Ga naar inhoud

Peper en paprika topic 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had een peper de winter over in de keuken staan. Nu staat hij in de kas want er zit "iets" op de grond en op het blad.

Wat is dit voor goedje?

DSCF3845.thumb.JPG.05f7dd42591515bec85a0073af97dafa.JPG

DSCF3846.thumb.JPG.d0d52e8a126da4bc9291b929c08e6e7e.JPG

Geplaatst:

Wat is daar de beste remedie tegen? Ik ben pas sinds afgelopen jaar met pepers aan de gang en heb nog niet echt een idee van wat goed is en wat juist niet te doen.

Geplaatst:

Als je een natuurlijke bestrijding zoekt, dan kun je een lieveheersbeestje van buiten zoeken.
Je zou de bladluizen ook fijn kunnen knijpen, dat wel herhalen want de kleintjes en zeker ook de eitjes mis je over het hoofd.
En anders zou je met een middeltje tegen bladluizen kunnen spuiten. Iets uit de winkel, maar je kan ook iets maken met water met een beetje spiritus en groene zeep.

Zelf heb ik ook bladluizen, ik knijp ze plat. De plaag is onder controle maar niet volledig weg. Ze waren meegekomen met wat yakon stekken die ik in de herfst geknipt had.

Geplaatst:

@Roelie  Spoel de plant eerst eens af onder de douche zodat de luizen wegspoelen met het water.

Ook even het bovenste laagje (1cm) aarde verwijderen en nieuwe toevoegen.

Daarna elke luis die je ziet doodknijpen.

Veelvoorkomend probleem bij overwinteraars: luizen in het voorjaar.

Ze zitten het liefst aan je verse nieuwe jonge blaadjes, zoek daar vooral naar ze.

Sproeien kan dus ook, zie boven.

En op warme dagen kun je ze buiten zetten zodat degenen die dol op luizen zijn kunnen toeslaan. (Wel tijdens de koude nachten weer naar binnen zetten.)

Staat de plant nog in de grond van vorig jaar?

Geplaatst: (aangepast)

@Roelie Ik spoel mijn overwinterende pepers elke maand uit onder de douch. Dit doe ik op het moment dat de grond nagenoeg kurkdroog is.

Ik zet ze in de douchbak, pak de planten spuit met een scheutje afwasmiddel. Spuit de plant in, boven en onderkant van het blad en stam/takken.

Even 10min laten intrekken. Dan de douchkop pakken, en de plant geheel schoonspuiten. Daarna de straal wat zachter zetten, en spoel je eventuele zeep resten uit de aarde. Even laten uitlekken, en daarna watergeven met wat vloeibare mest erbij.

Nu snap je denk ik wel waarom ik dit pas doe als de grond nagenoeg droog is. Na deze actie hoef je in iedergeval zeker 2weken geen water te geven.
Maar op deze manier wordt het geen plaag en als je geluk hebt blijft het weg, en zodra ze naar buiten mogen, lost de natuur het wel op.

aangepast door rorror
  • Like 1

Even een vraagje, het is al eerder hier voorgekomen op moestuinforum maar het antwoord blijft vaag. Is er nut om rond deze tijd de planten te toppen als je vroeg gezaaid hebt ?  deze vind ik van TM18#18 : Pepers en paprika's op verschillende manieren toppen - YouTube en is een fervente voorhanger om te toppen, alhoewel op dit filmpje alleen het resultaat vermeld wordt in de commentaar  wat eigenlijk pro niet toppen is ?

edit:  voor pepers kan ik het volgen, meer vertakkingen kleinere en sterkere bladeren,  maar voor paprika's ? (grote pepers dan)  daar kan  een plant toch maar een beperkt aantal van dragen.

aangepast door redzebra

Dringen op de vensterbank. De planten krijgen water in de curver bak, dus het grote rouleren is begonnen. Gelukkig verhuis ik binnenkort, met veel ruimte en raam! Dan wordt het allemaal een stuk makkelijker en kan ik volgend jaar weer lekker vroeg beginnen 😂🤭

700F6F77-EC86-4445-B9E0-CAF35BDD8376.jpeg

aangepast door Lsjr33
Geplaatst:

@redzebra Mee eens, voor de paprika's niet toppen, maar wel dieven. 
Maar de pepers top ik wel en dief ik niet, op het moment dat je topt, moet je wel onthouden dat dat ongeveer 1maand herstel nodig is.
Ik top ook om wat meer compactere planten te krijgen, voor in de buitenlucht, maar voor in de kas maakt het weer niet zoveel uit..

