Jane Doe Geplaatst: 5 juli 2015 Geplaatst: 5 juli 2015 Ah zo, dat wordt dan zoeken naar ini mini bolletjes. Quote
roosmarij Geplaatst: 5 juli 2015 Geplaatst: 5 juli 2015 pak er maar een grondzeef bij dan Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2015 Geplaatst: 7 juli 2015 Prachtige foto Jorieke..foto van de week Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Enjoy! Geplaatst: 7 juli 2015 Geplaatst: 7 juli 2015 Echt gaaf. Ik hoop dat ik in het najaar ook kan beginnen! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 Hij wordt roze/paars: Ik heb ook al wel wat planten gerooid, ik maak er later nog even een foto van. Het zijn allemaal solo's geworden, ik had tenen in de grond gestopt.Ik had ook wat solo's gepoot, maar die staan nog in de grond. Ik hoop dat dat toch echt wel bollen met tenen zijn geworden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 Geven tenen andere resultaten dan broedbolletjes? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 Hier ook dikke tenen in de grond gestopt, heb even gefriemeld naast de bol en voel ook alleen maar solo's... Quote
Aluapje Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 Zou het kunnen dat het pas bollen met tenen worden als ze gebloeid hebben?Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
speets Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 (aangepast) Ik had erwt-grote broedbolletjes gepoot (eind vorige zomer) en die zijn nu veranderd in stuitergrote bollen met klistertjes en broedbolletjes. Dus al na 1 jaar.Foutje 24 juli 2015 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 Ja, en wat ze dan het jaar daarop gaan doen, daar ben ik ook wel benieuwd naar.Maar de tenen die ik in de grond stopte, werden flinke solo's. Zo groot als een normale knoflookbol zo ongeveer. Met daar ook weer broedbolletjes aan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loes Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 solo's worden dan weer knoflookbollen met tenen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 Nee dat geloof ik niet. Ik heb net de mijne eruit gehaald. Ik had 4 tenen van Nynke en 6 van jorieke. Van de tenen van Nynke deden het er twee minder goed..dat zijn solo`s geworden. De andere twee zijn bollen met tenen.Van die van Jorieke heb ik er een laten bloeien. Die heb ik er net ook uitgehaald..was eigenlijk niet de bedoeling..maar soms grijp je iets..In ieder geval, allemaal tenen..met en zonder bloem. Een bol is wel erg megagroot Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
zaaizee Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 Ik heb net twee olifanten-knoflook uitgetrokken. Soms is dat best zielig.. Hun plek was niet ideaal, te donker en te vochtig. Gelukkig zijn het solo's geworden, al zijn ze niet al te groot. Ik zal ze in oktober herplanten Quote
speets Geplaatst: 13 juli 2015 Geplaatst: 13 juli 2015 Jorieke, eind vorig jaar heb jij solo's gepoot. Ik ben erg benieuwd wat dat is geworden. Zitten er nu tenen aan? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 13 juli 2015 Geplaatst: 13 juli 2015 Nog geen idee speets, ze staan nog te bloeien Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 juli 2015 Geplaatst: 14 juli 2015 Ik heb er net 1 opgegraven waar ik een tijdje terug een flinke bloemstengel uit heb geknakt. De stengel is nog groen, het blad al gelig met bruin. En daar kwam een bol met tenen uit. In dat veldje heb ik toen alleen maar tenen gepoot, niet van eigen kweek maar uit de winkel. (daar heb ik toen op de MTFD ook wat van aan anderen 'geleverd' ) De (toch flink grote) solo's die ik eerder oogstte, waren aangetast door preivlieg, preimot? Die bruine popjes... aan het einde van een gevreten gangetje. Er zaten maar 1 of 2 van die bruine popjes op zo'n solo, de plant van die aangetaste knofloken was daardoor al helemaal vergaan. Er staan er nog heel wat in de grond, waaronder dus ook een aantal die echt hebben mogen bloeien, en dat nog steeds doen. Hier wat foto's van de bol met tenen, met de flinke solo's er naast, en het verschil in stengel/loof:(links de bol met tenen) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 14 juli 2015 Geplaatst: 14 juli 2015 Mooi! Gelukkig niet aangetast. Dit is dus de oogst van gepote tenen.Ik ben benieuwd wat er uit de solo's komt die je vorig najaar gepoot hebt (blz. 25). Dus dat houden we nog tegoed Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 14 juli 2015 Geplaatst: 14 juli 2015 Ja, die staan nog zo mooi te bloeien, vind het zonde om er 1 uit te trekken. Dus de spanning loopt op... