Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sneue pech met gebroken kasruiten is mij ditmaal bespaard gebleven, maar naar voor de pechvogels. :eh:

En dat het takkeweer is, heet zo omdat overal afgewaaide takken liggen. Ook op de oprit naar de moestuin, ik moest ze eerst aan de kant gooien eer ik verder kon. Ik moest erheen, want de erwten die ik eerder bij het gaas gelegd had, zijn het niet gaan doen. Eergisteren heb ik de overige zaaierwten geweekt tussen nat keukenpapier. Vandaag waren overal de witte kiemen (de wortel denk ik?) te zien, dus ze moesten op hun plek. Gedaan.

Verder nog een paar stroken tussen tuinbonen, knoflook en uien de grond losgewoeld, een heel klein beetje onkruid dat er nog was, verwijderd. Spinazie stond er nu net boven, zaaiprei en plantuien deden nog niks.

Geplaatst:

Wat ik vandaag gedaan heb is een rondje stormschade op de tuin, wedstrijdje zoeken naar twee van de drie weggeblazen compostdeksels, wat slangenradijs zaaien en meer van dat gerommel in de marge. :)

Ik ben aan het puzzelen hoe ik compost op mijn tuin krijg (en waar ik dat het beste vandaan haal), omdat ze voor het complex de straat op open hebben liggen. Ik denk dat het gewoon wat verder lopen met de kruiwagen wordt, want ik wil niet wachten tot ze klaar zijn met bestraten. 

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Hier ook maar een plaatje, vanachter de pc de gure tuin in genomen, want nu wil ik ook mijn houtsnippers laten zien. Afgelopen week uit het wild 'genomen', gestolen eigenlijk, van een hele grote berg langs de snelweg, maar ik heb ze wel gered van de verbrandingsovens, dus ik vergeef mezelf. Een paar vuilniszakken vol maar.

13maart21.jpg

• Like 1
Geplaatst:

@acpronk Op de locatie waar vorig jaar ook de perenboompjes werden uitgedeelt. Adres voor navigatie: Burgemeester Bruins Slotsingel 13

Dan heb je daar twee parkeerplaatsen aan beide kanten van de weg. Daar liggen ze dan in een vak ergens in de hoek. Of ze er nu liggen weet ik niet, zal van dinsdag even kijken als ik rondje meer ga lopen. De meeste snoei van alle bomen hier in de buurt is al gebeurd, het is misschien wat aan de late kant. Maar ik loop er vaker lang, dus als ze er liggen geef ik je een seintje.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb de gemeente een tijd geleden, 2020 of 2019 eens gebeld met de vraag of ik een fietskarretje van een gigantische berg snippers aan de rand van het Gorechtpark mocht pakken. Ik kreeg een heel venijnig antwoord dat ik dat niet in mijn hoofd moest halen. De snippers werden verkocht voor verbranding, volgens mij in Duitsland. Ik weet niet of dit nog zo is, het is niet best voor de CO2 uitstoot.

Nu, als ik zo'n berg zie liggen, neem ik er gewoon wat van. Ik vind dat veel beter voor het milieu en bovenal voor mijn tuin. iedereen zou dat gratis moeten kunnen verkrijgen vind ik. We kunnen ook te ver gaan met onze handelsgeest.

• Like 2
Geplaatst:
4 hours ago, Mellie said:

Ik baal uiteraard flink. Ik zucht nog maar eens diep. Als het stopt met regenen, ga ik de boel wel opruimen.

Sterkte @Mellie!

Vandaag ging op ons tuinpark het water er weer op. Ik had de gsprongen warmwaterleiding in de douche gerepareerd. Het was uur U.... na het extra aandraaien van de koppelingen geen lekkage, joepie!

Verder heeft de tuin de storm goed doorstaan. Er was alleen een populier pal naast de tuin geknakt als een twijgje. Gelukkig stond wind van de tuin af. Anders was nu alles populier geweest, vrees ik.

Verder nog wat gewied, gezaaid en binnen wat schoongemaakt. Tot slot bij de warmte van de Zibro geborreld met schoonzus en zwager om officieel het tuinseizoen in te luiden.

E4C22B59-8601-4799-93CF-D9AB9DA1C8F0.jpeg

A04457D1-D1DF-4819-ADF9-5C537EE82449.jpeg

Geplaatst:

ow, heel jammer Mel, behalve opruimen wel weer te herstellen toch?

kan het zijn dat de klemmetjes het raam niet hebben vastgehouden en daarna de deur eruit ging?

je zou extra klemmen kunnen plaatsen of raamrubbers als die passen;

bij ons kasje 2 met rubbers is hier alles blijven zitten, ik denk is toch wat steviger dan klemmetjes

Geplaatst:

Echt balen al die schade..  Hier gisteren ineens allemaal gebroken ruiten van de kas (gelukkig in grote stukken wel in tegenstelling tot @Melliesterkte!).

Ook golfplaten dak van schuurtje achter in de tuin gescheurd. Op termijn wilde we dat schuurtje wel vervangen, maar toch dat we nu gelijk in actie moeten gaan komen stond niet op het (lange) kluslijstje van dit jaar. 

Geplaatst:

Zojuist 1 kuub (meer past er niet in de miniatuuraanhanger) champost in een big bag gepropt. Komende weekenden nog maar even terug voor 2 kuub compost, want voor 10 euro per kuub kan mijn tuintje er straks weer even tegenaan.

