Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Klein. Tenminste bij mij. Knikkergroot werden ze, maar ik heb ook nooit grote uien (kwestie van bemesting ja).

Het tweede jaar werden ze niet groter dan een stuiter. Dit wordt het derde jaar, dus ik reken op vuistgrote bollen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bij mij waren die heel aardig van formaat zeker zo groot als gewone die je in de winkel koopt maar ik denk zelfs wat groter.

Geplaatst:

Ik had/ heb best wel grote (vuistgroot) afgelopen jaar, maar de smaak vind ik niet echt geweldig. Ik zet wel weer een paar, maar voor de rest hou ik het bij die heerlijke rose

Geplaatst:

Speets geeft antwoord op mijn vraag, en Angela en Indy hebben het over iets anders, wat ook wel mag, maar ik vroeg specifiek naar waar een broedbolletje toe uitgroeit na een enkel seizoen. Zo'n broedbolletje is maar een maar millimeter, dat groeit niet in één seizoen uit tot een normale Olifantenbol, dat kan niet. Een knikker, dat geloof ik wel; misschien dat mijn potjes dan wel volstaan en dat ze niet beslist de ruimte van de volle grond nodig hebben.

Ik ga nog even voorzittertje spelen:

Wees alsjeblieft ondubbelzinnig in dit onderwerp over wáármee je precies hebt geteeld;

• teentjes?;

• solo's?;

• broedbolletjes?

Anders roept wat je zegt vooral vragen op. Wel bedankt voor het delen van je ervaringen.

Geplaatst:

Ik gaf wel antwoord op je vraag roeier een broedbolletje gaf bij mij het formaat van een knoflook uit de winkel.

En mijn broedbolletjes waren groter dan enkele millimeter.

De normale oogst olifantenknoflook is zeker 3x zo groot als gewone knoflook (zie foto)

Ik vond het zelf ook vreemd want ik had gelezen dat je van een broedbolletje een solo zou krijgen wat dus wel kan maar niet hoeft.

1376937610502613083424411020122658030675136n-17-7-201647111516283210.jpg

Geplaatst:

Ik heb zelf ook geen ervaring met het planten van broedbolletjes ( steeds weggeven) maar die waren wel net zo groot als bovenstaande foto en die zijn groter dan een paar mm in doorsnede. Meer een cm in doorsnede. de knoflook bollen uit tenen waren ook net zo groot als foto trouwens. Is normaal formaat olifanten knof...

Ik zal niet meer verwarring gaan zaaien......maar ik heb vorig jaar ( echt veel te laat...) tenen van de Olifantenknoflook in de grond gestopt, met de bedoeling het loof ervan te oogsten. Dat viel zo laat in het jaar ten prooi aan een insect waardoor ik in september? Oktober de bollen gerooid heb.....dit waren overigens allemaal “ solo’s” dus eigenlijk een onvolgroeide olifanten knoflook bol zeg maar (uit een stuk) ik heb ze vorige maand weer opnieuw in de grond gedrukt en ik verwacht er weer volwaardige Olifantenknoflook bollen van te krijgen zoals op de foto.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ah, okay, sorry Angela. Weer wat geleerd.

Sommige broedbolletjes op die foto lijken wel het formaat van een vingerkootje, ik wist niet dat ze zo groot konden worden.

Die van mij waren zo'n 2 tot 4 millimeter, dat zal uitmaken, ik reken op een paar jaartjes geduld.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
mijn broedbolletjes

Angela, waar had je die vandaan?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Okay

En waar had jij je plantgoed vandaan?

Geplaatst:

Okay, maar van wíe?

Geplaatst:

Vanaf wanneer en waar bestellen jullie eigenlijk OK? Ik vis standaard achter het net en wil dit jaar er toch echt een aantal planten!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Kijk eens bij “leven van het land”, “de gezonde apotheker” etc......en bestellen...vanaf augustus? September? Houd het even in de gaten...maar volgens mij gaan deze knofloken altijd als een speer.

EDIT: zag dat ze nog te koop zijn bij “de gezonde apotheker” (onder vers) ....wel duurder ik heb hier toen ook mijn OF knoflook vandaan gehaald...jaren geleden en die deed het uitstekend.

aangepast door Gast

Geplaatst:

@Jorieke de laaste paar jaar isde voorjaarsversie in het weekend van mijn man en mijn verjaardag en in het najaar als we op vakantie zijn

Ga het uiteraard wel weer proberen en flink ruilen, het blijft leuk!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Dank Cisca

Geplaatst:

O, ik heb wel. Als je ff een berichtje stuurt, kan ik ze je sturen .

Geplaatst:

Ik heb je stiekem ook een berichtje gestuurd Indy...

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Ik heb een paar prachtige gigantische knoflooktenen van Indy mogen ontvangen en ga mij er eens goed in verdiepen.

Twijfel of ik ze nu al plant of wacht tot 10 oktober. Neem aan dat nu ook zal lukken maar dat het voor de 'oogsttijd' niets uit haalt dat zal sowieso volgens jaar worden.

Tips zijn welkom

Super bedankt Indy!

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Kwam bij de Jumbo deze tegen. Zoals ik in het begin van dit topic las is dit ook Olifantenknoflook en ga ik die ook zetten. Eens kijken wat het gaat worden en vergelijken met de tenen van Indy.

Klik op het plaatje om de link te volgen.

f25364fdc7d2ac7e39893f3d77b0588b.jpg

Gr. Jeroen

Geplaatst:

En dan lees ik nu dit...

Iemand een idee wat die solo garlic dan oplevert?

Geplaatst:

Er staan ervaringen vermeld met deze solo's ergens in ditzelfde topic, ik denk voordat je 20 bladzijden ver bent je al iets hebt gevonden. Ik weet niet meer precies wat werd gezegd, als je je op de bijdragen van Persica concentreert leer je veel, hij vatte vaak dingen samen.

Waar ik zelf ervaring mee heb is het in de grond stoppen van een enkele teen (gewone, niet OK) knoflook, en dat daar meerdere scheuten uit ontstaan. Het schijnt dat knoflook bij te weinig koude tijdens de teelt zich niet goed splitst in afzonderlijke tenen. Het zou kunnen dat er telers zijn die hier bewust op inspelen om deze 'solo' knoflook te leveren. Het lijkt me sterk dat dit echte Olifantenknoflook is, want dan zouden ze er toch meer geld voor kunnen vragen?

Ander onderwerp: mijn eigen teelt. Ik werk met kleine broedbolletjes, dat gaat erg langzaam. Ze kwamen goed op in de herfst, maar hebben het zwaar te verduren gehad met de winter. Ze waren maar minimaal afgedekt, met hooi en daar een net overheen, en zijn allemaal vrijwel tot de grond toe afgevroren. Ze herstellen zich nu weer langzaam:

40083466980_7e0a0d0e89_b.jpg

Eéntje heb ik beschut in het raam gehouden:

40991882225_82d9e93b90_b.jpg

Eigenlijk een kasplantje dus. Het zou kunnen dat volgend jaar anders is, als ze wat groter zijn. Ik ben benieuwd of er nog wat groei in komt dit seizoen, en op welk moment ze gaan vergelen vergeleken met gewone knoflook. Ik hou ze waarschijnlijk op dit moment in de potjes, daar groeien ze bepaald niet uit.

Geplaatst:

Graag gedaan hoor

Eens je een echte grote olifantenlook uit je tuin hebt gekregen, zie je direkt dat die heel anders zijn dan de solo.De olifant een teen wordt een handvol bol.

olifantenlook57391525461164.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.