Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Boomspiegel is het ook niet. Maar ik snap wat je bedoelt.

"Een boomspiegel is het stuk grond rondom de stam van een boom dat van boven toegankelijk is voor lucht en water, en in de ideale situatie minstens zo groot is als de kruin van de boom. Bomen zijn voor een gezonde groei afhankelijk van open grond rond de stam voor de toevoer van zuurstof en water. Wikipedia"

Geplaatst: (aangepast)

3 hours ago, mdubbelm said:

Buis

Voor betere beluchting. Naarmate de hoop voller raakt, trek ik de buis mee omhoog en zo ontstaat in het midden een luchtgat, had ik begrepen. Je kan ook een koker maken van kippengaas, die hoef je niet mee omhoog te trekken. 

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Lekker bezig meneer Pronk!

Ik heb vandaag in de schooltuin met 4 kleuters gewerkt. Onkruid, wat snoeien en bloembollen planten. Vervolgens met 4 kinderen een ander schooltuintje onder handen genomen. Hun tuin was hels… heel veel bramen struiken. Ik was blij met mijn nieuwe leren handschoenen, maar zelfs dan kwam er nog wel eens een gil uit. Ook meters wisteria wat we hebben gevlochten door het hekwerk. Druif heel klein beetje gesnoeid. Bloembollen geplant. Toen was het tijd.

In mijn eigen tuin de kas leeggehaald. Ik wilde een paar planten overhouden. Misschien toch iets te veel… er staan er nu nog 3 buiten

Adjuma van vorig jaar die ik binnen had gehaald. Zou dus nu zijn 3e seizoen ingaan. Geldt ook voor de shishito. Heb nog een jalapeño peper. Die is nieuw. En een chilipepertje en een aji peper die nog moet narijpen. Die stond buiten, dus pas 1 peper van gegeten. Had ook een paprika yellow monster van Prettiggestoord binnen willen zetten. Maar die plant is mega en ik zag de rest wat ik al had… dus die staat weer in de kas, eten te zijn voor de kippen. Zo jammer als het seizoen klaar is en de planten nog vol bloemen hangen. Zag ook redelijk wat paprika’s op de grond half verteerd. Heb er toch aardig wat gemist in de Bush Bush.

de meloenpeer staat nu ook weer voor de 2e jaar binnen. Gaat dus ook zijn 3e seizoen in. Dat suffe ding heeft nog niet 1 x vrucht gedragen. Was eerst opgeknaagd door slakken. Laten staan vanwege 1 blaadje. Is toen gaan groeien. Die mocht binnen overleven. Dit jaar overwoekerd en amper gegroeid. Kijken of 3 x scheepsrecht is komend jaar!
Ik ga hem een heel mooi zonnig plekje geven in een pot, dat geen enkele plant hem in de weg staat. Kom maar op meloenpeer

In de kas, het kippenverblijf klaar gemaakt. Morgen mogen de zijdehoenders met serama naar de kas. Er graaft iets in mijn kas…. Ik weet niet wat. Ben er niet blij mee. Ik zou eigenlijk de amrocks in de kas moeten doen, maar vind dat voor 5 kippen te klein… die hebben iets betere klauwtjes en graaftechnieken. Ze vreten ook alles op wat ze tegen komen…. Nu twijfel ik weer

Wordt vervolgd.

c7e32eb97f3035cadccfff97963299c0.jpg
2 van de binnen gehaalde sterren.

• Like 2
Geplaatst:
On 10/29/2021 at 2:45 AM, fre3ke said:

Voor betere beluchting. Naarmate de hoop voller raakt, trek ik de buis mee omhoog.

Aha, nog nooit gedaan. Nooit nodig geweest ook, denk ik. 

Geplaatst:

Mijn vorig bericht moest eigenlijk in foto's van oogst, maar goed ik heb de plant ook terug gesnoeid en binnen gezet voor te overwinteren. Dus ook iets in de tuin gedaan 

Geplaatst:

De Chinese yam en/of de peruaanse postelein verwijderd. Ik had geen idee wat het zou moeten zijn wat ik uit de pot heb gehaald. Ze zaten er alletwee nl in.

Volgens Google is dit peruaanse postelein en is het ook nog eens bijzonder invasief. Blijkt ook, want de hele pot zit onder de knollen. Krijg toch maar weinig takken eraan gezien de hoeveelheid knol. Maar bij mij -16 van afgelopen winter gewoon overleefd, dus die winterhardheid zit wel snor. Dus noooooooiiiit in de volle grond planten zou ik zeggen!