Geplaatst:

Ik heb besloten dat ik de drie-in-een methode van Diana niet ga volgen. Het is concurrentie, zoals anderen al zeiden. Ik had vorig jaar augustus drie zaadjes bij elkaar gezet, en die staan nu al maanden in mijn vensterbank. Van de twee overblijvers lijkt de sterkste de zwakkere nu echt te verdringen. Dus vanaf vandaag ieder een eigen potje.

De grootste is ook plat gaan liggen, richting de zon, en begint nu wortels te maken op het deel dat plat ligt. Ik vind dat mooi om te zien. 

IMG_20210313_132846.jpg

• Like 1
Geplaatst:

dat ziet er wel een heel vochtige omgeving uit,  ik heb schrik dat je wortelrot krijgt en dat dat daardoor de plant als compensatie nieuwe wortels op stam maakt.

Geplaatst:

@fre3ke Even wat extra aarde erom heenleggen.
Heb dat ook met een aantal dit jaar, waren de gene waarvan de zaden te ondiep in de grond zaten.

En inderdaad wat @redzebra zegt, grond minder vochtig houden.

Ik heb zelfs dit jaar een aantal keer gehad dat ik zag, dat 's ochtends het blad van de peper zaailingen al hingen omdat ze dorst hadden. Dan vergat ik ze weer, en 's avonds hingen ze dus ook half met de steel krom. Water geven en binnen een uur stonden ze weer te stralen.
Wat ik daarmee wil zeggen is dus, dat je niet zo snel extra water hoeft te geven voordat je b.v. naar je werk gaat en bang bent dat ze die middag te kort komen en het niet halen door vocht te kort. Behalve met hitte golven of dagen met overvloedige zon.

• Thanks 1
Geplaatst:

Dat dacht ik ook eerst. Maar als mensen hier paprika's verspenen dan planten zij die tot bijna aan het blad in de grond. 

Hierdoor maakt de "stam" meer wortel.

De afbreekbare potjes was een ongelukkige keuze in het begin.

Geplaatst:

Je kunt ze met potje en alles in een grotere pot planten en dan dieper. De wortels groeien door de afbreekbare potjes dus dat is niet zo'n probleem.
Ik gebruik de afbreekbare potjes niet meer omdat deze vlug uitdrogen.

@simonvb Daar had ik nog niet aan gedacht. Goed idee! Vanavond werk van maken.

Geven jullie eigenlijk meststof aan jonge paprika plantjes ? Zoja welke ?

aangepast door DirkDW
Geplaatst:

Superleuk die bloemen! Hier staat de bonchi ook in bloei. Hij schiet nu aan alle kanten wel omhoog dus de vorm gaat er behoorlijk uit. Maar laten gaan?

20210319_180633.thumb.jpg.2548ba6c5a67468de890c764157abd60.jpg 

Geplaatst:
Op 18-3-2021 om 08:15, DirkDW zei:

Geven jullie eigenlijk meststof aan jonge paprika plantjes ? Zoja welke ?

Een kwart van de aanbevolen verdunning vloeibare meststof van Action, dat bruine spul dat op sojasaus lijkt, het ruikt (en smaakt als je een klein likje proeft) er ook naar. Dat geef ik ze eenmaal per week. Samenstelling 4 N, 6 K.

Ik denk dat het wel verschilt, sommigen hebben goeie potgrond, ik niet zo. Als je grond goed is, hoef je voorlopig niet bij te mesten. Mijn potgrond leek me niet zo goed, daarom mest ik bij, maar niet teveel. Ze hoeven niet zo snel te groeien. Ook de bloemen, ik laat ze zitten maar bestuif niet, hoop ook dat er nog geen vruchten komen. Dat mogen ze wel na half mei, als ze de deur uit gaan.

peper19mrt21.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Zien er mooi en compact uit @HuubvG Van mij zijn wat ieler de lucht in geschoten omdat ik de lampen 6weken terug heb uitgezet. Volgende week bij 2/3 de top er uitknippen zodat ze zijscheuten gaan maken en compacter blijven. De gene waar ik dat niet bij doe zijn de paprika's.

@Liekie Je kan gewoon de lange scheuten terug in korten. Op elke plek waar een blad hebt gezeten kan een nieuwe vertakking krijgen. Ik heb in deze winter al 5x ingekort, en voordat deze volledig naar buiten gaat, zal ik dat nog een keer doen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...