Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
3 uren geleden, HuubvG zei:

Gevalletje grote plant in kleine pot?

Kan ik me iets bij voorstellen. Maar ze moeten nog zon  2 weken binnen blijven.. toch nog allemaal verpotten in grotere alternatieven dan?

Geplaatst:

@nello87 Ik was een beetje mis vrees ik... Mijn cherrytomaat sweet aperitief heeft de afwijkende blad (niet te zien op onderstaande foto's). Bartelly ziet er bij mij wel anders uit dan mijn vleestomaten... Hopelijk kan je toch wat verschillen ontdekken met je andere soorten! 

20210421_073608.jpg

20210421_073543.jpg

• Thanks 1
Geplaatst:

Teunboon, als je even terug kijkt op de vorige pagina zie je hoe Grork ze in yoghurtpakken heeft laten zakken, misschien is dat wat voor jou?

• Like 1
Geplaatst:

Het binnengetuttel is wat mij betreft klaar. De 21 tomaten voor in de kas gaan in de komende week de grond in en de 14 tomaten voor buiten in een grotere pot maar wel naar de kas! 

image.thumb.jpg.45af35b6f9afa7e07fbd2d68b2a34972.jpg

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Dit weekend gaat ook alles naar de serre, nachtvorst lijkt eruit te gaan volgende week en vooral vrouw en zoon zien het niet meer zitten om ze elke dag buiten te zetten 😄.

edit:

En het mag gaan beginnen, nog maar 1 inmaakpotje en 2 potjes in de diepvries van vorig jaar.  De eerste bloempjes dit jaar:

1129642627_WhatsAppImage2021-04-20at20_55_20.thumb.jpeg.272ae0e45e7da465f7635f2a472e14fa.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Mijn pepers, aubergines en tomaten gaan de laatste jaren traditiegetrouw op Koningsdag richting tuin. Dan ben ik al die planten in huis ook wel zat! Nu heen en weer slepen naar balkon om af te harden... nog een weekje!

• Like 1
Geplaatst:

Tomaten inmiddels in een grotere pot gezet. Krijg t idee dat t een ziekte js? Een van de planten stond met blad in contact met de ander en nu zie je op dat blad dat ook langzaam dezelfde kenmerken verschijnen.

5B69DE89-0CF8-4BA1-BA50-899B3EBF845A.jpeg

Geplaatst: (aangepast)

@Teunboon ik zou toch niet te snel denken aan een ziekte (het kan natuurlijk altijd, niks is uitgesloten) maar  er is veel meer kans dat het een gebrek  is of omwille van koude , wat hier door de andere forumleden is aangegeven. 

Een gebrek aan een bepaalde stof dat kan gewoon liggen aan de soort potgrond, slecht wortelgestel, te kleine pot (uitputting als je geen voedsel geeft).

hier zie je het verschil tussen optimaal en gebrek verschijnselen (het kan een combinatie zijn)

https://www.yara.be/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen---tomaten/    edit: als je op een foto klikt krijg je een detail beschrijving.

De koude, dat kan zowel de temperatuur zijn of tocht :

https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/paarse-bladeren-bij-de-tomaten/

Normaal komen ze er wel bovenop als je ze in een groter pot hebt gezet. Je moet ook bedenken dat de plant ook wortels wil in verhouding tot wat zich bovengronds afspeelt en dan wordt dat potje toch vrij klein.

aangepast door redzebra
toevoeging
  • Like 1
Geplaatst:

Ik ben mijn tomaten aan het afharden, maar zetten jullie ze ook buiten met regen? Ik zie volgende week nogal wat regen in de voorspelling, ik ben werken dus ik kan ze niet tussendoor naar binnen doen dus het is overdag de hele dag buiten of overdag de hele dag binnen. 

Geplaatst:

Neeeeee, niet buiten in de regen laten.  Daar houden tomatenplanten helemaal niet van. Nat blad  ....  helemaal fout. Zelfs gietwater op blad vinden ze blèh.

Lukt het niet ze ergens in of onder te zetten?

Anders lekker binnen laten. Staan ze beter dan in regen.

Het is niet anders.