241b172d5ae75c599862cdcfbb464534.jpg

I
b4b4c5aa1bacae8d3ca6a6567982b400.jpg
Ik heb tussen de knollen, 1 sliertje kunnen vinden. Neem aan dat dat de Chinese Yam is. Zal vast wel wat meer in zitten, maar was zo modderig.

Kippenren vergroot. De amrocks zaten te stuiteren van plezier. Denk ik.
Heb er nu al een paar maanden geen muizen meer gezien. Zou mijn verzuipsessie dan gelukt zijn of zijn ze gewoon verhuisd?

Geplaatst:

De yacon geoogst. 1 zak zat ondanks de giga plant, amper knollen. 2 met luis, rest was prima.
De clusterknol is huge. Straks even wegen.

af4fa63b59eef27350ddafd90d2cdcb8.jpg

e5aabf2db51c383db5577f73d939830a.jpg

8aa36ca6754370cd9b0b8e2086b383b8.jpg

Kennelijk was ik een tomaat vergeten te rooien. Uiteraard een göldene Königine. Zaten zelfs weer bloemknoppen aan.

93ffe709400c8998e786e536afc857e7.jpg

Ik heb ook een aantal km aan klimop verwijderd. Origine is de tuin van de buurman. Ik ben dan ook even niet zo blij met hem. Alles aangeveegd. Handjes gewassen. Nu kopje thee.

Geplaatst:

Na wekenlang weinig gedaan te hebben in de tuin - geen zin, meh - was vandaag een lekkere tuindag.

Wat bedden leeggemaakt.

De laatste paprika's en pepers en knolvenkel geoogst.

De eerste aardperen als test.

Saffraan! 1 bloemetje! 🌸

Knoflook gepoot.

Aquadulce tuinbonen gelegd. 

Witlof gerooid en pennen in een emmer met aarde in de schuur geparkeerd.

Nu een lekker moe lijf, dus ik ga fijn in bad dobberen. 🐤

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb een betere boomband gegeven aan de moerbeiboom. Ik had vorig jaar in het kader van recycling een fietsbinnenband gebruikt, maar dat ademt niet en de stam blijft kleddernat op die plek. Vandaag verwisseld voor andere recycling: zo'n elastieken ceintuur uit de jaren '80, waar het elastiek inmiddels van vergaan is. Je ziet eronder hoe vochtig/zwart de stam is door de oude boomband.IMG_20211106_154511.thumb.jpg.7c2725e4fb93418ce377c3913fee255d.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Knoflook en bloembollen gepoot, knoflook is klaar hoewel ik een soort nog met zaadgoed had besteld en ik die nog moet poten. Maar ach is maar 500 g, geen plek meer in de keukentuin. En de moestuin is nu siertuin, de nieuwe moestuin achter is er nog niet. Dus moeten ze maar even in de kas, meteen een goede test hoe knoflook het in de kas doet. Is een koude kas, dus zal wel goed gaan.

Frambozen en kruisbessen stekken en overwinteren, kunnen we ze voorjaar planten in de nieuwe tuin en project.

• Like 1
Geplaatst:

Rand van halve stoepstenen langs een pad netjes recht gezet.

Blad geleend voor mijn tuin. Was door de gemeente ,heel aardig ,op een grote hoop gelegd, vlak bij de tuin.😉

Ja geleend, want ik geef het t.z.t. terug aan de bodem.

• Like 1
Geplaatst:

Per ongeluk meer gedaan dan mocht… afgelopen week had ik op de Albert cuyp 4 mega bollen knof gekocht. Spaanse wist de jongen me te vertellen, maar meer ook niet. Geen punt. Zulke bollen wil ik ook best naamloos kweken. Die heb ik geplant en 3 zakken tuinaarde erbij gedaan.

Ik bleek nog heel veel knoflook te hebben liggen van afgelopen jaar. Ik vond ze te klein en niet de moeite waard. Toch even doorgespit. Bleken toch nog fiks wat prima bollen bij te zitten en ook nog heel veel uien. Zaten ook een stuk of 10 tenen olifantenknoflook bij en even zoveel broedbolletjes. Ook knoflook Thai, wonha en ophia? Kaartjes waren nauwelijks leesbaar.
Alles wat ik te klein vond, de tuin in gegooid. Ik wil komend jaar minimaal 15 potten knoflookpasta. Dus dat die tenen klein zijn, is niet belangrijk.

De amrocks mochten nog lekker een paar uur door de tuin banjeren. Iedereen weer blij.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...