Jump to content

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Patrijs

Recommended Posts

15 uren geleden, Patrijs zei:

een mooie volle maanopkomst.

Vannacht kon ik mooi de tuin zien door de volle maan, ongelofelijk licht was het, ik zou best hebben kunnen tuinieren. Het was ook er koud, 2 graden al vannacht en vanmorgen alles wit van de vorst. Dus maar even wachten met tuinieren, wel heb ik al de takkenhakker klaar gezet ( @Frans ) om straks de acer takken door te jassen. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

3 soorten doperwten gezaaid en de poot uien in een moestuin bak voor het huis.
Vandaag gaan we verder met de kas. hopen het dit weekend klaar te krijgen

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

De laag mest van het aspergebed verwijderd en weggekruid.

Een nieuwe tuinbuurvrouw gekregen die hard aan de slag ging, maar die aan het begin van de middag stopte met het tuintje.

Ze heeft een grotere tuin aangeboden gekregen waardoor ik weer buurloos ben.......

Je zou bijna kunnen denken dat dat tuintje vervloekt is.

Heerlijk dagje! Wat compost uitgereden, tunneltjes gebouwd om grond op te warmen. Alvast wat borders onkruidvrij gemaakt en plantenresten afgeknipt om ruimte te maken voor de nieuwe groei. We hebben de struiken die we wilden verwijderen er grotendeels uit. Er zitten nog wel wat stukken wortel/stronk onder de grond, maar hopelijk rot dat weg. En anders is het voor later. Dit jaar komen er in ieder geval de capucijners en ik denk wat eenjarigen. 

Verder met de kapotte waterleiding in de weer - het lijkt erop dat ik mijn lagere-schoolkennis van solderen niet hoef op te vijzelen. Knelkoppeling kunnen het waarschijnlijk oplossen. 😅

DBF356C6-EBAA-4CE9-972B-BDD4117A8754.jpeg

D905A1E3-74BC-4FCF-A2F7-98D587C9B976.jpeg

• Like 2

Morgenochtend wordt gestart met de werkzaamheden in onze voortuin, omdat ik het zonde vind om planten die wij nog en mooi vinden te zien vernielen door de kraan een hele hoop planten proberen te redden door ze een tijdelijke plek in de achtertuin te geven. Onder andere 3 rozenstruiken verplaatst, knolletjes van Crocosmia lucifer gesplitst en verplant. 

Of het allemaal aanslaat gaan we zien, maar hebben in elk geval ons best gedaan. 

Onkruid uitgetrokken uit 33m2 rozenperk van de vereniging (was de 1ste van 4 werkochtenden).   Omdat dit zo beviel tevens 9m2 eigen aardbeienbed afgevoerd en de grond vervangen.  Daarnaast een halfgaar stuk schutting met hulp verplaatst om te dienen als alternatieve achterwand van een nog meer vergaan schuurtje.   De vrijgekomen ruimte kan ik goed gebruiken voor de opslag van kweekpotten.   Tot slot een nieuwe zet gedaan in mijn wedstrijd met een mol die telkens 1 tegel van een 2 tegel breed verenigingsvoetpad ondergraaft met verzakking tot gevolg.  Eerder de gang al dichtgegooid met zand en de tegel (50x50cm) teruggelegd, maar een week later was de gang hersteld.  Nu de boel vol gegooid met kiezels en zand,  Ik ga er nu vanuit de mol een andere route gaat zoeken. Mocht dat niet zo zijn, dan gaat er een restje gaas in, winnen zal ik !

• Like 1

@Mellie, je zegt:

Emoij.png

Beter voor dat kind en voor de muis... :)

Maar je emoji's, ik zie bovenstaande blokjes op mijn pc. Phone nog niet geprobeerd, maar vaak zie ik (ziet men?) dit blokje bij jouw berichten, soms bij anderen. Ik weet niet hoe je de emoji's plaatst, maar misschien is er een manier waarop ze wel lukken?

censurering van emoji's ? 😁 is wel een grappig bericht, ik vrees dat zonder het kind de muis nog iets te snel zou zijn 😀.

edit: lijkt op emoji's die hier niet gesuport worden of waarvan verwijzing verkeerd gaat.

