Geplaatst: 5 februari 20215 j Toch maar even een rondje tuin om te kijken wat kapot kan vriezen. Zal voornamelijk spullen naar de schuur slepen worden.
Geplaatst: 6 februari 20215 j Ik ga gewoon een week in winterslaap. En als ik wakker word, wil ik lente.
Geplaatst: 6 februari 20215 j Wij zijn nog druk vandaag, ze zeggen dat we windkracht 7 gaan krijgen en das best heftig. Zeker als ie uit het oosten komt. Plus die kou, en de sneeuw... weinig zin in! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 februari 20215 j Windkracht 7 met de ijzige wind drogen planten snel uit. Dus het liefst de planten in pot uit de wind zetten. Mediteraanse planten goed inpakken. Zoals Olijfven en Palmen.
Geplaatst: 6 februari 20215 j Ik heb daarnet zoveel mogelijk mijn serre volgepropt. De thermostaat staat op. Maar ik krijg het toch een beetje benauwd als ik naar de weersvoorspellingen kijk. Ik heb zoveel potplanten... ze passen allemaal niet in de serre. Zo’n lange koudepriode heb ik nog niet gehad sinds ik hier woon. En alles is kletsnat ook. 6 februari 20215 j aangepast door Ktrijn
Geplaatst: 6 februari 20215 j Auteur 5 uren geleden, Jorieke123 zei: Plus die kou, en de sneeuw... weinig zin in! Nou zeg, schaatsen op je eigen vijver, dat wil je toch niet missen!? Hier: - Sneeuwschuiver opgezocht (al zes jaar in huis, nog nooit gebruikt) - Ruim voldoende aanmaakhoutjes gekloofd. - Veel haardhout binnengehaald - Weerstation wakker geschud: ik wil wel eens zien hoe koud het hier in Zeeland gaat worden. - Vijf liter erwtensoep maken: zonet begonnen - Morgen de jonge laurierstekken (ca 15x) en de jonge lavendelstekken (ca 50x) naar binnen halen - En als hier echt koud gaat worden (< -10 graden), dan moet de volgroeide rozemarijn ook maar even naar binnen. - Overige, volgroeide potplanten: die zoeken het buiten maar uit ... - En bij meer dan 20 cm sneeuw, en meer op komst: misschien de zonnepanelen vegen - En natuurlijk: schaatsen en wat sportkleding opgezocht! Oeps: het restje raap-aardappelen in een tochtig schuurtje: niet vergeten! O ja: accuboormachine met speedboor en rolmaat liggen al klaar, om de ijsdikte te gaan meten. Op dit ondergelopen land moet natuurlijk geschaatst worden. Op 300 meter van huis, veilig (want max. 30 cm diep). Het is niet groot, maar dan schaats ik gewoon veel rondjes: Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 6 februari 20215 j @Ktrijn Als het gaat sneeuwen, sneeuw verzamelen en om en op de potten en planten leggen. Sneeuw isoleert en houdt de wind weg.
Geplaatst: 6 februari 20215 j Goede tip Rorror. Ik vrees alleen dat ik ondanks het opbrengen van 30cm haksel ik na donderdagnacht (min -15 volgens meteo-gouda) de volgende begrafenissen moet organiseren, op volgorde van sterfte: Chileense Guave 2x RIP Kaki 1x RIP Feijoa 3x RIP (twee maken nog wel een kans omdat hun moeder ooit een Belgische horror winter hebben overleefd Kumquat 3x volle grond Vijg 2x ? Pakistaanse Moerbei? Kuipplanten 25x Kumquat en Calamondin. Staan in de kas, maar de kas is zo lek als een Zwitserse kaas. Bovendien durf ik niet de petroleumbrander te gebruiken (stom had dat zoveelste hands ding moeten testen van de zomer), omdat ik vrees dat de zooi gaat roeten. Grafkaarsen Action zijn niet verkrijgbaar nu . Loquat 1x.
Geplaatst: 7 februari 20215 j Ik heb begin van de week enkele gewortelde vijgenstekken binnen gekregen (niet naar het weerbericht gekeken), die staan nu in de houten schuur. Met die vrieskou de komende nachten, is het beter als ik ze binnen zet of kunnen ze daar ook blijven staan? Yacon en dahlia's en alle kleinfruit in pot heb ik gisteren ook tijdelijk in de schuur gezet. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 februari 20215 j Hier vriest het amper. Net op de tuin waren de kuipen al helemaal doorgevroren vanwege de wind. Maar in mijn schuur is het nu nog niet onder nul, al zal dat wel komen als het kouder wordt. Even goed inpakken en op de warmste plek wegzetten helpt al een hoop. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 7 februari 20215 j Ik heb mijn dahlia’s in het tuinhuis gezet, maar ik verwacht dat het daar ook onder 0 gaat worden. Ik zie net eind vd week ‘s nachts -12 hier in Amsterdam. Ik twijfel nu of ik ze van de week, als de sneeuw misschien een beetje weg is, toch niet thuis in de inpandige berging moet zetten. Als het niet al te laat is....
