Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

Nee absoluut niet, alles verwijderen wat je ziet. Ik geef het hier ook nog niet op 😀. Beetje geluk dat ik juist verlof heb en regelmatig kan gaan kijken. Ik begrijp ook dat andere hier een andere methode gebruiken, er bestaan effectieve middelen om dit in de hand te houden, als je wil gaat dit niet verder maar dat is voor iedereen een persoonlijke keuze.  Maar als je een middel gebruikt pak dan een wat werkt.

Ik heb er hier nog een pak meer als jij staan, in de serre zit ook fluvia  (omstandigheden zijn ontzettend slecht geweest en wij hebben nog geluk dat het merendeel van de tomaten er nog staat). Het is hier een beetje selecteren welke bladeren ik laat staan, fluvia  geeft geen probleem voor de vruchten, phyto wel.  Ik heb er een pak grote aan hangen, dus er wordt amper water gegeven, alles om die te laten rijpen, normaal laat ik de planten nog volop verder groeien.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder maakt zijn eigen keuzes, maar het is niet te laat om te sproeien met een goed werkzaam fungicide. Nadat ik hier heb ingegrepen is het niet meer erger geworden: alle phyto staat hier stil en ik heb zoveel mogelijk bladeren verwijderd die aangetast waren. Planten zien er verder goed uit en eigenlijk helemaal niet verzwakt, met een beetje bladkrul hier en daar. Maar dat laatste is beperkt. 

Misschien is een (meer) biologische oplossing om te sproeien met waterstofperoxide. Heeft goede anti-fungale eigenschappen blijkbaar en ik heb veel voorbeelden gezien van tuiniers online die het gebruiken. Let wel even goed op de mengverhoudingen: volgens mij is het doel 2-3% waterstofperoxide.  Voor diegenen die bang zijn voor 'reststoffen' of ander chemisch residu op de plant: waterstofperoxide ontleedt in enkele minuten tot zuurstof en water. 

Als je dan toch een biologische insteek hebt, probeer dat alsjeblieft. Het is zinloos om al je planten op te offeren. Afwisselen met baksoda daarna. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet opgeven mensen, ik heb het vorig jaar buiten op de compost hoop gehad en het viel uiteindelijk ‘enigszins’ mee ook had ik t idee dat er rassen tussen zitten die minder aangetast worden. Ik zou echt niet bij het minste of geringste alles weg halen, maar dat is mijn mening. 
 

 

voorgaande jaren merkte ik dat er hier ook op het forum bij sommigen meteen al het P-woord werd genoemd terwijl ik dat écht niet terug zag op de foto (wat niks wil zeggen). Maar dit jaar is er idd extreem Phyto, dat is wel duidelijk. 

 

Op dit moment is er hier, zover ik kan zien, nog geen Phyto. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Saalk86 ik denk dat er ondertussen wel genoeg foto's zijn rondgegaan wat de aardappelziekte is. Je hebt eigenlijk 2 keuzes : of alle besmetting wegnemen, de omstandigheden zo goed mogelijk maken  en hopen op het beste of de goede middelen gebruiken om het tegen te gaan, alles ertussenin is wishfull thinking. Vorig jaar was ook niet te vergelijken, als dit nu gebeurt, opnieuw een ontzettend hete periode stopt gewoon alle verdere besmettingen en gaan zowat alle rassen door.

 

o.a. waterstofperoxide ontzettend interessant om o.a. kassen en leidingen te desinfecteren en werkt absoluut desinfecterend, maar bij te sterke verdunning  verlies je een pak van de eigenschappen.

ervaringen met phytopthora : het werkte wel tot het terug vochtiger werd ????. 

Je kan je ook afvragen waarom niet alle bio boeren nu niet massaal waterstofperoxide gebruiken.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag op de tuin geweest, niks verdachts gezien. Wel wat oud geel met bruin blad.
Vanwege de drukke juli maand met werk nog niet veel tijd gehad. Moet nodig wat bijsnoeien wil ik de tomaten kunnen zien. Dit zijn echter wel struiktomaten die (afhankelijk van de soort) max 1,5m hoog worden.736304a7884be85204d0506ccbf256f1.jpg5cc86e2250de1aa9d2661c8042bd444c.jpgba30735d183d286c5fa549f25c43af78.jpg0cd4cfe6e53964c47156361a713120a5.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een hele lichte aantasting buiten die voorlopig goed in de hand te houden is door blad weg te knippen( en daarna de schaar desinfecteren) in de kas heb een een ander klein probleem, aangevreten blad, en al snel de boosdoeners gevonden..er zitten er vast meer dus morgen weer kijken. Ook op een gebarsten Terra Cotta zat dezelfde rups..iemand een idee welk soort vinder dit is? Ik heb de rupsen naar de haag gebracht maar weet niet of ze daar blijven leven..

 

AEE41B67-C6F4-42A4-9AA9-100047E8F113.thumb.jpeg.00a65b6ba7367076cf8b2a3a784f40d8.jpeg

 

843521F8-2182-4923-910E-9F8BA426CE3A.thumb.jpeg.eca272223c8811a6fd6b1da7d168da00.jpeg

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Nijmegen is het helaas wel raak.. ik zie her en der op het complex nog mooie planten staan. Het zal niet helpen dat mijn nagelegen buurman alleen maar aardappelen heeft staan en die ook, ondanks ziekte, lekker laat staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Oss is het ook raak met phytophthora.

