JessicaL Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 vraagje, moet ik mijn komkommers ook dieven? En zo ja, zijn dit dan die blaadjes die in de oksels bij de vrucht verschijnen? Quote
netraam Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 (aangepast) Daar verschillen de meningen een beetje over voor zover ik heb gelezen. De een zegt om de zijscheuten na de 2e bloem te dieven, de ander zegt de plant gewoon z'n gang te laten gaan. Ik merk zelf dat mijn komkommers op dit moment nog veel energie steken in 't groeien van de hoofdstengel en de zijscheuten. Bij de komkommer waar ik de hoofdstengen getopt heb en de zijscheuten gediefd groeien de komkommers een stuk harder. 12 juni 2020 aangepast door netraam typo Quote
JessicaL Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Heb twee planten dus dan ga ik eens experimenteren Quote
netraam Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Misschien moet je wel even de experts afwachten hoor...ik ben ook maar een groenevingersn00b. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 ik laat ze gaan en knip weg wat compleet de verkeerde kant op groeit en me dus in de weg zit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
D_SDennis Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Zolang je plant goed gezond is, is alles mogelijk. Ik heb doorgaans prima succes met gewoon 1 stengel. Die dief ik steeds weer zodat het ook maar 1 stengel blijft. Dan haal ik om en om ook de jonge komkommers weg. Dus bi het ene blad mag die uitgroeien, bij het volgende weer niet, de volgende weer wel etc. met twee planten heb je dan nog steeds zoveel komkommers dat je er helemaal beu van wordt, haha! Dit jaar heb ik een plant eerst helemaal laten groeien zonder iets te doen. Toen ik zag dat naast de hoofdscheut er drie zijscheuten echt goed mee aan de groei gingen heb ik die vier scheuten in totaal individueel opgebonden. Overige zijscheuten haal ik weg en dief ik dus steeds. Ook weer om en om komkommertjes weghalen. Nou, dat levert me dus vier keer zoveel komkommers op. Tot nu toe gaat deze als de brandweer en verwacht morgen de eerste twee komkommers te plukken. Overigens nog een tip: ik heb elk jaar veel last van spint in de tunnel. Vorig jaar zelfs zo erg dat ik eind juni mijn planten kon wegdoen. Dit jaar houd ik nu constant de bodem in de tunnel nat/vochtig. ik giet er gewoon een gieter water overheen zodat de toplaag van de bodem nooit heel droog wordt. Dat schijnt namelijk de ontwikkeling van spint in de hand te werken. Het is nu half juni en nog geen vlekje gezien. Aanrader dus. om deze reden heb ik overigens geen tomaten in de tunnel dit jaar. Die moeten natuurlijk geen vochtige lucht hebben. Quote
netraam Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 Tof hoor!! Mijn kKomkommer in pot in het raamkozijn heeft nu 1 komkommer van een cm of 15. De komkommers buiten hebben het wel zwaar gehad met de harde wind en de kou van vorige week. Zijn wel ruim 1.8m hoog en hangen wat kleine komkommers aan, maar gaat nog niet heel hard. Nu het weer wat warmer is gaan ze weer volop groeien en bloeien, dus hopelijk komt dat toch nog goed. Quote
Charly Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 Wat een mooierd!En prachtige planten zie ik ook. Vet vet jaloers. Bij mij willen ze niet dit jaar. Dit is na een dikke maand in de volle grond, de enige overlevende. Hij is 5 cm hoog en wil ook niet verder. Ik vrees dat ik eindelijk het effect van 3 jaar op rij houtsnippers strooien begin te merken. De bonen doen het nog goed. De piepers heel pover. En alle pompoen/courgette/komkommer-achtigen ronduit dramatisch. Nah ja. Ik was gewaarschuwd. Zal trouwens ook ff een update plaatsen in de bodem-categorie. Das wel handig. Ik heb in allerijl nog snel nieuwe gezaaid. Die mogen in de kas. Dan wordt het mss nog wel wat dit jaar. Moet ook wel. Want wil Corner Smith inmaak weer dit jaar natuurlijk! Quote wees bevriend met kleine dingen
JessicaL Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 12 uren geleden, Charly zei: Ik heb in allerijl nog snel nieuwe gezaaid. Die mogen in de kas. Dan wordt het mss nog wel wat dit jaar. Moet ook wel. Want wil Corner Smith inmaak weer dit jaar natuurlijk! Mijn komkommerplanten (Iznik F1) zijn op 9 april gezaaid en 2 maanden later zijn ze gigantisch met enorm veel vruchten. Heb ze wel binnen gehouden tot ze ongeveer aan halve meter groot waren. En ze staan in potten en ik heb ze regelmatig verpot maar wortels vanaf gebleven...en blijkbaar was dat heel effectief Quote
CelineK Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 Mijn komkommers staan er nu zo bij! Nu hopen op snel wat lekkere komkommers eraan Moeten ze alleen wel nog even flink groeien. Ik heb nu vijf komkommer planten staan, ben benieuwd hoeveel oogst ik krijg.. Quote
netraam Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Hier net de eerste komkommer (marketmore) geoogst, van de plant die oP het raamkozijn staat! Echt gaaf! De planten die buiten staan gaat er 1 niet lekker van, ik denk stikstof tekort. De andere plant groeit nog hard en begint ook komkommers te maken! De smaak is goed. Steviger en minder waterig dan een supermarkt komkommer. Quote
JessicaL Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 1 uur terug, netraam zei: Steviger en minder waterig dan een supermarkt komkommer Dat is precies waar mijn partner hier over klaagt :') die houdt van waterige komkommer. Dus ik verwerk ze nu de salade die toch al wat natter is. Quote