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Persica († december 2016) Geplaatst: 14 juli 2015 Auteur Geplaatst: 14 juli 2015 Heb van 2 jaar terug eigen teelt solo's overgehouden en in okt 2014 gepoot, het zijn prachtig grote bollen geworden en om je vraag te beantwoorden Ja het worden allemaal tenen, de solo bol gaat het jaar erop gewoon tenen vormen. Quote
Ries. Geplaatst: 15 juli 2015 Geplaatst: 15 juli 2015 Hallo Speets,Jij hebt succes gehad met de broedbolletjes zie ik wel. Nou zit er om zo’n bolletje een hart schilletje, als je dat er af haalt blijft er nog een zacht bruin schilletje over, als je dat ook weg haalt komt het witte knoflookje bloot. Bij mij, (alleen het harde schilletje weg gehaald) zijn er van de +/- 75 maar 2 opgekomen, en dat zijn inderdaad stuiterbolletjes geworden. Nou zou ik willen vragen hoe jij het gedaan hebt. Op dit moment heb ik 375 broedbolletjes, dus zou het dit jaar graag goed doen.Bij voorbaat mijn dank. Groet Ries. Quote
speets Geplaatst: 15 juli 2015 Geplaatst: 15 juli 2015 (aangepast) Op dit moment heb ik 375 broedbolletjes...Allemachtig! Je moet er wel heel erg dol op zijn; en ze smaken niet eens naar knoflook Edit: ik heb oerprei en ok door elkaar gehaald. Mijn verhaal blijkt over oerprei te gaan Ik ben maar een beginneling op OK-gebied, met veel beginnersgeluk en veel steun van het forum.Ik denk niet dat het aan 'mijn methode' ligt, maar ik heb het zo gedaan: Eind september 2014 begonnen de 7 stuks van Bit worteltjes te maken. Ik heb ze van al hun jasjes ontdaan* en op water gezet, uit angst dat ze anders zouden verdrogen. Al snel in potjes gedaan en je zag ze groeien. Op 19-10-14 heb ik er 6 in de volle grond gezet, maar omdat ik hier las dat ze dan nogal eens verdwijnen, heb ik er 1 in het potje laten staan om in de gaten te houden. Alle 7 overleefden de winter.Ik heb er nu 3 geoogst, er is er sinds de zomer 1 verdwenen en er staan er nog 3 in de grond (de grootste). Als ik het goed heb onthouden. * Zie mijn post van 3 oktober 2014 op blz. 25 Wat ik niet goed begrijp: ik las dat jij ze in het najaar ook goed aan de praat had, dus dan lag het toch niet aan het afpellen van de velletjes? Misschien toch woelratjes in je tuin? Of te nat geweest? Ik zit hier op droge zandgrond. Misschien heeft iemand anders nog een idee? 19 juli 2015 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ries. Geplaatst: 15 juli 2015 Geplaatst: 15 juli 2015 Nou Speets, ik ga ze dan maar afpellen tot het witte bolletje en dan planten.In het begin kwamen er enige uit dus ik dacht ….Komt goed, maar gewoon verdwenen.Als iemand ideeën heeft graag. Groet Ries. Quote
aseel Geplaatst: 18 juli 2015 Geplaatst: 18 juli 2015 Ik heb denk ik de antwoord gevonden van de mini bolletjes. When lifting the heads of elephant garlic, you may notice bulbils on short root stems or still protected by the papery layers of the head of garlic. These can be planted to produce a small “round” or undivided head of garlic the next year. However, these can be particularly difficult to get to grow if you have let them dry off and let the outer skin become tough. It must be one of the hardest, water resistant coatings known in the vegetable kingdom! It is best to immediately replant these bulbils in a small area set aside where they can grow on for the following year undisturbed to grow into a small “round”. Eventually, the outer covering should break down to show another brown coating surrounding a round bulbil. This will eventually break down allowing the tiny roots to grow. See the three stages of growth of a bulbil, in the much enlarged photo Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.