Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Tobias, hoeveel je dieft is wat je verkiest en hoeveel ruimte de plant heeft. Probeer hem luchtig te houden en dieven die naar binnen groeien bv. wegnemen. Zeker wat ondersteunen, je wilt ervoor zorgen dat bladerende grond niet raken en afhankelijk welke soort je hebt kunnen de dieven ook afbreken onder het gewicht van de tomaten.

Geplaatst:

@Annem@rie wow wat vroeg! Ik heb meestal pas in de loop van juli mijn eerste tomaten.... wanneer heb je ze voorgezaaid en in de kas gezet?

Hier een foto van mijn tomaten in de kas van vandaag, al flink gegroeid tov 2 weken geleden. Hier en daar ook al vruchtzetting. 

Buiten hebben we nog wat sneue verwaarloosde Andines geplant die eigenlijk de composthoop op moesten.

6EA4178D-3E73-4965-9571-AB2345618761.jpeg

5BB75C93-AB2D-4C00-9A39-FD1BCE32CA30.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

@mdubbelm ik had er een aantal, waaronder deze, half maart gezaaid. Vorig jaar konden de planten half april naar buiten en daar had ik dit jaar ook weer opgehoopt. Het liep allemaal een beetje anders. Zelfs half mei was eigenlijk nog te vroeg, maar toen moest echt alles het huis uit want ze werden echt te groot. De laatste tomaten heb ik in de laatste week van april gezaaid.

• Like 1
Geplaatst:
Op 14-6-2021 om 16:37, redzebra zei:

@eduro had er begin Juli vorig jaar ook last  van, maar had toen wat aangepast, ook was deze periode het weer iets gematigder,

Misschien heb je hier iets aan, het is wel heel uitgebreid, maar er staat een mooie beschrijving in, in detail, hoe neusrot juist werkt en achteraan staan aanbevelingen in ter preventie van neusrot in substraat teelt. https://hbo-kennisbank.nl/details/aereshogeschool:oai:www.greeni.nl:VBS:2:141547?q=beheersing+van+neusrot+in+de+ongestookte&has-link=yes&c=0

edit:

Voor de zekerheid deze zondag ook wat doeken in de serre opgehangen, temperaturen worden nog hoger deze week : 33 plus in de schaduw.

Je hebt ook wat nadeel dat CDB zoals ook pruimtomaten een gevoelig ras is voor neusrot.

image.gif

@Scififreak ja ik herken het probleem dat koste mij van bijna alle planten de eerste trossen en 40% van de tweede trossen, calcium had ik ze toen nog niet gegeven de link van @redzebra het artikel eens doorgenomen en heb de navolgende stappen genomen; overdag een net op de kas voor minder licht, de ventilatie verbeterd en geprobeerd naar lagere temperaturen te komen ook begonnen met calcinit en de voedingswater meerdere keren laten stromen per dag. na een week ging het over d.w.z. af en toe nog wel een uitvaller maar dat kan. mijn conclusie was toen dat het ontbreken van calcium het veroorzaakte, het werd mij duidelijk dat calcium altijd moet worden gegeven calcium is een niet verplaatspaar zout die in de knopvorm al voldoende aanwezig moet zijn dus vroeg beginnen met calcium.

interessant is dat jij voldoende lang wel calcinit gebruikte, kan je dat wat preciezer toelichten?

• Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

ik geef al calcinit van als ze nog in pot stonden 1/1/l . 
Ben al blij dat het niet alleen bij mij was . 
Hopelijk is het in orde met de frequentere watergift .
Eerst gebruikte ik een sonoff basic als timer maar kon maar 8 aan of uit schakelingen doen ( dus 4 watergiften), dit was dus niet voldoende .
Dan maar de fw op de sonoff veranderd naar tasmota . Dan kon ik er meer instellen maar dan ging de wifi niet ver genoeg :-( 
Nu voorlopig een mechanische timer maar dat is min 30 min aan/uit , ben nog op zoek naar een andere timer nu .

aangepast door Scififreak
foutje

Dit jaar is het eerste jaar dat ik met tomatenplanten ben begonnen, sowieso al laat begonnen met zaaien zoals ik hier de foto's van de rijpe tomaten al voorbij zie komen, heb geen kas en ook geen grote tuin of afdak dus ze staan bij mij buiten in potten. Dat maakt het sowieso al iets lastiger. Nou zit ik met het algemeen bekende probleem dat de bladeren iets krullen maar ook dat de scheuten zich oprollen en probeer ik uit te zoeken wat de oorzaak is. Daarbij vind ik op een aantal bladeren ook wat bruine vlekken en vroeg me af of het een schimmel infectie zou kunnen zijn. Zouden jullie mij iets verder kunnen helpen?

Hieronder een aantal foto's van de planten.

Daarnaast zie ik op de weersvoorspelling dat het komende week toch wel iets kouder gaat worden snachts, rond de 10 graden, is het nodig om de tomatenplanten tijdens regen en snachts naar binnen te verhuizen?

