Liekie Geplaatst: 27 maart 2020 Geplaatst: 27 maart 2020 Op 27-3-2020 om 07:31, RobN zei: In het nederlands: Tip van de tuinman: de planten hebben ondersteuning nodig op staven of koorden. Kies de zijscheuten en ondersteun ze voor een betere rijping na de 5e bloeiwijze. Wat bedoelen ze met het vetgedrukte? Volgens mij dat je de plant aan de stengel vanaf de 5e zijtak van onderen moet opbinden. Ik doe dat overigens al vanaf veel lager omdat je het touw er dan gewoon lekker omheen kunt wentelen. De touwtjes heb ik aan het dak van de kas vastgemaakt. Je kunt ook tomatenspiralen hiervoor gebruiken. Daar draai je de plant ook in, maar niet pas vanaf de 5e zijtak, dan is de stengel al flink verhoud en gaat dat leiden stukken moeilijker (breuk) 1 Quote
RobN Geplaatst: 27 maart 2020 Geplaatst: 27 maart 2020 Ik teel ze buiten, en heb spiralen waar ik ze inzet inderdaad. Quote Onkruidmanager 1.0
Saalk86 Geplaatst: 27 maart 2020 Geplaatst: 27 maart 2020 3 uren geleden, Liekie zei: Volgens mij dat je de plant aan de stengel vanaf de 5e zijtak van onderen moet opbinden. Ik doe dat overigens al vanaf veel lager omdat je het touw er dan gewoon lekker omheen kunt wentelen. De touwtjes heb ik aan het dak van de kas vastgemaakt. Je kunt ook tomatenspiralen hiervoor gebruiken. Daar draai je de plant ook in, maar niet pas vanaf de 5e zijtak, dan is de stengel al flink verhoud en gaat dat leiden stukken moeilijker (breuk) Heb je hier een foto van toevallig? Ik ben wel benieuwd wat je hiermee bedoeld. Heb vorig jaar mijn tomatenplanten in kas laten begeleiden langs touw maar vond dat niet altijd optimaal. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Liekie Geplaatst: 27 maart 2020 Geplaatst: 27 maart 2020 (aangepast) 1 hour ago, Saalk86 said: Heb je hier een foto van toevallig? Ik ben wel benieuwd wat je hiermee bedoeld. Heb vorig jaar mijn tomatenplanten in kas laten begeleiden langs touw maar vond dat niet altijd optimaal. Hier twee fotootjes met een spiraal (die zijn ideaal voor buiten) en hoe ik werk met touw in de kas. Met touw maak ik eerst een ruime lus aan de voet van de plant en knoop het touw vast bovenin de kas. Dan draai ik het touw om de stam. Als de plant groeit kun je de hele tijd het touw om de top wentelen. Met een spiraal werkt het min of meer hetzelfde maar draai je de plant in de spiraal als hij groeit. 27 maart 2020 aangepast door Liekie Quote
Patrijs Geplaatst: 27 maart 2020 Geplaatst: 27 maart 2020 (aangepast) @RobN Je moet ze dieven: 27 maart 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Amrutten Geplaatst: 27 maart 2020 Geplaatst: 27 maart 2020 Seitentriebe ausgeizen wil zeggen: zijscheuten verwijderen. nach dem 5. Blütenstand stützen is waarschijnlijk een typefout. Bedoeld wordt volgens mij dat je na de 5 bloeitros de plant moet kürzen= afknippen, om voldoende kans te maken op afrijpen van de vruchten. Quote
Saalk86 Geplaatst: 27 maart 2020 Geplaatst: 27 maart 2020 (aangepast) Thanks Liekie, ik heb je bericht geliked 😎😂 Maar zo deed ik het inderdaad precies zo. Ik heb die spiralen ook inderdaad, bevallen erg goed! 27 maart 2020 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
RobN Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Ah dieven dat ken ik wel Alleen ik heb nu een aantal soorten cherrytomaten, maar ik weet niet of het struik of stam zijn. Hoe snel kan je dat herkennen? Quote Onkruidmanager 1.0
Saalk86 Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 Afharden! Wat is de perfecte manier om de tomatenplanten af te harden? Hebben jullie tips? Ik wil eigenlijk misschien komend weekend wat planten in de kas neerzetten al. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 Dat is wel erg vroeg. Een verwarmde kas denk ik? Vorig jaar heb ik de plantjes toch wel een goede week laten wennen aan de temperatuur buiten en het zonlicht, in toenemend aantal uren elke dag. Ik merkte op dat vooral windschade niet moet worden onderschat. Maar ja, dat is in de kas geen probleem 😊. Schade door de zon wel, lijkt mij. Maar goed, de grootste plantjes hier zijn 6 cm hoog momenteel, dus ik ben er nog wel even van weg 😄 @Saalk86 Quote
Charly Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 Zelf zoek ik (liefst een reeks van) enigszins bewolkte dagen uit. Plantjes 1 dag buiten zetten. 1 nacht binnen. En dan de dag erna gewoon buiten (of in de kas) laten. Als het echt idioot zonnig wordt, kas kalken of lakens / schaduwdoek voor de ramen hangen. Succes! Quote wees bevriend met kleine dingen
DennisUtrecht Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 Ik heb mijn pepers/paprika's in potjes in de kas staan. Ze kunnen blijkbaar wat hebben, want afgelopen nacht heeft het nog flink gevroren (buiten de kas in ieder geval) Er gaat nu steeds meer naar de kas, mijn vriendin zal blij zijn. Quote
