Ciska Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Goedemorgen, weet niet of dit in de juiste rubriek staat, heb ook al lopen zoeken in koekel etc, etc....maar kan het antwoord niet echt naar tevredenheid vinden. ik ga verhuizen..ergens halverwege/eind augustus......ik heb mijn oude fase definitief afgesloten en ga opnieuw beginnen. Super veel zin in. Ga van tussenwoning naar vrijstaande woning met flink wat grond. Ik ben dol op mijn rozen en dahlia’s dus daar geen gedoe over, het zal spannend worden maar rozen heb ik zo vaak verplaatst dus daar heb ik wel vertrouwen in. Zal flink aan de bak moeten qua stekken, maar ook dat komt goed. Waar ik jullie nu wel vraag om even met mij mee te denken is hoe doe ik dat met mijn dahlia’s? ik had bedacht dat ik ze eerst hier thuis houd, ze staan nog niet in de volle grond....iets met ijsheiligen en druk met pakken voor foto’s van mijn huis welke verkocht moet worden. Dus daar was ik nog niet aan toe gekomen. Mijn plan is om ze in potten te zetten en die in de volle grond te planten, zodat ik ze in augustus met pot en al uit de grond kan halen en weer terug de grond kan stoppen, en dan in volle grond..... heeft dit een kans van slagen? Of hebben jullie ander praktische oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb. Ben in bezit van moestuin, op een complex. Helaas zal ik er dit jaar dus minder zijn ivm verhuizen en op en neer rijden...vind het dan zonde dat ik dan niet kan genieten van de bloemenpracht....heb ze dan liever in de buurt, ook voor bosjes bloemen op tafel😁 Groetjes cissie Quote
Yuras Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Grotere potten voor dahlia´s is wel de goede oplossing. Bij het verhuizen gewoon flink water geven en uit de grond halen (potten), daarna ter plekke mag zelfs uit de pot in de grond als normaal met planten van tuincentra... Quote
roeier Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Gefeliciteerd met die stap richting een vrijstaande woning met grond er omheen! Quote
Ciska Geplaatst: 28 mei 2020 Auteur Geplaatst: 28 mei 2020 Top!! Yuras, dat was precies wat ik had verzonnen... bedankt voor de bevestiging. Quote
Ciska Geplaatst: 28 mei 2020 Auteur Geplaatst: 28 mei 2020 @roeier bedankt! Gaat helemaal goed komen. Eindelijk een moestuin aan huis....😃 Quote
Erny Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Wauw... dat is echt geweldig. Super dat je zo'n mooi plekje hebt gevonden. Gefeliciteerd en succes met de verhuizing. Van Dahlia's weet ik weinig dus helaas daar geen advies over. Quote
Patrijs Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Gefeliciteerd met je nieuwe woning. Hier staan de dahlia's nog laag en precies goed om nu stekken te nemen. Misschien is het aan de andere kant van de dijk hetzelfde, het scheelt je wel veel graafwerk en je laat wat moois achter voor de ander. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Ze staan nog niet in de grond? Dan in potten idd en in augustus kijken of je ze in de pot laat ( lekker gemakkelijk opruimen in het najaar) of dat je ze nog in de tuin zet. Ze doen het wel een tikje minder in potten, blijf alert op vocht. Snoei ze eventueel wat lager dan normaal. Enne gefeliciteerd met je nieuwe woning! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Oudholland Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Dat is een leuk vooruitzicht en een 'luxeprobleem' om je dus zorgen te maken over het meeverhuizen van je planten... Voor de dahlia's, wij hebben ze hier allemaal in potten staan. De kleine pot op de foto is denk ik zo groot als een emmer (10-12 liter dus) en de grote een liter of 20. En dan zo nog een stuk of wat. Nu nog met viooltjes als onderbeplanting (al zie ik dat ze in de ene pot al minder mooi worden, dus die gaan er binnenkort tussenuit). Gaat prima, inderdaad goed water geven! Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Ramonad Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Allereerst hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe woning! Ik herken het dilemma.Wij zitten nu zelf ook midden in de verhuizing. Gezien we voor het begin van het moestuin seizoen wisten dat we gingen verhuizen in deze periode en in juli de sleutel van het nieuwe huis krijgen hebben we er voor gekozen om in her voorjaar planten bij mijn vader te planten. Zelfs een sier appelboomje. Tot nu toe lijkt dat allemaal goed gegaan. De dahlias was het volgende punt.Vorig jaar heb ik ze in een pot gehad (eerste jaar) dat ging prima. Denk dat we dat nu weer doen. Hebben we gelijk iets gezellig staan.De andere planten graven we volgend voorjaar weer uit en planten ze dan bij ons.Heel veel succes met alles!! Quote
Charly Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Eujjj Cis! Stoer joh. Vrijstaande woning ook nog. Heel tof! Dat je er maar zielsgelukkig mag zijn Over Dahlia's weet ik verder niet veel, maar Monty van Gardener's world heeft ook veel Dahlia's die hij lang in potten bewaart, voordat hij uitplant. Dus volgens mij zit je helemaal op de goeie weg! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Whoop whoop! Lekker verhuizen en alle planten die je mee wilt nemen ook. Ik ben 13 x in mijn leven verhuisd en 2 x hartje zomer en 2 x hartje winter... flink vertroetelen als je ze verplant en nu al planten in potten zetten zou ik zeggen. Heb zelf ook wel eens bomen in vuilniszakken gedaan bij gebrek aan grote potten. Quote
jootje Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Gefeliciteerd Cis! Dat je daar maar heel happy mag zijn! 😉 Quote
Wims Geplaatst: 1 juni 2020 Geplaatst: 1 juni 2020 Ben zelf in mijn leven ook al een paar keer opnieuwe begonnen. Nieuwe uitdagingen, veel succes! Gaat zeker lukken. Quote
loes Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Ik heb geen tips voor het verhuizen van planten maar wil je wel succes wensen Quote
Ciska Geplaatst: 5 juni 2020 Auteur Geplaatst: 5 juni 2020 (aangepast) Dank jullie allen, zal flink aan de bak moeten met stekken, want wil geen grote planten meenemen. Ben al flink bezig en tegelijkertijd de tuin mooi maken. Het is niet het einde van de Wereld😊 half uurtje rijden. We hebben de sleuteloverdracht op 14 augustus staan...is geloofk vlak voor het weekend. Hier hebben we de bouwvak er dan al op zitten, maar er kan misschien nog ergens een week of paar dagen aan vastgeplakt worden. Als eerste zal er een afrastering voor mijn teckels gemaakt moeten worden....dan kunnen die hun gang gaan en hoef ik niet steeds op te letten. Het huis is niet geheel onbewoonbaar...dus kunnen er als het ware wel in. Maar is met sauzen en verven natuurlijk niet ideaal. We gaan nog even kijken hoe dat het beste kunnen doen. We maken nu al regelmatig wat ritjes Drachten- Kollumerzwaag....er staan inmiddels al een flink aantal dozen in de loods bij zijn broer...Dus eigenlijk zie ik het probleem met het verhuizen van de planten ook niet. Dat ga ik pas als laatste doen wanneer de meubels er al staan. Zo kan ik de planten wat in de gaten houden met water geven. Vergt enige planning....😅 Wel even een flink toekomstig probleempje......de droogte en warmte. De rozen steek ik zo laat mogelijk uit en geef vlak voor uitsteken en flink na het planten water en dan maar hopen op dat we niet midden in een hitte golf zitten.... anders heb ik een gigantische deja- vu🤔 5 juni 2020 aangepast door Ciska Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.