Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Graanmolen

Jorieke123

Recommended Posts

Aangezien mijn webshop de laatste paar maanden erg goed loopt (regen!!) en ik bijna nooit iets duurs koop (echt niet!), heb ik mezelf (en ons huishouden) getrakteerd op een graanmolen.

Volgend jaar wil ik al eigenlijk bijna nooit meer naar de supermarkt hoeven, dus gaan we ook de ingrediënten voor brood verbouwen. Dit jaar hebben we al aardig wat maïs om mee te oefenen. Al bak je daar geen brood van, maar genoeg andere lekkernijen.

Ik heb de graanmolen (deze kan ook maïs aan, dat kunnen de simpelere modellen helaas niet..) vanmiddag getest, en ziehier wat foto's:

2cz4rgg97541371229462.jpg

We hebben kippenvoer gemalen, omdat we verder niets(droogs) voor handen hadden

Dit is de grofste stand:

2ez2urs64791371229453.jpg

en dit de fijnste:

20ruybc51981371229446.jpg

Nu wachten tot de maïs droog genoeg is om te malen!

• 3 months later...
  • 8 months later...

De graanmolen doet het nog steeds super! Ik maal er ons maïsmeel mee, en de jonge kippen krijgen grof gemalen maïs en granen. We gebruiken hem dus elke dag.

Volgend jaar gaan we tarwe telen op grotere schaal (ik denk een hectare) en hebben we eindelijk al het meel (voor brood, etc) van eigen land. Dat viel dit jaar nog wat tegen

Tja, daar ben ik mij ook een beetje in aan het verdiepen. Ik maal eerst heel grof, en daarna heel fijn. Maar je houdt altijd een bak met buitenste-laag-korrels. Geen meel meer, maar echt dat gele buitenkantje. Maar of je daar dan nog weer wat mee kunt... (Bijna) al het meel is er dan al uit gemalen.

...je houdt altijd een bak met buitenste-laag-korrels. Geen meel meer, maar echt dat gele buitenkantje. Maar of je daar dan nog weer wat mee kunt...

Kan je dat niet in kleine hoeveelheden in brood gebruiken zoals zemelen bv? Vezels of zie ik dat verkeerd?

Alleszins petje af voor wat jij allemaal doet!

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Wat super...je eigen meel maken en daar dan brood/cake enz. mee te kunnen bakken. Zou heel gaaf zijn als je inderdaad volgend jaar niet meer voor je voeding naar de supermarkt hoeft. je had het over " misschien een eigen klein hoekje " op dit forum voor je vorderingen enzo. Ik zou daar niks op tegen hebben, dat alles wat je doet, om zelf voorzienend te worden bij elkaar staat ergens op dit forum. Vind het leuk om te volgen!

Waarschijnlijk weer een domme vraag maar ik doe het toch maar... 3000 kg graan geeft bloem?

Buiten de bloem ook nog "bijproducten"?

Ik ben gewoon curieuzeneuzerig... en sorry als het al ergens staat maar ik probeer te lezen, ... zelfs geen tijd meer om nog in te maken...

Echt CHAPEAU... . Ik denk niet dat ik er zelf de zin, het geduld en al zeker de kennis niet voor zou hebben maar bewonderen doe ik het wel.

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?