Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn vader was gister bij de lidl om wat tuingereedschap te halen (ook voor mij ) en hij zag toen om 5 over 9 al dat de schappen bijna leeg waren omdat iemand complete karren vol gooide. Die zal het vast doorverkopen. Wel erg jammer voor de rest van de mensen.. ik snap niet dat daar geen regels tegen zijn.

Het tuingereedschap is overigens van goede kwaliteit een aanrader voor de beginner (en eventueel de gevorderden?)

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:
En nu "mocht" ik ook naar de Lidl...

De laatste spade en de laatste riek.... (hoeveel waren er gisteren nog Mijke?...)

En 3 groene matjes om de vette modder te verwijderen.

Harkje/hakje ding... Superstevig, goed ding... maar bleek in praktijk wat topzwaar voor mij.

Alles geheel volgens de planning... nix teveel gekocht... geen zaden...

En het boek van Adrian Thomas, Diervriendelijk Tuinieren lag ook door de bus.

das grappig! wij hadden maandag ook de laatste riek

Geplaatst:
Als je iets zoekt, is het niet verkrijgbaar. En zoek je het niet, kom je het tegen.

image74711393416826.jpg

image81221393416830.jpg

image41961393416829.jpg

image40081393416831.jpg

image93961393416827.jpg

image87551393416825.jpg

Geplaatst:

untitled46811393494520.png

Een gieter! Voor 2,50 bij de kringloop

Geplaatst:

Een paar tuinklompen bij de lidl.

€4.99

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:

zaadjes ,peterselie, bieslook, tijm, en basilicum toch maar kruiden zaaien

ipv kleine polletjes kopen op de markt .

Geplaatst:

Mamamini leeggeroofd

2 grote plastic bloempotten, een houten fotolijstje, 3 knuffels (voor de hond), 3 schoteltjes, 1 aardewerken kommetje.

Geplaatst:

Laat je nog eens een keer weer de wagen zien als hij nog verder opgeknapt is Jorieke? Ik vind het leuk om te zien.

Ik heb het boek 'Eetbare en giftige wilde planten' gekocht (gaat voor 2/3e over bessen) als aanvulling op 'Het grote wildplukboek, eten uit de natuur' en de 'Kruiden encyclopedie'. Voor mijn verjaardag had ik 'Gevaarlijke planten, de dosis maakt het vergif' gekregen met leuke weetjes en verhalen. Ik heb dus voorlopig weer genoeg leeswerk

Verder heb ik kalk voor de tuin gekocht en gisteren gripzakjes besteld voor mijn zaden.

Geplaatst:

Dit leek mij wel handig!

zaai-agenda.jpg

Bzzzz...

Geplaatst:

Ik ben benieuwd naar je ervaringen er mee.

Geplaatst:

Er staat wat minder in over zaaien dan gehoopt. Instructies zijn erg beknopt. Het is echt meer een agenda, wat op zich handig is. Nu hoef ik niet voor alle zaadjes die ik heb op te zoeken of te plannen, maar staat t in de agenda. Er staan wel heel veel verschillende soorten in! Er ontbreekt er geen een.

Bzzzz...

Geplaatst:

@ Kibas, het grote wildplukboek, is dat dat boek van Edwin Flores?

Is dat die 25 euro waard?

Ik zit er al een tijdje met een schuin oog naar te kijken maar twijfel nog. Helaas ben ik het alleen nog maar online tegengekomen en dat bladert zo lastig... dus ben heel benieuwd wat jij ervan vindt

Geplaatst:

Heet ik geen Kibas, maar in de babbeltuin geef ook ik hier gewoon brutaal een antwoord op haha.

zéér de moeite waard. Ik zou hem haast voor de dubbele prijs nog durven aanbevelen. Echt 1 van de mooiste boeken van de laatste jaren op dit gebied. Een soort bijbel. Zéér compleet en goed bij de tijd en redelijk objectief ook nog es. ( met mogelijkheid van bijpassende app ) ( het boek van Edwin Flores dan he ? )

Geplaatst:

Hahaha, joh, óók goed Hoe meer meningen hoe liever.