Op het volkstuincomplex is volgens mij elke buitentomaat besmet. Mijn Galahad F2 planten op dit complex zijn nog in perfecte conditie.

Bij de andere rassen die buiten staan tref ik elke dag wel een paar besmette bladeren of stengels aan. Dit ondanks het droge weer van de afgelopen dagen. Er zit dus veel besmetting in de lucht.

De besmetting heeft dus al vorige week met het natte weer plaats gevonden of ontstaat nu in de vochtige nachten wand elke ochtend tref ik dauw op de planten aan.

 

Vorige week heeft natuurlijk maar een gedeelte van Nederland de enorme regenperiode gehad. Dat zal vast te maken hebben met de besmettingen nu.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen probeert wel wat ingeval van nood, maar je mag jezelf niks wijsmaken, preventief helpen ze wel wat, als echter de besmetting er stevig in zit en de omstandigheden slecht blijven en je behandeld een deel wel en een deel niet, dan kan je pas testen of die middeltjes werken. Tot nog toe heb ik nergens daar een bewijs van gezien, tenzij je echt gaat voor de echte fungiciden.

Het onderwerp is hier vroeger nog al eens naar voor gekomen. De titel is toen gewijzigd in preventie.

 

 

Hier lijkt het sterk te minderen, nog een enkel blaadje gisteren, wel in totaal  4 en een halve plant verloren.  Damsel en Mountain  (F1 Hybride) buiten nog geen aantasting (de vruchten van de onderste tros zijn daar wel enorm gebarsten, omwille van de vele regen en heb ik verwijderd). Damsel onder het afdak had een paar bladeren met een beginnende aantasting.  De planten aan de oostkant van de overkapping hadden het meeste last,  Brutus, coral queen en Dr Witchy  leken het meest vatbaar.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier een tuinbuurman die zijn zwaar aangetaste aardappels en tomaten gewoon laat staan :-(

 

Toch zijn mijn aardappels niet aangetast. Zal wel een resistent(er) ras zijn.
De kerstomaten moesten eruit, maar de Galahads houden ook hier fier stand.

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed ook pytho, hier en daar wat grijze stippen en krullende uiteindes. Ik heb zoveel mogelijk blad verwijdert en nu maar hopen dat er zsm nog wat rijp wordt. Er wordt ook weer veel regen voorspelt aankomende week, hoe wel er net wat fijne dagen geweest zijn heb ik toch nog niet echt het zomer gevoel. 

 

PXL_20210722_103828605.thumb.jpg.4e8563fa8ea0e518aec6eeb3b7acd3c5.jpg

 

Is het trouwens wel safe om volgend jaar dan tomaten te zetten in een ander deel welke niet in verbinding staat met dit stuk maar wel maar een meter ertussen? Of zeggen jullie dan zou ik voor de zekerheid volgend jaar geen tomaten doen😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, redzebra zei:

Gewoon volgend jaar tomaten zetten 😀,  veel hangt gewoon af van het weer volgend jaar en dat kunnen we niet voorspellen.

Ah bedankt, ik dacht dat het aan te raden was om er dan 2 jaar geen tomaten of aardappel op te zetten, ik vond het al zo jammer. Gelukkig valt dat dus mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-7-2021 om 18:57, redzebra zei:

Wat gebruik Jij @Gianni1234 ?  Het probleem is dat dat de huis en tuin middelen meestal maar werken van horen zeggen.

 

Sorry voor de late reactie. Momenteel beiden, hoewel ik waterstofperoxide momenteel beperk tot het ontsmetten van duidelijk aangedane gedeeltes. Maar eigenlijk is het de bedoeling dat je heel de plant erin sopt (tot nadruipen) en dan weer afwisselt met baksoda. Daarmee zijn blijkbaar hele goede resultaten te houden en ik heb wel een paar online tuiniers gevolg die tomatenplanten goed gezond wisten te houden, zelfs met 'blight'  (veelal alternaria of phyto) in een vroege fase. Lijkt goed te werken en is voor mensen met een biologische insteek denk ik een stuk aantrekkelijker. 

Eigenlijk ben ik lui, want ik zou één plant moeten kiezen en die enkel moeten behandelen met dat en zien hoe die het doet.  Misschien dat ik dat later deze week alsnog even regel, daarmee begin en dat volhoud tot het einde van het seizoen. Ik spuit dan denk ik wel even heel de plant eerst af met water om resterende fungicide te verwijderen, zodat ik een redelijke vergelijking kan maken daarna. 

aangepast door Gianni1234
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat anders: de eerste beperkte oogst is binnen. Vier hele cherry tomaten 😆, maar er hangt wel nog héél veel aan de planten, ook grote vleestomaten die bijna klaar zijn.

Wel een vraagje voor de kenners: één van de cherry's had een ronde vlek aan een kant. Hier was sprake van verkleuring, die een soort van mozaïek achtig patroon achter liet. Hoofdkleur: ik zou zeggen bruinig, tot oranje-geel. De schil was op die plek éven hard en het was enkel deze tomaat. Heb er vorig jaar ook een paar van die gehad denk ik, en het lijkt een ontwikkelingsprobleem te zijn van een tomaat en geen besmettelijke ziekte.

Enig idee wat ik zie? Heb helaas geen foto meer want ik was zo koppig om de tomaat te proeven om er zeker van te zijn dat ie goed was 😁. Smaakte normaal, maar niet al te indrukwekkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...