Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

Het is nu -5 graden Celsius. Alle planten zijn weer naar binnengehaald. Wel goed voor de conditie zo.

Geplaatst:

De regentijd is afgelopen hier! Het droogte seizoen is ingegaan. Ik hou het op 13 Maart als datum van de kentering. Ik heb gisteren al weer aardig met gieters lopen zeulen, want met de nog altijd woedende stormen droogt de aardkorst snel uit.

Ik vraag me af of ze bij Buienradar lucht hebben gekregen van het bestaan van seizoenen, want voor de komende 14 dagen voorspellen ze geen drup, niet voor mij tenminste, terwijl ze de afgelopen seizoenen maar gewoon doorgingen met het verwachten van regen, véél regen zelfs, terwijl het al midden in het droogte seizoen was. 🙄 

Vanaf nu zal ik mijn handen dicht mogen knijpen bij iedere drup water die nog valt, maar afgaande op voorgaande seizoenen zal dat niet vaak zijn. 

Geplaatst:
Op 13-3-2020 om 13:48, acpronk zei:

Hier midden Zuid-Holland 's nachts 2 graden. Maar over anderhalve week voorspellen ze 0.

laat ze eerst maar eens redelijke voorspellingen voor 3 dagen maken, inmiddels kijk ik nooit meer naar de langere voorspellingen.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ben eigenlijk wel blij dat het nu eens droog is. Alles is behoorlijk nat, alle droogtetekorten zijn hier meer dan genoeg aangevuld. Wil dit jaar wel nog een paar extra watertonnen kopen om zo het regenwater via de regenpijpen af te kunnen tappen. Want wat de toekomst brengt, is ongewis, maar afgaande op de afgelopen zomers zal dat weinig regen zijn.

Verder is het hier vandaag 20 graden, maar vriest het dus wel 's nachts. Dagelijks worden de kwetsbare planten steeds naar binnen gehaald en weer buiten gezet. Heel irritant. Maar dit weertje is ook wel lekker nu, zometeen weer heerlijk verder werken in de tuin.

Geplaatst:

tja er valt enerzijds veel water dee maanden anderzijds houden de waterschappen het water, door de ervaring met de droge zomers ook wat langer vast (Wat ik wel een goed idee vind) dat maakt alleen wel dat het wat schipperen is soms.

[*]

Geplaatst:

Weeronline voorspelt voor volgende week hier 4 graden nachtvorst .....
Zijn er hier experts die weten of aardbeienplanten daar tegen kunnen ?

Geplaatst:

Vollegrondteelt:

Aardbeienplanten zijn ongevoelig voor een lichte vorst als ze nog in rust zijn.

Tot -6 hoeft er normaal niet gevreesd te worden voor schade. Droge Oostenwind kan schade verergeren.

Hebben ze bloemen of vergevorderde knoppen dan kan daar schade aankomen.

De knoppen krijgen da een zwart verkleuring in het midden.

Blad kan er wel tegen als de planten al langer buiten staan.

Eventueel kan je tijdelijk afdekken waardoor vochtigheid toeneemt en er een beschermend ijslaagje komt.

In potten kunnen ze minder hebben.

Aanvulling op Joriekes bericht:

Bij matige en strenge vorst is er wel degelijk een kans op opbrengst verlies.

Oudere planten hebben meer kans op vorstschade bij matige vorst omdat ze hoger boven de grond staan.

Je ziet dan bij doorsnijden van de plant een bruinverkleuring.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Bij langdurige -4, zou ik ze wel beschermen. Je zou ze kunnen afdekken met een doek, zodat je de "ijsige wind" ook tegen houd, veel vochtverlies met vorst.

Bij mij wordt het -1 voor 4uurtjes, daarvoor ga ik ze niet beschermen.

Als je doordragende aardbeien hebt, maakt het niet uit of de bloempjes kapot vriezen nu. Aangezien je toch de eerste lading knoppen weghaald.

Juni dragen, zouden deze al knoppen en bloemen hebben? (Heb nooit juni dragers gehad)

Geplaatst:

Dank jullie wel voor jullie reacties !!

Geplaatst:

Iedereen goed de tempratuur de komende dagen in de gaten houden. 

Verwachtingen voor de komende tijd zijn naar beneden gesteld, wat meer nachten vorst achterelkaar. Met uitschieters tot - 6

Geplaatst:
  • Auteur

Het was frisjes, vlakbij, in Woensdrecht - 6,1 graden op 1,5 meter hoogte (- 8,5 graden op klomphoogte).

20200324_temp150cm.png

Gelukkig was het hier (dat kleine vierkantje), op 25 km van Woensdrecht een stuk minder koud.

Geplaatst:

Prachtig weer!

Wel een strakke gure oostenwind waardoor het heel koud aanvoelt.