Geplaatst: 7 februari 20215 j Net gewortelde vijgenstekken zou ik binnen halen, die zijn nog veel te kwetsbaar. Hier hoop ik ook dat mijn vijgen het gaan overleven (er staan er 4 in de tuin), afwachten!
Geplaatst: 7 februari 20215 j Die ik gekocht heb hebben al een jaar gegroeid, maar ik heb ook een stek afgelopen oktober gekregen, die zal ik dan morgen wel binnen halen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 februari 20215 j En hoe koud hebben jullie het gehad vannacht? Of heeft de sneeuwlaag enige warmte gegeven? Onze nacht temp. Was minimum 4 graden, de planten in de kas heb ik nog niet gecontroleerd, de ergste kou krijgen we pas de aankomende nachten. Er lag wel een verraderlijke laag ijzel op het balkon en het trappetje, daar ben ik weer goed vanaf gekomen😳 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 februari 20215 j Het was hier vanmorgen volgens onze thermometer bij het keukenraam -15. Maar die rotwind is weg dus je stapt een stuk fijner naar buiten nu. Joep rijdt met de trekker met 'het bakje' er achterop een mooie vlakke baan door de sneeuw(-duinen) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 9 februari 20215 j -15? Wow, zo koud was het hier niet. Afgelopen nacht was het -4 graden en nu vriest het ook nog. En het sneeuwt een beetje. Geen ijzel gelukkig.
Geplaatst: 9 februari 20215 j Buitentemperatuur Actueel -1,3 °C Maximum, om 10:55 -0,7 °C Minimum, om 08:14 -3,3 °C De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 9 februari 20215 j Hier in Groningen valt alles ook mee. Veel van die sneeuwbuien hebben ons niet geraakt dus er ligt een mooi laagje losse sneeuw. En natuurlijk wel de sneeuwduinen van de stuifsneeuw. Die wind heeft tot gevolg gehad dat veel van de stoepen gewoon mooi schoon zijn gewaaid. En de kou valt voorals nog ook heel erg mee. Vannacht was het ook maar -2/-3 met matige wind. Vandaag is het net onder nul met zelfs een sprankje zon erbij. En we gaan zo maar eens kijken hoe het net buiten de stad is op ons vaste hondenloslooprondje bij het kanaal langs. Op de tuin, nog niet geweest want te ver, vrees ik voor de survival van het platte perzikboompje (van Jet) dat vorig jaar voor het eerst een aanzet tot perzikje te zien gaf. Verder staat er eigenlijk niets wat niet tegen kou zou moeten kunnen, behalve mijn Dragon misschien.
Geplaatst: 10 februari 20215 j Dat is best een pak rorror, mooi! Hier sneeuwt het nu ook weer, hou er wel van. Afgelopen nacht was het erg koud, -10 graden, hoop dat mijn buitenvijgen dat wel overleven. En zo niet, dan heb ik nog meer dan genoeg andere vijgen binnen staan.
Geplaatst: 11 februari 20215 j Buitentemperatuur Actueel 0,4 °C Maximum, om 12:13 0,4 °C Minimum, om 08:23 -8,7 °C De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 11 februari 20215 j Afgelopen nacht -16 graden! En nu, overdag met zon, nog steeds -6. Ik hoop dat mijn vijgen en pawpaws in de volle grond dit overleven, zo niet dan baal ik wel even flink. Het gaat nog kouder worden, volgens de voorspellingen, dus geen werk in de tuin nu. Alleen vogels voeren, die kunnen wel wat extra's gebruiken.
Geplaatst: 11 februari 20215 j Ja @Flup je hebt het nog kouder dan wij, ik zie het op de temperatuur radar. In de kas is het -4,5 geweest..ik heb er vliesdoeken over de jonge slazaailingen en de net opkomende tuinbonen gelegd. Nu, hier zeggende denk ik dat ik de slazaailingen toch even binnen haal, die zijn nog zo mini. Eerst even kijken wat de aankomende nacht brengt. ( gekeken) mmm -8. Toch maar even doen dan. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 februari 20215 j Hangt een beetje van het soort Paw Paw af Flup, maar de Peterson rassen zijn goed tot zeker -28c. Hier in Gouda zit het tot nu toe mee. Eerder werden er vier nachten van -13 tot -15 verwacht, maar nu lijkt het maximaal -10 of -11 te worden. Dat kan het verschil uitmaken voor de Chileense Guave en maakt dat mijn moerbeien en feijao's zeker redelijke kansen hebben op overleven.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.