Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:
Ik ben benieuwd naar die winterrietpeer, die heb ik nog nooit gehad!

een superstoofpeer, lekker groot en heel smakelijk, goed bewaarbaar

wij krijgen er elk jaar een paar kilo van en die blijven goed tot maart als ze niet eerder in de weck gaan of opgegeten worden

onze schenker heeft twee bomen die ooit geplant zijn bij de bouw van een boerderij, het moeten al oude bomen zijn

linkje

• 2 weken later...
Geplaatst:

Een rolschoffel aangeschaft, deze:

rolschoffelwolf20281481871696.png

Wolf Garten multi-star® DA-S Tuinfrees, steel moet je er apart bijkopen (ik had zo'n steel al)

Eerste minitest: doet het wel goed. Van de diepte van frezen moet je je niet al teveel van voorstellen: ca 5 cm diep.

Bij groter onkruid werkt het minder: dat windt zich om de frees-tanden.

Pas ergens vanaf mei 2017 zal ik weten of deze rolschoffel in de praktijk goed voldoet ...

Geplaatst:

hier is ie geweldig in het fijnmaken van gespitte grond

onze heermoes grinnikt er zachtjes om

Geplaatst:

RobO, Alleen voor fijn- losmaken van de toplaag, of ook voor verwijderen van (klein) onkruid?

Vind je die rolschoffel in gebruik beter dan een gewone schoffel?

(Akkerpaardenstaart, die zal ik ook met die Wolf rolschoffel niet wegkrijgen )

Geplaatst:

wij hebben veen hè, zal voor elk grondje weer anders zijn; ik heb eens een andere rolschoffel gekocht, maar die gebruik ik bijna niet meer:

rolschoffelvuurvlammetaalbewerking400x40066221482038015.png

wij doen alleen de toplaag, werkt heel fijn, dus na het spitten even wachten tot het wat gedroogd is en dan lekker rollen

afmaken met een bladhark met draadtanden (soort van eg) en het veldje is zaaiklaar

het onkruid hier is weerbarstig (heermoes, muur, kiek, penwortelzooi, groenten...), de roller trekt wel wat los maar laat ook stukjes staan, een scherp schoffeltje met zware steel gevolgd door de blad hark met platte tanden gaat hier op het veen beter

• 3 weken later...
Geplaatst:

Zaadjes! Ik heb er zin in! image87011483362315.jpg

Geplaatst:

Wat zit er in die witte zakjes in het midden?

Geplaatst:

Kiwibes!

Geplaatst:

En die andere 2?

Had je niet beter een plantje kunnen kopen van de kiwibes?

Geplaatst:

Banaan sjalot en snack komkommer.

Ja, waarschijnlijk beter om een plantje te kopen....in ieder geval sneller!

Maar ja, dat is Jo: eerst kopen, dan pas gaan lezen!

Geplaatst:

3 40L emmers bij de action als toekomstig huis voor de aardperen

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hier al wel iets aan boeken aanwezig over Druiven, druivenrassen en druiventelen.

Maar met het oog op de toekomst nu toch ook wat boeken laten komen over zelf wijn maken. Wie weet dat dat tóch wat eerder gaat gebeuren dan ik eerst dacht. Had zélf zoiets van .... tegen dat ik gepensioneerd ben ofzo .... Maar het kriebelt toch ...

2017-01-17-1513401484665761.35

De ( met name duitse ) buitenlandse boeken komen nog.

Geplaatst:

@jootje:

Hoewel zomerstekken beter lukken dan winterstekken kan ik nog wel stekken nemen van een paar kiwibessen voor de MTFD... scheelt je toch weer een jaartje groei... Van de gewone kiwibes (Act. Arguta) heb ik Issai , Weiki (m), Weiki (v) en Kens Red (v) voor je , plus een ras waar je maar per PM naar moet vragen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Een meidoorn

Die gaat de omgezaagde spar vervangen. Voor anti-hoge-bloeddruk-thee

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Mooi Jorieke! Dan kunnen wij meer kaas van je kopen en dan ga je hem vanzelf vaker gebruiken

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Waar is dat plastic ding dan wel goed voor? In een kleine emmer/pan vind ik het ook niet zo'n succes..