Geplaatst:

Tja het is een beetje raar weer deze tijd t.o.v. andere jaren, De boven luchten  worden terug kouder volgende week, dus als het regent volgt tegelijkertijd ook een fikse afkoeling. Het voordeel is wel dat met de toenemende bewolking de nachtvorst er wat uit gaat.  Voor noord  en west Nederland lijkt de neerslag toch beperkt te zijn. Alleszins zitten we nu al een tijdje in een periode met kouder weer dan normaal. (dit is onder thermometer hut, in de zon kan de temperatuur best oplopen.)  Alle tomaten plantjes zijn hier numet ook de tunnel ingegaan, wel een risico natuurlijk maar de tunnel lijkt toch wat warmer te blijven als de omgeving s'nachts, het was niet meer doenbaar om ze telkens te verhuizen.

1682871899_WhatsAppImage2021-04-25at19_59_35.thumb.jpeg.db62bc129ed30ddd7cf8f6c13b058083.jpeg883342398_WhatsAppImage2021-04-25at19_59_24.thumb.jpeg.43819ce962f27f2409309ec2e4a18b25.jpeg

met misbruik van een weerstation om de temperatuur wat in het oog te houden.

maar het gaat wel snel max rond 30graden vandaag , nu nog maar 7 graden.1614670004_WhatsAppImage2021-04-25at19_59_55.thumb.jpeg.c99129a907b71b3fd86978021e8a67e1.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Mijn op 28 maart  gezaaide en op 3 april boven de grond gekomen tomaten voor de buitenteelt waren vandaag zo ver dat ze naar p9 potjes verspeend konden worden.

tomaat6.thumb.JPG.bd3dcfc9cb8b6e2dc259adbce71928f3.JPG

Een mooie plek om zoiets te doen is op de rand van de compostbak. Die heeft precies de juiste hoogte om makkelijk te kunnen werken.

tomaat7.thumb.JPG.12fc837396294ec344589ed3ca5fce1e.JPG

Beetje slapjes na het verspenen ...

tomaat8.thumb.JPG.f39db6dd4817df7c237ea7268fcd421d.JPG

... maar enkele uren later stond alles weer keurig overeind.

tomaat9.thumb.JPG.dc2dd30387930d51f066856145603990.JPG

Van de 44 plantjes hou ik er 10 zelf. De rest gaat zoals ieder jaar naar familie en bekenden. Over 14 dagen moeten de planten gereed zijn om de vollegrond in te gaan,  als de nachttemperaturen dat tenminste toelaten. Eventueel een week langer in pot houden, tot de ijsheiligen, lukt ook nog wel.

• Like 6

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Over 14 dagen, ik hoop het 😄, 2 de lichting staat nog binnen nu, ze zijn nog klein genoeg voorlopig nog in p7, ook al wat uitgedeeld maar dit jaar wil ik toch een plantje of 50 zetten. Juist voor de zekerheid toch verwarmingsblazertje in de serre geplaatst de temperatuur ging me iets te snel onderuit.

Geplaatst:

Ik heb vandaag de eerste twee planten in de kasgrond geplant. Ik wilde er eigenlijk meer doen maar ik was ook nog wat tijd kwijt met uitzoeken welke tomaten in de kas en welke buiten zouden komen. En wat ik over heb om weg te geven. Dat zijn er niet veel dit jaar..maar 8 plantjes. 20 soorten tomaten heb ik dit jaar, een mooie hoeveelheid. 

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Leuk al die foto's van groeiende plantjes. Zien er mooi uit. En goed om te horen Teun dat je plantjes weer herstellen! Ik ben bezig met plannen te maken voor een afdakje voor m'n tomaten en vraag me af wat een juiste hoogte hiervoor is? Het hoogste ras wat ik heb wordt max 200-250 hoog volgens het zakje maar hoe realistisch is dit? Daarnaast lees ik ook dat tomaten soms getopt worden of worden terug geleid naar de grond waarna de top ook wortels schiet als deze begraven wordt. Heeft iemand advies wat een goede hoogte is voor een afdakje?

Geplaatst:
12 uren geleden, mdubbelm zei:

Welk ras heb je voor buiten, @Frans?

Het is een oud zaadvast ras met goede smaak dat zeer geschikt is als saptomaat. Naam ras niet (meer) bekend. Mijn vader heeft het me weleens verteld maar de man is al 25 jaar dood.

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...