En de kinderarbeid maakt het wel extra gezellig. Eens kijken of ik die mini na een lunch over kan halen de big bag in de kruiwagen over het terrein te rijden straks, terwijl ik haar aanmoedig. 😄

20210314_114707.thumb.jpg.77407ce27b4e1bb86e0179b68b180cb8.jpg

• Like 2

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

De boel is opgeruimd. Was toch meer werk dan verwacht. Veel glassplinters vielen ook tussen de planken door. Heel naar vond ik dat. Je zult maar willen zwemmen en dan lekker op zo’n stuk glas staan... maar gelukkig is het onder de steiger en zou het niet moeten wegspoelen. @robo hoe doe je dat dan met leertjes? Of rubber? Ik had klemmen, maar had vorig jaar extra bijbesteld omdat ze toen door de storm enorm aan het klapperen waren. Alle ramen hebben toen extra klemmen gehad. Deze storm hebben ze niet overleefd... nieuw raam is inmiddels wel besteld. Wel een dure grap zeg.

Wat dingen uitgegraven en verplant. Oa bloembollen die inmiddels te vol werden. Ook wat tegels en een betonnen band uitgegraven omdat ze waren verzakt. Flink aangestampt en hoger gezet. De bijna lege bigbag met compost leger gemaakt door de asperges nog flink wat te voeren. In de rest wil ik aardappels kweken.

• Like 1
Geplaatst:

Heel naar Mellie en anderen. Inderdaad dat glas in het water bij jou, goed shit!

ik heb brandneteltopjes geplukt voor de soep. Verder niks, iedere x als de zo’n even scheen zag je de hagelbui al weer van verderop aankomen🤨

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
13 uren geleden, Mellie zei:

@robo hoe doe je dat dan met leertjes? Of rubber? Ik had klemmen, ... nieuw raam is inmiddels wel besteld. Wel een dure grap zeg.

er bestaan rubber kasprofielen maar jouw kas moet die kunnen hebben: voorbeeld

die heeft ook stormklemmen

ramen koop ik wel op marktplaats, 5 euro per raam 74x120 cm en dan snijden maar is lastig want oud glas

• Like 1
Geplaatst:
13 uren geleden, Jeanne heijmans zei:

net nu de moestuin klaar is

Stuur hem anders maar even door naar mij, als jij bedankt.

In Nederland is koemest zeldzaam geworden.....

Als het al oude mest is kan je het op de hoop flink aanstampen zodat er weinig zuurstof meer in zit. Je kan het dan prima lange tijd bewaren.

Ik had hetzelfde met een vriend die pas laat met zijn koemest kwam omdat hij laat ging mesten vanwege het weidevogelbeheer.

Die mest heb ik zo bijna een jaar bewaard.

Geplaatst:

Vandaag me weer eens geërgerd aan de vele kauwtjes die uit nieuwsgierigheid van alles uit de grond trekken wat net boven komt piepen. Na de sjalotten waren nu de tuinbonen aan de beurt. Die staan weliswaar in een nettenkooi maar de voorkant was nog open.

tuinboon5.thumb.JPG.6ba4e69b48c36ce61a382587b6960ed6.JPG

De eerste erwten komen nu ook boven de grond. Voor de kauwen dat in de gaten krijgen vandaag maar gauw netten over het frame gelegd.

tuinboon6.thumb.JPG.3daa0633f5290859af5754356478c859.JPG

Je staat steeds weer voor nieuwe verrassingen met dat 'vogelvolk'. Vorig jaar werden de komkommers al in een vroeg stadium tot aan het steeltje weg gevreten. Ik dacht aan muizen tot ik het paartje houtduiven in mijn tuin op heterdaad betrapte . Zoiets nog niet eerder meegemaakt of zelfs maar geweten dat houtduiven komkommers lusten. Ze hebben het waarschijnlijk bij toeval ontdekt en voor het geval dat in hun hersentjes is blijven hangen ga ik dit jaar maar weer een net over de komkommers leggen. 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

dat doen bij ons de eksters, die lopen gewoon de kas in hiero

de vogels leren elk jaar bij ook, duiven die de boerenkool opeten, papagaaien en mammagaaien die overal een hap uit nemen, kauwtjes die gaten pikken in het insectengaas waarna de koolwitjes erin klimmen, muizen die tussen de valletjes door alle gezaaide peulen opeten, merels die het allerlaatste gaatje in het bessen net vinden,

oja, ook nog wat gedaan, straatje verder gelegd, tegels vleiden lekker in de modder (not) van alles gezaaid in potjes en de kaars klaargezet voor de komende nachtvorst

aangepast door RobO
Geplaatst:

Toch scheelt het per jaar.

Vaak eten hier de duiven de koppen uit de boerenkool en laten als dank gelijk er flink wat op vallen.

Dit jaar had ik er geen last van.  Maar zo erg als bij Rob en Frans is het hier niet, nog geen papagaai gezien gelukkig.

Vandaag weer een vak afgekregen, licht gemest en gespit.

Ook de aardpeerstengels opgeruimd, het was een flinke bos en weer een bak aardbeistekken uit het bed gehaald, al is dat bijna niet te zien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...