netraam Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Grappig inderdaad! Ik snap 't ook wel hoor, ik vind zelf dat waterige ook wel lekker! De supermarkt komkommers zijn ook wel wat zoeter. Maar ik vind dit ook heerlijk smaken, het is gewoon anders En dat het nog eens in je eigen tuin groeit is helemaal te gek. Die Iznik komkommertjes van jou zien er ook top uit! Heb je die gewoon buiten staan? Ook met die hevige buien van de laatste tijd? Quote
JessicaL Geplaatst: 18 juni 2020 Geplaatst: 18 juni 2020 Op 17-6-2020 om 15:45, netraam zei: Die Iznik komkommertjes van jou zien er ook top uit! Heb je die gewoon buiten staan? Ook met die hevige buien van de laatste tijd? Ja hoor. Staan wel in potten tegen een klimrek, dus niet in de volle grond dus overtollig water kan weg. Bladeren zijn lichtelijk aangevreten door iets, maar er vormen zich sneller nieuwe bladeren als dat zij kunnen eten dus ik laat het even gaan Vandaag weer 5 komkommertjes kunnen plukken. Ik dacht altijd dat je komkommers niet kon overwateren. Quote
Flup Geplaatst: 18 juni 2020 Geplaatst: 18 juni 2020 Mijn komkommers doen het ook niet zo geweldig. Staan ook in aarde gemulched met houtsnippers en eentje gemulched met gras. Maar echt vlotten wil het nog niet. Hopelijk komt dat nog wat. Quote
HuubvG Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 De eerste snacks zijn al geplukt en goed bevonden. Nikki ziet die stekeltjes niet zo zitten en veegt ze eraf. Huub eet ze gewoon met huid en haar, heerlijke kleine komkommers, vanaf nu dagelijkse kost! De planten doen het goed. Van 6 F1 zaden heb ik vier mooie planten op een rij in de kas. Buiten heb ik de overige twee uitgeplant, maar die moet ik zoeken. De vele zijscheuten knip/snijd ik weg, ik leid de hoofdstengels zoveel mogelijk langs de stokken. Opbrengst genoeg, dus huppa, het mes / de snoeischaar erin. Quote
roeier Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 Ze beginnen hier ook te komen, Rodniciokjes; na een lááááánge groeistilstand in Mei vanwege de kou. Vanwege slakken heb ik ze nog bij huis in pot, maar ze moeten maar snel de volle grond in. Quote
Saalk86 Geplaatst: 29 juni 2020 Auteur Geplaatst: 29 juni 2020 Ook hier afgelopen week de eersten kunnen oogsten, Crunchy Aligator F1. De ‘ZZ’ soort is nu ook los! - Armeense komkommer zelfde als vorig jaar: Hoop bloemen, geen komkommers. Klaagde er vorig jaar ook al over, nu weer. Allemaal mannelijke bloemetjes... Ik wil toch een keer een paar Armeense komkommers hebben dus vooralsnog blijft ie staan. - Zelenyye Zmei Komt nu lekker goed op gang, vorig jaar enorme hoeveelheid. 1e hangt ook al klaar om geplukt te worden, er volgen al meer. Blijft denk ik mijn favoriet! - Crunchy Alligator F1 (nieuw) Echt een F1. Sterke plant, gaat hard. By far de grootste plant qua formaat. - Kitayskoye Chudo (nieuw) Opzich wel aardig maar niet zoveel als de ZZ en CA. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
appelvrouw Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 4 uren geleden, Saalk86 zei: Armeense komkomm Ik heb het niet geweten van die Armeense, anders had ik hem niet als enige komkommer in de kas geplant. Het ding is gezond maar wel wat iel. En geen vrouwelijke bloemen. En ik wil verdorie komkommer eten. Op de Keyhole een Marketmore die langzaam op gang komt en een minivruchtjes laat zien en in de tuin twee AH Moestuinkommertjes die een tijdje stonden te verkommeren😞, misschien komt er nog wat🤨 het is verdorie bijna juni en nog geen komkommer gegeten. In september zal ik er wel in om komen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jeanne heijmans Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 Ik heb 5 planten, en zitten nu vele komkommertjes aan, zij nog wel heel klein.duurt nog wel even. Quote
Mellie Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Hier ook nog vrij klein. Toen ik ze in de volle grond had gezet, stagneerden ze ineens in groei. Dat is nu gelukkig eindelijk aan het bijtrekken, maar nog lang niet aan de komkommers hier. Ik had 1 plant ook nog eens onthoofd. Zo zonde... die heb ik in de grond gestopt en een slok water gegeven. Gewoon, omdat het kan. Niet omdat ik dacht dat het zou werken. Maar wat denk je?! Gewoon 4 nieuwe blaadjes eraan! Dat is nog eens mazzel hebben. Zit nu alleen wel in een veel te kleine pot, maar als er nog een beetje lengte aan zit, mag die ook verhuizen. 1 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Vandaag bij een plant heel veel kleintjes weggehaald.zaten er wel 7, kon niet goed zijn Quote
Carina1966 Geplaatst: 9 juli 2020 Geplaatst: 9 juli 2020 Ik heb Marketmore, vier planten. Ze staan voor mijn raam en niet in de moestuin dit jaar. De vier planten bleven lang klein vond ik maar ze zijn inmiddels los gegaan. Ik vind dat eigenlijk wel handig zo bij het huis want dan kan ieder die een komkommer wil, ik of dochter of vriend, gewoon een komkommer pakken. En wij vinden het lekker om zo weg te snacken. 2 Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Mellie Geplaatst: 11 juli 2020 Geplaatst: 11 juli 2020 Hier zijn eindelijk de eerste bloemen gespot. Leuk zo voor het raam! Ziet er zo heerlijk groen uit. Word ik altijd erg blij van. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.