Geplaatst: 13 mei 20205 j Beste moestuinierders, mijn naam is Evert en ik ben een student Industrial Design Engineering aan de TU Delft en ben bezig met een product onderzoek voor moestuin enthousiastelingen, Ik zou hiervoor graag wat informatie van jullie verzamlen over hoe jullie het moestuinieren aanpakken. Het onderzoekje duurt nog geen 2 minuten en jullie zouden me erg vooruit helpen! klik op de volgende link om mee te helpen: https://forms.gle/YKZ888HsYQ8mUXBG6 Alvast bedankt!
Geplaatst: 13 mei 20205 j Klikken op je link werkt inderdaad niet, kopieren wel. En toen kwam ik bij deze vraag: Quote Zou u een "smart-device" dat u helpt met het plannen van de optimale omstandigheden om te gaan moestuinieren waarderen en waarom wel/niet, en wat zouden voor u de meest nuttige functionaliteiten voor een dergelijk device zijn? 🤣 Sorry daar moet ik even hartelijk om lachen. Als je een moestuin onderhoudt heb je niet de luxe om te wachten op perfecte omstandigheden. Er moet gewoon gewerkt worden. En Buienradar bestaat al. Vraag aan jou: heb je ervaring met het onderhouden van een moestuin en zo nee, waar komt dan je interesse vandaan om zo'n device te ontwikkelen? Denk je echt dat daar vraag naar is? En nog een advies: "moestuinieren" is geen bestaand woord (ook volgens de Dikke van Dale). Dus al die verschillende vervoegingen daarvan in je vragenlijstje komen nogal onbeholpen popi-jopie over. Succes met je studie, zou je aanraden je te richten op het ontwikkelen van iets dat daadwerkelijk iets voor de mensheid kan betekenen. Dit alles is natuurlijk ondersteunend en als een leermomentje bedoelt. 13 mei 20205 j aangepast door Erny
Geplaatst: 13 mei 20205 j 14 minuten geleden, Erny zei: En nog een advies: "moestuinieren" is geen bestaand woord (ook volgens de Dikke van Dale). Dus al die verschillende vervoegingen daarvan in je vragenlijstje komen nogal onbeholpen popi-jopie over. Google voor de grap eens moestuinieren. Is wel degelijk een woord dat veel gebruikt wordt. Dat het niet in de Dikke van Dale staat wil niet zeggen dat het geen gangbaar taalgebruik is. Het komt op mij een beetje flauw over, om iemand die enkel een onderzoek uit probeert te voeren met deze toon de les te lezen. Hoewel ik ook geen device nodig heb om de ideale omstandigheden te bepalen vind ik het leuk dat iemand vanuit zijn studie met het onderwerp bezig is. Wie weet wat voor moois er wel uit kan komen. Dit alles is natuurlijk ondersteunend en als feedback momentje bedoeld 😉
Geplaatst: 13 mei 20205 j Ik denk dat de topic starter, iets meer in de richting van grote kassen moet denken, anders studeer je niet aan de TU Delft. Anders zat topic starter wel in de groene-linkse Wageningen school. Zoiets wat @Beukwood doet my Hydroponics. Tempratuur constant houden, automatische raamopeners, ontluchting, CO2 pomp om CO2 in de kassen te pompen. Water toevoer controleren, zoutgehalte grondwater(als rivieren laag liggen, en brak water Nederland in loopt, voedingsstoffen computer gestuurd. Luchtvochtigheid/druk regelaars etc etc.
Geplaatst: 13 mei 20205 j 1 uur terug, Lsjr33 zei: Google voor de grap eens moestuinieren. Is wel degelijk een woord dat veel gebruikt wordt. Dat het niet in de Dikke van Dale staat wil niet zeggen dat het geen gangbaar taalgebruik is. Het gebruiken van een vervoeging van het woord "moestuinieren" in elke vraag komt op mij niet echt serieus over. Dat het woord tegenwoordig gebruikt wordt (wie is daar in hemelsnaam ooit mee begonnen?) wil niet zeggen dat het gebruik daarvan correct is. Blijkbaar erger ik mij gewoon een beetje meer aan het verval der Nederlandse taal. Maar jij mag dat best wel flauw vinden hoor. Tuinieren is het. Tuinieren in de moestuin... e.d. Als je een enquete voor een serieus studieonderwerp de wereld in gooit lijkt het mij wenselijk om dat dan ook in goed Nederlands te verwoorden. En @Lsjr33 gezien jij nieuw bent op dit forum en dus blijkbaar nog nooit eerder zo'n enquete voorbij hebt zien komen, in tegenstelling tot de oud gedienden, weet jij dus ook niet dat we niet alleen de enquete eventueel invullen maar ook feedback geven over de enquete. Dat lijkt mij alleen maar zeer nuttig voor de betreffende onderzoeker.