En die recepten van Jonnie Boer? Isdawa? Over het algemeen heb ik een beetje moeite met dat vierkante millimeter gefriemel van hem....

Geplaatst:

Vandaag 6 zakjes van 20 liter potgrond uit de intratuin meegenomen... Hop, allemaal het fietsje op, arm, brak ding... Vond'ie niet zo leuk

En ondertussen vol spanning aan het wachten op de bestelde dingetjes van Van der Wal, maar geen postbezorger te bekennen vandaag .

Iemand overigens een idee waar ik kleine zakjes koemestkorrels kan kopen? Al bij intratuin en Boerenbond gekeken, maar vond niets kleiner dan 5 liter, en dat is een beetje veel voor mijn tuintje .

Geplaatst:

Hornbach in Breda (waar de Makro is). Ik heb ze daar gekocht. Zakje was maar 20l.

Edit: Nu pas gelezen dat 5l ook te zwaar is. koop dan de kippenmestkorrels van Action, volgens mij ~2-3kg.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/

Geplaatst:

Het grote wildplukboek van Edwin Flores gebruik is als werkboek. Er is ruimte genoeg om dingen bij te schrijven. Het is een heel mooi boek, ik pak hem als eerste als ik iets wil weten. Hij bladert ook prettig. Hij is vrij volledig. Maar toch missen er nog dingen in de informatie, met name eventuele gevaren. Grote directe gevaren staan er wel in. Alle extra informatie schrijf ik er zelf bij. Ik noem de planten A t/m de K waar ik wat bijgeschreven heb (en als je het boek aanschaft en mijn aantekeningen wilt weten, kan ik l t/m z ook geven). Ik heb nog niet van alle planten de ins en outs uitgezocht. Wat ik heb gevonden komt van internet:

brandnetel en mariadistel - bevaten histamine (belangrijk voor mensen met een histamine intolerantie zoals ik)

Duizendblad en kamille kunnen de fotosensitiviteit vergroten

Duizenblad niet eten als je asperine overgevoeligheid hebt

Klein hoefblad - niet of beperkt gebruiken ivm PA (pyrrolizidine alkloiden: stapelen zich op in de lever, kan dan leverbeschadigingen geven).

Hondsdraf - bevat pulegone, wat niet goed is voor de lever en abortus kan veroorzaken

Heemst - heet in het engels marshmallow, er werd vroeger marshmellow van gemaakt. Wortels zijn voedzaam in tijden van schaarste

Kalmoes - bevat kankerverwekkende isoasarone, wat de 12-vingerige darm aantast

Rode en witte klaver - bloemen kunnen in de salade of soep. Jonge bladeren kunnen ook gestoofd Bevat isoflavonen, een hormoonachtige stof die lijke op oestrogenen: daarom niet eten bij een voorgeshiedenis of familiaire belasting met borstkanker, baarmoederkanker etc. Bevat coumarine wat bloedverdunnend is: niet eten bij bloedstollingsstoornissen. Is goed bij diarree, bij teveel krijg je er juist diarree van.

Er is een boek in de maak die een vertaling is van een duits boek, dat als standaardwerk voor de wildpluk wordt gezien. Het boek wordt over een half jaar tot een jaar verwacht en bevat 200 planten. Daarna gaat men verder met het standaardwerk en vertaalt nog meer in een nieuw boek. Het origineel bevat geloof ik iets van 2000 planten (maar pin me er niet op vast, het waren er in ieder geval veel).

Voor mij is het boek van Edwin Flores het prettigste, meest praktische en beste boek wat ik heb om mee te werken. Ik heb ook Bruno P Kremer, eetbare en giftige planten. Die vertelt wat duidelijker eventuele verwisselbaarheid met andere planten, maar heeft het voor 2/3e van het boek over bessen. En veel planten die ik logisch zou vinden dat ze er in staan, staan er niet in. Ik gebruik het als extra informatie naast die van Flores.

