appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2016 Geplaatst: 23 juli 2016 Mooie olifantenloken.Bij mijn OK ( eerder geoogst vanwege opkomende roest) zijn ook de twee solo`s bollen geworden en een teen weer solo Ik heb nog een hele bol over van vorig jaar die er prima uitziet, iemand ervaring met het herplanten van 1 jaar oude OK? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ries. Geplaatst: 24 juli 2016 Geplaatst: 24 juli 2016 Appelvrouw, Gewoon planten gaat prima. Groet Ries. Quote
Nynkef Geplaatst: 27 juli 2016 Geplaatst: 27 juli 2016 ik had 7 of 8 olifantentenen geplant en helaas maar 2 bollen geoogst en ze waren ook niet groot geworden. Heb ook 3 solo's geoogst, die waren zo groot als een pruim. Quote
geedee Geplaatst: 28 juli 2016 Geplaatst: 28 juli 2016 Geoogst: 12 flinke knollen met tenen(daar zat allemaal een bloemstengel in) en 2 enorme solo's (als een grote ui) Ik had dus 14 tenen geplant okt 2015 De solo's hadden geen bloem Bij de anderen heb ik iin juni alle bloemen behalve 1 , geknakt. Die met de gave bloemstengel was kleiner dan de rest. De broedbolletjes hangen bij een aantal tussen de worteltjes in maar zitten ook wel onder een velletje bij een teen ingekapseld. De dikste tenen gaan in oktober weer de grond in. de kleinere maak ik helemaal schoon en gaan de vriezer in...Met die broedbolletjes doe ik niets dus ik zal ze in het najaar op de ruiltafel leggen op MTFD . Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 juli 2016 Geplaatst: 29 juli 2016 Vroeg geoogst ivm roest heb ik toch behoorlijke bollen en tenen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 31 juli 2016 Geplaatst: 31 juli 2016 Ja ik klaag niet..op t goede moment er uitgehaald denk ik..voordat de roest de planten echt diep aantastte en toch nog goede oogst. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Ik heb in de 1e week van augustus alweer wat van de grootste solo's gepoot, om er van de winter de hele prei/plant van te kunnen oogsten. Volgende week, of die week daarop poot ik er weer wat. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Jorieke, heb jij de OK onder een net of in de open lucht? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Ik heb er wat zonder net, die zijn nu uitgebloeid. En ik heb er wat onder net gehad, maar dat net had ik er dit voorjaar misschien wat te laat overheen gedaan. Ik had er wel wat aantasting in zitten. Deze solo's die ik poot voor oogst als prei, staan zonder net. En nieuwe tenen die ik ga zetten voor de oogst van mooie bewaarbare knoflookbollen gaan er juist WEL weer onder. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Mmm ja... dan ga ik toch maar een nieuwe netten-afdeling maken. Is niet mooi, maar jammer als het mis gaat (De winterprei en -wortels staan nog tot het voorjaar onder 1 net). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ries. Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Waarom zetten jullie die onder een net ...is nieuw voor mij. Quote
speets Geplaatst: 20 augustus 2016 Geplaatst: 20 augustus 2016 Omdat we last hebben van prei-/uien-/knoflookvlieg. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Evertjan Geplaatst: 30 september 2016 Geplaatst: 30 september 2016 Hallo,Ik wil graag olifanten knoflook van u kopen. Ergens op de site biedt u deze aan. Kunt u mij zeggen of u er nog te koop heeft en wat ze kosten?Evert van Schaik--reactie via PB-- (e-mailadres en tel. nr. verwijderd door moderator) Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 oktober 2016 Geplaatst: 18 oktober 2016 Op de 14e heb ik een rijtje tenen gepoot. Volgende week, of nog wat later, poot ik er nog wat. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 oktober 2016 Geplaatst: 18 oktober 2016 Ik moet de mijne nog planten is er nog niet van gekomen Quote
Jan Lokman Geplaatst: 18 oktober 2016 Geplaatst: 18 oktober 2016 Elk jaar denk ik die moet ik ook kopen .. maar ben elk jaar weer te laat zooo snel uitverkocht Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
Persica († december 2016) Geplaatst: 18 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2016 @Jan, en anderen die zonder zitten... Wanneer je het gevoel hebt dat je steeds naast het net vist.. met Olifanten knoflook? Waarom zou je niet met kleine broedbolletjes beginnen en deze opkweken? Tuurlijk ben je daar een tijdje mee bezig, maar dan heb je ze in ieder geval.In het Olifanten knoflook topic heb ik precies uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat, erg gemakkelijk om ze zelf te kweken. Broedbolletjes wil ik je zo opsturen, alleen de verzendkosten vraag ik. Quote
Anna3 Geplaatst: 19 oktober 2016 Geplaatst: 19 oktober 2016 Volgens mij werd hier gediscussieerd over solo's en tenen. Ik hoor Monty Don in aflevering 28 van Gardeners World zeggen dat je 'een solo' krijgt als het niet koud genoeg is geweest in de winter. Tenen splitsen pas als het echt koud is geweest. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 19 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2016 Volgens mij werd hier gediscussieerd over solo's en tenen. . Heb ik iets gemist? Ik gaf hier uitleg aan 'Jan' en anderen, blijkbaar is het voor sommigen nog steeds moeilijk om aan Echte Olifanten knoflook te komen, hiervoor hoef je niet persé teentjes of solo's te beschikken, vermeerderen kan dus ook d.m.v kleine broedbolletjes welke onderaan de geoogste bollen hangen. Quote
Anna3 Geplaatst: 19 oktober 2016 Geplaatst: 19 oktober 2016 (aangepast) Ik dacht dat er eerder (misschien wel weken of maanden terug dan) vragen waren over waarom sommige tenen geen grote bollen met tenen worden maar solo's. Zo niet dan heb ik het verkeerd onthouden, maar staat de info toch in het juiste topic 21 oktober 2016 aangepast door Gast Quote
speets Geplaatst: 19 oktober 2016 Geplaatst: 19 oktober 2016 "Ik dacht er eerder vragen waren" Ja klopt. Interessante verklaring, die kou Wat denk je, Persica? Is dat verband jou wel eens opgevallen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 19 oktober 2016 Geplaatst: 19 oktober 2016 Voor wat het waard is: Vorig jaar een rijtje Solo's gepoot en die zijn in een jaar getransformeerd tot bollen met tenen. Dit jaar zaten er bij de Olifantenknoflook, gepoot als tenen, ook weer enkele solo's tussen qua oogst. Quote
aseel Geplaatst: 12 maart 2017 Geplaatst: 12 maart 2017 Dit zijn mijn olifantenknoflook. Best wel veel. Maar als deze klaar zijn ga ik iets anders poten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Ik heb mijn 1e olifantenpreitje weer geoogst 100 gram, maar dat is dan ook de dunste die er staat. Ik oogst dan de hele plant, onderaan zit dan nog de verschrompelde teen (niet te zien op de foto) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.