Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb heerlijk in het zonnetje Corona uit mijn hoofd gezet en mijn 2 perziken met de hand bestoven.

Platifor2 zit barstensvol. Hopelijk geen krul dit jaar... ze ruiken heerlijk naar honing.
8a00da694350a88ab8c1e91ca75a642a.jpg

De melred is nieuw. Die heb ik afgelopen zomer van de dood gered voor €7 meen ik gekocht. Compleet verdord. Gelukkig doet water en wat tlc veel goed! Prachtige bloesem overigens dat roodroze. Een foto van de knopjes van 1,5 week terug. Zijn inmiddels wel open natuurlijk.
c9263de566a883a7181eb02ebe7a3cf1.jpg

Geplaatst:

Ten eerste heb ik vandaag genoten van het prachtige weer! 

Vandaag had ik een drukke dag in de tuin. klimroosters alvast opgehangt voor de erwten en bonen, en touwen gespannen voor de augurk en komkommer. Ik heb vandaag rode biet, radijs, en bieslook gezaaid. Ik heb wat bloemen gezaaid, zonnebloem, grote afrikaan, vlindermix, cosmea en wat korenbloemen.

Verder heb ik viooltjes uitgeplant, munt verpot, de schutting geverfd en mij vermaakt.

Ik heb zo'n zin in de lente/zomer!

Geplaatst:

Vanmiddag even geklust en een kleine moestuinbak gemaakt van 125x75 cm en 36 cm hoog.

1981842344_moestuinbak_2020-03-12(600x800).jpg.e1ca0aeb1e1ebe11cda5e23768e67df6.jpg

Morgen maar ergens anti-worteldoek halen en dan vullen. Ondertussen hier al gelezen op het forum dat ik daarvoor niet bij de action moet zijn, dus word waarschijnlijk intratuin. Nu eens gaan bedenken wat er allemaal in komt (buiten nieuw zeelandse spinazie, tomaat moneymaken, wedstrijdpepers en pronkbonen).

Geplaatst:

Mooi klimrek Geert! Zo'n constructie wil ik ook nog.

Heb, voordat alle andere winkels dan supermarkten, apotheken en tankstations dicht moeten, extra veel potgrond ingekocht. Dat moest gehamsterd worden, een paar weken zonder potgrond gaat echt niet. Heb een test gedaan met de wedstrijdpepers door er 2 in gewone aarde uit mijn tuin te laten opgroeien en 1 in potgrond. De peper in de potgrond (en dat geldt ook voor de aubergine en paprika waarmee ik het ook heb getest) groeit veel beter dan de pepers in de aarde uit mijn tuin.

Verder veel onkruid gewied, gemulched (heb heel veel gratis mulch gekregen) en wat overgepot. Kortom, heerlijk gewerkt in de tuin. En morgen wordt het nog mooier weer, dus dat is weer extra genieten met het tuinwerk. Alleen jammer van de nachtvorst elke keer, maar ja, je kan niet alles hebben.

Geplaatst:
52 minuten geleden, Flup zei:

Mooi klimrek Geert! Zo'n constructie wil ik ook nog.

Van de bouw van de garage had ik een stuk bouwstaalnet van 8mm over, deze heb ik geschilderd met hammerite . Met rvs schroefogen opgehangen, ongeveer 5 cm vrij van de muur.

• Like 1
Geplaatst:

Slechts 70 kilo kalk gestrooit op deel van gazon. Gistermiddag bleken ze nog een paar 10 Kg zakje te hebben liggen bij de Aldi (dank Covid-19;-)), maar moest wel twee keer rijden, 40 Kg is eigenlijk al te veel, om mee te nemen, maar drie keer op en neer vond ik teveel van het goede.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Onkruid gewied en compost gehaald en aangebracht, 100 m² gedaan nog 200 te gaan😝

Wel leuk dat ik het met de kinderen kon doen ☺️, Corona is ergens goed voor, hielpen goed, de ene al wat meer gemotiveerd dan de andere.

Lucas (4.5 jaar) speelde vooral met een moker en mepte er op los in de grond en paradeert en commandeert als een echte chef 😁🤣, Stephen (15) is fantastisch hij amuseert zich en helpt goed mee 👍, Celine (17) is lui 😀 en moet constant aangespoord worden anders ligt ze de hele tijd op de trampoline in het zonnetje.

Leuk die bounding met de kids.

Geplaatst:

Wat dat betreft is het inderdaad een bijzondere situatie. Tussen het thuiswerken door ook met de kinderen in de weer geweest. 

Begonnen met het schoonmaken van het glas van kas 1.. Wat een werk, maar heerlijk de kleine uk van 3 ook met een Schoonmaakdoekje in de weer en gezellig kletsen! 

Daarna een stuk van de rozenborder onkruidvrij gemaakt en de hortensia gesnoeid. 

Geplaatst:

Ruim 20 meter asperges van een laagje aarde voorzien. Ze begonnen hier te groeien dus de hoogste tijd. Nu regelmatig een laagje opgewarmde grond er op m ze op gang te houden. Vorig jaar de eerste oogst op 17 april en dat was al vroeg.

Geplaatst:

De tomaten zaailingen verspeend! Alle soorten zijn goed gekiemd. 

Waar ik wel benieuwd naar ben.. Hoe doen andere mensen het met een niet verwarmde kas? Ik heb normaal gesproken de tomaten zaailingen en later plantjes binnen in huis tot begin/half mei (afhankelijk van de weersvoorspellingen). Maar las dat Diana van Diana's mooie moestuin de zaailingen al in de kas had gezet! Dat zou qua licht veel beter zijn bij mij dan in huis, maar voor mijn gevoel zijn de nachten nog veel te koud? 

