Ga naar inhoud

Peper en paprika topic 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 10-5-2021 om 09:45, Jorieke123 zei:

staan nu misschien wat dicht bij elkaar

Dank Jorieke. Ja dat risico heb ik bewust genomen. Eromheen is wel wat ruimte voor de wortels. Een soort multiplanting waarvan ik niet weet hoe het uitpakt. Ik kan op die plek wel goed twee draden naar beneden laten lopen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb vandaag de laatste peper in de kas gezet. Toen viel me op dat 2 pepers van gisteren slap hingen. 1 grote adjuma met pepers en 1 padron nog zonder.
Aangezien de rest er prima bijstaat, was het een klein schrikje. Ik heb ze extra begoten.

Vanmiddag toen ik nog even ging kijken, zag ik dat de peper die ik vandaag heb geplant, een. Inez suave orange, ook slap hing. Ook extra begoten.

Vind het nu stiekem toch een beetje spannend.

• Like 2
Geplaatst:

Bij mij zijn vandaag de paprikaplanten vanuit pot op hun definitieve plekje in de kas gezet.

paprika1.thumb.JPG.79fa800cbb0801f13278d8e21a790bdf.JPG

paprika2.thumb.JPG.df1be33f4030c5d2ed03a8a84913001e.JPG

En verder heb ik ontdekt dat er niks zo fijn is dan werken in een kas terwijl de regen op het dak klettert.😉

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Haha heerlijk hè@Frans

2171de1f8b5064d0efd1b89edfbfa689.jpg

Hier staat de peper van eergisteren er weer goed bij. Al maak ik me nu dan weer zorgen om het grote gat bij zijn voeten. Woelmuizen... en precies op de doorlooproute een peper. Heb er wat veren bij gestopt. Hopelijk schrikt dat af.

Het was 30 graden in de kas. Verrassend. Had dat met al die verschrikkelijke hoosbuien, slagregens, hagel en donder en bliksem niet verwacht. (En ja, ik zat er tot 2 x toe midden in. Iemand moet dat weer toch echt beter gaan afstemmen met schooltijden)

Zag het raampje open en ging zojuist toen het droog was, even kijken. Zo’n automatisch raamopendingetje. Had het blijkbaar toch goed dat het warm was.

• Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag heb ik mijn paprika's buiten uitgeplant. Bij een zuidwest muur. De wortels waren al aardig aan het ronddraaien in de potjes, dus het werd ook tijd. De plant van september vorig jaar heeft al bloemen, de rest nog niet. Ik ben heel benieuwd of ik eigen padrón paprika's kan eten deze zomer.

• Like 3
Geplaatst:

@mdubbelm
Dank je wel! Maar is een beetje valsspelen deze plant hoor.
Dit is een overlever van vorig jaar januari. Een shishito peper. Ik heb er al 1 van gegeten! Smaakte beter dan de TR kil. Die was echt vies. Nog nooit een onrijp smakende peper gegeten. Brr.

Ik heb ze vorig jaar na het ruimen van de kas mee naar binnen genomen, omdat ik het zo zonde vond al die planten weg te doen.

Had ook 1 zaailing die per ongeluk nog was opgekomen. Sinds vorig jaar oktober/november? op de vensterbank gehad. De adjuma heeft na zijn 2e oogst het loodje gelegd. De andere overblijvers hadden al pepers eraan.

Ik heb een numex suave orange, deze shishito en een Turkse kil wat ik als verrassingszaailing meenam die nu ook al draagt.

Dat ga ik dit jaar ook weer doen met 3 of 4 planten die op de vensterbank mogen. Ben er echt heel tevreden over hoe dat experiment is gegaan. Alleen balen dat ze dan net dit jaar allemaal giga lang binnen moesten blijven. Normaal heb ik ze april toch wel buiten.

• Like 2
Geplaatst:

Hallo allemaal,

Eind april heb ik zaadjes uit een rode peper geplant in een kleine pot. Ik lees dat ik dit eerder al had moeten doen, maar brikjante ideeën krijg je soms wat later ;)

Ik had er plastic folie overheen gedaan, in de zon gezet, en al snel kwamen er kleine plantjes. Mooie donkergroene blaadjes. Maar nu beginnen de blaadjes de donkergroene kleur te verliezen. Ook gaan ze steeda meer omhoog staan, in plaats van dat ze mooi hangen. 

