Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Olifanten knoflook smaak is zacht, milder dit is natuurlijk voor een ieder heel persoonlijk, ik gebruik graag z0'n hele teen in een gerecht, Javaanse mie, bami e.d heerlijk, het wordt er niet pittig of scherper van, het gerecht wordt voller en intenser van smaak, en dan natuurlijk het heerlijke aroma ,.. iedereen wil graag blijven eten

Geplaatst:
Hoe zwaar wegen jullie bollen?

Mijn bol weegt 248 gram en bestaat uit 4 grote tenen en 1 kleine. Ik heb de tenen nog niet losgehaald, dat doe ik pas als ik ze ga planten zondag

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn Olifantenknoflook is wel de laatste die boven is gekomen van alle loken die ik heb staan. Dikke forse wat geel-groene punten.

Heb ik dit topic maar weer eens helemaal doorgelezen. Ik moet ze dus nog wel gaan aanaarden, want heb ze denk ik duidelijk te ondiep geplant ( 5 cm max )

Geplaatst:

Ik heb begin januari wat tenen gekocht in Amerika (gewoon in de supermarkt) en die half januari in potten in de kas gepoot.

Er waren al een tijdje wortels zichtbaar onderaan de pot, en nu komt er ook groen boven!

Ik moet ze nu dus nodig uitplanten.

IMG187517211394271063.JPGIMG187289551394271057.JPG

De olifantenlook in de tuin staat al een tijdje boven de grond, en groeit nu elke dag wel wat:

IMG185443321394271102.JPG

Dit is een kleine bol van een teen die ik vorig voorjaar heb gepoot. Ik heb bij wijze van test niet opgegraven en daarna weer uitgeplant. Maar gewoon laten zitten.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Het is wel duidelijk olifantenknoflook, het loof is een pak dikker en steviger dan gewone knoflook

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
Mijn resutaat met het planten van miniOK's broedbolletjes, ze zijn mooi opgekomen.

streng25141384258781.jpg

mini79091384258798.jpgOK278651384258833.jpg

Het resultaat van het planten van de kleine broedbolletjes onderaan de grote olifantenknoflook bol na 1 jaar

Perfecte ronde Solo knoflook, zoals je ze ook in de mandjes kunt kopen.

Aangezien mijn experiment plaats vond in een bloembakje en niet in de volle grond zijn deze solo's niet zo heel groot geworden.

Opvallend is dat deze solo's zelf ook al piepkleine nakomelingen hebben.

De Solo bollen ga ik in de herfst weer uitplanten, om na een jaar volwaardige Olifanten 'tenen" bollen te kunnen oogsten.

ok45561403375409.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hier de mijne. 5 forse tenen en wat broedbolletjes. Ding had goed veel last van de roest, maar veel later dan de andere knofloken. Paar weken terug een andere geoogst: solo zonder teen-vorming, ook met een paar broedbolletjes. De solo gaat dit najaar weer de grond in, evenals de kleintjes.

image73421404647901.jpg

Geplaatst:

En hier is mijn oogst...

IMG108112241404824982.JPG

IMG108318801404847505.JPG

IMG108497101404847506.JPG

Helemaal geweldig die knoeperts!!

Lekker veel tenen bewaren voor volgend seizoen... want dan wil ik daar echt wel meer van.

Geplaatst:

ik heb mijn knofloken vandaag geoogst, de grond is vrij nat en ik wilde geen rotte zooi De gewone knofloken zijn ultraklein, zwaar tegenvallend maar de olifanten zijn heel groot ik heb er 3 en ze zijn verglijkbaar met die van Erny's foto. Ook 11 broedbolletjes

Geplaatst:

Erny!!!

Voor iedere geplante bol heb ik één bol terug gekregen, alleen nu wat kleiner... ik had beter het pootgoed op kunnen eten! Hier en daar een broedbolletje, maar erg tegenvallend dus.

Geplaatst:

Dag forummers.

Ik heb 5 maart 30 olifant tenen geplant van… van der Wal.

Op dit moment staan ze nog redelijk groen met wat roest (niet te veel) op de bladeren. Omdat er twee wat slap gingen hangen, heb ik de twee er uit gehaald, waren een tennisballetje groot maar er zitten geen tenen aan. het zijn van die solo bollen. Kunnen deze nog blijven staan en komen hier nog tenen aan??

Groet Ries.

Geplaatst:

Ik denk dat je deze bollen dan weer terug kan poten en dat er dan volgend jaar tenen (en broedbolletjes) aan gaan komen...

Vanaf maart is wat te kort voor de Olifant om megabollen te produceren.

Dus terugzetten en volgend jaar juni/juli oogsten zou mijn advies zijn.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

5 maart heb ik olifanten knoflook geplant, en nu vier stuks er uit gehaald.