Geplaatst: 13 mei 20205 j Gelukkig maar dat 'Industrial Design Engineering ' blijkbaar wel goed Nederlands is. 😉 Alle mensen die alle Engelse termen een beetje beu zijn kan ik van harte een tripje naar Friesland aanbevelen; waarschijnlijk de enige provincie waar we er regelmatig op worden gewezen Nederlands te moeten spreken, 'want dat kunnen meer mensen verstaan'. Dat hoor je in andere delen van Nederland niet. Mocht het Nederlands langzaam verdwijnen, dan voorspel ik dat Friesland de provincie zal zijn waar nog het langst het Nederlands zal worden gebezigd. Niet dat ik denk dat het zo snel zal gebeuren, maar als het gebeurt, let dan maar eens op! In Vlaanderen kan het misschien ook langer stand houden.
Geplaatst: 13 mei 20205 j Leuk om te merken dat studenten zich in de moestuin verdiepen. Het staat ieder vrij om een enquête wel of niet in te vullen, natuurlijk, en om het wel of niet eens te zijn met de inhoud, zolang we onze mening met respect verwoorden. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 13 mei 20205 j Toch even enquête ingevuld! Ik wil niet te aanzijn-zeikerig zijn maar ik vind de vraagstellling echt ronduit slecht. Ik heb zelf ‘slechts’ MBO 4 gedaan maar kwam in mijn examenjaar niet weg met dit soort vragen bij onderzoek. ik ga je toch helpen: - ‘hoe vaak/veel moestuinierd u per week?‘ Beter veranderen door aan te geven dat men moet kiezen in uren per week of per dag. Sowieso, als je verder denkt; wat is het nut van deze vraag? Stel je voor dat je wilt aantonen dat bijv mensen bij een x-aantal uren per week moestuinieren , dan (hier conclusie enquête). Wat daarom handig is, om eventueel hier bijv een keuze te laten maken uit 3/4/5 soorten hoeveelheden. Tevens heb je dan meteen het vraagstuk opgelost wat nou precies ‘hoe vaak veel is’. - De derde vraag is ook ronduit rommelig. De genoemde voorbeelden geven een indicatie maar ik kon hier met mijn beste bedoeling heel weinig mee. - Vraag 4. Ik heb geen reden voor m’n hoofd dus het is ‘hoofdreden’. Ook weer ietwat lastig gestelde vraag. - de zesde vraag vond ik ook vaag. Bedoel het weer is essentieel voor de moestuin, de natuur ja. Met Alleen maar zonnige droge dagen komt het niet goed. Maar zonnige dagen is wel een extra plezier voor mij. En qua tijd (vraag 2) / weer (vraag 6), ook hier word geen rekening gehouden met de seizoenen. In het voorjaar en de zomer spendeer ik 10/15 uur per week in de tuin, maar van okt tm januari 0. maarrrr veel succes met je opleiding / enquête! 13 mei 20205 j aangepast door Saalk86 Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 14 mei 20205 j Ingevuld. Leuk initiatief hoor. Top ! Ben best wel benieuwd aan wat voor hulpmiddel je denkt; waar je mogelijk aan werkt dus. Komt er een uitprobeer-fase voor je device en heb je daar vrijwilligers voor nodig om de kinderziektes te checken, geef ik me alvast graag op.
Geplaatst: 14 mei 20205 j Ik geloof niet dat we ooit terugkoppeling krijgen en de uitkomsten van dit onderzoekje zien. Zoals bij alle andere oproepen van studenten hier (en elders). Daarom vul ik hem niet in. De vraagstelling vind ik niet zo geweldig, maar dat komt denk ik ook omdat de topicstarter geen verstand van moestuinieren heeft (denk ik). Wat mij wel opvalt en stoort is dat er heel veel taalfouten in zitten! Ook correct hoofdlettergebruik en interpunctie ontbreekt veelal. Met zulke vragenlijsten kwam ik op de universiteit (en hogeschool) zeker niet weg! Dit kan ik niet serieus nemen, sorry.
Geplaatst: 14 mei 20205 j Ingevuld. Sluit me aan bij de bovenstaande reacties. Ik zou niet kunnen bedenken wat ik met een "smart-device" zou moeten. De (moes)tuin wacht niet op de ideale omstandigheden. Ik kijk naar de algemene weerberichten en verder volg ik mijn eigen zintuigen. Ik laat me natuurlijk liever niet natregenen dus als het even kan tuinier ik wanneer het droog is maar soms ontkom je er niet aan. 14 mei 20205 j aangepast door loes
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.