IMAG3083.jpg

IMAG3081.jpg

IMAG3082.jpg

aangepast door MrWahloh
Geplaatst:

Dit zien er voor mij uit als hele mooie gezonde planten. Die bruine vlekjes zijn gewoon wat beschadigingen, niets om je zorgen over te maken. En het krullen van de bladeren is omdat ze meer voeding opnemen dan ze kunnen verwerken, dit is normaal en verdwijnt zodra de bladeren groter worden. Zolang het niet gaat vriezen mag je je planten gewoon laten staan. Eventueel kun je, als ze erg nat worden en niet goed opdrogen, de plant wat snoeien om hem luchtiger te maken. Maar met jouw formaat planten lijkt me dat niet nodig

@marjoleinvdh Dat klinkt goed. Als eerste keer ga je toch al snel twijfelen of je het wel goed doet. Ik neem aan dat het krullen van de scheuten zelf, zoals je het ziet op de eerste foto (er hangen zelfs bladeren op zn kop omdat het zo'n wokkel is geworden) en tweede foto in de top ook door de voeding die ze niet kunnen verwerken komt? :)

aangepast door MrWahloh

Ik heb veel Marmande tomatenplanten staan (vleestomaat). Een groot aantal heeft nu geen hoofdstam meer, maar is vertakt in twee of drie hoofdstammen. Ik heb wel steeds gediefd. Komt dit doordat ik de hoofdstam niet tijdig heb aangebonden? Of hoort dit bij deze tomaat?

Ik baal er wel van want ik wil ze juist de hoogte in hebben.

IMG_20210617_154019.jpg

aangepast door fre3ke

Zijn dat niet gewoon doorgegroeide dieven ?
Heb ik dit jaar ook zeer veel ik haal ze weg en ga met 1 verder .
2 rechtse zijn dieven denk ik links is de hoofdstam

aangepast door Scififreak
  • Like 1
Geplaatst:
39 minuten geleden, MrWahloh zei:

@marjoleinvdh Dat klinkt goed. Als eerste keer ga je toch al snel twijfelen of je het wel goed doet. Ik neem aan dat het krullen van de scheuten zelf, zoals je het ziet op de eerste foto (er hangen zelfs bladeren op zn kop omdat het zo'n wokkel is geworden) en tweede foto in de top ook door de voeding die ze niet kunnen verwerken komt? :)

Ja hoor, had ik vorig jaar ook. Werden enorme planten 😛

• Like 1
1 hour ago, Scififreak said:

ik haal ze weg

Ook als ze al zo volgroeid zijn? Ik dacht dat dat de plant erg zou schaden. 

Ik ben voor de zekerheid even gaan zoeken of hij misschien zelftoppend is en lees nu op de website van een verkoper het volgende, waardoor ik denk dat ik die dieven beter niet verwijder(?) "Deze plant is halfzelftoppend, wat betekent dat hij niet heel erg hoog wordt en op een gegeven moment stopt met omhoog groeien.

aangepast door fre3ke

@fre3ke dat is een keuze die neemt, halfzelftoppend  kan je op 2 manieren laten groeien, er staat meestal ook bij hoe hoog die plant wordt. Heb je ruimte voor die dieven zou ik het ook zo laten, maar je kan ze altijd verwijderen ook als ze groot zijn, het gaat de stam niet schaden. Of het een split van de stam is zie ik niet duidelijk op de foto, de eerste rechts vooraan is een dief, hij ontstaat uit het bladoksel en je hebt een hoofdstam links, de achterste zie ik niet duidelijk op de foto waar die ontstaat.

De hoofdstam geeft na drie bladeren terug een tros en als hij zelftoppend  is kan dit op het einde ook na minder bladeren zijn. Bij de dief volgen eerst een groter aantal bladeren voor een tros, bij een split geldt hetzelfde als de hoofdstam ook na drie bladeren. Je kan bv =ook overwegen om bv 1 tros op de dief of split te laten staan en nog 2 bladeren en dan die toppen.

aangepast door redzebra
  • Thanks 2

Mijn tomaten gaan niet lekker. Iemand enig idee wat hier gaande is? Sommige planten hebben het bij al het blad, sommige niet. 

16240322531132014940197877191170.jpg

aangepast door Lsjr33
Geplaatst:

Daar durf ik niet op antwoorden, ik zou aan een paar richtingen denken (teveel bemesting of tekort bepaalde stof) maar is de eerste keer dat ik zo'n beschadiging zie.

Moest het selder zijn zou ik zelfs denken mineervlieg.

• Thanks 1
Geplaatst:

Als ik de foto zie van freeke dan heb ik zo het idee dat de het deel dat naar links afbuigt de hoofdstam was. Als je ze niet vroeg gaat leiden dan kan het wel snel verwarrend worden als er dieven groeien. 