Liekie Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 Ik heb de tomaten onder een vliesdoek op de grond in de koude kas staan. Vooralsnog doen ze het er prima. Een paar van de gezaaide cannas die er ook stonden maar dan hoog op een plank hebben de -4 helaas niet overleefd. Was ook wel een beetje dom om die daar onbeschermd te laten staan... Quote
donaldk Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 Ben ik te laat voor het zaaien van Honingtomaatjes? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
timvk2000 Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 Nee hoor, kan zeker nog wel. Tomaten groeien veel sneller dan pepers enz. Quote
Waaslander Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 mijn lijst voor dit jaar -amazon chocolate -Ananas -anna russian -apple of novi sad -auria -banana legs -big white pink -black truffle -cerise -curly Kaley -dancing with smurfs -gargagmel -Gartenperle -geel peer -guernsey island -Heartbreakers -helsing junction bleu -hobby -Idiarod Dwarf Red -olena ukrainian -Pinocchio -Pinocchio orange -scharze sarah -sweetie -Taxi -timy tim -varenblad -Venus -violet noir -vitage wine -white cherry -wild tiger -window box geel Staan sedert gisteren in de serre uitgeplant in batobakken 1m20 van de grond kleine struiktomaten . Staan sedert gisteren uitgeplant in de serre uitgeplant in volle grond zijn even vroeg gezaaid dan deze in de bakken . Is een test naar aanleiding van eco dagen van velt een tuin bezocht waar toen ook taxi veel vroeger gezaaid was en deze toch redelijk wat voorsprong hadden in productie van rijpe tomaten . De stamtomaten die ik deze morgen uitgeplant heb naar P6 potjes Het is de bedoeling dat er van elke soort 1 plant overblijft als ze hun definitieve plek krijgen in de serre (zal nu al weer puzzelen worden om ze in serre te krijgen . Quote
Lsjr33 Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Hier staan de tomaten te wennen aan het heerlijke weer. Altijd op de stoep voor de deur, want ik woon in de stad en heb geen tuin of eigen stukje buiten. De hele straat leeft hier elk jaar weer mee met de groei en bloei 😄 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Ziet er eg leuk uit, ik zou er ook erg blij van worden.😍 Quote De moestuin van Patrijs
Saalk86 Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Prachtige foto!! Bison soort krijgt al bloemetjes hier!! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
jwedding Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Op 9-4-2020 om 20:50, Saalk86 zei: Bison soort krijgt al bloemetjes hier!! Hier ook! Gaan snel he? Ik zag wel bij andere tomatenplantjes wat gele/bruine randjes aan de grotere bladeren :s Quote
TomP Geplaatst: 9 april 2020 Auteur Geplaatst: 9 april 2020 8 uren geleden, Lsjr33 zei: Altijd op de stoep voor de deur, want ik woon in de stad Fantastisch plaatje!! Zalig die rij plantjes. Nog nooit een voorbijganger gehad die er enkele kwam uitkiezen ...? 😁 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 Haha uitkiezen niet. Om die reden staat de voordeur altijd open als ze buiten staan. Wel veel mensen die dan even komen vragen wat het toch allemaal zijn en waar het naar toe gaat. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 Eens even gekeken naar de groeifoto's van vorig jaar, en het gaat dit jaar aanzienlijk trager. De hoogste plant is circa 5 cm ongeveer, ondanks dat die ongeveer een maand geleden is gezaaid. Ze zien er verder gezond uit, maar snel gaat het niet. De eerste drie weken heeft het wel onder mijn zelfgemaakte groeilamp gestaan, uit direct zonlicht. Ik denk dat dit het probleem is geweest. In ieder geval: het is nu mooi weer dus als het even kan hard ik ze snel af de komende dagen om ze overdag buiten te zetten. Verder: dit jaar heb ik stekgrond gebruikt, vorig jaar potgrond. Kan het toch, raar genoeg, dat de stekgrond niet voedzaam genoeg is? Quote
jwedding Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 Ik krijg hier nu wel een aantal gele bladeren bij sommige planten. Ik geef 1x per week voeding bij en water krijgen ze als de toplaag droog is. Iemand een idee? Het ging van een geel randje naar onderstaand binnen een dag. Quote
rorror Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 @Gianni1234stek en zaaigrond zit nagenoeg geen voeding in. Als je zaaigoed zijn 2de paar blaadjes heefy, verpoten naar potgrond. Daarna als ze nog een paar blaadjes krijgen, heel langzaam aan beginnen met voeding in het water(minder dan op verpakking) langzaam opvoeren. @jwedding dat het blad geel wordt ligt denk ik wel aan de voeding. Wat ik aparter vind aan de foto, zijn de vervormde bladeren. Heb je een foto van de gehele plant. Kan je vertellen wat voor voeding je geeft. (npk +micronutritions) Ik geef zelf vaste voeding, koekorrels, en met elke bewatering zit een scheutje voeding. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.