Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Mijn OK blijkt het toch nog tot een soort van volwassenheid te hebben geschopt dit seizoen; twee planten hebben bloemknoppen gekregen.

De langste plant is 54 cm hoog. Ter vergelijking; mijn langste plant van de gewone knoflook is 111 cm hoog.

Olifanten knoflook doet het duidelijk veel beter in een warm klimaat, dat is een uitgemaakte zaak, dus ik zou mijn bolletjes liever kado doen aan iemand anders, maar ik ga ze nog wel een vierde jaar geven, want dan heb ik ze ook eens uit tenen geteeld (bloemstengel betekent opsplitsing in tenen). Roest zit er totaal niet op, niet op deze variëteit bedoel ik, dus is het misschien leuk voor iemand die altijd zwaar geplaagd wordt door roest.

OK1Juni.jpg.cba5661895cc8803ed2e471814e392ca.jpg

aangepast door roeier
  • Like 1
Geplaatst:

jammer dat t niet goed gaat,

hier is het niet veel warmer denk ik maar de OK gaat prima, wordt wat gelig maar maakt goede knollen evenals de frnase met de paarse streepjes. even gechecked met de vinger in de grond

hebben wat koemst gehad, wat kalk en wat kali, ik heb ze wel regelmatig begoten de laatste 4 weken

• Like 1
Geplaatst:
11 uren geleden, roeier zei:

k doet het duidelijk veel beter in een warm klimaat

Even een vraag Roeier, je heb t de tenen uit de kleine harde aanhangseltjes gekweekt is het niet ? Dat duurt toch veel langer dan uit tenen? Is het niet logisch dat het dan niet hard gaat? En mijn planten zijn ook helemaal niet zo hoog, maar sommigen wel dik. Ik zal er later eens een meten. Ook mijn knoflook is lang niet zo hoog als jij aangeeft. Nooit geweten dat bloem betekend dat er splitsing is, dan heb ik veel bollen dit jaar daar waar ik ook rekende op wat solo s.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De OK is begonnen is begonnen vanuit kleine broedbolletjes, gepoot in de herfst van 2017, ze hebben nu dus al 3 seizoenen gehad.

Vorig jaar, na 2 seizoenen, waren het solo bollen met een diameter van zo'n 3 cm; hier te zien: https://www.moestuinforum.nl/topic/2818-olifanten-knoflook/page/22/?tab=comments#comment-383240.

De gewone knoflookplanten, die tot 111 cm reiken, zijn óók uit kleine broedbolletjes gegroeid, maar hebben daar een seizoen minder over gedaan; zijn in de herfst van 2018 gepoot, als graankorrels zo groot, na één seizoen waren het kleine solobollen, en nu zijn het grote knoflookplanten van over de meter. Die zijn duidelijk beter in hun element bij mij.

Daar ben ik alleen maar blij mee, want om zowel gewone knoflook als OK optimaal te kweken gaat toch niet, daarvoor zijn de klimaatbehoeftes van die gewassen te uiteenlopend voor. Nederland heeft een zeer gematigd zeeklimaat, waar haast alles wel een klein beetje lukt, dus zowel gewone knoflook als OK gaat dan wel wat, maar ideale omstandigheden zijn dit nergens voor, behoudens dan voor enkele knoflook groepen zoals de Aziaten en Artisjokken.

Als je kijkt naar wat knofloken in de Porselein groep kunnen - zoals het ras Music, wat erg populair is in Canada - dan worden planthoogtes tot 2 meter bereikt en bollen tot 10 cm dik. Maar in de koude gebieden waar dit lukt heeft men weinig aan Olifanten knoflook. Omgekeerd, in subtropische streken waar de OK het zo geweldig doet, heeft het weinig zin om knofloken uit de Porselein groep te poten.

Als je alleen naar Nederlandse resultaten kijkt, dan is het allemaal niet zo duidelijk, maar vergelijk maar wat men teelt in zuidelijke Amerikaanse staten en vergelijk dit met Canada; dan wordt pas echt duidelijk wat voor klimaat verschillende gewassen prettig vinden.

Ik blijf trouwens wel geloven dat er verschillende variëteiten OK bestaan, en dat er OK bestaat dat het beter bij mij zou doen. Daar ga ik niet naar op zoek, maar dat er OK bestaat dat het meer dan redelijk zou kunnen doen in NL neem ik wel aan. Knoflook bollen Music van 10 cm bij normale teelt zou me wel verbazen, maar wie die teelt: laat maar zien! 🙂 

• Like 1
Geplaatst:

Naast een teelt vanuit tenen of mono's, inderdaad zoals knoflook en toch met een behoorlijk goede opbrengst, laat ik de geelbruine broedknolletjes enkele jaren "gaan" op achterafhoekjes en onbenutte gedeelten van de tuin. Ik verplant ze na 1 of 2 jaar (nieuwe plek laat ze beter groeien) en dan is het resultaat niet veel minder dan vanuit tenen. Begon ooit met 1 teen....nu, na een jaar of 4 a 5 schat ik, oogst ik elk jaar een mandje vol....meer dan genoeg om naast voor eigen gebruik wat weg te geven. Dus misschien is de opbrengst niet zo groot als in een geschikter klimaat, Roeier, al met al ben ik zeer tevreden over dit makkelijke gewas. 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Begonnen met de olifanten te oogsten en als de bbq aan is geweest dan pof ik nog even zo n bol. Het zachte binnenste uit de tenen is al gebruikt al basis van slasaus en als Een soort boter op brood, onder een tomaatje met blaadjes basilicum En wat peper. 
63C420B7-3A2C-4CC9-8D14-EF24FA9F6950.thumb.jpeg.902591b19ad7d54535d3a90695474f98.jpeg

• Like 1

Geplaatst:

Mooi plaatje!
Hé zeg maar was eigenlijk benieuwd of de bollen dit jaar nu idd zoveel groter waren. Jij liet ff terug een eerste bol zien die veel goeds beloofde. Heeft t doorgezet?
(Tevens; dank voor de reminder. Ik moet ook nodig oogsten. Ff voor morgen op t lijstje zetten. Of zondag. Als morgen te pokkig weer is)

wees bevriend met kleine dingen

Ik ging net de foto’s plaatsen., idd mammouth knoflook! Vanavond de grootste geoogst. Dit is wel mijn allergrootste ooit trouwens, ik zal hem morgen eens wegen en opmeten
775DFC7D-3885-4E8C-961F-BA6BABD935C7.thumb.jpeg.e6d1e0820ad056866d403a581b28810d.jpeg

335E7E8D-62CF-4806-8288-05B124D2A1EC.thumb.jpeg.80eb7e1729137c3897c4d22d4c8948de.jpeg

7D41637A-1B97-45BF-AE55-40D5983406FC.thumb.jpeg.92275ee1a6b589d3b9c2a83d3dceb1d1.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Geen idee Jorieke, 

lift er ook aan hoe heet dat ding is. Ik legde de mijnen erop nadat het vlees gebakken was, in alufolie en afgedekt. Daarna een tijdje vergeten...maar ja na hoeveel tijd ik gekeken heb en hem zacht genoeg vond🤔

• Like 1

• 1 maand later ...
  • 1 maand later ...
  • 6 maanden later ...
Geplaatst:

@Jorieke123 Hier verder dus! 
Dat er 2 van de 3 overleden zijn. Is denk ik door te nat of taxuskerver larve. Kon de twee plantjes zo de grond uit trekken zonder wortels.

Heb er dit jaar al minstens 100 larve dood gemaakt, en minstens 25 kevers die elke keer weer binnen weten te komen, een ware plaag, lijkt elk jaar erger te worden.

De één die het heeft overleefd is nog niet zo groot. Misschien 20cm hoog, 1 cm dik, 4 bladeren. Pas de afgelopen weken begon deze pas echt te groeien.

• Like 1
Geplaatst:

tijd voor een aaltjesval lijkt me

maar ik dacht dat die kevers/larven niet van knoflook houden?

misschien toch te nat dan, op een ruggetje telen helpt

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn olifanten, voor een deel voor prei gebruik geplant is mooi aan t groeien zeg. Als prei zal ik het niet meer oogsten, maar ik heb straks wel een flinke hoeveelheid bollen, hopelijk zo groot als afgelopen jaar. 
EDF52D6A-8BDE-46A2-9CC9-61FB03E928F1.thumb.jpeg.7c93ee5b4cc6b0e944142727b818c22b.jpeg

• Like 2

• 2 weeks later...

Er komen bloemen in mijn olifanten.
Omdat de oerprei het ook goed deed heb ik niet erg veel bollen als prei geoogst en heb ik dus straks ruim twintig olifantenbollen en of solo’s te oogsten.
Maar goed die bloemen. De meesten zal ik eruit halen als ze iets groter zijn. Stoven met een beetje olijfolie of boter. Door de pasta of als bijgerecht. In de zalm quiche. Nog meer ideeën? 

4FC69BE9-8817-4982-8C21-F641D0558B7D.thumb.jpeg.deb587d1e6dece93ca25eac307f87a6b.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

Geplaatst:

Heb de olifanten knoflook nu in een pot staan.
Maar één van mijn peperplanten roept nu dat het zijn tijd is om in die pot te gaan grondhangen.

Heeft de knoflook er veel last als ik hem uit de pot haal en in een verhoogde bak zet?

Ik moet dan namelijk wel hem er uitscheppen, aangezien niet de hele inhoud van de pot over kan gaan. Dus er komt zo ie zo schade aan de wortels.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...