Verder heb ik al jaren de kruiden encyclopedie van nico vermeulen (geen idee of het nog te krijgen is). Hier staan 600 kruiden in. De informatie per plant is beperkter en determinatiekenmerken worden niet gegeven, wel de biotoop. Het bevat soms andere informatie over een plant dan die van Flores, dus als er bij is hij prettig. Het boek is minder praktisch gericht.

Geplaatst:

KRUIWAGEN... Hoezee! Eergister besteld, vandaag binnen. Fort 100L plastic kuip.

Met wat extra spul, zoals de Anti-lek Foam band... , wat binnenbandjes voor reparatie andere kruiwagen, waterzak (voor in de kruiwagen) en een, zoals verwacht, gammele plastic opzetrand, de Grasshopper genoemd.

(Had bedacht dat op die laatste mn grondzeef zou kunnen rusten om het zeven van de compost van de bult gemakkelijker te maken en relaxter voor de rug.)

Nu nog zien dat ik 'm op de moestuin krijg... is iets te ver lopen en op de fiets ook lastig...

(wel grappig dat de kruiwagen door DHL van het bedrijf te Drachten is opgehaald en toen naar Zwolle is gebracht, waarna hij vannacht weer naar DHL Drachten is gebracht en vanmorgen richting Groningen is gekomen... )

Geplaatst:

Hoi Erny, kan je de kruiwagen niet achter je fiets hangen met een stuk touw ? dan hoef je niet te slepen ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

@Erny

Prijsopgave vragen bij DHL? Serieuzer: bakfiets ritselen / huren ?

Ooit kon je in Stad op verschillende plekken bakfietsen huren. Nu weet ik dat niet meer. I.i.g. wel bij Ikea.

Geplaatst:

bij mamamini ook!

Geplaatst:

Zaden besteld uit Frankrijk via Ebay (1 week geleden):

1. Heritage heirloom BANANA LEGS YELLOW LONG PASTE tomaat

gele tomaat

2. Aubergine TURKISH ORANGE heirloom Organic

oranje ronde aubergine

3. LEAF BEET CHARD BRIGHT LIGHTS MULTI COLOR

4. Gekleurde wortels (rood, geel, wit, paars), heirloom carrot mix

5. Gestreepte aubergine Listada Gandia (Italy)

Alles kwam netjes in envelopjes en met uitgebreide zaai-instructies. Nu nog zien of ze goed gaan kiemen. Als iemand wil ruilen, dan alle zaadjes zijn ook in mijn ruillist voor de MTFD (zoek maar mijn draadje daar op).

CIMG2488.jpg

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/

Geplaatst:

@Kibas:

Ik ga 'm voor m'n verjaardag vragen

Dat Duitse boek, dat is denk ik dat boek van Fleischhauer en nog 2, Enzyklopädie Essbare Wildpflanzen?

Geplaatst:

@ jizkaha

Ik weet de schrijver niet, dit zegt de vertaalster (Marion de Kort) er over:

Aan de vertaling wordt gewerkt!! Maar het is een dik boek, dus zekers nog een jaartje wachten eer ik het af heb - hé bijna 700 pagina's A4. Tussendoor is als eerste de eindredactie van de vertaling het kleine broertje van deze grote bezig; 200 essbare wildpflanzen. Die verschijnt de komende maanden. Schildpadboeken is de uitgeverij via welke beide boeken verschijnen. Of gewoon via mijn eigen site http://gratisgezondheid.nl/200-eetbare-wilde-planten/

Een plaatje van het duitse boek zie je hier:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t1/1509207_413420388788474_964685781_n.jpg?oh=48146d7bf9b778a6771d265bc4b20cb1&oe=53788884&__gda__=1402149302_6e34a78499fea7a1169cac4c75f9ff12

Ben je binnenkort jarig? Laat maar weten als je meer aantekeningen van me wilt.

Geplaatst:

Vanochtend 10 zak aarde meegenomen, nu kan ik weer verder zaaien, aanvullen en verpotten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.