Geplaatst:

Voor zes personen waaronder mijzelf aankopen gedaan vandaag bij Vreeken. Mijn eigen oogst:

Setje van 6 soorten "gezonde tomaten" zijn overwegend kleine oer-achtige tomaatjes die van nature (vrij) goed tegen phyto kunnen.

Indianenrabarber, prachtige waterplant om te zien die je ook nog als rabarber kan eten.

en omdat je altijd meer koopt bij Vreeken dan wat je van te voren had bedacht: Indiase Ginseng / Ashwagandha. Dit Indiaas familielid van de tomaat staat hoog aangeschreven in de traditionele geneeskunst aldaar en laat in laboratoriumproefjes soms best leuke resultaten zien tegen mijn foute cellen.

Geplaatst:
laboratoriumproefjes soms best leuke resultaten zien tegen mijn foute cellen.

ik ben niet nieuwsgierig en niet leergierig

vertel...vertel....

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik wil niet dit Topic over aan en verkopen kapen, maar om je vraag te beantwoorden, en ook gelijk de awareness wat te verhogen:

Zie https://www.mskcc.org/cancer-care/integrative-medicine/herbs/ashwagandha

Ashwagandha reduced the growth of breast, central nervous system, colon, and lung cancer cells (6) without affecting normal cells (7), but did not show any effectiveness against drug-resistant cancer stem cells (36). The compound Withaferin A enhanced oxaliplatin effects in human pancreatic cancer cells (38). Ashwagandha was also shown to prevent chemotherapy-induced neutropenia in mice (12). In a small study of breast cancer patients, it alleviated chemotherapy-induced fatigue and improved quality of life. Larger trials are needed to confirm these observations (31).

In mijn geval is Colon extra interessant want ik (44) heb te maken (gehad?) met maar liefst twee vormen daarvan.

Probleem is dat je dit over tientallen stoffen uit de natuur kunt zeggen en dat een van de grootste problemen is het transport... dus hoe krijg je de mogelijk werkzame (gif!)stof op de plek waar je het wilt hebben, zonder dat de spijsvertering er wat anders van maakt etc.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Een fruitpers, voor mijn (wijn)druiven, en ook voor (pulp van) appels. Na ontvangst direct in elkaar gezet ("boys with toys"):

wijnpers6L72561503579858.jpg

Ik twijfelde tussen iets van ongeveer 5 liter, en iets van ongeveer 10 liter. Ik zal zelden meer dan 10 liter persen op een en dezelfde (oogst)dag, vaker zal het hooguit 5 liter zijn. Met een grote(re) pers is het lastiger om kleinere volumes te persen. Dus gekozen voor 6 liter. Dan maar die enkele keer in twee keer persen, of halverwege bijvullen.

Ding ziet er degelijk genoeg uit, ik moet er nog wel een grote mooie plank onder schroeven, tegen omvallen en om de druk naar opzij op de poten op te vangen. Maar of ie goed werkt?

Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan, maar de nog afrijpende druiven en appels hebben daar geen boodschap aan. Dus nog geen gebruikers-ervaring van mij …

Deze dus: https://www.vidaxl.nl/e/8718475973027/vidaxl-fruit-en-wijnpers-6-l

Deze leek me te weinig perskracht hebben: https://www.brouwmarkt.nl/fruitpers-druivenpers-maxi-rvs-5-5-ltr.html

Deze vond ik buiten budget: https://www.brouwmarkt.nl/fruitpers-racagnac-systeem-4-5-liter.html

Geplaatst:

mooi ding boy!

ben benieuwd naar je ervaringen!

Geplaatst:

duo kers (rood/ wit), walnootboom en een rode basilicum.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Afgelopen weekend in Leiden al enkele allium bollen gekocht. En vandaag was ik even bij de welkoop en dat was me een feestje toen ik alle bollen zag liggen! Dus nog maar een kistje gekocht met daarin diverse soorten alliums 's. Blijf ze toch heel mooi vinden!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.