Enorm veel regen gehad voorbije weken maar deze wind droogt ook heel vlug uit.

2 weken geleden kleefde de klei nog aan mijn laarzen en hoorde je een soppend geluid bij het stappen

In de serre daalde de temperatuur vannacht tot -3.4°C, ik denk niet dat het deze winter ook maar eens zo koud was.

Ondertsn alles open gezet anders stijgt de temperatuur tot + 45 °C

• 2 weken later...
Geplaatst:

Een poos terug werd een vraag gesteld over het verschil in °C tussen noord en zuid. De KNMI houdt gegevens bij, en in De Bilt werd de eerste lentedag geregistreerd op 16 Februari: https://www.moestuinforum.nl/topic/24552-het-weer-in-2020/page/2/?tab=comments#comment-391868.

In het noorden moeten we vaak veel langer wachten op de eerste dag met 15°C, daar kwamen we in Friesland in Februari nog niet bij in de buurt, en in Maart werd in Haulerwijk, in het uiterste zuid-oosten van Friesland 14,6°C aangetikt als hoogste provincie temperatuur voor de maand Maart, als ik mij dat tenminste goed herinner.

Vandaag, op 5 April is er dan wel de eerste Friese lentedag:

Maaitydl.jpg.c77c298a89f99d59e1dbb86f290eaeec.jpg

Dus 16 Februari de eerste lentedag in Nederland, in Friesland pas op 5 April. Het verschil is ook wel eens wat minder, maar standaard komt alles bij ons veel trager op gang, want het verschil is altijd behoorlijk.

Het verschil zit hem ook in zoiets als meer bevroren fruitbloesem naarmate je verder zuid-oostelijk in het land komt, want veel was daar al begonnen met lente temperaturen, en nu is er dus vorstschade, terwijl we dat hier niet zien, want de knoppen zijn nog niet uitgelopen. Oogsten lukken prima zijn of mislukken volledig, afhankelijk °C verschillen per regio, dat gebeurt soms. Met veel fruit kun je beter in Friesland zitten, maar teel je tomaten, dan kun je beter in Limburg zitten.

Gemiddelde temperaturen zeggen niet altijd alles; knoppen zullen gereageerd hebben op de dagwaarden, want ook de laagste °C zie je haast altijd in het zuiden en oosten van het land. Hier bij de kust loopt het allemaal wat minder uiteen, dus waarschijnlijk weinig verschil in gemiddelden met andere delen van het land.

Maar kijk je om je heen naar wat de natuur doet, dan zijn de verschillen behoorlijk, en de invloed daarvan op je tuinieren is toch wel zo groot dat iedereen deze in kaart zou moeten hebben voor zijn of haar streek.

Geplaatst:
  • Auteur

Temperatuur, verschillen binnen Nederland, maart 2020

Locaties:

- De Bilt, Eelde, Rotterdam (KNMI-metingen, in open gebied)

- Tholen ("hier", eigen metingen).

Maart2020_AvgTmp.png

Links: Gemiddelde temperatuur 24u

Rechts: Verschillen t.o.v. De Bilt. (Let op: andere kleurtjes dan links)

De temperatuur in Eelde was lager dan ik verwachtte. Wellicht omdat ik uitging van de maand juni.

In de maand juni doe ik dit nog eens.

Gegevens afkomstig van: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2020/maart

De grafieken vind je daar niet, die heb ik zelf gemaakt.

Geplaatst:

Zoals ik er tegenaan kijk, heb je vooral 2 maanden in het jaar die cruciaal zijn, crucialer dan de andere:

• Februari - moet winters zijn, anders gaat vooral veel fruit te vroeg aan;

• Mei - moet zomers zijn, zodat gewassen waarvoor de Nederlandse zomer een beetje kort is een goede start maken - dat geldt dan voor o.a. tomaten, pompoenen en zo, anders wordt het seizoen erg kort voor warmteminnende gewassen.

In Juni en Juli loopt het wel los met de temperatuur, ook hier in het noorden. Daar worden de verschillen niet gemaakt, in die tijd maakt regen misschien meer verschil. In het najaar loopt het seizoen in het zuiden wat langer door, geen tijd van het jaar is natuurlijk betekenisloos, maar ik zie in maanden Februari en Mei een scharnierfunctie waardoor ze naar mijn idee bepalend zijn voor een tuinseizoen.

Bijvoorbeeld vorig jaar: het hele jaar warm, maar net die maand Mei was kouder dan gemiddeld, waardoor de tomaatjes die zomer maar niet op gang wilden komen en er op het forum veel klachten te lezen waren over het tomatenseizoen, ondanks een warm jaar.

Geplaatst:

Zit wat in wat je zegt, roeier.

