Geplaatst: 5 juni 201213 j Wat een jammer appelvrouw !Het is ook onvoorstelbaar koud voor de tijd van het jaar Ook hier mocht al een en ander sneuvelen en ook vanavond toch maar weer het kacheltje aan in huis. De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique
Geplaatst: 20 september 201213 j Het eerste wat me opviel toen ik zonet naar buiten keek was de O.I.Kers die over de houtstapel groeit..die hing er op zijn zachtst gezegd slapjes bij. Het zou toch niet? Ook de Yakon die ik vanuit de verte zie staan in de moestuin is wat grijzig en slap.De thermometer geeft duidelijkheid, 0 graden in de vensterbank, trek daar nog maar anderhalve graad af.Nu al vorst! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 september 201213 j Dan kan je de yacon oosten,en af laten rijpen/zoeten. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 20 september 201213 j Jet, dat is belachelijk vroeg! Maar ik begrijp dat wij dit weekend ook vorst aan de grond mogen verwachten. Het is ook wel in een keer erg over dat mooie weer! En zo loopt ook het seizoen een beetje ten einde......jammer!
Geplaatst: 20 september 201213 j Hier hadden we een knisperig grasveld.... erg vroeg! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 september 201213 j Volgens de weerbobo's heeft het in Nederland afgelopen nacht aan de grond net niet gevroren: http://www.weerplaza.nl/actueel/extremen.asp NB om minimum aan de grond te zien: klikken op "min. temp. 10 cm". @ Jorieke: Op beschutte plaatsen kan het lokaal best nog een paar graden kouder geweest zijn.
Geplaatst: 20 september 201213 j Voor een week terug ook al lichte nachtvorst gehad hier in het niet zo verre Ooooosten, BAH! Ik wil nu al weer lente! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 20 september 201213 j Dat is dan een extreem kort seizoen dit jaar... Nou ja, vorig jaar liep het seizoen dan 2 keer zo lang... Vandaag maar nog gauw wat yakon-blaadjes plukken en drogen voor de thee. Het zou wel jammer zijn van de olijfkomkommer. Die komt nu pas echt op dreef. Denk dat hij een beetje daglichtgevoelig is. Maar hopen dat het nog niet hard vriest hier. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 20 september 201213 j Hadden we een paar dagen geleden 's nachts temperaturen welke direct aan de grond zo tegen het vriespunt lagen.Afgelopen nacht hadden we ongeveer -1 °C op 1,5 meter hoogte. Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 24 september 201213 j Vanochtend lag er ijs op het platte dak van de (bij)keuken. Bibber. Op weerstation Eelde (de dichts bijzijnde) zakte de temp op 5 cm tot 0 'C.Gelukkig zijn de verwachtingen voor komende week wat warmer; nu nog wat zon a.u.b..
Geplaatst: 26 oktober 201213 j Auteur Voor het geval er nu nog iets bevriesbaars buiten staat:VANDAAG NOG naar binnen halen!http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/ Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 26 oktober 201213 j Ik heb net mijn allerlaatste courgettes geoogst, 2 nog redelijk van formaat een een paar ieniemienies die ook nog goed blijken te smaken (ze zitten nú in mijn lunch ).Verder nog een onrijpe pompoen, eens zien of dat nog wat wil worden op de vensterbank.Voor de rest heb ik nog andijvie staan, boerenkool, voederkool, rode bietjes, wortels, lente-uitjes, wortelpeterselie en venkel. Volgens mij kan dat allemaal wel wat vorst verdragen, toch?Oh en nog wat veldsla, ik denk dat ik dát wel moet gaan plukken! (toch?)
Geplaatst: 26 oktober 201213 j Alle perlagoniums binnengehaald (je weet wel, die wat geen geraniums mogen heten).
Geplaatst: 26 oktober 201213 j Erny, ik lees je berichtje nu pas. Inmiddels heb ik de helft geplukt en de helft laten staan, bij wijze van experiment. Maar ik mag er dus vanuit gaan, dat ik volgende week ook nog een keertje veldsla kan eten, begrijp ik. Mooi.
Geplaatst: 27 oktober 201213 j het heeft hier ook gevroren vannacht het is nog steeds erg kou buiten .
Geplaatst: 27 oktober 201213 j Hier is het deze nacht -2°C gegaan.Gelukkig had ik gisteren alles nog uit de hof gehaald.Enkel prei en savooikool staan nog buiten, en onder beschermd afdak nog wat sla.
Geplaatst: 27 oktober 201213 j Het is hier niet onder de 3 graden geweest, maar wel flinke hagelbuien
Geplaatst: 27 oktober 201213 j Maandag was het hier 22 graden, nu zit het ijs op het platte dak en op de auto brrrrrrrrrrrrr koud hoor
Geplaatst: 27 oktober 201213 j Het was hier vanmorgen -3, overal zit een laagje ijs op. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 oktober 201213 j Geen vorst hiero, wel hagel maar dat stelde weinig voor. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 27 oktober 201213 j Gisteren ook nog volop uit de tuin gegeten bij wijze van laatste oogst. Wat sla afgedekt en alles andere onder beschermd afdak en binnen. Vandaag ziet het al een stuk zieliger uit in de tuin. Veldsla kan behoorlijk wat hebben (ik heb het vorig jaar opgezocht en is -5). Ik heb vorig jaar in februari alleen maar afgedekt (heb ook wel wat sneeuw erover heen laten vallen) en na de vorst lekker verder gegeten. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 28 oktober 201213 j Hier min 4 hoor facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.