Ik heb net met een bbq thermometer (je moet wat) de grond temp gemeten. Deze zit op 20-22 graden. Water krijgen ze om de dag, lauw warm. Ze staan met name in huis. 

Ik lees weinig informatie over dit symptoom behalve dat de blaadjes overdag door de zon beschadigen en snachts zouden moeten herstellen, maar dat lijken ze niet te doen???

Wie kan mij meer info geven of op weg helpen om dit op te lossen?

Geplaatst:

Ik ging wat extra water geven en toen zag ik deze ravage. Zodra ik met de tuinslang de grond inprik, mega gat.

Zijn dit woelmuizen?
Zoja; hoe dood ik elk mormel?
Zonee: wat is het? Hoe kom ik er van af?

Zaterdag niks aan de hand en nu allemaal half dode of helemaal dode pepers. De onmacht ik heb zo een zin om te gillen.
verschrikkelijk nare Kutbeesten, ik hoop dat ze allemaal verzuipen in hun gangenstelsel. Echt, uit de bodem van mijn hart....

c862f3e460d103ae598f4ef3f268e4a7.jpg

71d452405873fafdfea36f50ebefa1d2.jpg

78c934ee9de9e06558d0b2f793226205.jpg

ef65c7366708d41e8c2e953b5d45b095.jpg

a2fd89e7d7224ab1b7a6e62fe20f3ecf.jpg

b10af32c9f469e136e512140b10bfe86.jpg

a6d5fe45153df351e177cbe4781669f7.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Oh @Mellie ik leef met je mee! Ik heb achterin de tuin ook een paar gaten die er op lijken, bij mij zijn het ratten. Wel veel minder gaten dan bij jou en op een veel grotere afstand van elkaar.

Bij mij gaan de pepers vrij aardig dit jaar. De eerste pepers hangen eraan. Wel wat last van de bovenste bladeren die opkrullen naar binnen, zal morgen eens opzoeken wat dat zou kunnen zijn. Nu geen puf meer, even met een koud glas in de tuin relaxen.

Geplaatst: (aangepast)

Wat erg !  Ik hoop dat je ze kan vangen,  wel eens een woelmuis in de serre gehad maar dat was een enkel gangetje, ze lijken vrij groot die gaten, misschien toch rat ?

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Hoe vang je een rat?

Heeft het zin dat ik de tuinslang laat lopen? Ratten kunnen zwemmen toch.

Die gaten prik ik erin trouwens voor de duidelijkheid. De grond is rond de sneue pepers zo zacht, dat ik wel 40/50 cm diep in kan met de tuinslang. Daarin laat ik nu water lopen. Maar heb dat bij elke zielige peper gedaan en overal kom je uit op een gang. Het water gaat rond.

Geplaatst:

Bij ons moet je dat dan aan de gemeente melden en dan komt de dienst vallen of vergif zetten, wat gratis is voor de inwoners (dit is wel niet overal in België zo en afhankelijk van plaats). Hoe het werkt in Nederland weet ik niet. Tuinslang erin gaat niet helpen en als het een rat is zit hij meestal ook niet alleen.

Geplaatst:

Mellie, wat ontzettend shit! Ik hoop met je mee dat de boosdoeners verzuipen...of een andere nare dood sterven. 
hoop dat een en ander nog bijtrekt! 

Geplaatst:

Kan het zo zijn dat de de geur van compost raten aan trekt. Er is een berg champost in de kas in gegaan, wellicht dat de ratten daar op af zijn gekomen. Incombinatie met droge grond in de kas, kan ik me voorstellen dat met al die regen van van de laatste weken, ratten in/onder de kas gaan zitten genieten van de droge omgeving, + eventeueel gaan nestelen. En dan heel de "champost" doorzoeken naar nog te eten matriaal, verklaard de hoeveelheid gangen. Iets wat een oplossing is om de grond vochtiger te houden, want dan willen ze daar niet nestelen. Wel een dilema want de pepers willen niet te veel water.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...