En de neerslag zou ik nog willen toevoegen. Hier is het al vanaf half maart kurkdroog, daar groeit weinig. Nu ik globaal ook het weer bijhoud, zie ik dat het vaker vanaf half maart droog is. Alles stokt dan en wordt kwetsbaarder.

Voorlopig is er nog geen regen voorspeld, maar ik hoop er toch op. Heb ook extra regentonnen in de tuin gezet, want al het water wat opgevangen kan worden, scheelt toch.

Geplaatst:
Op 15-3-2020 om 13:05, roeier zei:

De regentijd is afgelopen hier! Het droogte seizoen is ingegaan. Ik hou het op 13 Maart als datum van de kentering. Ik heb gisteren al weer aardig met gieters lopen zeulen, want met de nog altijd woedende stormen droogt de aardkorst snel uit.

Ik vraag me af of ze bij Buienradar lucht hebben gekregen van het bestaan van seizoenen, want voor de komende 14 dagen voorspellen ze geen drup, niet voor mij tenminste, terwijl ze de afgelopen seizoenen maar gewoon doorgingen met het verwachten van regen, véél regen zelfs, terwijl het al midden in het droogte seizoen was. 🙄 

Vanaf nu zal ik mijn handen dicht mogen knijpen bij iedere drup water die nog valt, maar afgaande op voorgaande seizoenen zal dat niet vaak zijn. 

Tja, een paar dagen daarvoor riep ik nog dat het mee zou gaan vallen met de droogte dit jaar waarschijnlijk, maar roeier heeft weer eens gelijk!

Ik mag graag jouw stukjes altijd lezen roeier, je hebt wat meer levenservaring als mij 😉 We zijn nog niet eens halverwege april en t is hier (alweer) erg droog! Heb zaterdag de regenton met kraanwater gevuld en die is vandaag alweer bijna leeg(!). Ik moest afgelopen dagen meteen denken aan wat je schreef, het regenseizoen lijkt (ik hou een slag om de arm zoals we in FRYSLÂN zeggen) alweer voorbij! Na een zeer regenachtige februari, dat dan weer wel.

Geplaatst:

@Saalk86je bent niet de enige, ik lees @roeier zijn inzichtelijke teksten ook graag. Gister is de gemeente hier begonnen met bewateren van nieuwe aanplants, tevens alle jonge bomen die vorig jaar last van droogte hebben. Hebben ze een plastic ring gemaakt met drainage gaten, om de bomen via die manier van extra water te voorzien. Je ziet de tractoren met giertank gevuld met water rond rijden. Ze komen hier op het brugje water zuigen uit het kanaal. Dit deden ze vorig jaar pas in de zomer. Zelfs busjes met aanhangers waar 3x1000liter tank water op staan, zijn bezig met bewateren. Die had ik vorig jaar nog niet gezien. Het lijkt dat ze dit jaar er beter op voorbereid zijn. Vorige zomer heb ik heel wat jonge boompjes dood zien gaan hier. 

aangepast door rorror

Geplaatst:

Ja jongens een heel bijzonder warm voorjaar. Terwijl ik eigenlijk nog aan t tellen ben hoeveel honderden liters water we gekregen hebben in februari ben ik al weer bezig gieters te vullen om zaaisel te bevochtigen. Vandaag 25 graden. Ik werk al met jute zakken op gezaaide sla. In 4 weken lockdown 1 dag regen. 

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren: herrie op mijn terrasje aan het water. De pompen kon ik wel zien, maar waar naartoe pompten ze?

Even omgelopen naar de weg:

20200411_beregenen_ovz.jpg

20200411_beregenen_det.jpg

Ik denk vroege aardappelen, op de strook net vóór de windsingel van de boomgaard. Als je daar de eerste mee bent, krijg je een heel goede prijs ervoor.

Maar bijzonder blijft het: beregenen in half april!

Geplaatst:

Voor vroege aardappels wel, maar hier in de Noordkop zijn ze al tijden de bollen aan het beregenen.

Geplaatst:

Het is hier ook echt droog. Normaal kunnen we geen meter diep graven en dan zitten we op grondwater, bij hoge grondwater zelfs maar een halve meter. Gisteren in de voortuin gegraven,  een dikke meter diep en nog geen water te bekennen (wel de oude septic tank). 
En dat terwijl we het water in de kruipruimte nog nooit zo hoog hebben gezien als afgelopen winter, dat lijkt alweer een eeuwigheid geleden. 

Geplaatst:

Hier in de buurt wordt ook al van alles geregend, zelf ook al 1 deel van de wei 2 maal geregend, was vooral om de nieuwe pomp te testen maar het gras kom het ook wel al gebruiken. 

Maar we hadden vanavond regen, vanwege een defect weerstation niet kunnen zien hoeveel er gevallen is maar toch zeker een uurtje regen met best wat water. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.