Edited by redzebra

Ik heb het weekend vooral gerommeld in de tuin. Zo voelt het dan tenminste. Maar het oude aardbeienbed is er uit en klaar voor bladgewassen straks, de schommelbank staat weer (alleen om naar te kijken natuurlijk, want rusten doen we thuis), een glas kapot getikt van de oude koude bak, het glas deels weer makeshift hersteld (voor nu prima), uit wat oude potten van mijn vorige tuin de losse aardbeiplantjes verzameld, onder app-begeleiding van Goldfish mijn erbarmelijke fruitplanten 'bekeken, een poging gedaan het schuurtje te ordenen met spullen van de vorige eigenaar, 'hekje' aan de slootkant weer recht gezet, een klein stukje onkruidvrij gemaakt, wat blad geharkt en al wat gezaaid in de koude bak.

En nu is het eigenlijk jammer dat de werkweek begint en het straks te donker is als ik de laptop weer dicht klap. Laat de zomertijd maar doorkomen hoor! :)

• Like 1

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

@huubvg

f6c257598ec343415a0f785d8822275a.png

Ik gebruik Tapatalk en daar zie je het wel. Wat irritant dat je via de site onherkenbare tekens ziet. Wist ik niet, maar ga daardoor niet over op de desktop vrees ik verklaart wel waarom ik in Tapatalk regelmatig teksten zoals ‘classic-smile’ zie wat ik dan weer raar vond. Haha zal ik maar zeggen i.p.v. een smiley te plaatsen :-D

• Like 2

Ik gebruik tapatalk en zie de emoji's wel, maar kan me voorstellen dat ze gecensureerd worden want hele nette emoji's zijn het niet... (Lees: grof taalgebruik)

Serieus? Geen nette emoji?! Ik moet heel hard lachen! Gewoon een poppetje met een balkje voor de mond waar een zogenaamde vloek uitkomt. Ik vind het een prima emoji om een nette manier duidelijk te maken dat je iets maar niks vind. Gelukkig zo veel smaken, zo veel wensen.

Op 24 januari begonnen met de aanplant van een nieuw stuk 'bos', toen 21 boompjes gepoot. Dit weekend hebben we er nog flink wat bij gezet, er staan er nu +/- 70! En overal een korfje van gaas omheen, of een plastic beschermer om de stam als het boompje daar al groot genoeg voor was. Nu komt er nog een druppelslang bij te liggen anders is al het werk voor niets. Dat hebben we de afgelopen droge jaren wel gemerkt. :thumbdown:

• Like 3

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ik ben na werk nog even snel naar de tuin gegaan om de stalmest die al even op een klein stukje grond ligt onder te spitten. Er ligt nu een stukje dekzeil op dit stuk zodat de grond daar vast iets op kan warmen voor wat allemaal komen gaat. Verder in de koude bak wat artisjok voorgezaaid omdat dat kan.

En nu met verkleumde vingers weer thuis om snel wat te koken, want ik heb beregrotetrek gekregen in die laatste zonnestralen!

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Zondag mest gekruid.

Zaterdagmiddag is er op ons complex mest gebracht door een transporteur met een vrachtwagen, maar bij het oprijden van het pad naar onze mestplaats is die bijna de sloot ernaast ingezakt. Hij moest er door een loonbedrijf uit de buurt worden uitgetrokken en durfde daarna (logisch) niet meer verder het pad op. Heeft de mest dus maar op de parkeerplaats gekiept.

Met daarna het vriendelijke verzoek van het bestuur om de mest zsm op te ruimen. Dus zondagochtend om half 9 gewapend met kruiwagen en riek aan de slag. Vanaf mijn tuin zo'n 300 mtr enkele reis, dus ik heb mijn beweging wel gehad. Sportschool, waar is dat voor nodig?

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Ik ben begonnen met compost te kruien. Ik kan nog net mijn mobiel vasthouden. Moeders ligt laveloos op de bank (de haha emoticon voor niet tapa gebruikers)

f35b47700966679b3546098777bb1c54.jpg

2 m3 is best veel... slik. Het kon niet op de oprit gelost worden, omdat de tegels dan kapot zouden gaan door de vrachtwagen. Zucht. Dat was wel een tegenvaller. Had het liever vanaf daar op mijn dooie gemak willen doen. Het is niet anders.

• Like 4

De druiven gesnoeid en het afval klein geknipt en tussen de bessen gegooid.

Een paal van de tuinpoort verwijderd en een nieuwe paal terug gezet.

Het knoflook veldje met de hand schoongemaakt want volgens mij komt er regen, de boeren waren aan het ieren zag ik.

Twee paastakken gezaagd het zal vast wel Pasen worden binnenkort.