2 van die solo bollen en 2 met teenvorm de grote is niet onaardig.

Nu zitten er nog een stuk of 15 in de grond die ga ik er binnen een dag of 7-10 uit halen hoewel ze helemaal bruin en afgestorven zijn. Er zitten aan de knofloken wel 3-4 van die bolletjes aan. Als ik voor oktober nieuwe kan krijgen zet ik de nieuwe, kan ik geen nieuwe krijgen zal ik de loken die tenen gevormd hebben de tenen maar herplanten Foto012358621407267511.jpgFoto012456101407267529.jpg

Groet Ries.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Sorry lijken inderdaad solo's . Was misschien net iets te blij dat ik er gevonden na vele zoekwerk (tip voor wie wilt googlen zoek ook eens onder olifantenlook) En waarschijnlijk minder kosten want ik kom toch snel op 20 euro met verzendkosten bij naar Belgie

Geplaatst:

Ik had gisteren mail gestuurd naar zaadhandel , of ze me konden zeggen waar ze hier in de buurt deze zouden moeten hebben en wanneer normaal gezien en of het mogelijk is rechtstreeks te bestellen bij hun . Nu al antwoord : ze zouden deze normaal half februari tot april moeten hebben terwijl hier word aangegeven dat het aangeraden is ze te planten rond 10/10 . Ook stond er bij dat ze deze niet hebben gehad dit jaar en dat ik gerust mocht mailen begin 2015 met de vraag of ze deze konden leveren aan hun klanten . Gisteren was ik even binnen gesprongen bij een tuincentrum die hun zaden verdelen en daar gaven ze aan dat ze er geen meer hadden maar normaal van half juni tot augustus.

Geplaatst: (aangepast)

Dag forummers,

Er zijn onder jullie best wel mensen die veel van knoflook weten, Enwel de broedbolletjes van de olifanten knoflook.

Ik heb zo’n 150 broedbolletjes en zou die graag planten, maar ik heb gezocht wat er zoal beschreven staat over de bolletjes en bij velen komen ze niet op.

Er zit een hart schilletje om het bolletje, als ik dat er af haal zit er nog een harde 2é schil om het bolletje , als ik dat weer weg haal komt het witte lookje bloot.

Als jullie nou met mij meedenken, is mijn vraag aan jullie.

1) Moet ik die harde schillen er af halen.

2) Hoe diep zet ik deze bolletjes, de bolletjes zijn zelf niet zo groot maar er kunnen wel redelijke solo bollen van komen zoals ik gelezen heb.

3) Ik zal enige foto’s plaatsen, dan zien we in ieder geval waar we het over hebben.

Eerste foto met het eerste harde schilletje los gemaakt.

Tweede foto zit het tweede schilletje er nog om

Derde foto het tweede schilletje er ook af en komt het lookje bloot.

Dank en Groet Ries.

Foto012526531410438755.jpgFoto012670341410438768.jpgFoto012752091410438782.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

1) de schil erom laten. Is bescherming. Een blote teen gaat schimmelen en rot weg. Je mag de schil van de bol die de tenen bij elkaar houdt wel weg pellen, maar de schil om de teen laten zitten.

2) op ruggen van 10 cm hoog, daar plant je ze op hoogte van het maaiveld. Daar kun je ze ook netjes op een rij zetten, en daarna de ruggen eroverheen trekken met de hark (zo doe ik het ook met knoflook)

Je vraagt niet wanneer je moet poten, dus ik neem aan dat je weet dat dat in de eerste helft van oktober moet/kan (dat zou dan vraag 4 zijn )?

Geplaatst:

Ik heb dit topic dit weekend ook volledig doorgelezen 'alle 30 blz en ik dacht dat vooral oorzaak was dat de solo's die werden gepland er uit de winkel voor consumptie kwamen en dat men dacht dat dit OK was . Wat later niet bleek zo te zijn dus die solo's waren zijn geen broedbollen van de OK . Ik dacht geen reacties gelezen te hebben van effectieve broedbollen die niet uitkwamen .

Mag ik vragen van waar u broedbollen komen want 150 effectieve broedbollen of tenen lijkt me een redelijk kapitaal als je deze moet gaan kopen . Prijzen die ik gevonden heb meer dan 1 euro per teen/broedbol . En als je deze van iemand heb die ze zelf kweekt hij/zij zal wel goed weten hoe het best deze te kweken als hij er 150 kan missen .

Gisteren mijn plantgoed 4 ook gekregen via de post . Besteld bij de nieuwe tuin .

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee binnen kort de eerste planten maar dit lijkt mij de samenvatting van wat ik gelezen heb .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...