Hier een foto van mijn eerste tomatenPXL_20210618_161540496.thumb.jpg.8f8b3a96ff29fc87924fc32c14041f9d.jpgPXL_20210618_161635715.thumb.jpg.a9370653de050c18a6b37294ed0b54e4.jpg

Soort trostomaat en snack tomaat, heb de zakjes even niet bij de hand, haha. Ze staan bij mij buiten. De meeste hebben nu drie bloemtrossen waarvan de onderste dus nu transformeren tot tomaten. 

aangepast door Moonsparkle
  • Like 1
Geplaatst:

@Moonsparkle, dat weet ik nog van vorig jaar. Wat een puinhoop was dat. Dus dit jaar heb ik goed op de diefjes gelet.

Deze planten splitsen zich op in twee of drie stammen, vlak voor de bloei. Ik heb er een paar die wat trager zijn, ik kan het gewoon zien gebeuren. Een ander ras ( Druzba) doet dat niet.

Omdat de hoofdstam de eerste bloemtros heeft, kan ik deze gelukkig wel verder omhoog leiden na het advies van Redzebra. De andere stam top ik na de tros, zoals in dat advies staat. Bij sommige zijn de takken echt gelijkwaardig, dus daar bind ik één aan zodat ik weet dat ik die als hoofdstam heb gekozen. Ik ben alweer relaxed over de situatie 😉

• Like 2
Geplaatst:

Mijn tomaten doen het super!! Ik zie ze per uur groeien, echt waar! 😎 Ik maak mij alleen wat 'zorgen' over mijn Couer de Bouef tomaten... Beide planten maken trossen met ongeveer 20 bloemen, waarvan er al een 7-tal een tomaat aan het vormen is. Laat ik de plant gewoon zijn gang gaan of verwijder ik best wat bloemen? Ik heb anders bang dat 20 dikke tomaten aan 1 tros mijn plant gaat ontwrichten. 😅 

20210619_083346.jpg

20210619_083418.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Is het te laat om deze nu nog uit te zetten?

Ik heb overigens 3 prachtig groeiende tomatenplanten staan maar nog geen tomaatjes. Ik hoop dat die uiteindelijk nog komen.

20210619_123752.jpg

Dat kan nog, je gaat natuurlijk niet meer zoveel trossen  hebben als met vroeger gezaaide, maar dat kan best meevallen met een goed najaar,  als ze buiten in Juli bloemen aanmaken, heb je eind augustus / september tomaten (hangt ook wat van de soort af)

@KimD normaal regelt die CDB dat zelf wel, wat hij aan kan. Je kan er eventueel wat verwijderen om te zorgen dat de vruchten wat meer over de plant verspreid worden (ook in tijd), maar zelf laat ik die gewoon hun gang gaan en zag vroeger niet echt veel verschil in de totale oogst nadien. Wel eventueel de tros ondersteunen als het gewicht te groot wordt. Je hebt het omgekeerde voor wat ik heb dit jaar :) . Hier 3 a 5 per tros maar zit al vrucht te maken aan 3 de tros.

edit: met wat foto's 

edit.thumb.jpg.85bc7a46da26c64a73133d1edeefad6b.jpg

redelijk veel bloemen, 3 vruchten.

2 trossen hoger :

1588973826_WhatsAppImage2021-06-19at14_00_30.thumb.jpeg.203c6eb1943abc6f2d2b418499d35f0b.jpeg

De vruchten zijn niet veel kleiner, in mijn ervaring is er weinig verschil in kilo's waar de vruchten zitten, ik heb vroeger ook al dezelfde situatie als bij jou gehad. Veel onderaan dan weinig en dan weer veel bovenaan.

Deze cdb (gele) doet het weer anders maakte minder bloemen aan:

1527825280_WhatsAppImage2021-06-19at13_34_09.thumb.jpeg.fa8bff74bfc7cd779e818c8b8744751f.jpeg

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Geplaatst:
20 uren geleden, Lsjr33 zei:

gaan niet lekker

Goh hè dat ziet er niet fijn uit. Ze staan in potten zie ik, binnen of buiten? Heb je pas iets speciaals gedaan, bijgemest bv? 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
15 minuten geleden, appelvrouw zei:

Goh hè dat ziet er niet fijn uit.

I know, helaas. Ik heb ze wat extra epsom zout gegeven en wat koemest korrels. Maar daarvoor was het al begonnen. Iemand op de tuin suggereerde TMV, is iemand daar mee bekend? Ze staan binnen in de kas dus wel droog. 

TMV, tomato brown rugose fruit virus ?  https://vilt.be/nl/nieuws/vlaamse-tomatentelers-verontrust-over-tomatenvirus  ,  Dat schadebeeld ziet er toch helemaal anders uit, tekort van magnesium geeft iets dergelijks maar zoals gezegd nooit in die mate gezien en niet zo afgelijnd (alleen rond de hoofdnerven is het blad gezond). (een tekort wil niet zeggen dat dit er niet is, maar dat door een teveel aan ander dit niet door de plant opgenomen wordt) . Ik zou verpotten in een andere gezonde grond. Het lijkt me geen virus. Teveel voeding verstopt ook de vaten, kristalliseert. 

Of wordt verwezen naar tomaten mozaïek virus, idem lijkt niet op dit. 

aangepast door redzebra
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...