. Kan sowieso geen kwaad dat eens in de zoveel jaar te doen. Nu een goede stok achter de deur!

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Wind en insecten kunnen door de beweging (wapperende insectenvleugels tegen het bloempje) de zelfbestuiving in de tomatenbloemen goed helpen, maar de temperatuur en vochtigheid spelen ook mee. Tikken in de ochtend gaat je niet helpen als je de kas 's nachts sluit, want door de hogere luchtvochtigheid in de ochtend gaan de stuifmeelkorreltjes klonteren en dan vallen ze niet. Ik heb wel eens in de namiddag met een elektrische tandenborstel tegen een bloemenstengel aan gezeten en bij een bepaalde lichtinval zie je de stuifmeel vallen. Leuk als je niets te doen hebt 😁

Ik wist al dat boven de 40 graden in de kas tomatenbloempjes aborteren, dus altijd van belang om met kalken de temperatuur hier onder te houden. 

Nu lees ik op een leuke site ook dat bij temperaturen boven  ca. 30 graden overdag en 24 graden 's nachts de pollen minder levensvatbaar worden.

Is dat nu waar?

In een inleiding van de wetenschappelijke publicatie van S. Sato, M.M. Peet en J.F. Thomas (2001), Physiological factors limit fruit set of tomato (Lycopersicon esculentum Mill.) under chronic, mild heat stress, Plant, Cell & Environment lees ik het volgende:

Optimale gemiddelde dagtemperatuur voor de tomaat is tussen 21 en 24 graden Celsius, afhankelijk van het ontwikkelingsstadium. Temperaturen enkele graden boven dit optimum kunnen de vruchtzetting en -productie verminderen. Dit wordt vooral veroorzaakt door het slecht loskomen van stuifmeelkorrels en slechte pollenkieming. 

Het laatste wellicht omdat de pollen inderdaad minder levensvatbaar worden bij temperaturen boven 24 graden Celsius.

Het lijkt me dus, dat we hier allemaal last van hebben.

@HuubvG, ik zou in ieder geval de serre beschermen tegen al te grote opwarming.

aangepast door oscardevos

Misschien een stomme vraag, maar wat voor snoeidiscipline hanteren andere leden hier? Dan heb ik het niet over dieven, maar over het verwijderen van 'onnodige' takken. 

Ondertussen heb ik al enige tijd terug de lagere takken verwijderd, tot circa 25% of 1/3e van de hoogte van de plant. Ik zit eraan te denken om toch wel aanzienlijk meer weg te snoeien, ergens tussen 1/3e en de helft van de plant, zodat er meer energie kan gaan naar de productie van tomaten (de planten beginnen behoorlijk veel bloemetjes aan te maken en ik zie al circa 60 bevruchte bloemen).  

Nu komen er een paar dagen met regen aan, dus nu zal ik het sowieso niet doen wegens verhoogd risico op schimmels e.d., maar ergens volgende week gaat toch het mes erin denk ik.  De vraag is echter of het een slim idee is om ze al behoorlijk te 'strippen'. 

aangepast door Gianni1234
Geplaatst:

Ik ben een knipper. Mijn tomaten in de kas zijn voor de onderste helft gestript van al het blad om overmatige verdamping tegen te gaan. Zeker deze dagen lijkt dat een prima strategie, ik heb al de hele week niet gewaterd in de kas bij de tomaten en ze staan er prima bij. De komkommers en paprikas/pepers wel water gegeven trouwens. Buiten laat ik ze met rust behalve 'grondhangers' en bladstengels die praktisch op elkaar hangen knip ik weg om de plant snel te laten opdrogen na een bui.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

@oscardevos aha, dank je,, nu snap ik waarom we hier in de kas nr2 geen vruchten hebben als het heet is. 

heb al gekalkt, ventilator op zonnepaneeltje, deur open, kan alleen nog doek leggen maar dan is er minder licht

kas nr 1 heeft schaduw helaas van buren, bomen, pruimenboom dus daar wordt het minder heet maar is het wel donkerder dus alles rekt, 1e bloemen op 1 m hoogte

Geplaatst:

Zojuist makkelijk 75-100 dieven verwijderd..... Het is maar snel gegaan de afgelopen dagen, met alle zon. 
De Black Cherry spande toch wel de kroon: dat wordt echt een dichtgegroeide struik als je een dergelijke plant niet bijhoudt. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...