Geplaatst:

Bij ons gaan ze ook pas begin mei in de kas. Heb het ook wel vroeger gedaan, maar na een nachtvorst kon ik weer nieuwe kopen. Beetje geduld dus bij niet verwarmde kas.

Geplaatst:

Ik zit meer op Diana’s lijn...

Maar wel met gezond verstand zeg maar. Ik houd t weer met argusogen in de gaten. En als er een lange (om en nabij) vorstvrije periode komt, dan gaan ze de kas in.

De komende week dus in ieder geval nog niet.

Ik vermoed dat t tweede week april zal worden ofzo.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat de kas hier vlakbij het huis staat. Dus ik zet, als nodig, de tomaten met enig gedoe, ook weer relatief gemakkelijk binnen. Begin mei zet ik ze met hun kluit in de grond. Daarna mag t dus niet meer echt gaan vriezen.

Op de tuin gisteren compost over bedden verdeeld. Was nog wat aan de grove kant. Maar het moet er maar mee.

Ik ga vandaag nog wat fruitstruiken snoeien. Jajaa veel te laat. Maar beter laat dan nooit. Bovendien zijn t gevestigde struiken. Ze zullen dr niet om lachen, maar ze gaan er ook niet ontzettend veel last van hebben. Is mijn inschatting dan.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Idem hier

Ik zaai wel maar pas vanaf nu tot ergens half april

Na opkomst verspeen ik eenmaal in P7 en vanaf eind april gaan ze in de serre, als ze nachtvorst voorspellen dan dek ik af met vliesdoek

Tomaten kunnen wel wat koude hebben, groeien dan hoogstens wat trager maar nog steeds sneller dan binnen opgekweekte planten onder bvb Led TL's

Planten buiten wacht ik mee tot half/eind mei ifv weersvoorspelling

Gisteren de rode plantui in de grond gestopt

Geplaatst:

Dank voor de reacties! Altijd leuk om te lezen hoe anderen het doen. Ik ga als de voorspellingen goed zijn zeker al wat tomaten in de kas plaatsen, scheelt toch weer ruimte in huis!

Geplaatst:

Hier staan de tomaten in het voorjaar in ronde potjes in een grote trap, en als het warm genoeg is in de kas overdag daar en ‘s nachts naar binnen. 

We hebben vandaag de uien gepoot en zomerwortels gezaaid. En gekeken hoe de buurvrouw op haar tuin nog steeds wegzakte in de modder. 
Ook een deel van de kas omgespit om daar later in de week prei en sla in voor te zaaien.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

"s morgens (met hulp van de kinderen) de mijn eerste van vier Corvee beurten vervuld op de Volkstuin.  Was vooral veel grond kruien dus dat zal ik morgen bij het opstaan wel gaan voelen..  Nadat ik de kinderen had thuis gebracht , rondpaaltjes wezen halen via marktplaats en daarna losgegaan op het opkuisen van de boomspiegels i.v.m. de komende koude nachten. 

Geplaatst:

Gewied in de 'siertuin'

Annabell's en lamppoetsergrassen gesnoeid

Dikke laag houtsnippers tsn diverse planten aangebracht - scheelt in wieden de komende jaren

Lupine (Lupinus Russell) verplant/verzet - ruim rondom los gestoken en diep gegaan, hopelijk slaat hij weer aan want was een mooie pol en blijkbaar kunnen ze niet zo goed tegen verplanten. Ook benieuwd of ik dit jaar meer bloemen ga hebben. Houden blijkbaar minder van zware grond en ja ...

Geplaatst:

De pioen bewondert die al op springen staat, nog nooit zo vroeg gezien! De man heeft het gras gemaaid en ik wilde de kweekkas weer vast zetten en dat stukje tuin de boel weer netjes maken. Bijna gelukt... net te weinig tijd. Cosmos, viool, nz spinazie en rode sla gezaaid in de kweekkas.

Pompoenbed wat sprietjes onkruid eruit getrokken. Na dat laagje karton heb ik daar amper onkruid, heerlijk. Het gemaaide gras erover heen verspreid en wat aan de kippen gegeven. Water uit de sloot gehaald en paar gieters vol gegeven aan de kweekkas inhoud. Wat venkel verplant. Wat sprieten dille gegeten. Volgens mij ook wel erg vroeg daarvoor trouwens. En tot slot net in het donker de perzik ingepakt. Ik wil toch echt perziken uit eigen tuin eten dit jaar. Jammer dat ik dat niet met daglicht nog had bedacht, maar soit. Het is wel een plaatje zo.

d0f4b9cce36081ac7c0c300c0fa0046d.jpg

Geplaatst:

De gezaaide juffertje-in-het-groen plantjes uitgeplant in de hoge bak langs het veld. Net als de gezaaide lupine. Ik ben benieuwd of die dit jaar al bloeien en welke kleur ze zijn. Ze zaten ooit in de zadendoos en ik had niet verwacht dat de opkomst nog steeds zo groot zou zijn. Leuk!!

Toen ik dat aan het doen was kwam de boer met trekker en aanhangend 'ding' voorbij. Op 5 meter vanaf mij zette hij dat 'ding' aan en werd ik bekogeld met bolletjes kunstmest!!! Wat een eikel zeg! Ik was te verbaasd om nog wat te gaan roepen. Hij had het waarschijnlijk ook niet eens gehoord...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...