Jorieke123 Posted October 17, 2010 Share Posted October 17, 2010 Aangezien mijn webshop de laatste paar maanden erg goed loopt (regen!!) en ik bijna nooit iets duurs koop (echt niet!), heb ik mezelf (en ons huishouden) getrakteerd op een graanmolen. Volgend jaar wil ik al eigenlijk bijna nooit meer naar de supermarkt hoeven, dus gaan we ook de ingrediënten voor brood verbouwen. Dit jaar hebben we al aardig wat maïs om mee te oefenen. Al bak je daar geen brood van, maar genoeg andere lekkernijen. Ik heb de graanmolen (deze kan ook maïs aan, dat kunnen de simpelere modellen helaas niet..) vanmiddag getest, en ziehier wat foto's: We hebben kippenvoer gemalen, omdat we verder niets(droogs) voor handen hadden Dit is de grofste stand: en dit de fijnste: Nu wachten tot de maïs droog genoeg is om te malen! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorien Posted October 17, 2010 Share Posted October 17, 2010 Wat tof! Ik vind het echt geweldig om te horen waar jullie mee bezig zijn.Hebben jullie geen weblog of iets dergelijks? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted October 17, 2010 Share Posted October 17, 2010 Wow, gaaf ding. Ik heb de tarwe net gezaaid, en zoek nog een verjaardagskado, waar kunnen ze zo'n ding voor me kopen? Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 17, 2010 Author Share Posted October 17, 2010 Hihi ik heb die van mij via http://www.levenvanhetland.nl laten bestellen. Daar hebben ze wel graanmolens, maar die van mij moest ook maïs aankunnen en dus heeft degene van levenvanhetland.nl geïnformeerd bij zijn leverancier. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 17, 2010 Share Posted October 17, 2010 Zo wordt je echt zelfvoorzienend Jorieke. Geweldig. Werkt goed zo te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 18, 2010 Author Share Posted October 18, 2010 We hebben geen weblog nee.. ik ben er ooit aan begonnen, maar verder geen tijd voor gehad. En ik kan ook niet echt een leuk (actief) forum vinden over zelfvoorziening.. Misschien is er een klein hoekje over op dit leuke forum? *hint hint* Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Misschien een leuke tip: ga op twitter. Kost veel minder tijd dan een weblog, en is toch een leuke manier om wat te delen met je vrienden! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Mooi Jorieke, leuk om te lezen / bekijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 Kleine update (wat laat, ik weet het):We hebben al een boel meel gemalen en er heel veel lekkers van gebakken. Onder andere deze cake's: Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Wow, super gaaf! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 wat ontzettend leuk Jorieke! het is moeilijk om me in te houden....maar nee, ik ga (nog) geen graan verbouwen als ik bij je langskom mag je van mij ook wel zo'n cake bakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Hoeveel mensen kunnen dat nu zeggen, cake van eigen meel, echt super! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Ja dat vindt ik ook dat is vergevorderde gebruik van moestuin gebeuren Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 22, 2011 Author Share Posted October 22, 2011 De graanmolen doet het nog steeds super! Ik maal er ons maïsmeel mee, en de jonge kippen krijgen grof gemalen maïs en granen. We gebruiken hem dus elke dag. Volgend jaar gaan we tarwe telen op grotere schaal (ik denk een hectare) en hebben we eindelijk al het meel (voor brood, etc) van eigen land. Dat viel dit jaar nog wat tegen Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Wat een leuk topic is dit......ben eens gaan googlen.....kwam een recept tegen van maisbrood....daar stond bij "maisgriesmeel".....kun je dat ook zelf maken of is dat iets speciaals? recept: http://www.kokenmetkarin.nl/bij/maisbrood.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 22, 2011 Author Share Posted October 22, 2011 Tja, daar ben ik mij ook een beetje in aan het verdiepen. Ik maal eerst heel grof, en daarna heel fijn. Maar je houdt altijd een bak met buitenste-laag-korrels. Geen meel meer, maar echt dat gele buitenkantje. Maar of je daar dan nog weer wat mee kunt... (Bijna) al het meel is er dan al uit gemalen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Ik heb iets gevonden....waarschijnlijk is het grof gemalen mais(maisgriesmeel=polenta) ....als ik het goed begrepen heb op onderstaande link....misschien ken je de link al maar toch even: http://www.warenkennis.nl/graan/soorten.htm#9... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 ...je houdt altijd een bak met buitenste-laag-korrels. Geen meel meer, maar echt dat gele buitenkantje. Maar of je daar dan nog weer wat mee kunt... Kan je dat niet in kleine hoeveelheden in brood gebruiken zoals zemelen bv? Vezels of zie ik dat verkeerd? Alleszins petje af voor wat jij allemaal doet! Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 22, 2011 Author Share Posted October 22, 2011 @Geedee, kende ik nog niet, ik ga even neuzen!@Hilde, helaas zijn de korrels daar wat te groot en te hard voor. Ik wil even proberen ze te weken en er dan iets mee te doen ofzo. Wil het nog even niet als kippen/varkensvoer bestempelen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Ik vraag me af, hoeveel kilo tarwe haal je van een hectare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Wat super...je eigen meel maken en daar dan brood/cake enz. mee te kunnen bakken. Zou heel gaaf zijn als je inderdaad volgend jaar niet meer voor je voeding naar de supermarkt hoeft. je had het over " misschien een eigen klein hoekje " op dit forum voor je vorderingen enzo. Ik zou daar niks op tegen hebben, dat alles wat je doet, om zelf voorzienend te worden bij elkaar staat ergens op dit forum. Vind het leuk om te volgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Mega leuk!! Had het molentje nog niet lang zien komen. iet er goed uit! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 Er komt (op onze, biologische, niet gespoten manier) zo'n 3000 kilo graan van een hectare. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Waarschijnlijk weer een domme vraag maar ik doe het toch maar... 3000 kg graan geeft bloem?Buiten de bloem ook nog "bijproducten"?Ik ben gewoon curieuzeneuzerig... en sorry als het al ergens staat maar ik probeer te lezen, ... zelfs geen tijd meer om nog in te maken... Echt CHAPEAU... . Ik denk niet dat ik er zelf de zin, het geduld en al zeker de kennis niet voor zou hebben maar bewonderen doe ik het wel. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 27, 2011 Author Share Posted October 27, 2011 Geen idee hoeveel meel het geeft Zeker als je niet alleen maar zwaar volkoren meel maakt. Het meeste van de oogst gaat direct naar de kippen, en in geweekte/gekneusde/wat-dan-ook vorm naar de varkens. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts